Toon posts:

Nu eens GEEN stillevens!

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nou ben ik hier nog niet zo lang bezig op dit forum, maar het valt me al direct op:

De foto's die mensen insturen zijn allemaal zo erg cliché! Het druipt er gewoon vanaf.

Ik geef een aantal voorbeelden:

- de achtertuin, in vol ornaat. Flora en fauna zijn in hun bloei en Pietje komt met
zijn camera om een paar mooie macro-shots te nemen van deze wildernis. Vijverfonteintje, wespje, bijtje,vlindertje, koolmeesje, lampje onder de blauwe regen, spinnetje.etc.

-Vakantie: mooie zee, mooi berglandschap, mooie zeemeeuw, mooie waterval etc. etc. Gewoon te makkelijk eigenlijk. Je kan je schoonmoeder de vakantiefoto's van de buurman laten zien en ze zal het verschil niet merken.

-In en rondom het huis: koffiekopjes, lekkende kranen,bierflesjes,modelauto's, huisdieren, gebruiksartikelen up-close, reflexies in glas, vazen, spiegels etc.etc. kortom: ik heb een camera en zonder al te veel moeite te doen of uit mijn luie stoel te komen schiet ik een paar kiekjes.

Vijftien jaar geleden waren dit soort foto's interessant, omdat digitale fotografie nog niet bestond en mooie fotografie en macro-fotografie nog enigszinds enige kunde vereiste van de fotograaf. Gezien spiegelreflex apparaten e.d.
Tegenwoordig is een digitale camera al bijna NET zo standaard als een pc, en de technologie stuift maar met grote ridderschreden voort. En men schiet maar.
1,2,3,4,5 foto's -> oh de zesde is scherp! dus gooien we de andere 5 weg en klaar is kees.

Nou moet ik natuurlijk ook bekennen dat ik dit soort foto's ook gemakkelijk maak met mijn digitale camera en betrap mijzelf er dan ook geregeld op dat ik bijv.weer een vliegje van zo dichtbij mogenlijk probeer te fotograferen.

Maar: nu wil ik dus eens een topic starten waarin iedereen z'n foto's plaatst die eens niet CLICHÉ zijn.

Pak eens de camera en ga op pad! Fotografeer mensen, dieren, dingen waarbij de foto op zichzelf al een verhaal verteld. Dan denk ik aan bijv. foto's die in de krant kunnen, snap je?
Maak eens wat uitzonderlijke actiefoto's: je neef die een burnout maakt op z'n motor, een ander famielid die een apart kunstje doet, een portret dat boekdelen spreekt, foto's waar sentimentele waarde aan gehecht kan worden door de kijker etc. etc.

Photoshop kunsten zijn natuurlijk ook welkom. Digitale fotografie leent zich natuurlijk ook erg goed om bewerkt te kunnen worden. ( voorbeelden: www.worth1000.com)

Ben je het hier niet mee eens? Dan is je mening ook zeker welkom. Ben je het hier WEL mee eens: kom dan met je beste foto uit je collectie!

Coen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2004 15:12 ]

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-02 22:37
Nou, bij deze dan: een vakantiekiekje waarvoor ik toch minimaal 15 seconden moeite heb gedaan.. ;) (zo lang was de sluitertijd)
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/a.j.huijbregts/berlijn/show/berlijn10.jpg

Opzich ook wel een 'cliché' lange sluitertijd foto, maar een portret is wat dat betreft net zo cliché 8)7 Commentaar is welkom anyway.

Ik ben wel redelijk met je eens, het niveau hier komt vaak in de buurt van "ik heb een nieuwe digicam gekocht en wat foto's in de tuin gemaakt" maargoed, het blijft maar een subforum van tweakers.net, mocht je meer willen meld je dan aan op een specifiek fotoforum, daar zul je meer van je gading vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door Xtuv op 29-08-2004 15:25 ]

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-02 15:01
Afbeeldingslocatie: http://www.jeroen-zelle.dds.nl/afbeeldingen/tweakers/81449rWav_w.jpg

Mijn eerste afspraakje bij de tandarts :P

-----------

Nee hoor... ik bedoel je hebt wel gelijk. Alleen het is gewoon een algemeen forum. Iedereen kan hier gewoon zijn creativiteit kwijt.

En het zou zonde zijn als er regels komen of sow die het verbieden om cliché foto's te gaan maken & te posten.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is waar, maar ik vind het wel grappig om mensen een beetje te pushen zodat ze wat creatiever worden, en zoals je zal zien zullen er heus wel wat leuke kiekjes ingezonden worden.

Mooie pic trouwens, mooi hé dat Berlijn. Ben er ook ooit geweest.

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat is waar, ik wil ook geen regels opleggen! Kan ik ook niet, want het is mijn forum niet. Ik zou het alleen wel erg cool vinden als men wat creatiever zou kunnen worden.

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 15:53

Acid_Burn

uhuh

Geef eens 'het goede voorbeeld' dan. Je kan wel klagen dat het allemaal zo standaard is, maar post dan zelf eens wat 'nieuws'.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:03
Acid_Burn schreef op 29 augustus 2004 @ 16:12:
Geef eens 'het goede voorbeeld' dan. Je kan wel klagen dat het allemaal zo standaard is, maar post dan zelf eens wat 'nieuws'.
Waarom dan?
Misschien heeft hij zelf helemaal geen camera maar is hij de cliché beelden gewoon zat en wil hij mensen aansporen tot creativiteit. Toch niks mis mee?

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

het mag duidelijk zijn dat elke foto dat gemaakt wordt afhankelijk is van de situatie.

Maar ik ben wel met je eens dat met de gemiddelde vakantiefoto geprobeerd wordt om enkel de landschappen op film vast te leggen. Dat wil zeggen: mensen wachten geduldig tot alle toeristen, verkopers, wandelaars weg zijn om dan pas hun foto's te maken. Want het is dat gebouw, meer, berg dat ze willen onthouden.

Maar als ik vakantiefoto's maak dan probeer ik juist de sfeer vast te leggen. En daarbij zijn de activeiten van mensen veel belangrijker dan de achtergrond.
Maar de juiste compositie krijgen is veelal veel moeilijker. Je hebt niet uren lang de tijd om de perfecte shot te maken, maar het is me vaak toch wel gelukt om de sfeer te pakken. En dan als ik of iemand die foto's zie, dan heb je toch weer even het gevoel tussen die mensen in dat land te zitten :)

(meer) foto's volgen later ;)

Afbeeldingslocatie: http://kmfstudio.com/photo/albums/userpics/travel/hongkong/hongkong_2002/hongkong_hkpark/thumb_IMG_1066.jpg Afbeeldingslocatie: http://kmfstudio.com/photo/albums/userpics/travel/hongkong/hongkong_2002/hongkong_hkpark/thumb_IMG_1078.jpg

Afbeeldingslocatie: http://kmfstudio.com/photo/albums/userpics/travel/hongkong/hongkong_2002/hongkong_wongtaisin/thumb_IMG_1537.jpg Afbeeldingslocatie: http://kmfstudio.com/photo/albums/userpics/travel/hongkong/hongkong_2002/hongkong_wongtaisin/thumb_IMG_1540.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door kmf op 29-08-2004 23:40 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Dunbar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-02 16:12
Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 15:08:
blablabla... Ik ben niet arrogant, ik ben gewoon beter... blablabla...

Coen.
Ik zou zeggen, TS begint!

Vind jij het 'te slecht' dan klap je het topic toch gewoon niet open en ga je je heil zoeken op een échte fotografiesite. Bijvoorbeeld de DPZ of fotoapparatuur.nl.

[ Voor 6% gewijzigd door Dunbar op 29-08-2004 23:46 ]

Tomorrow is often the busiest day of the week

Verwijderd

Dat zijn camera sites.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-02 15:32
Je kan godsklere zeiken wat je wil, maar je komt er echt NERGENS mee. Betere fotos krijg je alleen door mensen te stimuleren, niet iedereen af te zeiken, en afgrijselijk arrogant te zijn. Dan kun je beter je heil ergens anders zoeken.

En inderdaad, ik vind veel fotos ook slecht, maar dan geef je vriendelijk opbouwend commentaar.

|>

Verwijderd

Topicstarter
Dunbar schreef op 29 augustus 2004 @ 17:09:
[...]

Ik zou zeggen, TS begint!

Vind jij het 'te slecht' dan klap je het topic toch gewoon niet open en ga je je heil zoeken op een échte fotografiesite. Bijvoorbeeld de DPZ of fotoapparatuur.nl.
Nou ja zeg, nooit gezegd, nooit gedacht!

Verwijderd

Topicstarter
Simon schreef op 29 augustus 2004 @ 17:17:
Je kan godsklere zeiken wat je wil, maar je komt er echt NERGENS mee. Betere fotos krijg je alleen door mensen te stimuleren, niet iedereen af te zeiken, en afgrijselijk arrogant te zijn. Dan kun je beter je heil ergens anders zoeken.

En inderdaad, ik vind veel fotos ook slecht, maar dan geef je vriendelijk opbouwend commentaar.
idem dito. nooit af gezeikt, altijd vriendelijk geweest.

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-02 14:00
Xtuv schreef op 29 augustus 2004 @ 15:24:
Nou, bij deze dan: een vakantiekiekje waarvoor ik toch minimaal 15 seconden moeite heb gedaan.. ;) (zo lang was de sluitertijd)
[afbeelding]

Opzich ook wel een 'cliché' lange sluitertijd foto, maar een portret is wat dat betreft net zo cliché 8)7 Commentaar is welkom anyway.

Ik ben wel redelijk met je eens, het niveau hier komt vaak in de buurt van "ik heb een nieuwe digicam gekocht en wat foto's in de tuin gemaakt" maargoed, het blijft maar een subforum van tweakers.net, mocht je meer willen meld je dan aan op een specifiek fotoforum, daar zul je meer van je gading vinden.
misschien cliche, maar wel erg mooi! Hier zou ik wel de grote versie van willen hebben, en er dan een mooi plaatje/wallpaper van willen soepen

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Bij mij doen de grote foto's het niet :? ligt aan mijn pc? of zien jullie ze ook niet
Ik wil ze namelijk wel graag zien wat het ziet er mooi uit

[ Voor 7% gewijzigd door Fietsbel op 29-08-2004 18:01 ]

39

Verwijderd

Topicstarter
Wtf, zit iedereen te zeggen dat ik mensen af zeik!?!? integendeel.

Ik heb gewoon een idee! Dat sommige mensen het daar niet mee eens zijn okay. Maar ga geen Fake-posts van mij maken en ga lekker ergens in een chatbox zeuren ofzo.

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:03

Crusader

Arc Nature

Ik ben het helemaal met TS eens. Ik herken mezelf in de foto's die hij omschrijft :P
Ik probeer juist om wat creatiever te worden, wellicht doe ik hier wat inspiratie en tips op.
Wat mij betreft hoeft TS helemaal niet zelf voorbeelden te posten, hij heeft een goed punt gemaakt. Ik ben benieuwd naar de resultaten.

* Crusader bookmark doet.

[ Voor 4% gewijzigd door Crusader op 29-08-2004 17:52 ]

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Een foto illustreert al heel veel wat de TS bedoelt, dus laat hem ook maar beginnen. Over het algemeen wel net zo netjes hè, om te laten zien wat je bedoelt. En dan kunnen wij daar toch over oordelen of die foto's 'een verhaal vertellen'

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 09:02
Homedisc schreef op 29 augustus 2004 @ 17:46:
[...]

Bij mij doen de grote foto's het niet :? ligt aan mijn pc? of zien jullie ze ook niet
Bij mij doen ze het ook niet, maar deze zijn ooit eerder al een keer vertoond.

Blijven interessante foto's, Hong Kong uiteraard :)

Dit is zijn site http://kmfstudio.com/photo/

offtopic:
Athlonkmf: Ben je gewoon naar sammi's concert geweest? Me wil ook.

[ Voor 17% gewijzigd door Karlok[JY-616] op 29-08-2004 18:34 ]

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 20:03
Ik ben het deels met de TS eens. Maak er trouwens geen slowchat hier van aub.

Maargoed, de meeste vakantiefoto's die ik krijg te zien van vrienden zien ronduit matig. Onscherp, over- en onderbelicht of totaal niet boeiend. Ook wordt er niet een flink door het archief heengebladerd en worden alleen de mooie foto's apart afgedruk of online gezet. Neehoor, de hele mikmak die van de CF kaart afkomt moet gezien worden.

Dan zie ik hier af en toe showcases (bv laatst nog 1 van zwiterserland) die dit niveau ontstijgen, bijna een verademing! Ok, het mag dan niet van enorm kunstzinnig of artistiek niveau zijn, maar het is in ieder geval beter dan vele vakantiefoto's. Ook ik zet bergen op de foto, en neem daar lekker alle tijd voor. Maar als het regent, of de zon staat niet mooi, laat ik mooi mijn camera in de rugzak zitten. Misschien dat ik op die momenten toch op leuke plekjes ben, of dat er leuke dingen gebeuren, maar ik wil gewoon goede foto's. Ik had een laptop mee met 6 gieg hd ruimte, dus alle mogelijkheden om foto's te nemen, en toch heb ik er maar 40 laten afdrukken. Voor sommige mensen blijkt sorteren al een onmogelijke opgave.

Misschien dat de TS zich in een milieu bevindt waar de foto's van de vakanties niet cliche zijn en allemaal prachtig, maar ik heb af en toe na deze zomer wat zooi gezien. De showcases hier zijn dus wat mij betreft prima welkom.

Excuses voor mijn onsamenhangende verhaal...

offtopic:
edit:
(Aan al mijn lieve irl GoT vriendjes... ik bedoel jullie niet hoor. Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/smileys/puh.gif)

[ Voor 13% gewijzigd door Mercarra op 29-08-2004 19:03 ]

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• Acid_Burn
  • Laatst online: 04-02 15:53

Acid_Burn

uhuh

Phreak schreef op 29 augustus 2004 @ 16:26:
[...]

Waarom dan?
Misschien heeft hij zelf helemaal geen camera maar is hij de cliché beelden gewoon zat en wil hij mensen aansporen tot creativiteit. Toch niks mis mee?
Lees zijn post en je ziet dat ie zelf wel een camera heeft.

@cohen: Begin eens met in de topics wat (opbouwende) kritiek te geven. Nu komt het een beetje over als iemand die ergens komt binnenstormen en gelijk overal kritiek op heeft en wel even zal vertellen hoe het wel moet.

Vertel bij de foto's van anderen eens wat je anders had gedaan of waarom je het wel of geen mooie foto vind. Toons eens wat van je eigen werk.

Oftwel TS, begin bij jezelf. Mischien volgt de rest.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Rollerjooster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-06-2023

Rollerjooster

OhNoNotHim

Detail uit een fotoserie van een hele vieze Engelse studentenbadkamer

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/40018/full.jpg

Forza Mucca!

• DaRuLe
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DaRuLe

Rauður, Hvítur, Blár!

Rollerjooster schreef op 29 augustus 2004 @ 19:19:
Detail uit een fotoserie van een hele vieze Engelse studentenbadkamer

[afbeelding]
Ik wil daar de rest wel eens van zien dan.

Ég er eins ánægður og ég get orðið.

• Rollerjooster

Rollerjooster

OhNoNotHim

DaRuLe schreef op 29 augustus 2004 @ 19:30:
[...]

Ik wil daar de rest wel eens van zien dan.
De foto of de serie?

Forza Mucca!

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/1GW8V1832C1L/picserver.jpeg
Deze foto heb ik vorige week gemaakt tijden het open nederlands kampioenschap skeeleren. De foto is helaas niet helemaal scherp. Ik bedoel dan natuurlijk de sporter en niet de rest. In het klein oogt ie misschien wel scherp maar dat is hij niet helemaal. Maar ik vond iig dat deze foto boekdelen spreekt.

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-02 15:01
Afbeeldingslocatie: http://www.jeroen-zelle.dds.nl/afbeeldingen/tweakers/DSC00160.JPG

Gemaakt in Australië tijdens een autorace op de "Towsnville Speedway". De auto rijdt op het moment van de foto al ruim 60 km per uur (aangedreven door Methanol :P )

Fototoestel is gewoon een Sony Cybershot DSC-P72 op de normale instellingen (volgens mij heb ik wel mazzel gehad met die foto).

---------------------------

Ook gemaakt in Australië in een lokale dierentuin.

Afbeeldingslocatie: http://www.jeroen-zelle.dds.nl/afbeeldingen/tweakers/DSC00074.JPG

---------------------------

Nog een foto uit Australië die boekdelen (volgens mij) spreekt:

Afbeeldingslocatie: http://www.jeroen-zelle.dds.nl/afbeeldingen/tweakers/DSC00052.JPG

[ Voor 35% gewijzigd door jeroenzelle op 29-08-2004 20:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Acid_Burn schreef op 29 augustus 2004 @ 19:14:
[...]

Lees zijn post en je ziet dat ie zelf wel een camera heeft.

@cohen: Begin eens met in de topics wat (opbouwende) kritiek te geven. Nu komt het een beetje over als iemand die ergens komt binnenstormen en gelijk overal kritiek op heeft en wel even zal vertellen hoe het wel moet.

Vertel bij de foto's van anderen eens wat je anders had gedaan of waarom je het wel of geen mooie foto vind. Toons eens wat van je eigen werk.

Oftwel TS, begin bij jezelf. Mischien volgt de rest.
Okay, misschien komt het inderdaad wat beterweterig over. Is niet zo bedoeld hoor, zoals je misschien al verwacht had. Heb ook nooit beweerd dat ikzelf een uitstekende fotograaf ben, integendeel. Maar om mezelf eerst te moeten bewijzen voordat ik kritiek mag geven of verwachtingen mag hebben, kom.

Maar nog blijf ik bij m'n punt. En inderdaad vind ik die van justawitte 10 keer beter dan een vakantiekiekje.

Verwijderd

TS:

Als je wat "artistiekere" foto's wilt zien kun je misschien eens kijken op www.dutchphotozone.nl . Daar zitten wat meer professionele fotografen en wannabee profs :P

Vergeet niet dat een écht goede foto een combinatie van factoren nodig heeft die zelfs een prof fotograaf niet zomaar even neerzet...

/me hoopt binnenkort zijn eerste digicam (Olympus E-10) foto's te posten :)

EDIT: fotografen. Blijft irritant, dat grieks :P

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2004 21:38 ]

• DaRuLe
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DaRuLe

Rauður, Hvítur, Blár!

De hele serie natuurlijk :)

Ég er eins ánægður og ég get orðið.

• Denker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11-2025
Afbeeldingslocatie: http://lvdp.student.utwente.nl/brandweer/website/uitrukken/cogas/images/cogas_159.jpg
Ik wilde die motor op de foto hebben, dus bleef 'm met de camera volgen totdat de foto was genomen.
't is geen superkwaliteit, maar dit was ook niet mijn eigen camera.

[ Voor 5% gewijzigd door Denker op 29-08-2004 22:11 ]

Verwijderd

Iets waar ik me aan stoor is mensen die foto's plaatsen die ze zelf niet eens super vinden. Als zij dat al niet vinden, dan kan ik je garanderen dat ik dat ook niet vind.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 23:18:
Iets waar ik me aan stoor is mensen die foto's plaatsen die ze zelf niet eens super vinden. Als zij dat al niet vinden, dan kan ik je garanderen dat ik dat ook niet vind.
Verschillende mensen kijken op verschillende manieren naar foto's. Als ik als nemer van de foto hem niet geweldig vindt wil dat niet zeggen dat iedereen het met mij eens is.

En ook al zou dat zo zijn, waarom zou je alleen geslaagde foto's posten? Het lijkt me dat je van de minder geslaagde foto's juist het meeste kan leren. Of is het hier alleen een showcase voor de compliment geile fotografen onder ons :?

• Dunbar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-02 16:12
Waarom zou je überhaupt perfecte foto's plaatsen?? Zodat iedereen kan zeggen 'goh wat mooi, dat heb je goed gedaan jongen'?
Foto's plaatsen doe je (meestal) om er iets van te leren. Allereerst het technische aspect, daarna het 'creatieve' aspect.

Tomorrow is often the busiest day of the week

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Homedisc schreef op 29 augustus 2004 @ 17:46:
[...]

Karlok[JY-616] schreef op 29 augustus 2004 @ 18:29:
[...]

Bij mij doen ze het ook niet, maar deze zijn ooit eerder al een keer vertoond.

Blijven interessante foto's, Hong Kong uiteraard :)

Dit is zijn site http://kmfstudio.com/photo/

offtopic:
Athlonkmf: Ben je gewoon naar sammi's concert geweest? Me wil ook.
hmm... foutje in m'n code, de url-bbcode wordt niet goed goed geparst. Naja, even aangepast. En dat is idd mijn site

En ja, ik was naar haar concert geweest.

Ik had dit jaar ook een hoop foto's gemaakt alleen nog niet geupload. Beetje lui daarvoor.

Dit keer wel wat tegen gevallen wat betreft foto's maken. slechts zo'n 2000 gemaakt, in tegenstelling tot de 4000 van vorige keer...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Karp
  • Laatst online: 17:24
een stilleven waar je iets mee vast legt wat anderen niet zien, daar heb ik minstens zo veel respect voor, als voor een aktiefoto

dan heb ik het vaak over architectuur foto's of abstracte (macro)foto's
een op het oog dagelijkse situatie die met een simpele foto toch mooi vastgelegd is.

fotograferen is niet het vastleggen van iets moois
maar het mooi vastleggen van iets

een aktiefoto kan best leuk zijn. Maar vaak draait het dan om de aktie, en veel minder om de compositie of andere vaardigheden van de fotograaf. Veel vaker zelfs dat het toevals-schoten zijn.

• unSOUND
  • Laatst online: 13-06-2025
Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 15:29:
Dat is waar, maar ik vind het wel grappig om mensen een beetje te pushen zodat ze wat creatiever worden...
Wie zegt dat we dat nog niet zijn dan ? Die 3 foto's die we posten ?

Ik heb tot nu to mijn huisdieren en wat ferrari's gepost. Ik fotografeer tevens modellen, maar ik heb wel een vertrouwensband met die modellen, die ga ik niet schaden door hun foto's zo *klats* op het internet te gooien. Er bestaat ook nog zoiets als respect voor je model.

• Rollerjooster

Rollerjooster

OhNoNotHim

DaRuLe schreef op 29 augustus 2004 @ 22:07:
[...]
De hele serie natuurlijk :)
Ik zal morgen eens kijken waar de rest uithangt.

Topicstarter, mogen het ook provocerende foto's zijn? Op artistieke wijze uiteraard :P

Deze, geenszins provocerend maar lekker duister, heb ik ook nog online staan. Een 17e eeuwse buste van een kapitein, met een 15e eeuws wandtapijt op de achtergrond. In Victoria & Albert Museum te Londen. Linksonder nog een stoel (21e eeuws) waar een suppoost (20e eeuws) hoort te zitten, maar die was net opgestaan omdat iemand aan een schilderij van Hendrik de achtste zat.

De kapitein denkt er het zijne van.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/38754/full.jpg

[ Voor 73% gewijzigd door Rollerjooster op 30-08-2004 01:18 ]

Forza Mucca!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:56

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik snap nog altijd niet de bedoeling van dit topic. Dit komt misschien omdat TS nog geen verhelderende foto's heeft gepost en wat anderen hier nu posten bijvoorbeeld passen in de panning en nachtfotografie (verder niks ten nadele van sommige imo mooie foto's)

Ik kijk graag mee op dit forum naar de showcases van andere mensen, want itt wat TS beweert is het helemaal niet zo makkelijk om even wat 'stillevens' te fotograferen en zijn zeer veel van die foto's absoluut niet inwisselbaar met de foto's van de buurman. Ja, uiteindelijk staan misschien dezelfde onderwerpen erop, maar het is de manier waarop die duidelijk maakt wie de echte fotograaf is.

Dus wat verwacht je? Actiefoto's? gewone onderwerpen op een ongewone manier gefotografeerd? Alles, als het maar in beweging is?

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 23:18:
Bespaar je de moeite, heb ik me ook al enige tijd aan gebrand, maar ja ze begrijpen het niet ;)

Verwijderd

genomen in Rome een paar maanden geleden
analoge foto, ingescand, voor de rest niet veel aan bewerkt

Afbeeldingslocatie: http://harlequin.myadsl.nl/forum/scanding.jpg

en nee, ik ken geen van beide personen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 23:29:
[...]

Verschillende mensen kijken op verschillende manieren naar foto's. Als ik als nemer van de foto hem niet geweldig vindt wil dat niet zeggen dat iedereen het met mij eens is.

En ook al zou dat zo zijn, waarom zou je alleen geslaagde foto's posten? Het lijkt me dat je van de minder geslaagde foto's juist het meeste kan leren. Of is het hier alleen een showcase voor de compliment geile fotografen onder ons :?
Sorry Opgezetfan, ik heb nog de energie om een poging te wagen.

Waarom je alleen de foto's moet laten zien die je zelf perfect vind? Simpel! Wanneer je de foto zelf perfect vind dan zitten er geen storende elementen in die je zelf herkent. Het commentaar dat je krijgt is dan puur op jouw zwakke punten. Het feit dat jij hem perfect vindt en een ander niet, daar kun je van leren. Op het moment dat je een foto post die jij zelf niet perfect vindt, krijg je een aantal bezwaren:

-zoals gezegd krijg je commentaar op de grootste fouten die je maakt die je zelf al weet.
-mensen verliezen interesse in je foto's als er troep bij zit (in ieder geval de mensen met kennis van zaken en niet de mensen die alles mooi vinden en niet eens weten waarom (kortom het meerendeel))
-waarom moet ik naar troep kijken die je zelf al niet eens mooi vindt? Omdat ik het misschien wel mooi vind? Dit is bijna een uitdaging om een topic te openen met alle troep van je hd erop om mensen die ene mooie plaat te laten uitzoeken. Get real. Als jij het troep vind, is de kans groot dat een ander het ook troep vind. Bespaar je de moeite.
-Met het plaatsen van troep is er minder aandacht voor de foto's die wel mooi zijn en net dat laatste beetje finetuning nodig hebben om hem perfect te maken.

Ik leef niet in de veronderstelling dat ik je heb overtuigd, maar laat het in ieder geval een uitnodiging zijn aan iedereen die dit leest om na te denken over het plaatsen van foto's.

Disclaimer: het betekent niet dat mensen die weinig ervaring hebben niet mogen vragen wat er aan een bepaalde foto verbetert kan worden, maar meer dat zij nadenken voordat zij een brakke showcase opzetten, waarbij de kwaliteit van (bijna) alle foto's twijfelachtig is. Neem de tijd, zoek je foto's uit en plaats de foto's die jij echt mooi vindt.

• Justawitte
  • Niet online
Ik ben het helemaal met je eens, alleen is het mij opgevallen dat als ik bijv.een serie foto's maak ik er bijv. 3 mooi vind. Mijn vrouw daarin tegen vind totaal andere foto's mooi. Dus wat doe ik dan geen foto's plaatsen, terwijl er misschien wel een mooie foto tussen zat, maar een ander dat dus niet vond. Ik denk dat elke foto die je plaatst in sommige mensen hun ogen niet mooi is. Maar ik vind wel dat als je zelf de foto niet mooi vind je hem beter niet kunt plaatsen want dan kun je van het commentaar niets leren want dat wist je dan toch al. Of je plaatst de volgende x weer net zo'n foto waar je zelf niet achter staat. Maar al met al denk ik toch dat dat er altijd negatief en positief commentaar zal zijn op alle goede en slechte foto's.

• Kerminator
  • Laatst online: 13:14
Afbeeldingslocatie: http://www.palmboom.com/movie/ols1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.palmboom.com/movie/ols2.jpg

Twee foto's van mensen waarvan hun gezichten een heel verhaal vertellen.
De eerste is genomen in Cambodja, de tweede in Laos.

Trust me - I'm a lawyer!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Laat eens zien wat je kunt dan Cohen. Zeiken kan iedereen, goede foto's maken niet. Volgens mij heb je geen flauw idee waar je het over hebt.

[ Voor 29% gewijzigd door -DarkShadow- op 30-08-2004 20:16 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Verwijderd

Topicstarter
ik hoef toch niet persé te laten zien wat of ik kan. En zeiken doe ik al helemaal niet. Ik had gewoon een idee, snap je.

Als ik zeg dat ik de nieuwe bmw niet mooi vind en op al die andere lijkt, zegt men toch ook niet: "Mwuh! Maak dan zelf eens een auto, zeikerd!" Mag ik zeker in het vervolg ook niet meer zeggen welke kleding, muziek, schilderijen etc. ik niet mooi vind, MITS IK het allemaal beter kan maken. PFFFFF.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2004 10:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maareh laat allemaal maar, want ik denk dat dit een enorm Wellus/Nietus topic aan het worden is. Het was misschien eens leuk om ook andere foto's te zien. Sommige mensen vonden dat ook en posten een paar mooie pics, en sommigen vonden dat het allemaal niet niet zo hoefde TENZIJ ik het grote voorbeeld zou geven. Uitgekauwd en opgeserveerd.
Zo van: Aap mij maar na, of Zeik mij maar af.

Volgens Van Dale:

cre·a·tief (bn.)
1 origineel en voortbrengend => fantasierijk, fantasievol

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2004 10:52 ]

• Rudedadude

Rudedadude

Verwijderd schreef op 31 augustus 2004 @ 10:41:
ik hoef toch niet persé te laten zien wat of ik kan. En zeiken doe ik al helemaal niet. Ik had gewoon een idee, snap je.
Ja en dat idee heb je niet helemaal duidelijk gemaakt, zo blijkt.

Je vraagt geen stillevens, geen cliche foto's, foto's die een verhaal vertellen, foto's die in de krant kunnen, uitzonderlijke actiefoto's, een apart kunstje, portretten en foto's met een sentimentele waarde. Vindt je het dan gek dat het niet geheel duidelijk is en je discussies en de meest uiteenlopende foto's krijgt?

Bovendien beschrijf je in het begin van je eerste post nogal badinerend over het maken van 'stillevens', terwijl, als je eens een keer kritisch naar de foto's van je buurman kijkt, je kunt zien dat het maken van dergelijke foto's niet 'gewoon te makkelijk' is. Vandaar dat men benieuwd is naar jouw werk, want uit dergelijke woorden klinken nogal wat pretenties, zeker voor iemand die hier nog geen foto gepost heeft.
Als ik zeg dat ik de nieuwe bmw niet mooi vind en op al die andere lijkt, zegt men toch ook niet: "Mwuh! Maak dan zelf eens een auto, zeikerd!" Mag ik zeker in het vervolg ook niet meer zeggen welke kleding, muziek, schilderijen etc. ik niet mooi vind, MITS IK het allemaal beter kan maken. PFFFFF.
die vergelijking gaat niet op. We zijn hier allemaal fotografen, of tenminste mensen met een fototoestel :P. Tuurlijk mag je zeggen dat je een foto niet mooi vind, maar, zoals altijd met kritiek, geef dan aan wat beter kan. En wanneer de foto goed is, maar het onderwerp staat je niet aan, tsja vette pech voor jou maar dat maakt de foto er niet minder om.
Maareh laat allemaal maar, want ik denk dat dit een enorm Wellus/Nietus topic aan het worden is. Het was misschien eens leuk om ook andere foto's te zien. Sommige mensen vonden dat ook en posten een paar mooie pics, en sommigen vonden dat het allemaal niet niet zo hoefde TENZIJ ik het grote voorbeeld zou geven. Uitgekauwd en opgeserveerd.
Zo van: Aap mij maar na, of Zeik mij maar af.

Volgens Van Dale:

cre·a·tief (bn.)
1 origineel en voortbrengend => fantasierijk, fantasievol
Ik zie het welles-nietes gedeelte in dit topic niet zo, het lijkt er meer op dat je nogal teleurgesteld bent dat er reacties komen over de opzet van dit topic. Juist doordat het niet duidelijk is wat voor foto's 'voldoen' in dit topic wordt om een voorbeeld van jou gevraagd, wat je vervolgens krampachtig niet wilt geven omdat je bang bent afgezeken te worden (en waarom verwacht je dat?)

Jammer dus dat je verder niet ingaat op de vragen die gesteld zijn, op deze manier heeft het topic waarschijnlijk weinig kans van slagen.

Oja, creatief past ook nog wel in het rijtje van bovengenoemde voorwaarden voor de foto's :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Verwijderd

Topicstarter
quote:

Ja en dat idee heb je niet helemaal duidelijk gemaakt, zo blijkt.

Je vraagt geen stillevens, geen cliche foto's, foto's die een verhaal vertellen, foto's die in de krant kunnen, uitzonderlijke actiefoto's, een apart kunstje, portretten en foto's met een sentimentele waarde. Vindt je het dan gek dat het niet geheel duidelijk is en je discussies en de meest uiteenlopende foto's krijgt?

Bovendien beschrijf je in het begin van je eerste post nogal badinerend over het maken van 'stillevens', terwijl, als je eens een keer kritisch naar de foto's van je buurman kijkt, je kunt zien dat het maken van dergelijke foto's niet 'gewoon te makkelijk' is. Vandaar dat men benieuwd is naar jouw werk, want uit dergelijke woorden klinken nogal wat pretenties, zeker voor iemand die hier nog geen foto gepost heeft.

--end quote

Ik zie hierboven toch een aantal zeer fraaie beelden die je anders helemaal niet zou tegenkomen op deze site. Dat was toch ook een beetje de bedoeling? En wat maakt het uit dat het de meest uiteenlopende foto's opleverd. Da's toch ook een keer leuk?!? Wat maakt het uit?

• Rudedadude

Rudedadude

Tsja, wie ben ik om er iets van te zeggen wanneer de mods het goedkeuren. Aan de andere kant zijn hier een aantal foto's gepost die bijvoorbeeld in het panning topic, het nachtfotografie topic of het portretten topic zouden kunnen, dus je krijgt de kans op overlap. (dan hou je nog wat foto's over die een showcase verdienen en wat foto's die ik niet geslaagd vind :P)

Ik denk door het zo breed te houden je alsnog foto's krijgt die per saldo niet bijzonder, origineel of cliche zijn, foto's die eignelijk nergens anders passen en dan maar hier gepost worden omdat ze al snel aan de voorwaarden voldoen.

Overigens vind ik een topic onder de noemer 'creatief' wel weer interessant, want juist ook weer stillevens en alles wat jij daar onder rekent kunnen weer op bijzonder creatieve manieren gefotografeerd worden.

Verwijderd

Topicstarter
Nou goed, houden we dit topic voor gesloten en doen we een nieuw topic.

Bijvoorbeeld: Een photoshop topic ofzo. Prikkelt allen uw creatieve geest en bewerk m.b..v een beeldbewerkingsprogramma uw kiekjes tot een leuke prent.

Is dat dan wat?

• Koekoeksclocker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:05
Ik denk dat er wel degelijk goede voorbeelden te vinden zijn van mensen die zeer creatief met fotografie omgaan maar dat je deze inderdaad zoals aangehaald eerder op andere sites vindt.

Dirk Vermeirre is voor mij een stichtend voorbeeld:

http://forums.dpreview.co...rum=1030&message=10029778

Verwijderd

Koekoeksclocker schreef op 01 september 2004 @ 00:55:
Ik denk dat er wel degelijk goede voorbeelden te vinden zijn van mensen die zeer creatief met fotografie omgaan maar dat je deze inderdaad zoals aangehaald eerder op andere sites vindt.

Dirk Vermeirre is voor mij een stichtend voorbeeld:

http://forums.dpreview.co...rum=1030&message=10029778
Ik vind de foto's niks. Geen kleur, niet veel te zien... en sommige zijn zelfs wazig. (Opzettelijk? Hij schijnt opzettelijk te mis-focussen en "slechte lenzen" met CA/PF te gebruiken...) Ik heb zelf ondertussen (veel) betere foto's ertussen. (Naar mijn bescheiden mening; ik kan me niet in zijn standpunt vinden.)

Deze hangt nu bij mij aan de muur op A4 formaat:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mj.vanthoor/fotoforum/abdij_bewerkt.jpg

Deze is verleden zondag met een F717 geschoten; het is het klooster/kerk in Sittard, waar vroeger de Fontys Hogeschool huisde.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2004 02:16 ]

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik weet niet wat voor gevoel jij voor foto's heb maar ik vind jouw foto TOTAAL niet te vergelijken met die van dirk. Jouw foto is misscchien mooi op zichzelf. Maar de seri dirk vind ik meer gevoel mee geven.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-02 15:32
micdis schreef op 01 september 2004 @ 07:32:
ik weet niet wat voor gevoel jij voor foto's heb maar ik vind jouw foto TOTAAL niet te vergelijken met die van dirk. Jouw foto is misscchien mooi op zichzelf. Maar de seri dirk vind ik meer gevoel mee geven.
Vind je? Ik vind het een misplaatst effect, en trucage. Kijk, fotos is net als met tekenen, als je elke keer 't zelfde effect gebruikt wordt het een trucje, niet meer iets wat je zelf in de foto 'legt'. Daarom vind ik het ook slechte fotos, een keer is leuk. Maar verder? Het beroert me niet echt.

|>

• Mibber
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-09-2025
Verwijderd schreef op 01 september 2004 @ 02:03:
[...]

Ik vind de foto's niks. Geen kleur, niet veel te zien... en sommige zijn zelfs wazig. (Opzettelijk? Hij schijnt opzettelijk te mis-focussen en "slechte lenzen" met CA/PF te gebruiken...) Ik heb zelf ondertussen (veel) betere foto's ertussen. (Naar mijn bescheiden mening; ik kan me niet in zijn standpunt vinden.)

Deze hangt nu bij mij aan de muur op A4 formaat:

[afbeelding]

Deze is verleden zondag met een F717 geschoten; het is het klooster/kerk in Sittard, waar vroeger de Fontys Hogeschool huisde.
ik vind het een erg mooie foto, maar enigzins jammer dat er geen lucht boven de uhmm... "antenne's" op het dak zit, ze steken nu gelijk tegen de bovenkant van de foto, zonde.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:10

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Wat voorbeelden van een kunstprojekt dat ik samen met een fotograaf heb uitgevoerd (althans ik deed enkel de vormgeving, digitale bewerking en zetwerk).

Het is een fotoprojekt waarbinnen verschillende mensen uit verschillende landen telkens voor een hourblok gesteld werden en hen gevraagd met een bijl te 'hakken'.
met een analoge camera die handmatig 'doorgeladen' moest worden werden net voor het hakken, tijdens en na 3 foto's genomen (meer was ook niet mogelijk door de mechanische beperking van het doorladen van de film).

de eerste foto is het moment van 'aanspannen',
de tweede de ontlading in de klap, en het laatste beeld de berusting of opluchting van net na het neerkomen:
Mijn eigen idee is dat het project zeer geslaagd is, de beelden intrigerend zijn (zeker de volledige beelden op ware grootte).
de 'modellen', die soms ver weg staan van 'geidealiseerde mens-beelden' tonen zich 'onbeschermd', niet enkel door hun naaktheid, maar ook omdat hun gezichten zeer sprekend zijn, de concentratie, de ontlading; onzekerheid of juist vastberadenheid.

Afbeeldingslocatie: http://judi.kw.nl/uploads/holzwege/celine.jpg
Afbeeldingslocatie: http://judi.kw.nl/uploads/holzwege/daniel.jpg
Afbeeldingslocatie: http://judi.kw.nl/uploads/holzwege/bert.jpg
Afbeeldingslocatie: http://judi.kw.nl/uploads/holzwege/dominique.jpg
Afbeeldingslocatie: http://judi.kw.nl/uploads/holzwege/ender.jpg
Afbeeldingslocatie: http://judi.kw.nl/uploads/holzwege/francesco.jpg

Momenteel ben ik samen met de fotograaf bezig fondsen te vinden om van de complete serie (50+ fotoseries van 3 beelden) om hiervan een fotoboek uit te geven, waarschijnlijk gaat dat ook nog wel lukken.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

micdis schreef op 01 september 2004 @ 07:32:
Dat is jouw smaak. Ik vind de getoonde foto's van "Dirk" grauw, kleurloos, onscherp, en zonder impact. Ik houd meer van foto's zoals de bovenstaande. (Dat zal ook wel de reden zijn waarom ik ze maak.)
Mibber schreef op 01 september 2004 @ 09:51:
ik vind het een erg mooie foto, maar enigzins jammer dat er geen lucht boven de uhmm... "antenne's" op het dak zit, ze steken nu gelijk tegen de bovenkant van de foto, zonde.
Bedankt :) En betreffende diet antennes/versieringen, daar heb je gelijk in. Dat was ook mijn grootste irritatiepunt. (Ik heb er niet goed genoeg op gelet tijdens het schieten van de foto.) Ik heb een versie gemaakt met kortere versiersels, met wat lucht erboven.

Dit is de gewijzigde versie met meer lucht boven de dakversierselen (die jammer genoeg voor dit doel in lengte hebben ingeboet):

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mj.vanthoor/fotoforum/klooster_metlucht.jpg

Als ik weer in Sittard ben, ga ik dat gebouw opnieuw schieten, en dan beter, zodat er minder bewerkt hoeft te worden :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2004 12:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
RM-rf schreef op 01 september 2004 @ 10:14:
Wat voorbeelden van een kunstprojekt dat ik samen met een fotograaf heb uitgevoerd (althans ik deed enkel de vormgeving, digitale bewerking en zetwerk).

Het is een fotoprojekt waarbinnen verschillende mensen uit verschillende landen telkens voor een hourblok gesteld werden en hen gevraagd met een bijl te 'hakken'.
met een analoge camera die handmatig 'doorgeladen' moest worden werden net voor het hakken, tijdens en na 3 foto's genomen (meer was ook niet mogelijk door de mechanische beperking van het doorladen van de film).

de eerste foto is het moment van 'aanspannen',
de tweede de ontlading in de klap, en het laatste beeld de berusting of opluchting van net na het neerkomen:
Mijn eigen idee is dat het project zeer geslaagd is, de beelden intrigerend zijn (zeker de volledige beelden op ware grootte).
de 'modellen', die soms ver weg staan van 'geidealiseerde mens-beelden' tonen zich 'onbeschermd', niet enkel door hun naaktheid, maar ook omdat hun gezichten zeer sprekend zijn, de concentratie, de ontlading; onzekerheid of juist vastberadenheid.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Momenteel ben ik samen met de fotograaf bezig fondsen te vinden om van de complete serie (50+ fotoseries van 3 beelden) om hiervan een fotoboek uit te geven, waarschijnlijk gaat dat ook nog wel lukken.
Holy Shit RM-rf! Dat is wel een mooi project waar je aan gewerkt hebt. Vind het bijna banaal hehe. Ik moest gelijk denken aan zo'n Italiaanse Splattermovie. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ })

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Afbeeldingslocatie: http://www.koenrutten.com/temp/IMG_0671small.jpg
buurjongetjes.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Verwijderd

Ik ben het wel met Coen eens. Vaak is het ook zo wanneer ik eens een paar uurtjes vrij ben en ik neem mijn camera mee om wat te schieten, wat voorbij komt, dat het wel snel cliche is. Eigenlijk zou ik dat ding operatief aan me moeten laten maken, soms kom je fotogenieke situaties tegen, zomaar out of the blue en zou ik wensen dat ik foto's kon maken met mijn ogen. Het vangen van een emotie, dat ene perfecte beeld, ik hoop het nog tegen te komen, maar inderdaad, tot nu toe vind ik mijn eigen brouwsels nog te banaal. Wel wordt ik geprikkeld door foto's waarvan ik denk, ik wou dat ik het verzonnen had, dus.... kom op, Coen, challenge me!
René
Pagina: 1