Toon posts:

Geronde jpegs maken , hoe ?

Pagina: 1
Acties:
  • 418 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een website voor een caravandealer, nu heeft hij een vrij groot aanbod aan caravans en aanhangwagens.

Mijn bedoeling is dus eigenlijk om de normale fotos (rechthoekig) een soort afronding in de hoeken te geven, dit is me al gelukt in fotosoep, d.m.v vier layers in elke hoek met de website zijn achtergrondkleur. Piece of cake :P

Maar aangezien er een groot aantal caravans zijn, wil ik dit proces automatiseren.

Bv. ik heb 4 layers in photoshop (linkerhoek onder, rechterhoek onder, linkerhoek boven, rechterhoek boven) maar nu wil ik dat deze d.m.v een batch in alle goede hoeken wordt ge-snapt.

Mijn vraag is dan ook of iemand weet of dit uberhaupt mogelijk is met photoshop zo ja hoe, of dat er een ander handiger programma is ?

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:34
Ik ben een photoshop n00b, maar ik dacht dat photoshop ook een soort macro functie had o.i.d.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• seweso
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-04-2018

seweso

de mouw is uit de aap

dit kan zelfs online... (met php b.v.)

seweso's blog

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:28

TwoR

Gekleurde stippen

en anders Actions in Photoshop maken is veel over te vinden hier op GoT. Hoef je alles maar 1 keer te doen en de rest gaat automatisch :)

zoals deze bijvoorbeeld:
Kaders maken rondom foto mbv Photoshop actions

[ Voor 28% gewijzigd door TwoR op 30-08-2004 16:41 ]

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-04 18:10

MRic3

Of praat ik weer poep?

yep, zit gewoon een batch functie in photoshop..
kwestie van beetje verder kijken dan je muis lang is...
Staat onder het kopje file -> automate en dan Batch...

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 16:35:
Mijn bedoeling is dus eigenlijk om de normale fotos (rechthoekig) een soort afronding in de hoeken te geven, dit is me al gelukt in fotosoep, d.m.v vier layers in elke hoek met de website zijn achtergrondkleur. Piece of cake :P
misschien een gekke vraag maar waarom maak je de ronde hoeken niet in HTML. Tabel om de foto plaatsen en er een mooi kader van fabrieken.

Stel dat de site veranderd van kleur..kun je weer alle foto's omsoepen...

Just my 2 cents..

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Njit: Volgens mij kun je dat via tabels/divjes met overflow e.d. dat effect niet echt mooi bereiken.

Maar als iemand het wel weet ben ik ernaar benieuwd :)

|{ brrr }] |

• RwD
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Njit's optie is waarschijnlijk het beste voor jpegs...

Probeer anders gifs met doorzichtige hoeken..

En over actions, die toolwindow daarvoor heb je misschien al gewoon open :P
Het heeft mij de eerste twee jaar (welke zonder lessen in photoshop waren) gekost om sommige vensters te zien terwijl ze altijd voor mn neus stonden :Y)
Yellow|A schreef op 30 augustus 2004 @ 17:01:
Njit: Volgens mij kun je dat via tabels/divjes met overflow e.d. dat effect niet echt mooi bereiken.

Maar als iemand het wel weet ben ik ernaar benieuwd :)
Met PNG's kan alles :)
Nu de fatsoendelijke ondersteuning nog, tot dan is het truukjeswerk met png

[ Voor 36% gewijzigd door RwD op 30-08-2004 17:04 ]

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-05 09:53
Alistaparts Mountaintop Corners is misschien wel de moeite waard om te lezen.

Dato DUO synth voor twee

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Ik zeg ook niet dat het met PNG's niet kan. Ik zeg dat je een flinke bikkel (lees semi-held in yellows ogen) bent als het je lukt met puur CSS of tabels. Zeg ik dan :)

Gif's zijn gok ik allemaal een stukje groter dan de jpegs en de png's zijn wel een leuke optie, maar ja workarounds verzinnen (toepassen, weinig verzinnen) voor een work around? Vind ik erg omslachtig, zou ik eerder gewoon IE vergeten en je richten op de firefox massa ;)

|{ brrr }] |

Verwijderd

Ik ben blij dat het standaard in photoshop zit anders zat ik al te denken aan iets als...

HDC hdc=CreateCompatibleDC(GetDC(GetDesktopWindow());
SelectObject(hdc,mijnplaatje);
// bewerk hier met GDI het plaatje
DeleteDC(hdc);

... enz...

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:54
Met imagemagick kan je zulke zaken ook redelijk eenvoudig oplossen. Voorbeeldjes van kaders e.d. staan allemaal al kant-en-klaar in de handleiding. Voordeel: je kan het op een groot aantal PHP servers automatisch gebruiken.

Verwijderd

Als de plaatjes een fixed size hebben kun je hem als achtergrond van een div zetten en daar een transparant plaatje overheen met bewerkte hoekies. (link maak je dan naar het transplaatje) ooit is gebruikt ergens weet niet meer waar. 8)7

P.S. denk wel aan de bandbreedte, als je dit met thumbnails flikt heb je dubbel aan plaatjes die de browser moet laten zien. Soms is het makkelijk als je geen ronde hoekies wil om 1px trans te gebruiken.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2004 17:45 . Reden: de p.s. ]

• Dark Blue
  • Laatst online: 30-04 14:25

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

De foto's die je krijgt aangeleverd zullen altijd loeigroot zijn, van digicam, gescand ofzo. Die zul je dus al eerst via een Batch script in Photoshop of gewoon Irfanview moeten verkleinen.

Mijn persoonlijke mening is dat Irfanview minder mooi verkleint - pixelig - maar dat de procedure veel gemakkelijker gaat en alles ook makkelijker in te stellen is, áls het om een paar standaard handelingen gaat, zoals deze.

Stel je verkleint elke foto naar 640 pixels breed, er van uitgaande dat een foto van een caravan toch wel over de breedte genomen wordt. Met geluk wordt dan de hoogte van elke foto 480 pixels; is dat niet zo, dan heb jij pech met je 'fixed size hoekjes plaats-script'. Want dan komen je onderste hoekjes te hoog of te laag.
Wat je kunt doen om het universeel te maken is de foto telkens draaien. B)
Maak (deze keer zéker in Photoshop) een action met daarin het plaatsen van een layer met een hoekje, links boven in. Merge de layers.
Draai nu de foto een kwartslag clockwise. Plaats weer een layer met een hoekje links bovenin. En zo ga je door tot hij vier afgeronde hoekjes heeft :Y)

Let er bij deze methode wel op dat de achtergrondkleur van je site altijd hetzelfde zal moeten blijven. Wil de eigenaar de site over een maand of twee lichtblauw hebben 8)7 dan zit jij met al die afgeronde hoekjes in wit, of lichtgeel ofzo.

Optie 2, here goes, dus:

Laat je caravanfoto's inladen via een stuk php-script, waardoor je ze niet allemaal hardcoded in de HTML hoeft te zetten. Dat mag je bij de buren vragen.

Je kunt het zo maken dat telkens een foto laadt - beschrijving - scheidingslijn - foto - beschrijving - scheidingslijn etc..
Nou kun jij heel mooi in het stukje code waarin hij de foto laadt, nog 2 extra layers toevoegen: ééntje met de bovenste twee hoekjes, eentje met de onderste twee.

Als alle foto's op dezelfde plek geschoten zijn en op elkaar lijken is dit erg gemakkelijk: je bakt de ronde hoekjes voor, door ze bijvoorbeeld op een gemiddelde foto te maken, en je laat ze daarop 'antialiassen' (aansluiting op de foto krijgen). De lucht zal altijd licht/grijs/blauw zijn, de straat waarop de caravan staat altijd grauwig, grijzig of bruin. Voor die paar pixels antialias zie je dat niet als de kleur íets afwijkt.

Het probleem bij deze oplossing 8)7 is echter weer dat de foto altijd dezelfde afmeting moet hebben, of je zult hem met Javascript moeten gaan opmeten enzo... ;)

enfin, succes.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:54
Ik mis de optie om gewoon het originele bestand te uploaden en deze vervolgens automatisch verkleinen en voorzien van een border met imagemagick of gd. Dat is imo erg gebruiksvriendelijk tenzij je alleen een modemlijntje hebt.

• Dark Blue
  • Laatst online: 30-04 14:25

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Server moet dan wel PHP ondersteunen he, maargoed, dat moest ie in mijn laatste optie ook... :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Pagina: 1