Toon posts:

Raid(?)

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees wel eens ooit iets over raid. Volgens mij is dit een soort veredelde ide interface dat vooral in servers wordt toegepast.
Kan iemand me eens uitleggen wat raid nu precies is en wat nu het verschil is tussen bv raid 0 en raid 1.
Bedankt, Maxx

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-08 20:30

afterburn

No more...

RAID-0: striping, 2 of meer harde schijven worden als het ware bij elkaar gevoegd tot 1 grote harde schijf, waarbij de data verdeeld wordt over deze schijven. Hierdoor wordt je lees en schrijf snelheid veel groter dan mogelijk is met een enkele schijf.

RAID-1: mirroring, 2 of meer schijven worden parallel gezet en de data op beide schijven wordt actief 'gemirrored' Lees en schrijf snelheid is hetzelfde als met 1 drive, totale capaciteit is ook maar i drive groot, en het systeem ziet er ook maar 1, echter op het moment dat er een crasht, draait het systeem gewoon door op de andere schijf, en kun je zonder dataverlies die ene schijf vervangen.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:50
Cool, thanx
Loud and Clear!

Verwijderd

even voor de volledigheid... RAID is vaak SCSI.. dus geen IDE (zeker niet in servers)

alleen met de opkomst van de ATA-66 controllers is er ook een IDE raid controller meegekomen... die is leuk voor de TWEAKERS, maar niet echt voor in een server..

Verwijderd

Is dan bij RAID-1 ook je lees snelheid 2x zo groot?? Of gaat het alleen om de betrouwbaarheid?

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Alleen betrouwbaarheid.

Er bestaat wel een combi van 1 en 0 (raid 5 volgens mij) maar dan heb je dus 4 hd's en scsi nodig.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Voor RAID 5 zijn minimaal drie schijven nodig...
Kijk hier maar eens: http://www.adaptec.com/products/guide/abcraid.html

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn dus meer mensen die dit willen weten, gelukkig maar.
Raid 0 klinkt interressant. Wat heb ik hiervoor nodig, Welke HD's zijn hiervoor het geschikst, en ik haal wel zo'n controllertje, soldeer ik wel om.
Is dit alleen maar voor NT-based OS'en of kan het ook met Win98?
Is dit alleen bij bepaalde programmas interressant of voor alles?

Bedankt voor het beantwoorden van zoveel vragen.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:24
Als je een hardware raid controller gebruikt (zoals de promise) kan je elk OS daarop draaien omdat het ding zijn eigen BIOS heeft.

Wat voor schijven je gebruikt maakt niet uit als je maar even groot zijn (anders gaat er ruimte verloren) natuurlijk geld ook hier hoe sneller hoe beter :)

Of het interessant is hangt van jezelf af en wat je ermee doet.
Heb je toch 2 IDE schijven liggen of koop je die, is het voor bijna alles de moeite waard.

Verwijderd

NT 4 ondersteund software RAID 0. Allen 2 HD's nodig, hoeven niet even groot te zijn of zo. Wordt wel een stuk sneller.

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Windows NT workstation ondersteund software raid 0 en raid 1. NT server ook nog eens raid 5. (Zowel met scsi als met ide schijven)

Het grootste nadeel van de software raid is dat NT zelf op een gewone partitie moet staan(de swapfile kan wel op een raid partitie), Dus NT zelf zal er niet sneller door worden.

software Raid 0 onder NT is met 2 schijven vrijwel even snel als de promise raid controller. (zie Ars technica review)

Ik maak geen fouten, ik creëer leermomenten.

Verwijderd

kan win2k dat ook?

Verwijderd

Ja, moet je een dynamic volume maken waar je stripe sets op kunt plaatsen.
Kun je in disk management doen....
Pagina: 1