Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 13:52:
Ik wil graag een synthesiser aansluiten op mijn computer: ik heb een beetje een verouderde computer : AMD-K6 3D processor en 128 MB Ram .
Daarbij wil ik gebruik maken van sequence-programma's als Cubase VST en Logic. Weet alleen niet of mijn computer dit soort progs aankan, indien niet: zijn er andere aan te bevelen?
An sich gaat het wel. Wat je voornamelijk nodig hebt is een MIDI-interface (of via USB, of via de joystickpoort van je geluidskaart), en dan loopt Cubase VST (5.0 tenminste) netjes (als het alleen om MIDI gaat). Logic wordt niet meer doorontwikkeld voor de PC, dus dat wordt een oudere versie. Wil je VST's gaan draaien of vooral sequencen met de (multitimbrale) synth zelf?
Vroeger had je ook nog een Cubasis VST, maar da's nu vervangen door Cubase SE (wel minimaal 2K of XP nodig!) dus tenzij je dat nog weet op te snorren wordt 't krap.
Verder wil ik gebruik maken van Sound Forge om te editen.
Zou ik ook een iets oudere versie kiezen, ik heb een hele lange tijd met 4.5 gewerkt.
Daarnaast zou ik live akoestische muziek willen opnemen, hoe kan ik dan het beste te werk gaan?
Smijt je AWE eruit en haal jezelf een ASIO-compatible kaart met 3.5" ingangen ipv RCA (tulppluggen). Een E-mu 1212m is erg geschikt; nog beter is er eentje met een break-out box zodat je makkelijk microfoons kunt aansluiten (zoals een E-mu 1820m). Ik noem even de E-mu's, maar er is natuurlijk ook nog M-Audio etc.
Sowieso zul je een mengpaneel moeten aanschaffen en een aantal microfoons. Het correct plaatsen van die dingen is al een hele kunst op zich, en het kopen (rekening houden met karakteristieken) ook.
Welke low budget synthesiser is aan te raden, die redelijke mogelijkheden heeft om muziek te maken in de sfeer van: Lounge/Funky Beats/Drum and Bass/Jazz House en meer in die richting?
Definieer "low budget". Een hoop van de stijlen die je noemt drijven op creatief samplegebruik (nouja, dat kun je dan met de computer oplossen, iets als Ableton of ACID moet werken). Je zou kunnen kiezen voor een gesplitste oplossing: een controllerkeyboard zonder geluiden en een module. Dat heeft als voordeel dat je gelijk een rits knoppen erbij krijgt (de meeste sample-based synths hebben dat niet echt), en modules zijn over 't algemeen goedkoper. Sowieso zou ik een synth kiezen met lekkere pads en goede Rhodes EP's; de muterende bassen in D'n'b zitten niet in een alles-in-een oplossing, ook vind je de lo-fi beats er niet in terug.
Daarnaast zijn alle tips welkom voor aanvullende programma's.
Thanks in advance x
Reason gaat denk ik niet op die bak draaien, maar kan wel een hele hoop voor een goede prijs. Fruityloops is goedkoper, maar daar moet je wel extra VST's bij zien te regelen, die dan zelf weer geld kosten; ook is de layout misschien niet naar je zin (kan; des te beter de sequencer bij je stijl van werken aansluit, des te makkelijker maak je songs.
Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 14:07:
Geloof me, ik werk alleen nog maar met REASON, en de instrumenten daarin maken je synthesizer meteen 100 procent overbodig voor het geluid, dwz ik gebruik alleen nog om in te spelen via midi, het geluid komt allemaal uit de PC.
Elitaire-zeurmodus

: raar, iedereen die volledig met software werkt en m'n studiootje ziet krijgt een glazige blik in de ogen waar met grote letters 'HEBBUH' in geschreven staat. Misschien heeft die hardware dan toch nog wel een paar voordelen

.
[
Voor 22% gewijzigd door
Yoozer op 30-08-2004 16:33
]