[LAPTOP] Batterij onderhoud software?

Pagina: 1
Acties:

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-01 20:32
Ik heb sinds kort de oude laptop van mijn broer (Sony VAIO FX401, Duron 800). Ideaal voor mij om op te tekstverwerken en af en toe een programmatje op te schrijven voor school. :)
Het vervelende is echter dat beide accu's die erbij zitten in erg slechte staat verkeren :(. De 1e accu (die origineel bij de laptop zat) is een 1700mAh Li-ION en doet practisch niks meer. De 2e accu is een 3000mAh Li-ION (is later aangeschaft omdat de originele het niet meer deed) met deze accu kan de laptop nog ongeveer 45minuten tekstverwerken.
De accu's zijn waarschijnlijk zo geworden omdat de laptop continu aan de lader hing bij mijn broer thuis, en soms lange tijden opgeladen zijn opgslagen (de accu's zijn vrijwel nooit ontladen).

Nu heeft de nieuwe laptop van mijn broer (een Compaq) software voor batterij onderhoud, om de accu fit te houden. Met deze software wordt de accu snel opgeladen om vervolgens weer extra langzaam te ontladen (duurt ongeveer 6 uur per sessie, gedurende deze tijd moet de laptop aangeschakeld zijn en aan de lader hangen).

Is er dergelijke software beschikbaar voor andere laptops? Misschien dat ik hiermee mijn accu's weer een beetje tot leven kan wekken.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Als ze op zijn, zijn ze op, en zal het erg lastig worden om ze weer tot leven te wekken. Je kan natuurlijk die 3000mAh accu eens een paar keer goed opladen, en dan weer volledig ontladen (doe ik meestal door de notebook in het BIOS scherm te laten staan, op tijdens het booten (bij HDD/CD detectie) te pauzeren. Hiermee voorkom je dat Windows de notebook uitschakelt zodra de accuspanning te laag wordt. Anders zit er ben ik bang weinig anders op dan een nieuwe accu aan te schaffen, en deze goed te gebruiken.