Toon posts:

Boot soms wel, soms niet. Wat is er stuk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn PC boot niet meer. Als hij uitgaat (blauw scherm, verkeerde knopje op het toetsenbord, o.i.d.) dan kan het rustig gebeuren dat hij bij het aanzetten niet aan gaat, of dat wel de ledjes voorop aan gaan, de fans gaan spinnen, het pentium4 logo in beeld komt, en dat er dan een zwart scherm verschijnt, soms mét en zoms zonder de melding "Updating ESCD... Succes", met links onderin een knipperende cursos. Und weiter nichts.
Vrijdag morgen liep m'n PC vast (bleef hangen bij het bakken van een CDtje) en tot vanmorgen wilde hij niet meer opstarten.

Het duurt normaliter nooit een dag, en al helemaal geen twee, voor het kreng opstarten wil na een fout. Omdat de PC verder wel aardig werkt als ie eenmaal draait, staat hij dus áltijd aan, want dan hoef ik niet te bidden dat ie gaat werken.
De afgelopen negen weken heeft er een Folding@Home client meegedraaid, en donderdag heb ik ivm de Stampede FAH gestopt en twee maal de CommunityTSC client geinstalleerd. Deze DC koetjes graazden toen het systeem vastliep dus al een aantal uurtjes stevig door.

Waar ik nu eigenlijk bang voor ben is dat de permanente belasting en de nogal beroerde koeling van het systeem (een Medion van de Makro, met zo'n stalen kast zonder luchtgaatjes...) het moederbord of de CPU op een onwerkbare temperatuur is aangeland en dan ellende veroorzaakt. Gezien de lange tijd tussen crash en een succesvolle boot vrees ik toch iets definitief gesloopt te hebben, al weet ik niet zeker of het de CPu is (een p4-3.2 met de stock Medion koeler er nog op... de kast is te klein voor m'n Zalman koeler) of het Medion bordje, waaran de chipset zó heet wordt dat aan de buitenkant van de kast nog hitte voelbaar is met je hand op een centimeter van het staal, als je niet een ventilator op de open kast gericht houdt. Ik heb het dan niet over een fannetje van 120mm maar gewoon over zo'n ding dat je in kantoren tegenkomt in de zomer.

Om van het gezeur af te komen ga ik zo dadelijk een grote kast halen, met een betere voeding (deze maakt herrie en wordt loeiend heet), en wil ik natuurlijk proberen of ik niet het spul kan omzetten naar deze nieuwe kast. Met een beetje normale koeling moet het allemaal beter gaan lijkt me. Maar omdat ik het moederbord niet vertrouw en sowieso niet echt gediend ben van een 3.2ghz p4 die aan een single-channel ddr/333 controllertje hangt, wil ik graag weten of het moederbord wel het overzetten waard is. Als dat inderdaad vermoedelijk stuk is, dan vervang ik het net zo lief door een beetje beschaafde asus plank met dual channel ddr/400 en SATA RAID. Aan de andere kant, als het eerder waarschijnlijk is dat juist de CPU oververhit is geraakt, en wellicht stuk, dan vervang ik net zo lief het hele setje door een AMD64 plank en kachel.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat een lap tekst... en nergens de exacte specs, temperaturen en voltages :o

Als je niet eerst die dingen nagaat heb je geen enkele zekerheid dat jouw potentiele oplossing (grotere kast) enigszins zou helpen...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
mobo wordt in ek geval heet genoeg om vingerafdrukken te jatten. volgens Sandra bij idle pctje al 76 graden celsius.
De cpu wordt 63 graden na een uurtje doom.
CPU: p4-3200 mhz

De voltages kun je niet instellen én niet in de bios zien, dus wat de standaard is, da's dus ook mijn setup.
Ik merk net dat de onboard soundchip het niet meer doet...
Ik heb een kast met koeling gehaald net op een beurs, dus ik weet het snel genoeg denk ik.