Toon posts:

Toegangsprobleem ProFTPd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik zit met het volgende probleem.
Ik ben een volledige newbie met Linux, ik heb het 3 dagen geleden voor het eerst in mijn leven gezien. Toch ben ik al redelijk tevreden over de tot nu toe geboekte resultaten:

Ik draai Linux Mandrake 9.0 op mijn webserver,
deze moet de volgende functies gaan vervullen:
*Webserver voor mijn website
*FTP-server

De webserver heb ik inmiddels draaiende, ik heb echter grote problemen met de FTP-server.
Bij de installatie is ProFTPd geïnstalleerd op het systeem.
Tevens is bij de installatie een partitie als FTP-schijf gelabeld.

Mijn probleem is dat ik geen flauw idee heb hoe ik proftpd moet configureren.
Ik heb al meerdere keren tweakers doorzocht en meerdere HOW-TOs geprobeerd,
maar ik snap vaak gewoon niet wat ik aan het doen ben.

De foutmelding die ik steeds krijg als ik de server vanaf mijn andere PC (Windows XP Pro) probeer te bereiken is:
"Kan geen toegang tot deze map krijgen. Controleer of u de bestandsnaam juist heeft gespeld en of u wel een toegangsmachtiging voor de map hebt.
Details: De naam of het adres van de server kan niet worden omgezet."

Wat moet ik doen om dit te verhelpen.
Al het zoekwerk wat ik tot nu toe heb gedaan leverde vast wel de oplossing op, maar het was niet begrijpelijk voor mij. Hopelijk is er hier iemand die me kan helpen.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Getuige de ietwat vage foutmelding "Details: De naam of het adres van de server kan niet worden omgezet." denk ik dat het een probleem met de dns is. Gebruik je toevallig internet explorer? Zoja, kan ik je aanraden het met een echte, werkende ftpclient te proberen, die normale foutmeldingen geeft.
Voor de rest zou wat configuratie-informatie handig zijn, en wat je precies bedoelt met "als ftp-schijf labelen".
Het configureren van proftpd is namelijk helemaal niet zo moeilijk, en de site staat stampvol docs daarover.

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-02 12:01

IEF

Why so serious?

als je nu inderdaad eens een normale ftp client gebruikt..
bijvoorbeeld FlashFXP

vervolgens doe je quick connect naar je server IP adres,
met bijvoorbeeld login en username van je eigen gebruikersaccount.

verder natuurlijk de site voor de docs.

good luck ;)

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
probeer anders eens op de server zelf te connecten (ftp 127.0.01 in de console) en kijk of dat werkt. Zo ja, dan is er iets mis met je windows bak en niet met de server (firewall is ook nog een mogelijkheid)

Verwijderd

Topicstarter
blaataaps schreef op 30 augustus 2004 @ 00:54:
Getuige de ietwat vage foutmelding "Details: De naam of het adres van de server kan niet worden omgezet." denk ik dat het een probleem met de dns is. Gebruik je toevallig internet explorer? Zoja, kan ik je aanraden het met een echte, werkende ftpclient te proberen, die normale foutmeldingen geeft.
...
De foutmelding die ik bij FlashXP krijg:
"Unable to resolve host"
...Voor de rest zou wat configuratie-informatie handig zijn, en wat je precies bedoelt met "als ftp-schijf labelen".
Het configureren van proftpd is namelijk helemaal niet zo moeilijk, en de site staat stampvol docs daarover
Met ftp labelen bedoel ik het volgende:
Tijdens de installatie kon ik bij alle partities die ik gemaakt had (3 in mijn geval) aangeven waarvoor ze gebruikt zouden worden.
Ik moest iig een /root aanmaken. Voor de andere 2 partities heb ik /www en /ftp gekozen, wat dit precies betekend weet ik ook niet :|

Apache gebruikt de /www schijf als directory waar ik de website op kan zetten.
(/var/www/html/).

Van de configuratie (proftpd.conf) is niets meer over, ik heb namelijk meerdere examples van de proftpd.org erin gekopieerd in het bestand. Alle opties die hier staan heb ik geprobeerd.

Verwijderd

Topicstarter
frim schreef op 30 augustus 2004 @ 02:01:
probeer anders eens op de server zelf te connecten (ftp 127.0.01 in de console) en kijk of dat werkt. Zo ja, dan is er iets mis met je windows bak en niet met de server (firewall is ook nog een mogelijkheid)
Op de server zelf kan ik ook niet connecten, dan krijg ik de volgende foutmelding:
"ftp.127.0.0.1 could not be found. Please check the name and try again."

• Wussie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01-2023
proftpd -start al gedaan?en heb je de readme's goed doorgelezen? :x misschien proberen proftpdmyadmin te downloaden en installeren, helpt misschien ook (ff kijke op sourceforge voor de files)

edit: copy je config anders ff hierheen, kunnen we wat meer mee?

[ Voor 23% gewijzigd door Wussie op 30-08-2004 22:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben (nog) echt een Linux-n00b, wat is "proftpd -start"?
en heb je de readme's goed doorgelezen?
Ik heb een hele sloot readme's doorgelezen, maar van de meeste begreep ik vrij weinig omdat het allemaal vrij Linux-achtige taal was :? Degene die ik wel begreep heb ik helemaal doorgevoerd maar dat haalde nix uit (komt waarschijnlijk ook weer omdat ik (bijna) nix van Linux begrijp.
:x misschien proberen proftpdmyadmin te downloaden en installeren, helpt misschien ook (ff kijke op sourceforge voor de files)
Het schaamrood staat me op de kaken 8)7 en jullie ergeren je vast dood 8)7 aan deze newbie, maar ik weet niet wat je hiermee bedoeld. Bovendien heb ik al iets geprobeerd met Source-files maar dat was ook geen succes (ook geen ervaring mee)
edit: copy je config anders ff hierheen, kunnen we wat meer mee?
Ik heb momenteel deze config.

Verwijderd

Wat staat er in je /etc/hosts?

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Volgens mij kun je beter eerst een basis tutorial doornemen zodat je leert werken met de cli (de command-line interface) voordat je meteen een web- en ftp-server opzet. :) Nofi, maar dingen als source compilen en services (re)starten/stoppen behoren tot de basiskennis. Leer eerst eens goed met de commandline werken en ga daarna eens aan de slag met servers.

Verwijderd

Iets wat ik vrijwel nooit zal aanraden, maar deze keer wel: zoek eens een beetje rond in het startmenu van je grafische omgeving. Zou me niet verbazen dat er een FTP-config tool ergens onder server config ofzo zit. Want om iemand die totaal geen cli-ervaring heeft aan de hand mee te nemen om een FTP-server configgen kan wel eens een heel erg lang draadje opleveren. Testen van je FTP-server kun je imho het beste doen op IP-adres basis, want goed werkende naamresolutie is de volgende uitdaging.

Er wordt hier verder min of meer van je verwacht dat je een beetje de weg weet (te vinden) in een xterm. En dat je een beetje overweg kunt met een niet-grafische editor (zoals vim, maar er zijn er meer). En dat je de weg op Google en TLDP om jezelf deze vaardigheden aan te leren.

• dawuss
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

EwoKên schreef op 30 augustus 2004 @ 22:12:
[...]

Op de server zelf kan ik ook niet connecten, dan krijg ik de volgende foutmelding:
"ftp.127.0.0.1 could not be found. Please check the name and try again."
Volgens mij denkt iedereen hier te moeilijk: Het is een hostname fout.

ftp.127.0.0.1 werkt alleen als je lokaal een nameserver (Bind bijvoorbeeld) draait, die de cname "ftp" doormapt naar localhost.

in plaats van ftp.127.0.0.1 zou je ftp://127.0.0.1 eens kunnen proberen :)

Zo ook vanaf andere locaties.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:57
Met hem ^^ (Bergen dus :P Moesten er weer zo nodig een paar tussendoor :> ;))

Je moet niet in 1x te veel willen... De eifeltoren is ook niet in 1 dag gebouwd.

De problemen die je nu hebt hebben vrij weinig met je ftp-server te maken, maar meer met je (gebrek aan) kennis van hoe Linux werkt :)

Dat is ook helemaal niet erg, iedereen is ooit vanaf 0 begonnen :) Maar als je net 3 dagen geleden voor het eerst Linux hebt gezien kun je niet verwachten dat je meteen alles kunt :)

Hier staat heel uitgebreid hoe je ProFTPd kunt installeren en configureren, maar ik denk dat je voorlopg meer hebt aan iets als dit (Uit de FAQ)

[ Voor 5% gewijzigd door Paul op 30-08-2004 23:17 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Okee ik heb weer n btje rondgeneusd en weer wat gevonden.
Er is nog een geïnstalleerde FTP server: WuFTPd.
Deze heeft een grafische interface en lijkt een stuk makkelijker voor n00bs.

Ik zal hier weer es mee aan het goochelen gaan en dan kijk ik wel weer waar ik strand.

Iedereen bedankt tot nu toe!

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

IK ken je situatie maar ik denk dat ik wel een goede oplossing heb:

vanuit een command box: urpmi webmin of webmin installeren via het grafische scherm. Ook even poortje 10000 openzetten voor lokale netwerk, als je een firewall hebt draaien.

Vervolgens kun je je server beheren met webmin: https://serverip:10000

Webmin is niet direct heel erg makkelijk, maar wel makkelijk genoeg om zo meer meer te leren over linux.

edit:
Wat je niet moet vergeten is dat ook je FTP server zelf rechten moet hebben om bepaalde mappen te bekijken. Installeer eens nautilus, das een file browser waar je duidelijk rechten mee kunt inzien en veranderen.

[ Voor 21% gewijzigd door SSH op 30-08-2004 23:39 ]

• Flying_Thunder
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
EwoKên schreef op 30 augustus 2004 @ 23:25:
Okee ik heb weer n btje rondgeneusd en weer wat gevonden.
Er is nog een geïnstalleerde FTP server: WuFTPd.
Deze heeft een grafische interface en lijkt een stuk makkelijker voor n00bs.

Ik zal hier weer es mee aan het goochelen gaan en dan kijk ik wel weer waar ik strand.

Iedereen bedankt tot nu toe!
Moet er wel bij zeggen dat WuFTPd een niet zo'n geweldige geschiedenis heeft als het gaat om ernstige bugs (remote root dacht ik?) dus hou die wel up 2 date :)

• Bergen
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Flying_Thunder schreef op 31 augustus 2004 @ 17:47:
[...]

Moet er wel bij zeggen dat WuFTPd een niet zo'n geweldige geschiedenis heeft als het gaat om ernstige bugs (remote root dacht ik?) dus hou die wel up 2 date :)
Heeft ProFTPd dan nooit een dergelijke bug gehad? Vast wel... (de meeste servers hebben wel dergelijke bugs gehad)

• Flying_Thunder
  • Niet online
Bergen schreef op 31 augustus 2004 @ 18:27:
[...]
Heeft ProFTPd dan nooit een dergelijke bug gehad? Vast wel... (de meeste servers hebben wel dergelijke bugs gehad)
ProFTPd wel, glFtpD bijv. niet (afaik) :)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Flying_Thunder schreef op 31 augustus 2004 @ 18:47:
[...]

ProFTPd wel, glFtpD bijv. niet (afaik) :)
Glftpd is vast ook wel eens lek geweest, daar komt bij dat het niet open source is omdat de maker bang is voor security flaws en nog wat stomme redenen. Glftpd heeft vooral features als je warez wilt hosten geloof ik.
Andere ftpds die ik serieuzer neem dan glftpd, zijn pure-ftpd en vsftpd (de vs staat voor very secure als ik me niet vergis).

• Flying_Thunder
  • Niet online
blaataaps schreef op 31 augustus 2004 @ 19:27:
[...]
Glftpd is vast ook wel eens lek geweest, daar komt bij dat het niet open source is omdat de maker bang is voor security flaws en nog wat stomme redenen. Glftpd heeft vooral features als je warez wilt hosten geloof ik.
Andere ftpds die ik serieuzer neem dan glftpd, zijn pure-ftpd en vsftpd (de vs staat voor very secure als ik me niet vergis).
pure & vsftpd idd ja, kon er ff niet opkomen vandaar glftpd :) Moahr, glftpd heeft geen root lek gehad volgens mij, dat bedoelde ik in eerste instantie.
Pagina: 1