Netwerk uitbreiding

Pagina: 1
Acties:

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 19:25
Ik heb momenteel de volgende setup:
[internet]---[linux server]---[8p switch]---4 clients]

Nou wil ik eigenlijk de linux machine vervangen door een routertje met 4 poorten. Maar als ik dat doe dan moet mijn switch een uplink hebben, en dat heeft dat krengt niet. Teminste heb net de handleiding gedownload en er wordt geen woord gerept over een uplink.
De linux machine blijft wel in het netwerk hangen omdat hij naast een router functie ook een fileserver functie heeft. Ook komt er binnenkort een andere pc bij. Een 4 poorts routertje zal dus niet volstaan.
Is er een andere manier te verzinnen om dit te laten werken of moet ik een router kopen met meer dan 4 poorten of een andere switch met uplink aanschaffen?

...

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

switch gewoon op router aansluiten met crosscable.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Wat ^^ zegt. Een uplink is niets anders dan een poort waarvan de individuele koperbanen anders zijn aangesloten , zodat je van een Straight kabel een crossed kabel maakt. Een normale crossed kabel zal dus goed zijn. Dan moet je natuurlijk ook niet die crosskabel in de uplink van de andere switch stoppen , anders werkt het nog niet...

Raku

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 19:25
Hmm heb ik weer wat geleerd :) Ik dacht dat je zo'n uplink nodig nad om meerde switchen aan elkaar te knopen.
Maar mijn switch is wel MDI/MDI-X auto crossover. Dit betekend dat ik tussen de switch en een pc zowel een gewone straight kan gebruiken als een crosscable. Kan ik nu ook zowel een cross als een gewone kabel gebruiken om de switch aan de toekomstige router te prikken?

...

Verwijderd

Ja, dan kan je alles gebruiken wat je maar wilt. De switch maakt er dan zelf automatisch de goede "soort" poort van (crossed of straight).