Je hebt een punt hier. Maar mijn vraag is dan wel: hoe weet jij dat de database die je NU ontwerpt voor een applicatie, straks door meerdere platforms geraadpleegd wordt ZONDER dat de oorspronkelijke code (inclusief BL laag) hergebruikt kan worden? Dit klinkt m.i. iets teveel naar "programming for the future". Ongetwijfeld kan je scenario's uit de kast trekken waaruit blijkt dat multi-platform geen hergebruik van bestaande BL-lagen met zich meebrengt, maar ik kan er tegenover zetten dat er ook scenario's denkbaar zijn waarin dit wel kan. Kern van dit punt: je weet niet wat de toekomst brengen zal. Waarom dan inflexibiliteit en complexiteit inbouwen waar dat nu niet nodig is? Zie ook mn volgende punt:Verwijderd schreef op 01 september 2004 @ 14:52:
Sterker nog, moet je er bij het opzetten van een echt belangrijke database niet juist rekening mee houden dat deze in zijn levensduur door meerdere platforms geraadpleegd zal moeten gaan worden?
Als er iets is waar ik als ontwikkelaar dus heel slecht mee uit de voeten kan, dan zijn het overloaded procedures en default parameter values. Imho zorgen die juist voor toename van het aantal procedures (dit is wel afhankelijk van de gebruikte taal), toename van het aantal mogelijk op te geven parameters (ik heb ooit een docent gehad die 5 parameters toch echt het maximum vond) en daarmee een verhoogde ondoorzichtigheid en onoverzichtelijkheid. Net wat je niet wilt dus....er continue naar streeft om de hoeveelheid sp's zo minimaal en overzichtelijk mogelijk te houden door bijvoorbeeld:
...
- Zoveel mogelijk met "overloading" (= parameters met default waardes) te werken
Ik zou willen zeggen: bewijzen van de onwerkbaarheid van overloaded procedures en default parameter values liggen ter inzage, maar het project waar ik aan werk is helaas geen open source