Apparaat om 60hz stroom in 50hz om te zetten?

Pagina: 1
Acties:
  • 810 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79553

Topicstarter
Even een elektriciteitsvraagje, in Overig omdat ik anders ook niet weet waar ik het moet vragen..

In Canada en Amerika heeft netspanning een frequentie van 60hz in plaats van 50hz.
Een Canadese vriendin van me is net voor een jaar in NL komen wonen en heeft een föhn, wekkerradio en discman meegenomen.
Ze had wel opzetstukjes bij zich voor de stekkers, maar aan haar wekkerradio merkte ze dat dat toch niet genoeg was want die was ineens veranderd in een tijdmachine!

Ik heb al eens op internet zitten zoeken maar ik weet niet of ik het allemaal goed begrijp.

Voor zover ik kan zien bestaan er wel apparaten die de frequentie van wisselstroom kunnen veranderen, maar die zijn ongelofelijk duur en zien er meer uit of ze bedoeld zijn om in het lab gebruikt te worden dan op vakantie.

Heeft iemand hier wel eens te maken gehad met dit probleem?
Zijn er goedkope omvorm apparaatjes of kan ze beter nieuwe 50hz spullen kopen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-05 15:13
als ik mij niet vergis, gaan die apparaten wel goed werken.
Het probleem met een wekkerradio is meestal dat hij de tijd synchoniseerd adhv de frequentie van de elektriciteit. Dus een wekkerradio die afgesteld is op 60hz gaat hier trager lopen ... (of was het nu sneller? :))

maar volgens mij kan het geen kwaad aan de werking van een apparaat (je moet eens kijken, op elk apparaat staat het bereik van de frequentie, meestal staat er 50~60hz, wat er dus op wijst dat het gewoon moet werken)

[ Voor 3% gewijzigd door DaRKie op 30-08-2004 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik ben bang dat je niet zomaar "ff" de frequentie aan kunt passen.. Volgens mij zou je het dan om moeten zetten naar gelijkspanning om er vervolgens weer wisselspanning van te maken..
Nogal omslagtig dús duur.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118527

Hellaas moet ik je telleur stellen. Dat gaat niet lukken. Het verbaast me eerlijk gezegd nog dat ze het doen. In Amerika hebben ze namelijk 120 V / 60Hz en in Europa is dat 230V / 50Hz. Dus dit gaat niet werken, behalve als je een knopje op het apparaat zit waarmee je de spanning kan regelen. De frequentie kan misschien idd de oorzaak zijn bij de radio wekker. Maar dat weet ik niet zeker. Der fohn en discman die zullen het hier niet doen, op het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79553

Topicstarter
Bedankt dan voor de antwoorden!

dan is mijn vermoeden juist dat ze maar beter nieuwe spullen kan kopen (ach, voor 2 van die apparaten is het al voldoende als ze een nieuwe batterijoplader koopt dus het loopt wel los)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:41
Ik heb ooit voor een mede gotter een een schematje getekend om een Amerikaanse 24V klok op 60Hz te laten lopen.

dan heb je een beetje een idee wat er bij komt kijken ...

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/60hz-2.jpg

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-05 12:36

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Het klinkt misschien lullig, maar voor het geld wat een fohn, een wekkerradio en een discman kosten (of de adapter), zou ik gewoon de boel vervangen. Of alleen de wekkerradio. En voor de rest een verhuistrafo pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

^^
what sebastius said

het is de moeite niet
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.