Toon posts:

Maxtor 200GB SATA niet meer herkend na Windows reinstall

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi medetweakers,

Een aantal maanden terug heb ik een S-ATA 200GB Maxtor hdd aangeschaft en deze als master naast mijn 120 GB (IDE) HDD aangesloten. DEze 120GB had ik als slave gezet door de jumper eruit te halen (stond op de site van maxtor dat de hdd zich zonder jumper als slave zou voortdoen.) En alles werkte goed. Tot ik laatste 2 weken opeens problemen kreeg met mijn geluidskaart (Creative SB Audigy II ) , mijn webcam (Creative NX Ultra) en mijn pc zelf die heel erg traag werd. De pc vertelde me dat ie zelfs explorer niet meer kon openen ivm met geheugengebrek. 1 keer zag ik zelfs tijdens het opnieuw starten van de pc, waarna de apparaten het wel weer deden voor 3 min. meestal, een foutmelding.

Dus dacht ik... opnieuw installeren en als ik toch bezig ben, even mijn 120 GB als master zetten en die van 200GB straks als slave gebruiken.

Zo gezegd zo gedaan, maar nu lukt het me niet meer om de 200GB te zien in Windows. Als ik de pcstart kan ik wel zien dat deze goed is aangesloten op het moederbord ( Asus A7N8X Deluxe ), want daar zie ik hem wel gewoon... maar in Windows lukt het me niet om hem te vinden.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Hier nog wat info voor als het nodig is:
*Master schijf: Maxtor 120 GB IDE
*Slave schijf: Maxtor 200 GB S-ATA
*Processor: AMD Athlon 2600+
*Geheugen: 2 x 512DDR (PC333, dacht ik)
*Videokaart: ATI Radeon 9800Pro 128DDR
*Moederbord: Asus A7N8X Deluxe

Als je nog iets wilt weten, moet je maar even vragen....

Verwijderd

S-ATA werkt niet meer met slave/master. Dat is dus van absoluut geen belang bij je probleem.

Waarschijnlijker is dat je gewoon de drivers voor je SIL3112 chip niet hebt geinstalleert, of simpelweg de schijf niet hebt geformatteerd/gepartitioneerd/geimporteerd dmv. de Windows Diskmanager.

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

SATA zou normaal los moeten staan van master/slave setups. Ik zou in ieder geval, mits je een deftige kabel hebt (80 wired MET correcte aanslutingen) CS proberen.

Tevens is het wel zo dat sommige moederborden (en vroeger ook de Linux kernel (voor libata)) het zo zien:

Primary M
Primary S
Secondary M
Secondary S
Derde M <-- sata
Vierde M <-- sata

Verwijderd

Topicstarter
Cabel, hoe importeer ik de schijf dan?
Want als het goed is is deze al gebruiksklaar van de vorige installatie (lijkt mij).. of moet ik hem opnieuw formateren?
Ik ben beetje n00b hierin.

Als ik kijk bij apparaatbeheer zie ik wel gewoon dat bij raidcontrollers "Silicon Image SiI3112 SATARaid Controller"

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 12:39:
Cabel, hoe importeer ik de schijf dan?
Open gewoon de schijfbeheer :) Als het om een dynamische volume gaat, dan staat deze aldaar als "Foreign" (geen idee wat de Nederlandse vertaling is, mocht je een NL-talige XP hebben). Dan hoef je slechts te rechtsklikken op de schijf en voor Import kiezen :) Wijst wel vanzichzelf uit. Als de schijf geeneens in de schijfbeheer staat, dan is er hardwarematig iets mis.

Overigens heb je in Windows XP minimaal SP1 nodig om schijven met partities/volumes >128GB te kunnen benaderen.

Verwijderd

Topicstarter
Bij schijfbeheer staat ie dus ook al helemaal niet bij :( ... Maar als ik start, dan zie ik wel dat de computer hem herkent heeft. Dus op zich lijkt het me dat de harde schijf wel werkt.

Edit: btw, ik heb windows xp professional Nederlandse versie helemaal up-to-date.
Daar komen ook de drivers van de Silicon Image SiI3112 SATARaid Controller vandaan

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2004 22:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde even laten weten dat het me toch gelukt is,
Ik heb de 200GB schijf op de andere connectie aangeloten op het moederbord, waardoor die als primairy aangesloten kwam ipv de sec. en nu pakte die hem wel meteen :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 17:42:
Ik wilde even laten weten dat het me toch gelukt is,
Ik heb de 200GB schijf op de andere connectie aangeloten op het moederbord, waardoor die als primairy aangesloten kwam ipv de sec. en nu pakte die hem wel meteen :D
Dat had ik ook, als ik het op s-ata 1 doen vind hij hem niet, 2,3 en 4 wel...Vaag
Pagina: 1