Toon posts:

WLAN schoolnetwerk veilig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Na wat rond gezocht te hebben in dit forum ben ik niet echt tot een duidelijk antwoord gekomen voor mijn vraag. De andere threads en topics gaan alleen over WLAN met eigen lokale router etc. Ik volg een ICT opleiding waarbij sinds kort WLAN is. Ik heb een laptop aangeschaft omdat ik voor projecten toch even het LAN op moet op school. Alleen ik zit met het volgende.

Is dit veilig. Want ik prik die laptop ook wel eens in me eigen netwerk thuis met Active Directory? Ik heb namelijk niet erg veel zin in dat strax de maaien uit me laptop kruipen om andere computers van mij om zeep te gaan helpen. Ik wil dit eigenlijk wel zeker weten omdat ik alles zo secure mogelijk wil hebben, dat niet een hack tool of port scan van een of andere geflipte mede student me laptop in de prak legt.

Gegevens over me laptop:
Windows XP Pro UK school licentie
Service pack 2
Windows firewall enabled. En voor wireless lan no exclusions accepted.
Symantec Antivirus scanner met school licentie (Corp 8.0)
Ik heb mappen gedeeld alleen die zijn wel via NTFS security voor AD users van me eigen lan beschikbaar. Dus niet iemand van een andere pc kan er zomaar in.

Ik hoop op een helpende reactie

gr

Chris

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2004 17:39 ]

Verwijderd

ehm, als we wardriving enzo even buiten beschouwing laten is een wlan natuurlijk net zo (on)veilig als een gewone netwerkaansluiting. gewoon een goede firewall erop dus :)

• Hans van Eijsden
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-04 12:58
De XP SP2 Firewall is dus in dit geval zéér goed en ook aan te bevelen.

https://www.hansvaneijsden.com

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:09

PowerSp00n

There is no spoon

Omdat je daar dus op een netwerk zit waar ook mensen op kunnen waarvan jij niets weet zou ik het hetzelfde behandelen als het internet... Firewall/Virus scanner en geen shares publiek openzetten enzo. En uiteraard zorgen dat alles altijd up-to-date is.

[ Voor 21% gewijzigd door PowerSp00n op 30-08-2004 17:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb ook het idee dat alles dicht zou zitten, alleen ik wou weten of de windows firewall zoals ik die heb geconfigureerd veilig is. En verder heb ik nog nooit mijn laptop aan het school netwerk gekoppeld.

Wel even ter extra info. Het school netwerk is nogal groot en door V-LANS virtueel verdeelt.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als jouw laptop door een portscan overhoop komt te liggen dan wordt het toch eens tijd voor een nieuwe laptop :) Of je moet je wat meer verdiepen in de materie..

Met stock XP met alle updates loop je vrij weinig risico, als je maar wachtwoorden op de accounts hebt staan en geen shares public open hebt staan.

• marshal
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 16:08

marshal

Reality beats fiction by far

Bij mij op school kon ik gewoon alle laptops zien die op dat moment in het WLAN hingen. Zelfs tot en met openstaande share. Dus kortom zorgen dat je geen shares open hebt staan, of zorgen dat er een wachtwoord op staat.

Verwijderd

Topicstarter
Bigs schreef op 30 augustus 2004 @ 17:59:
Als jouw laptop door een portscan overhoop komt te liggen dan wordt het toch eens tijd voor een nieuwe laptop :) Of je moet je wat meer verdiepen in de materie..

Met stock XP met alle updates loop je vrij weinig risico, als je maar wachtwoorden op de accounts hebt staan en geen shares public open hebt staan.
Ja haha leuk geintje ;) Dat me laptop vastloopt door een portscan is ook maar een geintje. Maar de context was ook niet serieus bedoelt, je kent ICT uitspraken toch wel 8)
Pagina: 1