gebruikerservaring: Dell Speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 209 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-08 23:02
Hey,

Ik overweeg het om een Dell Dimension 8400 systeem aan te schaffen. Aangezien ik geen echte audio-freak ben, maar eerder wakker lig van "waar ga ik al die 5 speakers + subwoofer plaatsen" is de keuze voor mij beperkt tot de gewone stereo-mogelijkheden (ipv Dolby Surround). Ik zal ook voor de geïntegreerde geluidskaart gaan (in plaats van de Soundblaster Audigy 2™ (Dell) 5.1 digitale geluidskaart incl FireWire OEM (+50,00 EUR))

Bij Dell zijn dit de keuzes die ik heb (technische specificaties):
* Dell 215 Stereo Speakers (+20,00 EUR)
* Dell ADA 425 Stereo Speakers (2 Speakers + 1 subwoofer) (+40,00 EUR)
* Harmon Kardon AS500 Flatpanel Speakers ( Alleen bestelbaar met Dell 1703FP, 1901FP en 2001FP Flatpanels) (+30,00 EUR)

Op het eerste zicht gaat mijn voorkeur naar de Harmon Kardon speakers. Ik dacht dat deze fabrikant een redelijk goede naam heeft. Ik weet echter niet van welk merk de Dell speakers oorspronkelijk zijn.

Als ik naar het aantal Watt kijk, heeft ook deze de voorkeur (14 Watt). Okay, de ADA 425 hebben 30 Watt, maar 20 daarvan komen van de subwoofer die ik toch niet zou aansluiten.

Ook op gebied van plaats zijn die laatste speakers het meest interessant. Maar hier heb ik ook mijn voorbehoud: zijn die speakers wel stevig genoeg te monteren aan mijn Dell 1901 FP? Gaan deze speakers gaan negatieve invloed hebben op de beeldkwaliteit? Ik heb ooit gehoord dat speakers (als ze luid staan) trillingen zouden kunnen veroorzaken op het beeldscherm.

Hebben jullie ook nog andere gebruikservaringen/tips?

Bedankt!

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Verwijderd

Zoek eens naar Altec Lansing speakers, daar zijn de meeste Dell speakers volgens mij op gebaseerd. :)

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:10

GaMeOvEr

Is een hork.

Volgens mij zijn die Dell speakers gerelabelde Altec Lansing's. :)

Die flatpanel dingen klinken (mijn mening) behoorlijk ruk. ;)

Aannames zijn fataal.

• Cipri
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

Cipri

Of niet natuurlijk...

Ook op gebied van plaats zijn die laatste speakers het meest interessant. Maar hier heb ik ook mijn voorbehoud: zijn die speakers wel stevig genoeg te monteren aan mijn Dell 1901 FP? Gaan deze speakers gaan negatieve invloed hebben op de beeldkwaliteit? Ik heb ooit gehoord dat speakers (als ze luid staan) trillingen zouden kunnen veroorzaken op het beeldscherm.
Ik denk dat Dell daar toch wel eerst wat tests mee gedaan heeft, om te kijken of dat niet het geval is en of het niet de monitor sloopt hoor ;)

-=[ Murlocs Ate My Boots]=- Sylvanas Alliance - EU - Orosei lvl 100 Paladin

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:22

Korakal

Up up up!

[google=ada-425]
Duidelijk Altec Lansing's, ik kom als beoordeling in een review 'above average' tegen.
Dries_Aendekerk schreef op 29 augustus 2004 @ 18:03:
Als ik naar het aantal Watt kijk, heeft ook deze de voorkeur (14 Watt). Okay, de ADA 425 hebben 30 Watt, maar 20 daarvan komen van de subwoofer die ik toch niet zou aansluiten.
Hehe, da's iets te kort door de bocht. Het complete geluidsbeeld wordt bepaald door subwoofer + desktopspeakers. Als je de sub weglaat, hou je geen fatsoenlijk geluid meer over. Daarbij is het überhaupt maar de vraag of je ze zonder sub aangesloten krijgt.
Oftewel: die sub kom je niet onderuit om te gebruiken.

• DriesA
Die flatpanel dingen klinken (mijn mening) behoorlijk ruk
Kun je iets gedetailleerder zijn? Ik verwacht uiteraard niet dat die speakers evengoed klinken als een Dolby Surround systeem van 300 euro. Hoe verhoudt de geluidskwaliteit zich t.o.v. de Dell 215 Stereo Speakers?

Ik heb na een tijdje zoeken op ZDnet een review gevonden van deze flatpanel speakers. Uitleg staat er helaas niet bij, het product heeft wel 5 sterren gekregen (max score). Ik weet niet of dit veel zegt.
Het complete geluidsbeeld wordt bepaald door subwoofer + desktopspeakers. Als je de sub weglaat, hou je geen fatsoenlijk geluid meer over. Daarbij is het überhaupt maar de vraag of je ze zonder sub aangesloten krijgt.
Oftewel: die sub kom je niet onderuit om te gebruiken.
Dat betekent dus dat de Dell ADA 425 Stereo Speakers wegvallen voor mij. Dus de keuze gaat dan tussen de Dell 215 Stereo Speakers en de Harmon Kardon AS500 Flatpanel Speakers.

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:22

Korakal

Up up up!

Tja, die 215's zijn gewoon basic speakers, vergelijk het met een setje dat je bij een discman koopt ofzo. Niks bijzonders. Ik heb ze zelf ook (foutieve levering van Dell), dus daar weet ik van hoe ze klinken.
Waar wil je de speakers voor gebruiken? Als het alleen voor het de standaard windows jingletjes is maakt het natuurlijk helemaal niks uit. Ga je ook films / mp3 / etc afspelen, dan zou ik toch eerder geneigd zijn te kiezen voor die flatpanel speakers, hoewel het natuurlijk moeilijk is om op basis van specificaties er een goede onderbouwing voor te geven...

[ Voor 10% gewijzigd door Korakal op 29-08-2004 19:24 ]

Verwijderd

Hier bij mij thuis staat een pc met de harman kardon speakers onder het beeldscherm. Ze zijn erg leuk voor de simpele windows piepjes en af en toe een muziekje. Maar als je tog ene beetje leuker geluid wil vooral in games dan zou ik tog voor andere speakers gaan.
Desnoods andere speakers dan Dell.
Edit: Deze speakers zitten overigens wel stevig bevestigd aan het beeldscherm en an storingen heb ik nog nooit last gehad dus dat valt denk ik wel mee.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2004 19:30 ]

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-07 00:42

RSpliet

*blink*

Dries_Aendekerk schreef op 29 augustus 2004 @ 18:52:
[...]
Dat betekent dus dat de Dell ADA 425 Stereo Speakers wegvallen voor mij. Dus de keuze gaat dan tussen de Dell 215 Stereo Speakers en de Harmon Kardon AS500 Flatpanel Speakers.
En waarom wil je precies geen subwoofer aansluiten. Voordeel van zo'n ding is juist dat deze de bass verzorgt, als je dat de sattelites laat regel komt er of GEEN bass, of nep-bas, dat t alleen maar bass lijkt, maar toch heeft t het niet, of je krijgt dat je speakers heel snel slijten :+. Zonder sub heb je gewoon geen bass, zal ik t zo zeggen. Kan me geen reden bedenken om er niet 1 te nemen.

Schaadt het niet, dan baat het niet

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Dries_Aendekerk schreef op 29 augustus 2004 @ 18:52:
[...]
Kun je iets gedetailleerder zijn? Ik verwacht uiteraard niet dat die speakers evengoed klinken als een Dolby Surround systeem van 300 euro. Hoe verhoudt de geluidskwaliteit zich t.o.v. de Dell 215 Stereo Speakers?
Nou, probleem met die flatpanel dingetjes is, dat ze vaak een te klein oppervlak hebben om ook nog een beetje laag weer te geven, dus acceptabel mid en hoog, maar geen laag, die dingen hebben gewoon een sub nodig om het "geluidsbeeld" compleet te maken. Hoe die Dell 215 dingetjes klinken, geen idee. :)
Ik heb na een tijdje zoeken op ZDnet een review gevonden van deze flatpanel speakers. Uitleg staat er helaas niet bij, het product heeft wel 5 sterren gekregen (max score). Ik weet niet of dit veel zegt.
Nou, misschien wel als het de test van het daadwerkelijke product was, maar die 5 sterren die je daar ziet, gaan over het bedrijf die het spul verkoopt, niet het spul zelf. :+

Mijn idee is dat dit een specifiek item is, wat mooi integreert bij de Dell schermen, maar alleen maar voldoende is qua geluidskwaliteit om *ploink* en *piep* geluiden te kunnen produceren. ;) (Zeker als ik naar de prijs kijk.)
Waarom? Dit is namelijk waarschijnlijk de best klinkende optie, waarbij je het "meest gebalanceerde" geluidsbeeld (Alle tonen (laag, mid, hoog) grofweg evenveel aanwezig) van de voor jou beschikbare opties hebt. Je kunt die subwoofer unit niet kwijt ofzo? Die dingen zijn gemiddeld geen 50X50X50 groot hoor. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door GaMeOvEr op 29-08-2004 19:30 ]

Aannames zijn fataal.

• DriesA
Waar wil je de speakers voor gebruiken? Als het alleen voor het de standaard windows jingletjes is maakt het natuurlijk helemaal niks uit. Ga je ook films / mp3 / etc afspelen, dan zou ik toch eerder geneigd zijn te kiezen voor die flatpanel speakers, hoewel het natuurlijk moeilijk is om op basis van specificaties er een goede onderbouwing voor te geven...
Het zijn voornamelijk de windows-jingles en af en toe een mp3-tje wat uit mijn toekomstige boxen zal komen. Misschien ook eens zo'n filmpje wat ik met mijn Digital Ixus maak, maar op basis van geluid heeft dat laatste toch niet veel nodig.
En waarom wil je precies geen subwoofer aansluiten?
Vooral wegens plaatsgebrek en voor hetgeen ik geluid nodig heb lijkt me dat niet nodig. 4, 5 jaar geleden ging het toch ook allemaal zonder subwoofer?

Over de prijs: het prijsverschil tussen de goedkoopste (20 €) en de duurste (40 €) vind ik te klein om mee te nemen als beslissende factor om mijn keuze te maken.

Wat ik me dus vooral afvroeg: gaat die "sound bar" wel onder het scherm (praktisch + evt beïnvloeding beeldkwaliteit) en hoe verhoudt de geluidskwaliteit zich t.o.v. de andere. Ik weet ook dat 5.1 geluid en/of een subwoofer resulteert in beter geluid, maar daar heb ik geen plaats voor. En aangezien ik zelden/nooit een film bekijk op mijn PC lijkt me die woofer ook niet echt nodig.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-07 16:06

BHQ

Die subwoofertjes zijn niet gigantisch groot, hoor. Ik heb zelf ook een niet hele grote kamer maar de sub van m'n Logitechjes past prima hoor. Je hebt toch nog wel ruimte ergens op de grond vrij? Dan klinkt het meteen een stuk beter dan als je geen subwoofer gebruikt. Grofweg: Zonder sub: hoge en middentonen, alles beneden de 200 Hz kan je wel vergeten. Met sub kan je tot ongeveer de 45 als je een goeie hebt, dat klinkt meteen al een stuk beter dan 13-in-een-dozijn stereospeakertjes.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Dries_Aendekerk schreef op 29 augustus 2004 @ 21:30:
Wat ik me dus vooral afvroeg: gaat die "sound bar" wel onder het scherm (praktisch + evt beïnvloeding beeldkwaliteit) en hoe verhoudt de geluidskwaliteit zich t.o.v. de andere. Ik weet ook dat 5.1 geluid en/of een subwoofer resulteert in beter geluid, maar daar heb ik geen plaats voor. En aangezien ik zelden/nooit een film bekijk op mijn PC lijkt me die woofer ook niet echt nodig.
Storen gaat het niet, dat is allemaal afgeschermd, daar hoef je je niet druk over te maken. Ik denk dat het de slechst klinkende oplossing van al jouw opties is, omdat de nadruk hier ligt op integratie met het scherm, (Dat het mooi afgewerkt en opgeruimd staat) niet op geluidskwaliteit. :)

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1