[HD]Maxtor aan het doodgaan?

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 20:33
Ik heb niet zo heel lang geleden een nieuwe maxtor schijf 200 gig (IDE) gekocht.

Nu was ik aan het werk en opeens krijg ik deze melding bij elke root map op de schijf:
D:\map is niet toegankelijk

Bestand of map is beschadigd en onleesbaar.

Dit is dus al de derde keer dat dit gebeurd, en na opvolging van Maxtors advies een low-level format gedaan en nu is het weer gebeurd! Powermax vind geen errors, want als ik nu data naar de schijf wegschrijf is die gewoon goed, maar data die er al op staat is onbruikbaar. Ook data-recovery tooltjes kunnen niks meer vinden..

Het lullige is ook dat ik de schijf ook niet als RMA kan opsturen naar maxtor want deze moet een powermax error code hebben.. die ik dus niet krijg |:(

Hoe kan dit elke keer?? Doe ik iets fout? Ik gebruik windows 2000 met niks speciaals...

[ Voor 11% gewijzigd door Megamind op 29-08-2004 13:32 ]

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Weet je zeker dat je alles volgens het boekje doet? Als je windows niet correct afsluit , en dit meermaals doet kunnen er schijfproblemen zijn. Ook het plotseling uitschakelen van de pc kan dit als gevolg hebben. Met het afsluiten , doet hij dan alles goed ? Of moet je een harde reset doen voor hij afsluit?

Doe ook eens een chkdsk om te kijken of die wat kan vinden :)

Raku

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

zet
HKLM\System\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters\EnableBigLba als DWord op 1

als maxtor al zelf aankomt kakken met een lowlevel format advies hebben ze ook niet een hoge dunk van hun eigen produkt

[ Voor 41% gewijzigd door PipoDeClown op 29-08-2004 13:41 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:22

GreyGhost

Het is een spook

Powersupply sterk genoeg? Check de waardes eens in je bios.

Check je SMART waardes eens met Speedfan, geeft ie problemen aan?

Kabels al eens vervangen?

Correcte moederbord drivers gebruikt in win2000 en word je HD wel als 200gb herkent in je bios? 48bits adressering geactiveerd in windows (matrox big drive enabler)? (Doet hetzelfde als die registry tweak hierboven)

[ Voor 8% gewijzigd door GreyGhost op 29-08-2004 13:40 ]

For I am grey, between the darkness and the light

• Megamind
Simulated Zero schreef op 29 augustus 2004 @ 13:38:
Weet je zeker dat je alles volgens het boekje doet? Als je windows niet correct afsluit , en dit meermaals doet kunnen er schijfproblemen zijn. Ook het plotseling uitschakelen van de pc kan dit als gevolg hebben. Met het afsluiten , doet hij dan alles goed ? Of moet je een harde reset doen voor hij afsluit?

Doe ook eens een chkdsk om te kijken of die wat kan vinden :)
Yup, checkdisk doe ik niet want dat geeft ie 'zwevende bestanden' en dan is echt alles weg...
PipoDeClown schreef op 29 augustus 2004 @ 13:40:
zet
HKLM\System\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters\EnableBigLba als DWord op 1

als maxtor al zelf aankomt kakken met een lowlevel format advies hebben ze ook niet een hoge dunk van hun eigen produkt
Gedaan, eens kijken zo bij reboot wat het wordt :)
GreyGhost schreef op 29 augustus 2004 @ 13:40:
Powersupply sterk genoeg? Check de waardes eens in je bios.

Check je SMART waardes eens met Speedfan, geeft ie problemen aan?

Kabels al eens vervangen?

Correcte moederbord drivers gebruikt in win2000 en word je HD wel als 200gb herkent in je bios? 48bits adressering geactiveerd in windows (matrox big drive enabler)? (Doet hetzelfde als die registry tweak hierboven)
Ok er gaan hier wat dingen niet goed..

Powersupply is 350 watt en heb alleen nog een HD en DVD writer en niks getweakt dus zal wel meevallen...

Maar speedfan :'(

tmps van de HD's staat op 51graden (veeel te hoog dus), en Temp1 staat op 125 (Winbond). Als ik bij SMART kijk zie ik dit: bmpje van 200kb (kan niet meer psp opstarten)

Volgens mij klopt er daar iets niet... Ik heb een hekel aan luidruchtige pc's maar ik denk dat een beetje koeling wel op zijn plaats is.. Maar toch het kan daar toch niet aan liggen :?

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
De temp van je HD klopt overigens wel, 50 graden is een normale temp voor een maxtor die niet actief gekoeld wordt.

• Megamind
ah ok das dan niet zo erg.. Maare als ik Parameters\EnableBigLba doe, waar is mn HD dan in Deze Computer?:P

edit: volgens mij heb ik hem door... mijn HD crashte nadat ik een 59gig videobestand aan het kopieren was in een andere map dus over de 160 gig heen ging, en bigLBA staat niet aan dus waarschijnlijk is ie daarom gecrasht?? B)

[ Voor 53% gewijzigd door Megamind op 29-08-2004 14:22 ]

• GreyGhost

GreyGhost

Het is een spook

Als ik naar dat plaatje van je SMART waardes kijk staat de raw value van Reallocated sector count op 77, dit komt neer op 77 bad sectors (of 119 want het zal wel een HEX waarde zijn ), dat is ook niet echt ok. Bij mijzelf staat het op 1 en normaal op 0 als je een nieuwe HD hebt.

Beetje active koeling op je HD kan waarschijnlijk geen kwaad.

[ Voor 21% gewijzigd door GreyGhost op 29-08-2004 14:58 ]

• Megamind
GreyGhost schreef op 29 augustus 2004 @ 14:46:
Als ik naar dat plaatje van je SMART waardes kijk staat de raw value van Reallocated sector count op 77, dit komt neer op 77 bad sectors, dat is ook niet echt ok. Bij mijzelf staat het op 1 en normaal op 0 als je een nieuwe HD hebt.

Beetje active koeling op je HD kan waarschijnlijk geen kwaad.
Alles staat zo hoog terwijl fitness nog helemaal 100% is :? Ik denk dat dat programma niet helemaal spoort..

• GreyGhost

GreyGhost

Het is een spook

Niet alle waardes geven aan dat er wat aan de hand is, sommige houden gewoon bij of ie snel opstart of hoe vaak ie al opgestart is.

Anders even checken met aida32 of everest zoals het nu heet, daarmee kun je ook de waardes uitlezen.

[ Voor 29% gewijzigd door GreyGhost op 29-08-2004 15:00 ]

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:24

boesOne

meuh

speedfan leest anders mijn maxtors [120 + 80 GB] uit de diamond max 9 serie wel goed uit. Je hebt dus wel degelijk reallocated sectors.. Die 50 C temp is echt veeeeel te hoog!

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ik weet het niet. de twee maxtors van me broer worden rond de 32 graden allebei.
Die van mij (ik heb er twee maar maar 1 met temp sensor) bij gebruik 55 graden. Idle net onder de 50. Deze temps waren tijdens de hittegolf een aantal weken terug. En ik heb wel degelijk een voldoende gekoelde kast.

Ik heb nooit problemen gehad met die schijf (die van 55 graden) dus of het te heet is weet ik niet. Zijn daar operating temps voor bekend? (ik weet bijvoorbeeld dat mijn amd een max operating temp heeft van rond de 90 graden).

ID Attribute Description Threshold Value Worst Data Status
01 Raw Read Error Rate 20 100 253 0 OK: Value is normal
03 Spin Up Time 20 62 62 4802 OK: Value is normal
04 Start/Stop Count 8 100 100 621 OK: Value is normal
05 Reallocated Sector Count 20 100 100 2 OK: Value is normal
07 Seek Error Rate 23 100 93 0 OK: Value is normal
09 Power-On Time Count 1 75 75 16664 OK: Value is normal
0A Spin Retry Count 0 100 100 0 OK: Always passing
0B Calibration Retry Count 20 100 100 0 OK: Value is normal
0C Power Cycle Count 8 100 100 604 OK: Value is normal
0D Soft Read Error Rate 23 100 93 0 OK: Value is normal
C2 Temperature 42 84 77 43 OK: Value is normal
C3 Hardware ECC Recovered 0 100 21 1123383 OK: Always passing
C4 Reallocation Event Count 20 100 253 0 OK: Value is normal
C5 Current Pending Sector Count 20 100 100 0 OK: Value is normal
C6 Off-Line Uncorrectable Sector Count 0 100 253 0 OK: Always passing
C7 Ultra ATA CRC Error Rate 0 191 191 9 OK: Always passing

Dit is mijn Everest SMART log. De syntax is threshold / value / worst / data.
De huidige temp is dus 43 graden.

[ Voor 59% gewijzigd door twiFight op 29-08-2004 15:17 ]

Pagina: 1