Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[lcd] 1602A aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst bij world led een lcd display gekocht. Nu wil ik weten hoe ik die moet aansluiten. ik heb al gekeken op de site van world led maar het lcd gedeelte doet het daar niet meer. Ook heb ik ze nog niet online gehad op msn. Met googlen kom ik ook niet verder want iedereen daar heeft een ander dan ik heb.

hieronder 2 foto links.
zoals je ziet zijn er twee kanten met poortjes. Dus wat is poort 1 en het liefst heb ik eigenlijk ok nog een bijpassend schema erbij. alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: http://www.lookandlike.nl/loggedin/filelist_downloadbig.asp?id=4500

Afbeeldingslocatie: http://www.lookandlike.nl/loggedin/filelist_downloadbig.asp?id=4499

btw het is een atm1 1602 type.

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
Het is volgens mij gewoon een HD44780-compatible driver-ic. Dus gewoon aansluiten zoals bij een HD44780. Zie hiervoor: Aansluit-tutorial

edit:
Na wat zoeken blijkt dat 1602 een ks0066 of ks0065-driver-ic heeft, en dus compatible is met de HD44780. Op deze pagina zijn er mensen bezig geweest met de 1602.

[ Voor 36% gewijzigd door Electronical op 29-08-2004 15:05 ]

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

Verwijderd

Topicstarter
die guide klopt wel ( ik had um self ook al gevonden).
alleen nu heb ik het probleem dat er (achter)op mijn lcd schermpje geen nummer staan.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:57

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

De massapen kun je vinden met je multimeter, de pinnetjes meten en het frame. De doorverbinding is de ground pen.

• Electronical
sebastius schreef op 29 augustus 2004 @ 15:15:
De massapen kun je vinden met je multimeter, de pinnetjes meten en het frame. De doorverbinding is de ground pen.
Vervolg: en de rest is dan gewoon volgens het rijtje van bovenstaande links, denk ik.

edit: dit linkje stond nog in mijn favorieten ergens: Datasheet LCD-1602-B @ World-led.com En daar staat alles in beschreven. :*)

[ Voor 23% gewijzigd door Electronical op 29-08-2004 15:25 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Mja, om een vreemde reden is hij dus verdwenen :?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Electronical
LED-Maniak schreef op 29 augustus 2004 @ 15:36:
Mja, om een vreemde reden is hij dus verdwenen :?
Maar gelukkig konden we de weg naar de datasheet nog terugvinden. ;)

Verwijderd

Topicstarter
harstikke bedankt. ik heb de data sheet geprint en het resultaat komt hier ook nog wel te staan. nogmaals bedankt

Verwijderd

Voor het geval dat die PDF ook weer verdwijnt:

Pin / Function
----------------
1 = Vss > 22K potmeter > Ground
2 = Vdd/Vcc > +5V / 22K potmeter (center pin)
3 = Vo > 22K potmeter
4 = Rs > 16
5 = R/W > 14
6 = E(nable) > 1
7 = DB0 > 2
8 = DB1 > 3
9 = DB2 > 4
10 = DB3 > 5
11 = DB4 > 6
12 = DB5 > 7
13 = DB6 > 8
14 = DB7 > 9
15 = A(node) > +5V
16 = K(athode) > 100Ohm resistor > Ground

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 20:02:
Voor het geval dat die PDF ook weer verdwijnt:

Pin / Function
----------------
1 = Vss > 22K potmeter > Ground
2 = Vdd/Vcc > +5V / 22K potmeter (center pin)
3 = Vo > 22K potmeter
4 = Rs > 16
5 = R/W > 14
6 = E(nable) > 1
7 = DB0 > 2
8 = DB1 > 3
9 = DB2 > 4
10 = DB3 > 5
11 = DB4 > 6
12 = DB5 > 7
13 = DB6 > 8
14 = DB7 > 9
15 = A(node) > +5V
16 = K(athode) > 100Ohm resistor > Ground
Neehoor, de PDF zal niet verdwijnen ;)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03 10:56
eve een "raar" vraagje, nu ben ik dus op www.world-led.com gaan zien naar de prijs van die LCD van jouw, en ik zie er maar 1, een character LCD, is dat de juiste?

En dan: Bij de prijs van die LCD staat 7 euro, klopt dit werkelijk? anders spurt ik morgen naar de bank om er eentje te betalen(dus de overschrijving doen) want voor 7 euro kan je er zeker niet je broek aan scheuren vind ik

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

Verwijderd

7 euro klopt, het is een budgetuitvoering (zie het gedruppelde stuur-IC ipv eentje met echte aansluitpinnen)

• Entity_Razer
Ok, bedankt ff wel een vraag, wat doet deze "gedruppelde IC"?
ik bedoel:
1) wat is "gedruppeld"? want dat begrijp ik niet echt :s
2) Heeft dit nadelen? beperkingen van functionaliteit ofzo?
) Moet je hiet zo'n soldeerbout mer ultrafijne 1mm kop voor hebben ofzo? ik heb enkel zo'n soldeerbout uit de aldi, zo'n "pistool"

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

• Electronical
Entity_Razer schreef op 30 augustus 2004 @ 20:31:
Ok, bedankt ff wel een vraag, wat doet deze "gedruppelde IC"?
ik bedoel:
1) wat is "gedruppeld"? want dat begrijp ik niet echt :s
2) Heeft dit nadelen? beperkingen van functionaliteit ofzo?
) Moet je hiet zo'n soldeerbout mer ultrafijne 1mm kop voor hebben ofzo? ik heb enkel zo'n soldeerbout uit de aldi, zo'n "pistool"
1) De fabrikanten hebben gewoon plastic op het ic'tje gedruppeld, meer niet
2) Volgens mij zitten daar geen nadelen aan. Velen hebben de LCD al aan de praat gekregen en in veel andere elektronica zitten de ic's zo vast (zoals bijv. in een calculator)
3) Nee, als je de datasheet download zie je gewoon dat er een enkele rij van 16 pinnetjes gebruikt worden en daar worden dan een aantal draadjes op gesoldeerd, niets bijzonders als SMD's ofzo.

edit:
toevoeging op 2) Je kunt nu alleen geen ander driver-ic aansluiten, maar dat was je toch niet van plan, ofwel? ;) Voor de rest is het helemaal niet erg.

toevoeging op 3) Je kunt die draadjes zelfs ook met zo'n soldeerpistool aan de LCD solderen.

Het is een mooie LCD om mee te beginnen en nog lekker goedkoop ook.
Succes! ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Electronical op 30-08-2004 20:43 ]

Verwijderd

Zo'n gedruppelde IC is gewoon een goedkopere manier van IC printjes produceren. Het nadeel is dat het IC dan ook nooit meer vervangen kan worden. Het voordeel is dat het veel goedkoper is, en in dit geval is een nieuwe LCD goedkoper dan het IC vervangen, mocht het ooit kapot gaan (zelfs goedkoper dan de verzendkosten van zo'n IC :D).

• Entity_Razer
Ok, met welk soldeersel mag ik dit solderen?
is er een speciaal soort dat je wel of COMPLEET NIET!! mag gebruiken voor dit soort dingen?

Verwijderd

Gewoon even kijken welke geschikt zijn voor printplaatjes, staat er wel op. (Bij formido hebben ze van die blauwe rolletjes)

• Electronical
Entity_Razer schreef op 31 augustus 2004 @ 21:52:
Ok, met welk soldeersel mag ik dit solderen?
is er een speciaal soort dat je wel of COMPLEET NIET!! mag gebruiken voor dit soort dingen?
En bij de elektronica-boer (als je er ééntje in de buurt hebt zittten) kun je meestal van die kleine klosjes met dun soldeertin kopen, kost misschien een euro, maar dan heb je wel dunne tin, zodat je geen klodders krijgt enzo.

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:47

Fox2

Spanning!

En als je dan toch bij een hobbyboer of bouwmarkt bent, kijk dan misschien gelijk even naar een gewone soldeerbout (ca 30 W is het mooiste voor dit soort werk). Zo'n ding kost niet veel, maar kleine dingetjes kun je er veel fijner mee solderen. Met een soldeerpistool stook je zo'n printje al snel te heet, of raak je 2 soldeereilandjes tegelijk.

Verwijderd

Voor een mooie soldeer handleiding kun je hier kijken.

Soldeer how-to

Ze hebben tegenwoordig ook goedkope led's vooral de groene van 11000 MCD is gaaf
Pagina: 1