Watercooling voor 5 HDs

Pagina: 1
Acties:

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-12-2025
Hieronder staat mijn pc:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/Mastakilla/pc/pc1.jpg

Zoals je kan zien heb ik 5 HDs (4x 7200rmp en 1x 5400rpm) recht onder mekaar staan, zonder plaats ertussen...

Dit veroorzaakt zeer veel hitte, daarom had ik er al onmiddellijk een 80MM fan op 5V achter gemonteerd (niet op de foto zichtbaar), maar deze geeft zeer weinig airflow omdat ie stil moest zijn (vandaar ook de 5V)

Maar toen de zomer er aan kwam merkte ik dat dit zeeeer onvoldoende was... Als ik nl mijn vinger op de zijkant van een HD plaatste kon ik hem er toch niet al te lang op houden...

Vandaar dat ik er deze zomer een grote 120MM fan heb op gericht... (staat op de grond, zichtbaar op de bovenstaande foto)
Deze maakt enorm veel lawaai maar zorgt ook voor enorm veel airflow... (de HDs zijn nu 20-30 graden ofzo)

In november met HCC wou ik een grote upgrade doen voor mijn pc (is nu een duron 933) en dan wou ik er ineens watercooling inbouwen... Nu heb ik geen ervaring hiermee, vandaar dat ik het liefst nog een kitje zou hebben (freesen enzo ken ik helemaal al niets van)

Tot nu toe bevielen de reviews van die asetek kitjes me wel goed, alleen zijn de volledige kits nogal aan de dure kant... (270 euro voor cpu/nb/gpu)

MAAR het grote probleem is dat zelfs deze volledige kits nog niets bevatten om een HD mee te koelen...

Nu las ik laatst wel op tweakers dat asetek watercooling voor HDs aant uitbrengen is, maar de prijs hiervan.......... :( :( :(

Dan moet ik per HD 50 euro ophoesten voor de HD-coolblokjes alleen al.... wat de totale prijs van mijn gewenste watercooling al in de buurt van de 600-700 euro brengt!!

Dit is voor alle duidelijk VER boven mijn budget

Ik ben er dan ook hard over aant nadenken om het coolen van de HDs zelf in elkaar te knutselen...

Die WC voor HDs van asetek brengt de temp van de HDs tot een graad of 2 boven kamertemp... Dit is eigelijk een overkill vind ik (je gaat je HD toch niet overklokken, zo'n ding is bedoeld om tegen 50° te werken ofzo)
Als mijn HDs met watercooling rond de 40° worden ben ik al meer dan blij genoeg...

Het grote probleem van de huidige oplossing voor HD cooling (stille, fanloze HD cooling bedoel ik dan he) is dat het bijna altijd voor 1 HD max is en dat je ipv 3.5" sloten 5.25" sloten nodig hebt (ik heb iig nog geen oplossing tegengekomen die 5 HDs vlak op mekaar in standaard 3.5" sloten cooled)
Als ik ze maw met bestaande oplossingen moet coolen passen ze nooit meer bij in mijn bigtower, wat ik toch wel graag zou hebben...

Vandaar mijn idee:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/Mastakilla/pc/pc2.jpg

op de plek van blauwe brush wou ik verticaal een soort watergecooled coolblock maken om alle 5 de HDs te coolen

Dit is misschien vrij kleine strook met contactoppervlak vergeleken met de grootte van de HD, maar ik denk wel dat dit ruim voldoende kan zijn (iedere HD steekt er nl nog wel +-3cm uit en een HD is +-2cm hoog, dus dat is nog 6cm² per HD ofzo)

en als ik het dan aan beide kanten doe, dan heb ik zelf 12cm² per HD contactoppervlak

Nu heb ik eigelijk nog wel geen flauw idee met wat voor materiaal ik dit ga doen en waar ik dit materiaal ga halen, maar misschien dat jullie daar wel wat op weten? ;)

Een hard metaal zoals koper of alluminium is nl misschien wat moeilijk, aangezien die HDs niet perfect recht boven elkaar hangen en niet zo vlak zijn als een core van een cpu enzo

Alle vormen van tips en zelfs andere ideejen zijn welkom

bij voorbaat dank

Verwijderd

Ik denk dat je beter kan overwegen om minder HD's in je pc te bouwen. Dat waterkoel idee gaat niet werken. En WC kits passen daar nooit, laat staan 5x.

Dat er 5 HD's in passen zegt nog niet dat het een goed id is.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2004 21:14 ]

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-02 21:52
Ik denk dat je in ieder geval het standaard rekje weg moet halen.
Dan kan je als je het zonder waterkoeling wil doen 2 grote alu heatsinks kopen en daar gaten in boven en zo als het ware het rekje namaakt maar dan van koelelementen dus.

Als je wel waterkoeling wil kan je ongeveer hetzelfde doen, maar dan met een koperen plaat, waar je dan koperen buisjes van de Gamma op kan solderen.

(Fewture: ben jij nou een tweaker :X )

[ Voor 14% gewijzigd door bredend op 29-08-2004 21:20 ]

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik denk dat de manier hoe je het nu getekend hebt niet goed zal werken gewoon al omdat het contactoppervlak veel te klein is :) Wil je het goed gaan koelen met waterkoeling zal je toch echt een set moeten kopen OF zelf maken.. en dan zou ik kiezen voor een oplossing dat de HD telkens tussen 2 koelblokken zit... dus dan krijg je dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
-----------------------------------------------------
HD Koelblok
-----------------------------------------------------

HD

------------------------------------------------------
HD Koelblok
-------------------------------------------------------

HD

HD Koelblok
enz.

Dit is nog vrij makkelijk zelf te doen door een stuk koper op de kant te zetten en daar een aantal waterkanalen in te boren en de kanten die dicht moeten weer dicht maken of niet helemaal door en door boren :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-02 20:55
Dit exacte probleem heb ik dus ook, zie hiervoor het topic op www.waterkoeling.nl

http://forum.waterkoeling.nl/showthread.php?t=1252

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Kan je niet gewoon zorgen dat er 2 HDD elders in je kast komen? Onder je huidige HDD-stellage is nog ruimte zat. Dan hebben ze alle meer lucht. Niet moeilijk doen als het makkelijk kan.

Wellicht kan je ook gewoon één a twee nieuwe grote HDDs aanschaffen ipv deze vijf? Dat is ook simpel, of heb je een ingewikkelde RAID setup/ data behoefte?

5 HDD koelblokken zouden trouwens je waterflow flink afremmen. Trekt de pomp uit dat setje zulke obstakels wel?

Eén groot blok klinkt iig simpeler dan vijf. Ik weet niet of je dan op je HDD te grote temperatuurverschillen krijgt door zo in één hoek te koelen?

[ Voor 16% gewijzigd door bombadil op 29-08-2004 21:24 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Verwijderd

Is een nieuwe kast kopen geen optie? Bijvoorbeel de CM Stacker? Waterkoeling is wel leuk en aardig, maar een duron 933 kan je makkelijk geruisloos krijgen zonder waterkoeling :)

• Mastakilla
@ Fewture:
ik wou er eerder nog 2 bijkopen dan er weg te doen... het is zo al krap genoeg... :/

@ apen-nootjes:

heb je dan echt zo veel contact oppervlak nodig om een simpel HDtje te coolen?

die 120mm fan staat er 25 cm vandaan en krijgt iedere HD op kamertemperatuur... maakt ni uit ofzo vlak bovenmekaar staan of niet...
en tussen iedere HD nog iets tussen gaan wriemelen zie ik ook ni echt zitten... (tenzij het een halve cm dik is ofzo) 5 HDs zijn zo al hoog genoeg hoor ;)
ik denk ook dat het makkelijker is om via de zijkant te coolen, dan heb je nl maar 1 of 2 grote coolblocken nodig... als ik er overal 1 tussen moet steken zit ik al aan 4 extra coolblocken... :/

@ arnoman:

thx, ga het zo ff doornemen

@ bombadil:

de HDs (warmte) verspreiden doe ik liever niet, want die warmpte moet uiteindelijk toch nog mijn kast uit... (dmv fans? de enigste fan die ik zou willen bij mijn nieuwe pc is die van mijn antec 430W voeding ;))
ik heb een raid0 van 2x 120GB, een raid1 van 2x 15GB en een gewoon 40GB HDtje...
Ik heb iig de redundancy nodig van die raid1 voor mijn belangrijk docs enzo, verder ben ik intussen ook al wel te gewoon aan de snelheid van mijn raid0
Ik heb al wel nagedacht om alles te verkopen en een raid5 setup te kopen, maar dat vind ik momenteel nogal zonde, aangezien binnenkort SATA 2 eraan komt, en dan zit ik daar met mijn oude dure SATA 1 raid5 controller :(
Bij het waterflow probleem had ik zelf ook al stilgestaan, ik was dan ook van plan gewoon 2 zwakkere pompjes te kopen (1 voor NB en HDs, en 1 voor cpu en gpu)

@N2O:

Die watercooling is dus ten vroegste voor november wanneer ik mijn socket 939 setup ga kopen, waarschijnlijk zit hier idd ook een andere kast bij, ik zal dan ook eens naar die kast kijken, maar ik betwijfel of er al een stille betaalbare oplossing bestaat om zoveel HDs te coolen

[ Voor 17% gewijzigd door Mastakilla op 29-08-2004 21:39 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mja, dat contactoppervlak heb je nu wel leuk uitgerekend, maar houd er wel rekening mee dat moderne HD's op die pek van plastic zijn en dat is nou nie bepaald een goeie warmte geleider, dus imho is dit niet echt een handige aanpak.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Je zou het ook nog kunnen doen als de gebruiker in dit topic: [rml][ CM] Blue Aopen H700C[/rml]

Met mooie duidelijke foto!

Het kost je alleen meer ruimte.... gaat dus niet passen in je 3 1/2" plek.. je zal je kast dus wat moeten gaan modden :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Mastakilla
Orion84 schreef op 29 augustus 2004 @ 21:35:
Mja, dat contactoppervlak heb je nu wel leuk uitgerekend, maar houd er wel rekening mee dat moderne HD's op die pek van plastic zijn en dat is nou nie bepaald een goeie warmte geleider, dus imho is dit niet echt een handige aanpak.
hmz

als dit waar is, verneuk je wel ff lekker mijn leuk idee ;)

kan iemand nog ff bevestigen of de zijkant van HDs echt zo slecht geleidt?
dan moet ik nl wel iets anders zoeken...

iig bedankt voor de opmerking...

edit:
die link van ape-nootjes naar die Aopen H700C mod zie ik dat zijn HD wel gekoelt wordt dmv van de zijkanten... of mis ik iets hier?

[ Voor 12% gewijzigd door Mastakilla op 29-08-2004 21:48 ]

Verwijderd

Mastakilla schreef op 29 augustus 2004 @ 21:42:
[...]

hmz

als dit waar is, verneuk je wel ff lekker mijn leuk idee ;)

kan iemand nog ff bevestigen of de zijkant van HDs echt zo slecht geleidt?
dan moet ik nl wel iets anders zoeken...

iig bedankt voor de opmerking...
Had ook warmte problemen met hd zijn er wel maar twee maar toch. Het koelt echt wel goed aan de zijkanten bij mij toch, hd voelen nu lauw aan wat er voor zeker niet was.

edit: als je meer info over mijn mod wil geef je msn dan of zo

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2004 21:49 ]

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03-2025
als je me eve geeft (nog een klein half uurtje :p) dan zal ik een paar pics posten van iets dat ik ff snel heb samengeflansd :D

maar door gebrek aan een tool om een gat te maken in men model (3D ontwerp :D ) zal ik het gewoon ff met kuybussen of Sphere's voor stellen, de plaats waar hij zou gemount worden :p

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-02 08:23
Ik zou eieren voor me geld kiezen en het volgende doen:
Het rack waar de HDD's nu inhangen compleet uit je kast dremelen en hiervoor in de plaats 2x Cooler Master STB-3T4-E1 4 in 3 Device Module met 120mm fan hier bestellen voor €13 met €8 verzendkosten.
Je bent dan voor €34 klaar en je kan er dan nog altijd 3 schijven bijplaatsen.

• Entity_Razer
Ok hier is men snel ontwerp ff, ik moet nog ff iets anders doen ook dus niet kunnen afwerken:
wat je "zou moeten doen":

Je vijst de HD racks er nu gewoon helemaal uit, je koop 2 koperen platen van een mm of 3; daar boor je gaten in om je HD's in omhoog te hangen, en zorg er voor dat deze plaat ongeveer even breed is als de HD racks/ de HD's zelf. Nu soldeer je er allemaal zo'n koperen buisjes op van een doorsnede naar keus, en desnoods als je wilt koop je zo'n 4 platen(alhoewel dit prijzig kan worden, heb geen idee van de prijs) zodat je de buizen niet ziet (alhoewel ik die industrieele look wel mooi vind) En nu hang je daar gewoon je HD's in, maar ik zou wel zeggen, zie ook even voor 4 "balkjes" ofzo zodat je de HD koeling/HD rack bijeen houd ookal zitten er geen 5 HD's in, zal misschien makkelijker zijn als je nieuwe HD's wilt insteken.
Dus simpelweg zou 1 kant, zonder de andere kant of een 2de afdekplaat er zo uitzien:

***PIC verwijdert, zal miss later een kleiner poste

[ Voor 45% gewijzigd door Entity_Razer op 30-08-2004 09:12 . Reden: Plaatje verwijdert, anders breng ik men host in een beetje gevaar met de rest van men stuff :D ]

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

• Mastakilla
heb net ff die link van arnoman doorlopen en die bevat idd nuttige informatie...

Ik ben nu nl ook al aan het overwegen om het standaard HD rekje te vervangen, dan heb ik zeker voldoende contactoppervlak, zelfs alleen met de zijkanten

nu ben ik helemaal geen knutselaat zoals de meesten hier, en ik ken dan ook niet de exacte betekenis van al die specifieke termen... ik weet wel dat ik het niet kan, al dat freezen enzo, ik ken ook niet echt iemand die het kan (toch niet dat ik weet ;))

vandaar dat het zo simpel mogelijk moet zijn (ik denk ook niet dat het ontwerp veel uitmaakt aangezien watercooling voor HDs sowieso al goed genoeg cooled, niet?)

na het lezen van deze link: http://forum.waterkoeling...d.php?t=1252&page=1&pp=25 denk ik dan ook aan hetvolgende:
Afbeeldingslocatie: http://www.orbital32.com/water.jpg
(thx alot to orbital32 for creating the pic, i kinda suck at photoshop ;))

het gaat hier om een koperen plaat die aan beide zijkanten komt zoals de ideejen van die link en van Entity_Razer, maar dan zonder de koperen buizen te moeten buigen (dat zie ik nl zelf niet zo zitten omdat mooi te doen zodat de buizen nog goed contact hebben met de plaat)

het gaat nl om een koperen plaat waarop een aantal kaarsrechte (niet verwrongen) koperen buizen gesoldeerd zijn, en die verbonden worden met siliconen (ofzo) tubes...

Dit lijkt me redelijk makkelijk te maken, dan moet ik alleen maar iemand vinden die koper op koper kan solderen en dat het ook nog geleid die soldering

is dit een goed idee of zie ik iets over het hoofd?

@ The Undertaker:

als ik geen fatsounlijke betaalbare oplossing vind in watercooling, wou ik zalman achtige luchtcooling enzo aanschaffen en zou dit nog een leuk idee kunnen zijn...
maar ik ga ook watercooling overwegen, en als ik watercooling doe wil ik geen fans behalve die van mijn voeding en die van de radiator...

[ Voor 10% gewijzigd door Mastakilla op 29-08-2004 23:51 ]

• Entity_Razer
is inderdaad een goed idee en zal goed werken, enkel wel meer "speling" op je darmen nemen dan in je pic, mooie bochten maken dus, dat belemmert de flow niet en heb je minder kans dat hij loskomt denk ik zo

:D
:7

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Als je het waterkoelings idee nou eens laat varen, als ik jou pc zo zie dan kan er helemaal geen water koeling meer bij, hij zit nl al prop vol.
Dan kan je net zo goed 2x 200 gig in raid 0 nemen en 1 40 gig als backup en je bent ook klaar (voor hetzelfde geld).

Wat nou als je je harde schijf rackjes eruit haalt en even 2 andere harde schijf bakjes erbij doet. 1 zet je op de boden vast (4 gaatjes door de bodem van de case en dan een 120 mm fan op 5v aan de voorkant van je pc kast maken..

Op deze manier (let niet op de afwerking, die pc is niet in gebruik, heb ik alleen om te modderen):

Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0RgAAALgTCpPdSYLr!tvRg5QWebNIdUVTyP0djJtnBL41RxJIFavDj0A3dEVBiXNMRpcp0mn2MaC36S9*GTW7rQkfi7oLIrA3VK!K0CXoMIE/P5230110.JPG?dc=4675473820594113604

Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0RgAQA74TgZTl!Fgj*qzMpG6bTka2SbBmLyXYSv7rXuqfXXQK7CRPQ0!jujnY3N6cBPe71gsLB5hRt!f2qqgfOaPbNyQUA5HguNUDjXFguGo/P5260005.JPG?dc=4675473820615313244

Alleen dan 2x 120 mm maken (of 2x 90 mm fans). Dan 2 van die harde schijven bakkies als van chieftec.. en dan is je hitte probleem zo goed als over. Mocht je dan nog waterkoeling willen (onzin voor zo'n duron imho), dan kan je een goedkoop setje nemen van thermaltake ofzo. :)

Edit:
boven je voeding kan je toch ook nog 2 harde schijven plaatsen?!

Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0RgD*ArwTB5Tl!Fgj*qzMpLsGE0xOcHs!wUrQOVsBxrvSAfHYeDqX2V9ufh3ExQzLjH9LdlRktu9XRnuwCAaMlmx9sphWXHlYBnKDNOnW8DE/P5260003.JPG?dc=4675473820607932263

[ Voor 11% gewijzigd door Race Eend op 30-08-2004 00:33 ]

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-01 23:39
Goed.. Je wil geen extra fans zeg je.. MAAR! :P
Als je nou een Chieftec BX-03 koopt (nieuwe kast moet je toch al) Daar kun je 2 * 92mm fans inbouwen voor de hd's. Koop je een paar stille fans, eventueel met een fancontroller oid op 5/7 volt zetten, hoor je ze niet en zijn al je hd's stil en koel :)

Verwijderd

Ik vind de oplossing van die kerel met de Aopen kast ook de beste. Elke Harde schijf zijn eigen koeling, die simpel te maken is en als je er een schijf bij wil, heb je er zo nog een in elkaar geflanst, plus dat het makkelijker is elk koelblok apart aan de schijf te schroeven voor een goed contact oppervlak dan een groot blok voor 5 schijven.

Je hoeft echt geen Willy wortel te zijn om koper te solderen. Je smeert het contact oppervlak in met Flux (blauw potje, rood deksel) drukt ze tegen elkaar aan, verwarmen dmv gas (zelfs het fornuis is hiervoor te gebruiken) en wat soldeertin eroverheen mieteren.

I.p.v. een net koperen plaatje te kopen ,kan je ook koperbuis in de lengte doorzagen en vervolgens platslaan/persen in een werkbank. veel goedkoper en vrij goed plat te krijgen. beetje koelpasta ertussen en klaar ben je.

EDIT:
Koperbuis is juist zo goedkoop en goed verkrijgbaar, ben nog nergens koperplaat tegen gekomen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2004 13:50 . Reden: antwoord op hieronder ]

• Mastakilla
@ Race Eend:

voor de 3e keer: het is NIET voor een duron

en ik denk ook niet dat mijn pc zo krap is hoor, ik heb bovenin nog space zat (blanco big tower he)
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/Mastakilla/pc/pc.jpg
radiator wou ik toch al buiten de kast doen, misschien er vanboven op ofzo...

@ BobR13:

misschien voor als het geen watercooling wordt dan he...

@ Kaagman:

is zo'n koperen plaatje dan zo duur?

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Koperen plaat is niet zo duur, en deze zou ik voorzien van de juiste gaten voor harddisk en bevestiging in je kast. Hierna hierop koperen pijp solderen. Ik weet dat soldeer niet ontzettend goed geleidt, maar zeker 50x beter dan Arctic Silver, dus voor een paar harddiskjes meer dan genoeg. Ipv slangen voor de verbinding kan je hier ook haakse sokken gebruiken. Theoretisch remt dit de waterflow iets, maar:
a. Dit valt met 12mm reuze mee
b. Waterflow heeft maar weinig relatie met temperatuur

In de getoonde kast-op-wieltjes is meer dan genoeg plek voor waterkoeling. Zelfs de radiator zou je nog kunnen inbouwen.

Mocht je het solderen niet aandurven, laat het dan weten.

Verwijderd

Ok, mijn oplossing is niet echt een tweakoplossing, maar 5 HD's in je pc?? wtf.. Tenzij je raid 5 draait lijkt het mij echt onzin. Met zoveel hd's krijg je dus dit soort problemen :)

Een HD produceert heel weinig warmte. Alleen als je er 5 op elkaar legt dan word het wel warm ja. Er 2 ergens anders hangen en ze koelen door stille fans is ruim voldoende.

Ik heb zelf 2 HD's gekoelt door 1 zielig fannetje in een chieftec. Blijven perfect koel. Als er maar een beetje flow is, is het al goed.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2004 09:38 ]

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-02 21:53
als je die hdd's (of iig een deel) nou eens achterin/bovenin plaatst met een outtake fannetje erbij..... simpele oplossing en best effectief

Verwijderd

Mmm, je kunt natuurlijk ook 2 / 3 hd's in een 5,25" hangen ? En dan kun ej wel een een fannetje op 5 volt ertegeaan gooien.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ik zou persoonlijk het volgende proberen:

Haal het grootste gedeelte van dat 3.5" rek weg, zodat alleen bovenin nog ruimte is voor een floppy-drive of net wat daar moet zitten.

Koop vervolgens genoeg 12mm of 15mm koperen buis. Koop ook genoeg 90 graden bochten van dezelfde grootte.
Zaag stukjes van die koperen pijp per hdd 2x een stuk buis ter lengte van de hdd + wat extra. Per hdd ook nog een stuk ter breedte van de hdd.
Knijp vervolgens met een bankschroef o.i.d. de leidingen in de lengterichting een beetje plat zodat je wat contactoppervlak hebt met de hdd. (niet de hele leiding, anders passen de bochten en aansluitingen niet meer ;))
Maak vervolgens een U-constructie met de gezaagde en geknepen leidingen.
En dat voor alle hdd's.

Pak vervolgens een stuk isolatie en doe dit aan de buitenkant van de leidingen. Je wilt tenslotte je hdd's koelen, en niet je kast.
Maak vervolgens alle hdd's weer vast met een plaatje over de geisoleerde leidingen, en monteer dat geheel weer in je kast. :)

Verwijderd

Lijkt me dat je nooit een goed contactoppervlak zal krijgen door de buis wat plat te knijpen. Kan je beter de buis in de lengte door zagen en op een vlak stuk koper solderen. als je toch al bochtstukken gaat solderen, kan je net zo goed een buis op een plaatje solderen.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 13:55:
Lijkt me dat je nooit een goed contactoppervlak zal krijgen door de buis wat plat te knijpen.
Als je het met een tang platknijpt niet nee. Maar met een bankschroef (+ eventueel wat hout ofzo, zodat je in een keer het hele oppervlak te pakken hebt) heb je contactoppervlak genoeg.
Kan je beter de buis in de lengte door zagen en op een vlak stuk koper solderen. als je toch al bochtstukken gaat solderen, kan je net zo goed een buis op een plaatje solderen.
Kan ook maar dan denk ik toch dat je daar veel meer werk mee hebt :)

Verwijderd

Enige idee'tjes van mij:

Platte buis en ronde buis
Afbeeldingslocatie: http://img48.exs.cx/img48/9823/hddkoelers123.jpg
Ronde buis uit één stuk (met 180° buiger gemaakt)
Afbeeldingslocatie: http://img48.exs.cx/img48/5311/hddwaterkoeling001cc.jpg
De ronde buis kun je gewoon tussen twee hdd's en de tray klemmen (sandwich), of tussen twee koperplaten solderen, die de nieuwe hdd-tray vormen.
Afbeeldingslocatie: http://img48.exs.cx/img48/2138/harddisk_watercoolertray2.gif

Die ronde U-buis is héél simpel en kost bijna niks, en bij mij koelde dit uitstekend - gewoon los in de hdd-tray geklemd! Bij 12mm buis moet je wel 12mm ruimte hebben tussen de buizen. Misschien lukt het ook met 8mm buis. Je koelt de bovenkap van de onderste hdd, en het alu-frame van de bovenste plus dat je de warmte van de tray wegvoert.

De platte buis (is topic over geweest: geplette buis o.i.d) zou je om een hdd moeten klemmen, maar dan is er geen ruimte voor in een hdd-tray. De hdd moet dan per stuk gekoeld, en ergens in de kast vastgezet worden. Het idee was om het in een geluidsgeïsoleerde broodtrommel te bouwen.
Afbeeldingslocatie: http://img48.exs.cx/img48/7194/hardeschijfwaterkoeling05.jpg

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:53

Epsilon

Das even geleden dat ik je hier heb gezien op het forum
welcome back :Y)

[ Voor 80% gewijzigd door Epsilon op 30-08-2004 19:57 ]

Pagina: 1