[P4C800-E] Mobo defect of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• moomin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09-2023
CPU Intel Pentium4 2.6C (Northwood dus)
MB Asus P4C800E-Deluxe Bios 1017.004
RAM A-Data 2x 512MB PC3200 CAS2.5

December 2003 gekocht maar af en toe een vastloper, memtest ziet fouten dus ik terug naar Graficall; daar testte een dude het geheugen (in 15 min) en toen ik aangaf dat ik het nog niet zeker wist zei hij mij niet memtest86 te gebruiken maar DOCMEM of QUICKTEST PRO. Docmem 1.45a en 2.1 blijken alleen base memory te kunnen testen; bij extended lopen ze vast, bij iedereen. Quicktest Pro heeft nix met RAM testen te maken.

Sindsdien dus maanden gewerkt zo, is ook wel te doen: gemiddeld 1x per week vastlopen, met een blauw scherm:

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
STOP: 0x00000050 (fout_mem_adres,lezen_of_schrijven,instructie_adres,geen_info)
Soms met win32k.sys erbij.
Het verwijderen van Norton AntiVirus en dergelijke veranderde de adressen wel maar de blauwe schermen blijven en ik vermoed ook niet dat de problemen alleen softwarematig zijn. Blijkt het toch dan verhuist een mod het wel. ;)

Dus weer naar de hardware-test, van Ultimate BootCD 2.4 heb ik gebruikt:
Memtest86+ 1.20 (MEM+)
Memtest86 3.1 (MEM)
Windows Memory Diagnostic (WMD)

MEM+ geeft bv in 3 passes als fouten:
test 5 : 2
test 6 : 499
test 7 : 874

MEM geeft bv in 3 passes als fouten:
test 5 : 3
test 6 : 394
test 7 : 143

WMD doet alle testen FAILED met ong 300.000 fouten.

--------Bij huisgenoot--------
Asus P4P800E-Deluxe, P4 2.8C en 2x 512MB Kingston.
Alle testen goed doorlopen.

Geheugen wisselen met huisgenoot:

--------Bij mij--------
MEM(+) geen fouten voor veel passes.
WMD weer alle 6 FAILED zelfde manier.

--------Bij huisgenoot--------
MEM(+) geeft zoveel fouten als 'hoort'.
WMD geeft geen fout!

Daarna ook processor wisselen:
Geen verschil !

Eerste conclusie: CPU is ok, RAM en MB slecht.
Want WMD doet het bij mij altijd fout en MEM(+) waar het A-Data geheugen inzit.

Graag wil ik het alleen zeker weten. Als iemand een 'professionelere' test weet voor deze situatie dan graag. Andere test-ideen zijn welkom. Ik wil straks niet weer weggestuurd worden met deze meuk :'(

Moomin

PS Met PAT aan of uit.
PS/2 BurnInTest Pro, Prime95 (3u), Cache Burst 32 geven geen fouten.

Verwijderd

Ik zou in ieder geval Memtest+ het meest vertrouwen als het om geheugenfouten detecteren gaat (en CPU bij sommige testen). Vooral bij kruislings testen met een andere bak heb ik nimmer een stripje niet door de mand zien vallen wat echt kapot was.

Check in ieder geval je timings (bios default), eventuele overklok (default) en condensatoren (mobo).

Geheugen diagnostics:
- Memtest86
- Memtest86+
- Windows Memory Diagnostic
- Charles Cazabon's Memtest
- MemMXtest
- PC DocMemory
- Smith Micro CheckIt
- Expodata Systems SimChecker
- PC Certify Diagnostic Software
- Ultra-X QuickTech Pro

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2004 18:53 ]

• moomin
Dankjewel, ik heb even gekeken maar het lijkt erop dat ik het met de memtest en WMD maar moet doen. Het compilen gaat niet goed omdat ik geen unix heb staan (SATA raid) en hardware aanschaffen lijkt me ook teveel van het goede. Zodalijk ga ik een FDD zoeken.

WMD test eigenlijk geheugen alleen maar kan dan ook de northbridge niet goed zijn?
Alle testen fail met deze mobo ;( en moet de winkel maar geloven dat het daaraan ligt.

En ik ben nu al weer een paar uur lekker aan het compu-en zonder problemen. Wat een kek-fouten zijn dit :(

Verwijderd

Northbridge probleem kan ook, vooral als hij oververhit is door slechte airflow.

• moomin
Ik post weer in deze thread want hier heeft het (nog) mee te maken.

De RAM is inmiddels omgewisseld en ik heb nu geen fouten meer met memtest(+) en geen blauwe schermen meer gezien. Toch knaagt er nog iets...

Ultra-X Quicktest Pro 2000 (3.46) loopt vast zodra die aan de x10ded memory test begint. Windows Memory Diagnostics (WMD) geeft nog steeds evenveel fouten in elke test. Docmem (alle versies) lopen ook nog vast (ook bij extended). Verder geen problemen. Fijn dat alles werkt maar als hardware testjes fouten geven lijkt dat niet normaal.

Nu de vraag:
Zijn er mensen die ook een p4c800-e deluxe hebben en deze fouten herkennen?

Of hoe zou ik bv bios instellingen aan kunnen passen dat de drie bovengenoemde testjes goed verlopen?
Nu staat alles op standard/auto/from spd/default/etc geen overclock.

Verwijderd

Die exotische tests onder Windows zou ik niet echt vertrouwen (vooral niet aangezien die werken onder Windows, welke zijn eigen geheugenindeling heeft, gebruik maakt van chipsetdriver en videokaartdrivertweaks etc). Good old Memtest+ met zijn eigen aanstuurmechanisme komt op mij wat betrouwbaarder over en wordt ook door velen als referentietest gebruikt.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2004 00:49 ]

• moomin
De genoemde tests worden allemaal van bootflop/cd gedraaid. Docmem en WMD zijn net als memtest gratis op de Ultimate Bootcd 2.4 en Quicktech Pro kost geld. Het geheugen is nu ook wel goed alleen dat mobo twijfel ik nog aan.

Is er dan geen mogelijkheid daar uitsluitsel over te verkrijgen? Of zijn die testjes wel betrouwbaar en geven ze eigenlijk aan dat het moederbord kekkie is? ;(

Zou misschien kan de titel van de thread gewijzigd worden in:
[P4C800-E] Mobo defect of niet?

Dan is het meer on-topic 8)

Verwijderd

Persoonlijk heb ik te weinig ervaring met de andere test om daar een goed oordeel over te kunnen geven - ik had ze meer als alternatief gezocht dan dat ik er zelf ervaring mee had - de titelfix heb je bij deze ;)

• moomin
Ik zal hier nog maar mijn conclusie plaatsen mochten mensen deze thread ooit lezen: "mijn mobo is ok maar de testjes zijn heel kritisch" :/

-> Om de Windows Memory Diagnostic te laten werken moet je Promise RAID controller uitgezet worden (of stekkertjes eruit dan laad ie bios ook niet).

-> Om de DocMem en Quicktech Extended memory test te laten werken moet de optie USB Legacy Support uitstaan (of geen USB stekkertjes erin dan schakelt het vanzelf uit)

Quicktech loopt nu alleen vast bij de Cache Memory test. Ook met 1 DIMM en met alle peripherals uit. Ik geloof alleen al lang niet meer dat het cache geheugen dan dus niet goed is.
Wanneer iemand toevallig weet welke obscure optie nog aangepast moet worden om Quicktech zo ver te krijgen, wil die dat dan voor de aardigheid posten? .. echt belangrijk is het dus niet meer. ;)
Pagina: 1