Technics SL 1500 snelheid onstabiel

Pagina: 1
Acties:
  • 1.687 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:28

w00Dy

Make soap, not war

Topicstarter
Ik heb een SL 1500 draaier in mijn HiFi installatie, ooit gekocht voor 25 euro maar hij doet het prima.

Dat is als hij zijn snelheid bereikt tenminste. Bij een koude start duurt het enige tijd (5min) eer de platter de juiste snelheid heeft. Meestal draait hij te snel, dan weer te langzaam. Eens de snelheid stabiel wordt moet ik nog met de pitch fijnregelen om de gewenste snelheid te bereiken (ik controleer aan de hand van de strobo).

De potmeters van de pitch zijn nog goed, ik denk aan een slechte elco ergens.

Iemand een idee waar ik best kan beginnen zoeken ?

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Topicstarter
klein subtiel kickje :/

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-12 16:52

GaMeOvEr

Is een hork.

Kan ook de motor zijn. Ik zou eens beginnen met schroeven, en alle componenten schoonmaken enzo, kijken of de riem goed staat, etc. Dingen oliën die geolied moeten worden enzo.

Als dat allemaal geen soelaas bied, met contacspray aan de gang. Als dat nog niet genoeg is, potjes vervangen.

Kortom, stappenplan met reiniging als 1e, dan onderhoud, dan vervanging. :)

Aannames zijn fataal.

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Topicstarter
Het is een DD ;)

Ik heb ondertussen het datascheet van de SL1200 kunnen bemachtigen misschien zijn er gelijkenissen.

Verwijderd

Heb zoiets een keer met een simpele sony speler gehad. Bij mij zat het probleem in de 220v 115v carrousel die slecht contact maakte. kijk wel uit met het juist terug zetten hier van ;)

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-12 12:47
Ik vermoed dat je last hebt van een overgecompenseerde regelkring. De regelkring regelt meer bij dan wat nodig is, en gaat daardoor oscilleren.

Heeft die draaitafel een optische encoder oid. om de snelheid te meten?

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Topicstarter
Gezien de leeftijd van de speler denk ik niet dat het optisch is, eerder magnetisch. De platter maakt deel uit van de motor, aan de binnenzijde staan 8 kleine magneetjes. Op het chassis bevinden zich 12 staafjes gegroepeerd per 2.

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bk286019/print.jpg
scan van de print.

De 2 potmeters in het midden zijn voor het bijregelen van de snelheid als het goed is staat die snelheid in het midden van de pitch. Op de aansluiting links boven komt de stroom binnen en het signaal van de pitch potmeters. De pinnetjes rechts gaan naar de motor.

• subsonik
Hmm, vaag. Dat zwarte en groene blokje linksboven, wat is dat? Toevallig geen connectors?

Verwijderd

Als het goed is zitten er nog 2 potmeters onder je draaiplateau. Maak eerst je normale pitch potmeters open en maak de geleiders weer goed schoon. meestal is dit afdoende. Als het geen effect heeft dan kan je die potmeters onder het draaiplateau eens verdraaien.

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Topicstarter
2 blokjes zijn diodes.

Ik heb alle potmeters al nagelopen zoals in TS stond.

• subsonik
Zeer vaag. Ik kan zo niet direct uitvissen welk type regeling er gebruikt is... Ik vrees dat ik je voorlopig niet verder kan helpen :)

Verwijderd

Het is zo te zien een elektronisch gestuurde drie-fase motor (drie eindtrapjes onderaan) die in de pas loopt met een LC sinus-osc (met de spoel in het doosje middenin)
Dit alles met een gestabiliseerde voeding linksonderaan.

Is de voedingsspanning die daar uit komt wel echt goed stabiel ?

De vier instelpot's die ik zo zie zouden eerste verdachte zijn, maar dat is het dus niet.
Het kan natuurlijk een moeizaam C'tje of torretje zijn maar dat is helaas wat lastiger te vinden. Heel goed werkt in zo een geval vaak een spuitbus met koude-spray om het te vinden :)

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 september 2004 @ 18:08:
Heel goed werkt in zo een geval vaak een spuitbus met koude-spray om het te vinden :)
kan je dat eens uitleggen :P

Verwijderd

Als er een component kraakt of anderzins moeilijk doet is er vaak een flink verschil in gedrag te zien als je 'm met zo een spuitbus afkoelt tot -50.
Soms werkt het opeens weer, soms juist niet, maar je weet dan waar het probleem zit.

Doe dat trouwens niet met elektrolitische C's, die kunnen er niet zo best tegen. Daarvan kun je aannemen dat ze goed zijn als de capaciteit klopt en ze niet te gek hard lekken (in deze schakeling dan - in andere schakelingen kan ook de inwendige weerstand van belang zijn)
Pagina: 1