[Debian] apt-get probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

• mr_star
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-01 08:50
Ik draai Debian testing op mijn router thuis, en ik deed gistere mijn dagelijkse 'apt-get update && apt-get upgrade' maar ik kreeg ineens een foutmelding zoals deze:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
The following packages will be upgraded:
 g++-3.3 gcc-3.3 libstdc++5-3.3-dev
3 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 2 not upgraded.
14 not fully installed or removed.
Need to get 0B/4259kB of archives.
After unpacking 0B of additional disk space will be used.
Do you want to continue? [Y/n]
(Reading database ... 22130 files and directories currently installed.)
Preparing to replace gcc-3.3 1:3.3.4-6sarge1 (using .../gcc-3.3_1%3a3.3.4-6sarge1.1_i386.deb) ...
Unpacking replacement gcc-3.3 ...
dpkg: error processing /var/cache/apt/archives/gcc-3.3_1%3a3.3.4-6sarge1.1_i386.deb (--unpack):
 trying to overwrite `/usr/share/doc/gcc-3.3-base/changelog.Debian.gz', which is also in package gcc-3.3-base
dpkg-deb: subprocess paste killed by signal (Broken pipe)
Preparing to replace libstdc++5-3.3-dev 1:3.3.4-6sarge1 (using .../libstdc++5-3.3-dev_1%3a3.3.4-6sarge1.1_i386.deb) ...
Unpacking replacement libstdc++5-3.3-dev ...
dpkg: error processing /var/cache/apt/archives/libstdc++5-3.3-dev_1%3a3.3.4-6sarge1.1_i386.deb (--unpack):
 trying to overwrite `/usr/share/doc/libstdc++5/changelog.Debian.gz', which is also in package libstdc++5
Preparing to replace g++-3.3 1:3.3.4-6sarge1 (using .../g++-3.3_1%3a3.3.4-6sarge1.1_i386.deb) ...
Unpacking replacement g++-3.3 ...
dpkg: error processing /var/cache/apt/archives/g++-3.3_1%3a3.3.4-6sarge1.1_i386.deb (--unpack):
 trying to overwrite `/usr/share/doc/gcc-3.3-base/changelog.Debian.gz', which is also in package gcc-3.3-base
Errors were encountered while processing:
 /var/cache/apt/archives/gcc-3.3_1%3a3.3.4-6sarge1.1_i386.deb
 /var/cache/apt/archives/libstdc++5-3.3-dev_1%3a3.3.4-6sarge1.1_i386.deb
 /var/cache/apt/archives/g++-3.3_1%3a3.3.4-6sarge1.1_i386.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

Weet iemand hoe ik van dit probleem afkom? want ik kan de rest van mijn software niet meer updaten. Ik heb al geprobeerd om die changelog.Debian.gz te verwijderen, maar dat geeft ook geen resultaat

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-02 17:00

Tux

Misschien moet je de cache van apt eens flushen?

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• mr_star
ook al geprobeerd met apt-get clean, maar dat geeft ook geen resultaat

Verwijderd

Heb je dit al geprobeerd?

apt-get -o Debug::pkgProblemResolver=yes -u upgrade

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-02 22:27

Sa1

k denk, hej laat ik ook eens gaan updaten, was al weer een poos terug. Maar, k krijg exact dezelfde problemen...

toeval?

• terrapin
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dit is een al bekende bug, kan je met google zo vinden..

Oplossing is de packages allemaal te installeren met dpkg -i --force-overwrite, of gewoon afwachten tot de packages gemaakt zijn..

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hehe, dit heb ik ook weleens.

Is gewoon een package die niet helemaal lekker is. Vaker kloppen er dependencies niet enzo.

Tegenwoordig komt het wel minder voor volgens mij, maar ja, hoe vaker je update, hoe groter de kans dat je een brakke package tegenkomt.

Expanding the inexpandable

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:48

Ryceck

Constants and Variables

Ff beetje OT maarrruuhh dit is precies de reden dattik van debian ben afgestapt... Veel te veel gedonder met dependencies en applicaties. Na 2x een fubar apt en een aantal keer een voorraad andere kappotte packages (dependency problems, gewoon seg-faults) te hebben gehad dankzij de updates via apt en dpkg was het feest voor mij over.
Ik heb debian 2 jaar geleden gedraaid en het verbaast me dat deze problemen nog steeds voorkomen... vind ik een beetje een slechte zaak :/

Gentoo daarentegen nog nooit die probs mee gehad: Portage werkt dus duideijk een stuk beter dan apt/dpkg :)

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

• mr_star
Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 12:24:
Heb je dit al geprobeerd?

apt-get -o Debug::pkgProblemResolver=yes -u upgrade
zelfde resultaat...

dus als ik een paar dagen wacht komen er waarschijnlijk nieuwe packages uit die dit probleem niet hebben?

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:25

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ryceck schreef op 29 augustus 2004 @ 14:35:
Ff beetje OT maarrruuhh dit is precies de reden dattik van debian ben afgestapt... ..
In de twee jaar dat ik debian gebruik is dit de tweede keer dat ik er 'last' van heb. Niet dat het een probleem is, binnen een paar dagen is het weer opgelost.

En op mijn server die stable draait is het nog nooit overkomen. Maar die draait nog maar een paar maandjes.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ryceck schreef op 29 augustus 2004 @ 14:35:
Ff beetje OT maarrruuhh dit is precies de reden dattik van debian ben afgestapt... Veel te veel gedonder met dependencies en applicaties. Na 2x een fubar apt en een aantal keer een voorraad andere kappotte packages (dependency problems, gewoon seg-faults) te hebben gehad dankzij de updates via apt en dpkg was het feest voor mij over.
Ik heb debian 2 jaar geleden gedraaid en het verbaast me dat deze problemen nog steeds voorkomen... vind ik een beetje een slechte zaak :/
Niet alleen offtopic, ook nog eens onzin. De branche heet niet voor niks "testing", er gaan wel eens dingen fout ja, als je net op dat moment upgrade krijg je wel eens errors. Die fubar heb ik hier op unstable nog nooit meegemaakt, evenals de segfaults, als je weinig risico wil lopen, doe dan geen testing, of volg de mailingslists waar grote errors vaak wel genoemd worden. Nu na 2 jaar heet de branche nog steeds "testing", dat je dat een slechte zaak vindt moet je helemaal zelf weten natuurlijk, maar terecht lijkt me dat niet.
Gentoo daarentegen nog nooit die probs mee gehad: Portage werkt dus duideijk een stuk beter dan apt/dpkg :)
Dat lijkt me ook onzin, het werkt helemaal niet "duidelijk stukken beter", het is bij jou toevallig nog nooit stukgegaan. Als bij gentoo door een menselijk experiment of fout er dingen stukgaan heeft is packagesysteem ook niet opeens slecht lijkt mij.
Maargoed, dat gebeurt wel eens bij testing, wordt wel weer gefixed op den duur, kwestie van geduld dus, en met deze offtopic bijdrage lijkt me wel een eind gekomen aan deze discussie, gewoon wachten tot het weer werkt dus :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.