Toon posts:

[XP] HP-installatie cd ook op niet HP-syteem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een HP laptop waar een windows xp cd bijzit (home). Nu ga ik mij een nieuwe pc aanschaffen (geen HP). En ik vroeg me af of ik op die nieuwe pc windows xp zou kunnen installeren met mijn hp cd (waar opstaat: "for distribution with new HP pc's only"). Ter verduidelijking, het gaat dus niet om de 4 recovery cds die ook bij mijn HP zitten maar om een losse windows cd.

dank bij voorbaat

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Deze kan je gebruiken, echter heb je er maar 1 licentie bij gekregen. Je zal dus een tweede licentie moeten kopen :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op 29 augustus 2004 @ 22:34:
Deze kan je gebruiken, echter heb je er maar 1 licentie bij gekregen. Je zal dus een tweede licentie moeten kopen :)
Wat houdt dit juist in en wat zijn de kosten, voor- nadelen van zo'n licentie, ist het niet voordeliger als ik een nieuwe versie van windows bij mijn nieuwe pc koop dan? Wat gebeurt er als ik die licentie niet koop?
grtz

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 22:37:
[...]
Wat houdt dit juist in en wat zijn de kosten, voor- nadelen van zo'n licentie, ist het niet voordeliger als ik een nieuwe versie van windows bij mijn nieuwe pc koop dan? Wat gebeurt er als ik die licentie niet koop?
grtz
De kosten zijn te vinden bij je leverancier :) Als je geen licentie koopt heb je een illegale kopie van Windows en ben je juridisch gezien een dief :P

Je zal je windows niet kunnen activeren, er zal een conflict optreden met de andere pc, mdat je het zelfde serienummer zal gebruiken vermoed ik :)

Mijn spoorwegfotografie

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op 29 augustus 2004 @ 22:39:
[...]

De kosten zijn te vinden bij je leverancier :) Als je geen licentie koopt heb je een illegale kopie van Windows en ben je juridisch gezien een dief :P

Je zal je windows niet kunnen activeren, er zal een conflict optreden met de andere pc, mdat je het zelfde serienummer zal gebruiken vermoed ik :)
Hmm, ik denk dat een licentie minder zal kosten dan een nieuwe cd van win xp, maar waarom gebeurt het dan niet dat bv 20 mensen 1cd kopen met 20 licenties, dan hebben ze allemaal toch een veel goedkopere legale versie van windows?
grtz

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 22:44:
[...]

Hmm, ik denk dat een licentie minder zal kosten dan een nieuwe cd van win xp, maar waarom gebeurt het dan niet dat bv 20 mensen 1cd kopen met 20 licenties, dan hebben ze allemaal toch een veel goedkopere legale versie van windows?
grtz
1) bijna alle grote computerbouwers zitten in een wurgcontract met microsoft, en daarom hebben veel mensen toch al een oem-licentie bij hun pc.

2) bij 20 licenties krijg je echt geen korting hoor, dat gaat pas tellen vanaf duizenden. een bedrijf die voor zichzelf 20 licenties nodig heeft koopt ook geen 20 losse licenties maar gewoon 1 corporate licentie.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Werkt gewoon goed en je hoeft niks extra te dokken, ik draai nu al bijna 8 maanden met een hp instalatie cd op me pc. Sta gewoon geregistreerd en aangemeld :P

Gabriël AM5

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 22:44:
Hmm, ik denk dat een licentie minder zal kosten dan een nieuwe cd van win xp
Andersom.

Die CD is gewoon niks meer of minder dan een installatiebron. Kost ook geen drol.

De licentie is waar het juist om gaat.

Je kan zelfs met een geldige licentie een nieuwe installatieCD aanvragen bij Microsoft.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
sapphire schreef op 29 augustus 2004 @ 22:53:
Werkt gewoon goed en je hoeft niks extra te dokken, ik draai nu al bijna 8 maanden met een hp instalatie cd op me pc. Sta gewoon geregistreerd en aangemeld :P
Heb je je oude pc ook nog draaien met die versie van windows?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 22:47:
[...]

1) bijna alle grote computerbouwers zitten in een wurgcontract met microsoft, en daarom hebben veel mensen toch al een oem-licentie bij hun pc.

2) bij 20 licenties krijg je echt geen korting hoor, dat gaat pas tellen vanaf duizenden. een bedrijf die voor zichzelf 20 licenties nodig heeft koopt ook geen 20 losse licenties maar gewoon 1 corporate licentie.
Heb gehoord dat een licentie je 25€ kost als je de aankoop van windows kan bewijzen. Maar als ik het goed begrijp is een OEM versie een versie die bij je pc merk geleverd wordt he? Is het dan zo dat je geen extra licenties kan krijgen op OEM versies en wel extra licenties met een end-user versie?
grtz

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 23:04:
[...]

Heb gehoord dat een licentie je 25€ kost als je de aankoop van windows kan bewijzen.
hehe zou mooi zijn. windows kopen>kassabon houden>windows doorverkopen>nieuwe licentie krijgen :)
denk niet dat dat zo werkt.

wat wel zo is, is dat als je een licentie hebt, dat je die dan mag gebruiken bij een andere cd (doc-kit). die kan iedereen gewoon kopen (3 euro nogwa) in grote aantallen), maar de detailhandel moet van microsoft vragen om de oem licentie te overleggen. alleen ik zou zo geen winkel weten die dat ook echt doet.
Maar als ik het goed begrijp is een OEM versie een versie die bij je pc merk geleverd wordt he?
ja, dat is eigenlijk een soort koppelverkoop. het europese hof was daar ook niet zo blij mee, maar het bestaat nog steeds. je mag die licentie van microsoft ook alleen maar bij je eigen pc gebruiken (ook dat is een onwettige bepaling, maarja)
Is het dan zo dat je geen extra licenties kan krijgen op OEM versies en wel extra licenties met een end-user versie?
grtz
nee. de gewone consument mag alles netjes afrekenen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2004 23:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus, ik koop nieuwe pc, ik kan bellen voor een nieuwe licentie met mijn HP cdtje, krijg die licentie, installeer op die nieuwe pc met dezelfde key als mijn HP, en ik heb twee legale versies van windows?

Dan mag ik bij wijze van spreken mijn laptop in amerika zetten en mijn desktop thuis en met dezelfde keys werken?

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 23:16:
Dus, ik koop nieuwe pc, ik kan bellen voor een nieuwe licentie met mijn HP cdtje, krijg die licentie, installeer op die nieuwe pc met dezelfde key als mijn HP, en ik heb twee legale versies van windows?

Dan mag ik bij wijze van spreken mijn laptop in amerika zetten en mijn desktop thuis en met dezelfde keys werken?
Je zal die licentie wel moeten kopen dan :)

Mijn spoorwegfotografie

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 23:16:

ehm nee, volgens mij heb je het niet helemaal begrepen. een licentie is dat hologramstickertje, meer niet. de cd die erbij hoort boeit niet.

en een licentie=stickertje=key mag je maar op 1 pc tegelijk hebben staan. een oem licentie mag van microsoft alleen maar op de pc staan waar die bij hoort.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 23:19:
[...]

ehm nee, volgens mij heb je het niet helemaal begrepen. een licentie is dat hologramstickertje, meer niet. de cd die erbij hoort boeit niet.

en een licentie=stickertje=key mag je maar op 1 pc tegelijk hebben staan. een oem licentie mag van microsoft alleen maar op de pc staan waar die bij hoort.
dus koop ik een tweede licentie, dus een tweede en andere key en kan ik mijn hp cd (die microsoft 1€ kostte) als bron gebruiken om windows te installeren. En betaal ik bij deze eigenlijk een volle pot alsof ik windows in de winkel in een verpakking zou gn kopen?
grtz

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 23:26:
[...]

dus koop ik een tweede licentie, dus een tweede en andere key en kan ik mijn hp cd (die microsoft 1€ kostte) als bron gebruiken om windows te installeren. En betaal ik bij deze eigenlijk een volle pot alsof ik windows in de winkel in een verpakking zou gn kopen?
grtz
heel goed (Y)
het zou trouwens kunnen dat die hp cd met een tatoo werkt of ingebakken key ofzo, dan heb je er nog niets aan.

maar bij een speciale oem-licentie (die "volgens MS" vastzit aan een pjoeter) is wel goedkoper dan een gewone retail windows uit de winkel.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 23:35:
[...]

heel goed (Y)
het zou trouwens kunnen dat die hp cd met een tatoo werkt of ingebakken key ofzo, dan heb je er nog niets aan.

maar bij een speciale oem-licentie (die "volgens MS" vastzit aan een pjoeter) is wel goedkoper dan een gewone retail windows uit de winkel.
Ok ik snap het, dus ik moet er ook al niet op rekenen dat mijn hp cd op een andere custom pc zal werken. Nu wil ik hetvolgende doen: ik heb hier nog een copietje van windows xp pro, zou ik kunnen bellen nr microsoft en hen om een nieuwe key vragen zogezegd voor die retailversie van hp (wel windows xp home) en die key dan gebruiken op mijn nieuwe pc bij het installeren met mijn cdtje van windows xp pro?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 23:45:
[...]

Ok ik snap het, dus ik moet er ook al niet op rekenen dat mijn hp cd op een andere custom pc zal werken.
nouja, je kan het altijd proberen.
Nu wil ik hetvolgende doen: ik heb hier nog een copietje van windows xp pro, zou ik kunnen bellen nr microsoft en hen om een nieuwe key vragen zogezegd voor die retailversie van hp (wel windows xp home) en die key dan gebruiken op mijn nieuwe pc bij het installeren met mijn cdtje van windows xp pro?
ik denk dat jouw hp key gewoon oem is en niet retail
jouw kopietje zal wel corporate zijn en daar werken geen oem of retail keys op
xp pro werkt niet met home keys

lijkt me niet dus.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 23:51:
[...]

nouja, je kan het altijd proberen.

[...]

ik denk dat jouw hp key gewoon oem is en niet retail
jouw kopietje zal wel corporate zijn en daar werken geen oem of retail keys op
xp pro werkt niet met home keys

lijkt me niet dus.
Hmm jammer, nog één vraagje wat wil corporate zeggen?

grtz

Verwijderd

dan betaal je microsoft heel veel centjes en sluit je een speciaal contract af. je krijgt dan een volume license key en die mag je op meerdere computers gebruiken. dat is handig, want dan hoef je als systeembeheerder niet op elke pc een andere key in te kloppen.

corporate versies hoef je ook niet te activeren, en dat is nou juist de reden waarom windows xp nog steeds gekopieerd wordt.

Verwijderd

Topicstarter
en corporate versies kunnen ook updaten zonder problemen dan...
hmm het wordt me allemaal iets duidelijker, bedankt allemaal voor jullie toelichtingen!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 00:07:
en corporate versies kunnen ook updaten zonder problemen dan...
ehm exact. alhoewel microsoft bij SP1 wel een hele bekende key geblockt heeft (FC...), en bij SP2 een heleboel product id's. maar dat is gewoon een kwestie van basic google skills :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 00:08:
[...]

ehm exact. alhoewel microsoft bij SP1 wel een hele bekende key geblockt heeft (FC...), en bij SP2 een heleboel product id's. maar dat is gewoon een kwestie van basic google skills :P
Had er al aan gedacht maar ik wou het eens iets legaler proberen, maarja, niet dus >:)

grtz

btw wat is nu het verschil tss keu en product id?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2004 00:11 ]

Verwijderd

"iets" legaler bestaat niet bij microsoft. je betaalt alles, of het is illegaal.

dat is gewoon een morele afweging, wil je een dief zijn of niet?
over moraliteit gesproken: 85 pct van de prijs van windows is pure winst. een soort gelegaliseerde diefstal zeg maar :)

maar we dwalen af.
on topic: het kan waarschijnlijk wel (misschien niet), maar het mag zeker niet.

en key is die reeks cijfers/letters op het stickertje, en de product id is een getal dat onder andere daaruit afgeleid wordt (maar ook uit de setupp.ini van de cd dacht ik, en ook een random getalletje). je kunt hem iig zien bij "my computer"

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2004 00:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 00:13:

en key is die reeks cijfers/letters op het stickertje, en de product id is een getal dat onder andere daaruit afgeleid wordt (maar ook uit de setupp.ini van de cd dacht ik, en ook een random getalletje). je kunt hem iig zien bij "my computer"
Hmm in dat Id staat onderandere OEM, ziet er niet goed uit lol 8)7

Verwijderd

Ik heb op mijn laptop ook de windows geinstalleerd van mijn desktop.
Ik heb 2 licencies maar ik ga geen dubbele cd's in mijn softwaremap bewaren.
Gaat prima hoewel ze wel totaal anders installeren op elke computer :? beetje raar vind ik dat.

Op degene waarbij het zat hoef ik geen key in te vullen en krijg ik niet dat vage intro gedoe met vragen en muziek.

Op de laptop moet ik eerst allerlei toeren uithalen voordat het erop staat.

Oh ja ik heb ook een hp laptop, daar zaten dus die 2 blauwe window cd's bij (engels en nederlands) + nog een geplastificeerd orginele windows oem pakketje.
Dus totaal 3 maal windows :?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2004 00:27 ]

Verwijderd

zoals al gezegd: al doen ze er 30 cd's bij, die dingen zijn geen ruk waard. je kan ze ook van kazaa trekken. het gaat om de licentie: en die krijg je toch echt maar ééntje, als je er ééntje betaald hebt.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik denk dat dit allemaal vrij basis is - je betaalt voor het gebruik/installatie van Windows op een PC (een licentie), de media boeit niet (je maakt uiteindelijk met de installatie van Windows zelf ook nog een copietje) :)
Pagina: 1