Toon posts:

ondermaatse prestaties door voeding?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn config:

AMD 2500+ Barton
Asus A7N8X Deluxe Rev2 BIOS 1007
2x 256mb DDR Apacer Dual Channel
80GB S-ata Maxtor
160GB S-ata WD
Sapphire Radeon 9800PRO met zalman ZM80C-HP + optionele fan
500WATT Aspire voeding

Dit systeem heb ik al 10 maanden, maar dat was eerst een 9600xt 256mb en een chieftec 360watt psu

Dit systeem draaide goed, maar dan kon ik die 9800pro + zalman van iemand zeer goedkoop overkopen. Ik doe da, en ik was dus supper blij, far cry draaide alles op very high, AA op medium, en reso op 1152x864

De eerste mevel ging prachtig, echt lekker smooth enzo

Dan heb ik hem eens geflashed naar een XT en die 500WATT psu gekocht

Toen was ik minder tevreden. Ik kreeg wel veel meer 3dmarks, maar games gingen niet meer zo vloeiend. Zoals colin mcrae rally moest ik op 1024x768 zetten en detail op high om het vloeiend te spelen.

Far cry loopt ook niet meer goed, nu moet ik de details op high zetten, reso op 1024x786 en AA uit of hij loopt niet meer vloeiend

Dan maar terug geflashed met het origineel bios, maar de problemen blijven

Ik denk dat het aan mijn voeding ligt aangezien mijn voltage lijnen zo zijn:

3.3V = 3.33V
5.0V = 4.95V
12V = 12.93V

Die 12V lijn schommelt dus steeds tss de 12.85V en 13.10V

Gemeten in windows en BIOS, met mijn chieftec voeding was dit veel beter.

Kan het aan die 12V lijn liggen? Of is dit helemaal onzin?

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
10% is het maximale wat een voeding mag afwijken.
Ik denk eerder dat het een softwareprobleempje is, herinstalleer de drivers eens (oude er eerst af, laatste WHQL er op).
Overclock je videokaart niet, een 9800pro heeft standaard al heel weinig marge dus tenzij je er erg goeie koeling opzitten hebt zou ik niet oc'en.
Zie de witte stipjes symptomen in Doom 3.
/edit/
O ja, terugflashen naar pro als je geen R360 core hebt (vraag het ff aan die kerel anders).

[ Voor 14% gewijzigd door peke op 29-08-2004 13:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik had eerst de catalyst 4.7

Dan met die XT ook de catalyst 4.7

Dan maar eens de omega drivers geprobeerd omdat ik ghosting soms had

Dan teruggeflashed en catalyst 4.8 erop gezet

Hierjuist 3dmark gedaan en heb 5.707 3dmarks, een goede score volgens mij

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-06 07:46

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

je videokaart denkt dat ie een andere kaart is install daar eens de drivers voor...

je verhaal half gelezen..

dat je voeding naar 13 gaat is wellicht niet zo koosjer.

A-merk voedingen zijn altijd beter want goedkoop is duurkoop in computerland.

[ Voor 52% gewijzigd door ROFLASTC op 29-08-2004 13:26 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:52

GreyGhost

Het is een spook

Wat ik zo snel uit een een paar reviews kan opmaken (1, 2 ) is dit een powersupply van het type veel watt lage prijs (zoals o.a. q-tec). Als je er even over nadenkt is het bijna niet mogelijk om en veel watt en goede onderdelen en lage prijs te hebben. Waarschijnlijk was je met je chieftec beter af. Je hebt niet zoveel in je systeem hangen. Kijk als je een nieuwe power supply wilt eens naar een zalman 400b of enermax of antec, je betaalt wat meer, maar dan heb je ook wat(t). ;)

For I am grey, between the darkness and the light

Verwijderd

Topicstarter
GreyGhost schreef op 29 augustus 2004 @ 13:24:
Wat ik zo snel uit een een paar reviews kan opmaken (1, 2 ) is dit een powersupply van het type veel watt lage prijs (zoals o.a. q-tec). Als je er even over nadenkt is het bijna niet mogelijk om en veel watt en goede onderdelen en lage prijs te hebben. Waarschijnlijk was je met je chieftec beter af. Je hebt niet zoveel in je systeem hangen. Kijk als je een nieuwe power supply wilt eens naar een zalman 400b of enermax of antec, je betaalt wat meer, maar dan heb je ook wat(t). ;)
Maar het was voor mijn casemod, is namelijk een plexi voeding met uv-reactive molexen enzo en

• GreyGhost
  • Laatst online: 23:52

GreyGhost

Het is een spook

Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 13:26:
Maar het was voor mijn casemod, is namelijk een plexi voeding met uv-reactive molexen enzo en
Ik zag het op het plaatje idd, doet pijn aan de ogen, maar die merken die ik noemde en nog wel een paar andere hebben ook wel "mooie" voedingen alleen dan werken ze ook goed. Als het nu werkt, niks aan de hand, anders een leuke fortron aurora oid.

For I am grey, between the darkness and the light

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Je hebt dus een R350 want je krijgt ghosting na de flash naar XT. Met de omega drivers kan je dat idd oplossen door 9800se softmod drivers te installeren. Ik zou echter gewoon de pro bios blijven gebruiken aangezien een XT bios geen enkele toegevoede waarde heeft tov een pro bios behalve dan een XT id. :Z
Toen ik mijn se softmodde en biosflashte enzo kreeg ik ook allerlei vreemde problemen doordat ik heel vaak andere drivers installeerde. Oplossing was de originele bios met originele non modded drivers gebruiken icm een verse windows installatie.
Als je een image hebt zou ik gewoon ff die verse installatie op je schijf gooien.
Zie ook dat je instellingen exact dezelfde zijn als voor je modje, dus geen AF op quality ipv performance ofzo. :P
/edit/
Zijn +5V en +3,3V lijnen zijn anders heel netjes, een te slappe voeding levert ook altijd een te lage voltage en heen te hoge.
Zijn deze waarden wel afkomstig uit je bios?

[ Voor 12% gewijzigd door peke op 29-08-2004 13:43 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 13:02:
Kan het aan die 12V lijn liggen? Of is dit helemaal onzin?
Het is onzin. Laat je vooral geen voeding van xhonderd euro aanpraten.

Zeker de +12 van een voeding varieert meer. 5% variatie op je +5 is .25 volt, diezelfde 5% op een +12 is .60 volt. Verhoudingsgewijs dezelfde variatie is absoluut gemeten een meer dan dubbel zo groot getal.

Je +12 is ook geen geregelde spanning. De +5 is hetgeen wat geregeld word, en je +12 wordt daar in een vaste verhouding van afgeleid. Dat betekend dat als je CD-speler opspint (en dus flink stroom uit je +12 trekt) je voeding dat niet doorheeft, en de spanning op je +12 dus zakt, terwijl een flinke stroompiek op je +5 wel tot reactie van je voeding zal leiden en de spanning op je +12 stijgt.

En de hoogte van de +12 kan natuurlijk al helemaal geen invloed op de framerate van je kaart hebben. Die ligt vast door klok-delers en kristallen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een R360 core hoor ;) Soms heb je ook ghosting met een R360 core....

Was van plan morgen een verse windows XP installatie te doen en mijn waterkoeling in te bouwen. Ga toch maar eens aan de winkel vragen of als er garantie is op een te hoge 12V lijn, 13.1V is gewoonweg veel te hoog :'(

ik heb vorige week een weekje in een bekende pc-shop gewerkt (niet diegene van die voeding) en de technieker zei dat ik gewoon een weerstandje tss een draadje moest solderen (weet nietmeer welk)

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:02
Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 13:26:
[...]

Thermaltake Butterfly 480W is ook een leuke toevoeging aan je casemod. :) Misschien niet zo mooi dan die plexivoeding maar ewl vele malen beter :D

Voltage's:(op het moment van schrijven)
+3.3=3.4
+5=5.107
+12=11.968

*klik* (ik heb zwarte versie dit is de zilvere)

Pic:
Afbeeldingslocatie: http://img20.exs.cx/img20/5664/IMG_0562.th.jpg

zoals je ziet is hij al gemeshed voor je, door Tt, en zit er een ledje in de voeding die van kleur verspringt :D _/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door LuPo op 29-08-2004 13:49 ]

11.455 Wp PV | 48 kWh thuisbatterij | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

[qoute]13.1V is gewoonweg veel te hoog[/quote]

Nee, dat is het niet. Je +12 mag zonder enig merkbaar probleem 10% varieeren. Dus alles tussen de 10.80 en de 13.20 volt is goed. Voordat er dingen faut of stuk gaan moet je nog veel en veel grotere afwijkingen hebben. Van 15 volt op je +12 gaat niets stuk. Hooguit dat je systeem wat warmer zal worden.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik had die vooral gekocht voor die uv-reactive dingen allemaal omdat ik ebzig met een uv-reactive casemod :'(

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:02
Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 13:50:
Maar ik had die vooral gekocht voor die uv-reactive dingen allemaal omdat ik ebzig met een uv-reactive casemod :'(
ja maar dan gaat je PC et nooit goed doen ;)

11.455 Wp PV | 48 kWh thuisbatterij | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

Verwijderd

Topicstarter
De ene zegt dat het totaal niets met de hoge 12V lijn te maken heeft, de andere zegt dan weer van wel....

Toch maar ff zoeken naar andere oplossingen :) Morgen eerst formateren en nog eens de catalyst 4.7 erop zetten

edit: ik zie zojuist dat men klein broertje de hele tijd films zit te bekijken die op mijn pc staan, gaat via netwerk dus, mss daarom.... Want ik weet dat als je bestanden verplaatst over het netwerk je pc ineens mega traag word

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2004 16:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na een verse windows XP installatie en de installatie van de catalyst 4.7 werkt alles weer naar behoren :)

Ik speel Far cry terug vloeiend op 1152x864 ; alles op high ; AA op medium. En Colin mcrae rally 2005 speel ik terug vloeiend op 1024x786 ; alles op high ; FSAA 4x

Waarschijnlijk was het dus een conflict met een vervuilde windows installatie met catalyst en omega drivers
Pagina: 1