Ik heb hier een Gigabyte GA-8INXP moederbord met een promise RAID controller erop. Nu heb ik hem dus een keer in RAID0 gezet en ik dacht dat dat goed werkte, maar de computer crashte steeds of er kwamen de hele tijd BSOD's in beeld. Dus ik had geen zin meer om verder te pielen, maar ik wist dat je in de BIOS de RAID controller ook als ATA kan instellen. Dus ik had dat gedaan, Win XP er op gezet maar bij de setup werkte het al niet, weer een BSOD. Toen heb ik de HDD's maar weer aan de standaard IDE's gehangen en win XP geinstalleerd, maar nu wil ik toch mn DVD rom en DVD brander aan die IDE3 en IDE4 (RAID als ATA) hangen maar hij kan ze in win xp niet vinden, maar bij het opstarten geeft ie ze wel weer. Ik heb geprobeerd de RAID drivers te installeren, maar dat werkte ook niet. Ik heb hier op het forum gezocht, op google, op de site van gigabyte en die van promise maar kan niks vinden. heeft hier iemand ervaring mee, zo ja, zou die dan mij willen helpen, zodat ik toch die IDE3 en IDE4 kan gebruiken. Alvast bedankt voor jullie tijd
Op IDE3 en IDE4 (dus aan de promise kaart) kun je geen CD-ROM/DVD-ROM drives aansluiten, dat is gewoon onmogelijk, je kunt daar alleen harde schijven op aansluiten.
Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed
das minder, op zich zou ik em dan niet kunnen gebruiken, ik heb mn harde schijven er ook al aan gehad maar dan krijg ik dus steeds die BSOD's, ik heb al vanalles geprobeerd, formatteren en opnieuw installeren maar dat werkt ook niet, want dan ziet de setup van windows hem niet, ik vind het allemaal vreemd werken, net als ik nu windows al op 1 HDD heb staan en die aansluit op IDE3 dan krijg ik weer zo'n blauw scherm. Dus ik weet niet of ik iets fout doe.
Ik maf toch aannemen dat je de RAID FAQ hebt nagelezen? RAID FAQ
ARME AOW’er
Dat heb ik toch al echt gedaan, en ook de OM FAQ zelfGuardian Angel schreef op 29 augustus 2004 @ 20:07:
Ik maf toch aannemen dat je de RAID FAQ hebt nagelezen? RAID FAQ
Omdat je zegt dat je Windows niet kunt installeren omdat de schijven niet herkend werden en er nergens staat dat je de drivers hebt geïnstalleerd. Ja ok, dat je ze niet hebt kunnen installeren. Dat is toch een fluitje van een cent en los toch dat probleem op?
ARME AOW’er
Verwijderd
mogelijk moet je voor de non-RAID functie andere drivers gebruiken dan voor de RAID functie. Zo is het tenminste wel voor de Silicon Image 3112 controllers.
Ik heb het nu over RAID als ATA ingesteld hè, het gewone RAID 0 da werkte wel alleen de computer crashte de hele tijd en dat was ik op den duur beu na x aantal pogingen, en over RAID als ATA zie ik nie staan in de FAQ.Guardian Angel schreef op 29 augustus 2004 @ 20:20:
Omdat je zegt dat je Windows niet kunt installeren omdat de schijven niet herkend werden en er nergens staat dat je de drivers hebt geïnstalleerd. Ja ok, dat je ze niet hebt kunnen installeren. Dat is toch een fluitje van een cent en los toch dat probleem op?
dit heb ik dus proberen te zoeken in de handleiding van de RAID controller, de site van gigabyte en promise, maar daarover is niets te vindenVerwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 20:23:
mogelijk moet je voor de non-RAID functie andere drivers gebruiken dan voor de RAID functie. Zo is het tenminste wel voor de Silicon Image 3112 controllers.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2004 20:25 ]
RAID als ATA wil zeggen dat je de hard disken los kunt benaderen zonder dat ze in een RAID-? staat. Verder heeft het geen voordelen.
Persoonlijk zal ik toch proberen om windows op een RAID-driver aan de praat te krijgen. Heb je wel de goede drivers? Moederbord vs. Promise? (van de moederbord-fabrikant is vaak beter) Klopt dat de drivers goed worden geladen? Bij XP-NL kloppen de sneltoetsen niet bij sommige versies, als je dan niet oplet laad je de drivers niet en pakt XP zijn eigen drivers die gegarandeerd problemen geven.
Op een gegeven moment moet je bevestigen dat je de drivers wilt ladenb en dat je op s moet drukken, helaas werkt het dan niet en het moet e wezen.
(ook door schande wijs geworden)
Persoonlijk zal ik toch proberen om windows op een RAID-driver aan de praat te krijgen. Heb je wel de goede drivers? Moederbord vs. Promise? (van de moederbord-fabrikant is vaak beter) Klopt dat de drivers goed worden geladen? Bij XP-NL kloppen de sneltoetsen niet bij sommige versies, als je dan niet oplet laad je de drivers niet en pakt XP zijn eigen drivers die gegarandeerd problemen geven.
Op een gegeven moment moet je bevestigen dat je de drivers wilt ladenb en dat je op s moet drukken, helaas werkt het dan niet en het moet e wezen.
Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed
De drivers van de RAID controllers heb ik gewoon van de site van gigabyte zelf, het mobo. Deze moest ik op diskette zetten omdat je deze al nodig hebt bij de installatie van Win XP. Het probleem bij da RAID 0 leek al bij het opstarten te liggen, heel vaag.h.edink schreef op 29 augustus 2004 @ 20:31:
RAID als ATA wil zeggen dat je de hard disken los kunt benaderen zonder dat ze in een RAID-? staat. Verder heeft het geen voordelen.
Als je dan in windows zat en hij crashte, starte ik opnieuw op en dan staat er bij je "RAID-BIOS" array off-line oid. dus dan drukte ik weer op ctrl-F om die array op nieuw in te stellen en dan kon je ook zien waar de fout lag en da was altijd de 2e HDD, maar die heeft het altijd goed gedaan, HDD zelf én de kabel, dus mij lijkt het probleem daar ook niet te liggen.
heb je al met die flat cable's geprobeerd dan? ik weet toevallig dat je nieuwe rounded cable's ervoor gebruikt die je alleen nog maar voor dit RAID gedoe hebt gebruikt. Hoe kun je dus zo zeker weten dat het niet aan de kabel ligt?Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 20:36:
[...]
De drivers van de RAID controllers heb ik gewoon van de site van gigabyte zelf, het mobo. Deze moest ik op diskette zetten omdat je deze al nodig hebt bij de installatie van Win XP. Het probleem bij da RAID 0 leek al bij het opstarten te liggen, heel vaag.
Als je dan in windows zat en hij crashte, starte ik opnieuw op en dan staat er bij je "RAID-BIOS" array off-line oid. dus dan drukte ik weer op ctrl-F om die array op nieuw in te stellen en dan kon je ook zien waar de fout lag en da was altijd de 2e HDD, maar die heeft het altijd goed gedaan, HDD zelf én de kabel, dus mij lijkt het probleem daar ook niet te liggen.
Ergens in de FAQ staat dat je een alleenstaande drive ook als RAID moet installeren. Een RAID-configuratie van één (of meerdere niet samenwerkende) drive dus. Zo werkt het nu eenmaal.
[ Voor 20% gewijzigd door Guardian Angel op 29-08-2004 22:08 ]
ARME AOW’er
ik heb het nog maar es voor de zekerheid met een flatcable geprobeerd en die deed het ook niet, dus volgens mij is er iets fout met die raid controller.
en als ik hier beide schijven aan de RAID hang als RAID, dan kan ik alleen kiezen uit performance (RAID0) of security (RAID1) dus geen onafhankelijke schijven.Guardian Angel schreef op 29 augustus 2004 @ 22:06:
Ergens in de FAQ staat dat je een alleenstaande drive ook als RAID moet installeren. Een RAID-configuratie van één (of meerdere niet samenwerkende) drive dus. Zo werkt het nu eenmaal.
[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2004 16:02 ]
Verwijderd
Heb de asus equivalent van dit bordje, de p4g8x (deluxe), en heb dit bordje gebruikt om m'n raid-0 array van m'n nf7-s te ontzetten toen die stuk ging....... Enfin, het bleek dat m'n audigy 2 geluidskaart bijzonder zwaar in de weg zat. De pc crashte niet, maar dat kwam wellicht omdat ik het kopiëerproces voortijdig onderbrak omdat het bijzonder lang leek te gaan duren. Toen ik die kaart eenmaal verwijderd had ging het wel goed. Dus heb je iets op je pci-sloten aangesloten? Die sil3112a raid controller maakt namelijk gebruik van je pci bus i.t.t. de intel raid controller op de recentere 865 en 875 bordjes die gebruikt maakt van de bus (hublink heet die volgens mij) tussen de SB en de NB.Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 19:39:
Ik heb hier een Gigabyte GA-8INXP moederbord met een promise RAID controller erop. Nu heb ik hem dus een keer in RAID0 gezet en ik dacht dat dat goed werkte, maar de computer crashte steeds of er kwamen de hele tijd BSOD's in beeld. Dus ik had geen zin meer om verder te pielen, maar ik wist dat je in de BIOS de RAID controller ook als ATA kan instellen. Dus ik had dat gedaan, Win XP er op gezet maar bij de setup werkte het al niet, weer een BSOD. Toen heb ik de HDD's maar weer aan de standaard IDE's gehangen en win XP geinstalleerd, maar nu wil ik toch mn DVD rom en DVD brander aan die IDE3 en IDE4 (RAID als ATA) hangen maar hij kan ze in win xp niet vinden, maar bij het opstarten geeft ie ze wel weer. Ik heb geprobeerd de RAID drivers te installeren, maar dat werkte ook niet. Ik heb hier op het forum gezocht, op google, op de site van gigabyte en die van promise maar kan niks vinden. heeft hier iemand ervaring mee, zo ja, zou die dan mij willen helpen, zodat ik toch die IDE3 en IDE4 kan gebruiken. Alvast bedankt voor jullie tijd
Ik kan je echter niet helpen met je raid-controller als ata te gebruiken.
Ik voel er weinig voor mijn mirror-raid af te breken anders wilde ik eens even kijken of het volgende kan.
1 enkele HD als mirrored RAID in array 1
1 enkele HD als mirrored RAID in array 2
Dit zou volgens mij mogelijk moeten zijn. Er ontbreekt dan wel de 2e HD voor de array maar dat is niet ernstig. Hooguit kun je een status critical krijgen wat wel zo logisch is.
1 enkele HD als mirrored RAID in array 1
1 enkele HD als mirrored RAID in array 2
Dit zou volgens mij mogelijk moeten zijn. Er ontbreekt dan wel de 2e HD voor de array maar dat is niet ernstig. Hooguit kun je een status critical krijgen wat wel zo logisch is.
ARME AOW’er
Pagina: 1