[PS2]Gametrak

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyPeRSTiLe
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10 09:17
Gametrak: Come in and Play
Afbeeldingslocatie: http://www.student.io.tudelft.nl/io1095323/images/Gametrak_unit_with_light_on_dark_BG.sized.jpg

Een tijd geleden ben ik de Gametrak tegen gekomen via een niet nader te noemen website. Het was een filmpje wat mijn interesse wekte in dit apparaat.
Hier is het desbetreffende filmpje te vinden:
http://www.hoytoca.com/co...a.com%20-%20GameTrack.wmv
Ander filmpje:
http://www.xtra.co.nz/broadband/0,,10555-3633700-300,00.html

Homepage ontwikkelaars:
http://www.in2games.uk.com/testsite/index.php
Van hun website:
Unlike cameras, infra-red, RF systems or tilt technologies, Gametrak™ allows movement forwards and backwards as well as up, down, left and right.

With Gametrak you can punch your opponents with your hands; sports games let you pick up and play using real golf clubs or tennis racquets – you can even bounce virtual basketballs!

Designed and manufactured by In2Games, Gametrak will launch across Europe o¬n PS2 in September 2004 with the revolutionary fighting game, Dark Wind.

Future Gametrak titles include golf, baseball, adventure, dancing and basketball games.
Zoals de quote zegt: met de Gametrak gebruik je je handen en armen om je spel te besturen, niet zozeer indirect door knopjes te rammen maar echt slaan. Draadjes die van de controller naar de handschoenen lopen registreren je bewegingen. Dus echt slaan en blocken.

Eigenlijk moet je gewoon het filmpje zien om te snappen waar ik het over heb. Als de gametrak uitkomt ga ik hem zeker een keer uitproberen. Enig punt waar ik nog vraagtekens over heb is de reactietijd van het apparaat t.o.v. jezelf. Heeft ie veel lag of niet. Reageert ie direct, dan hebben ze waarschijnlijk een nieuwe succesapparaat.

De Gametrak komt in September uit samen met het spel Darkwind (imho: een onwijs lelijk first person fighting game, maar waarschijnlijk gaat het om de gameplay ;) ) voor 99 Euro.

Meer plaatjes zijn te vinden op hun website maar hier zijn er alvast een paar:

Waar dat matje voor is weet ik nog niet.
Afbeeldingslocatie: http://www.student.io.tudelft.nl/io1095323/images/gametrak_and_gloves_and_mat.sized.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.student.io.tudelft.nl/io1095323/images/2PLYR.sized.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.student.io.tudelft.nl/io1095323/images/male_player_with_screen.sized.jpg

Darkwind screenshot
Afbeeldingslocatie: http://www.student.io.tudelft.nl/io1095323/images/one_player_male_girl_laughing.jpg
Vroeger (1993) hadden we de Activator Ring op de Sega Genesis. Dit was een achthoekige ring dat infraroodstralen omhoog zond. Bediening van een spel werd dan gedaan door zo’n straal te onderbreken. Cool! Zou je denken maar het idee was nooit echt een succes geworden. Het werkte gewoon niet goed genoeg.
Voor deze tijd had je de voorloper van de dansmat waarvan ik de naam niet meer precies weet. Ik weet wel dat het in een tv-show ook werd gebruikt om ren/spring wedstrijden te doen maar volgens mij is het pas een succes geworden toen Konami met Dance Dance Revolution op de markt kwam.
Samba’s, drumstellen, gitaren en andere soorten muziek instrumenten zijn door de jaren heen ook geintroduceerd maar meestal waren deze controllers echt specifiek op 1 bepaald spel gericht.
En recentelijk kwam Sony met de Eye-toy, wat zeker wel een behoorlijk succes te noemen is.

UPDATE:

Goed, hij was eindelijk verkrijgbaar bij play.com, ik heb hem meteen besteld (hij was in NL al in 1 webwinkel verkrijgbaar maar ik had geen ervaringen met deze webshop dus heb ik gewacht totdat play hem had. Gewone winkels weten niet eens wat de gametrak is).
Ik heb hem eergister ontvangen en ik moet zeggen dat het behoorlijk cool is om voor het scherm te staan en om dan te vechten tegen een personage. (Ik heb 3 eyetoy spellen en hiermee heb je verreweg de meeste virtuele vecht ervaring, voor zover dat mogelijk is.)

In de doos zitten:
Fighting gloves, soort gamergloves waar dus alleen je duim en pink in kunnen. Aan de zijkant zitten klemmetjes die je vastzet op de touwtjes.

Gametrak apparaat, stevig ding ter grootte van een enorme xboxcontroller wat je dus op de grond neerlegt, hij is zwaar genoeg om niet van zijn plaats te schuiven, deze sluit je aan op de usb-poort van je PS2.

Voetmat, soort plastic matje wat je ook kan kopen voor je DDR spellen, ziet er niet echt stevig uit en doordat het zo verpakt was, ligt ie ook nooit plat op de grond maar gekruld.

Spel Darkwind.

Het spel wordt gebundeld verkocht met de gametrak, er is ook geen andere manier om het spel te besturen. Het is mogelijk om 2 gametraks aan te sluiten op de PS2 maar om daar nu nog een keer het hele pakket de kopen...

Als alles is aangesloten trek je de gloves aan en zet je de klemmetjes op de gloves. En dan kun je in principe gaan spelen.

Mijn eerste indruk van het spel was dat je het helemaal kon of juist moest besturen met de gametrak. Door met je linker- of rechterhand omhoog te gaan kon je in het menu resp. links of rechts gaan en door op de voetmat te staan selecteer je het menuitem.
Voordat je het spel begint moet je een korte kalibratie uitvoeren. Je staat voor je tv en gametrak en doet je handen op je hoofd: zo weet het spel wat jouw hoofdhoogte is. Hier komt al een klein probleem naar voren. Als je tv niet op jouw hoogte staat ben je al gauw geneigd om richting de tv te slaan, dus omhoog of omlaag, als je dat doet registreerd het spel dat als een echte slag omhoog of omlaag, dus dan sla je of op iemands borsten of over het hoofd. Het is belangrijk om dus op de zelfde hoogte als de televisie te spelen of door gewoon recht te stoten.

Het spel zelf is niet zo bijster uitgebreid, je hebt 2 story-modes (die nagenoeg hetzelfde zijn) een arcade-modes, survival en een punching bag mode. Door het een en ander uit te spelen unlock je steeds meer van de modi en extras.
In de story mode leer je in de eerste paar gevechten hoe het spel werkt door middel van tutorials. Het principe is redelijk simpel: tegenover je staat op het scherm een karakter, zodra de ronde is gestart kun je er op los beuken (ja écht). De gametrak registreerd direct hoe jouw handen bewegen zonder lag, dus hoe je slaat maakt nu wel echt uit. Dit is meteen eigenlijk het leukste van de gametrak. Je bepaalt zelf of je een uppercut maakt, linkse hoek of gewoon een directe vuistslag maakt, en geloof me das best leuk. Vooral omdat als je tegenstander bijna dood is een 'finish him/her' wordt geroepen en je op je eigen manier een einde kan maken aan je tegenstander. Ik weet het niet zeker maar ik denk dat dit min of meer ook bepaald hoe je tegenstander neervalt (ik heb maar 1 special move op het eind :) dus ze vallen bij mij steeds op 1 manier).
Het is natuurlijk niet alleen maar beuken, tijdens het vechten zal de computer ook een aantal keer uithalen, in het begin doet ie dat met enkele stoten per keer maar als het moeilijker wordt dan worden het combo's. Deze aanvallen block je door zelf terug te trekken en je handen op de corresponderende hoogtes te houden waar deze klappen zullen vallen (dit zijn trouwens maar 4 posities). Deze worden aangegeven door rode handjes op het scherm, deze worden dan groen.
Zijn je blocks succesvol dan vult er een metertje zich steeds meer onder je energiebalk.
Deze geeft aan welke special moves je kan maken. Je maakt special moves door je handen in bepaalde standen te zetten en vervolgens op de voetmat te staan. Ik heb nog lang niet alle special moves gedaan maar het is wel grappig om ze te zien al zijn ze niet heel erg spectaculair. In eerste instantie wist ik niet hoe die special moves gedaan moesten worden dus werden er door iedereen hadoukens gemaakt in de hoop op een echte vuurbal, jammer dat het niet zo mocht zijn.
Net als jij een meter heb voor je special moves heeft je tegenstander ereen, als deze vol is dan heeft ie RAGE, dit houdt in dat jij eigenlijk niet anders kan doen dan al zijn attacks te blocken dit duurt net zolang totdat het metertje weer leeg is.
Elk karakter heeft 3 verschillende weakspots, weet je deze 3 verschillende spots achter elkaar te raken dan kun je gaan pummelen, beuken zonder dat de tegenstander terugslaat.

Het vechten zelf is leuk en vermoeiend, langzaam of snel uithalen maakt degelijk uit, combinaties werken weleens. Dit maakt het spel behoorlijk leuk. Wat minder leuk is, is het blocken. Ik weet niet hoevaak ik geen perfect heb gehaald omdat ik net 2 cm naast het blockhandje zat en dat kan vermoeiend zijn. Van de special moves had ik meer verwacht in de trend van een vorm uitbeelden met je handen of Ryu nadoen uit SF2.

Grafisch gezien vind ik het spel er niet uitzien als een topper, verwacht geen tekken gfx of doa. Maar aan de andere kant zit je ook niet zo dicht op je televisie als nu. De karakters zie je van heel dichtbij waardoor lelijke dingen gauw opvallen. Elke keer dat je je tegenstander goed heb geraakt veranderd het gezicht ook, van bloeden tot blauwe plekken. Verder zijn de omgevingen redelijk uitgewerkt, jammer dat je er toch niet veel van meekrijgt omdat je tegenstander 70 procent van het beeld meepakt. Als je een special move uitvoert dan ga je in de story mode van 1st person view naar third person om de move te bekijken.
De karakters zien er middelmatig uit niet heel erg gedetailleerd uitgewerkt, ik denk dat dat voornamelijk komt doordat het spel vloeiend moet blijven lopen en de hardware van de PS2 tegenwoordig wat beperkt is. Er zitten niet meer dan 10 karakters in het spel (weet niet meer zeker uit mijn hoofd) en elk heeft ook nog een evil counterpart. Door steeds meer te unlocken zijn er per karakter verschillende costumes beschikbaar. Alle vrouwelijke karakters zijn uitgerust met bouncing cup d's, hoe meer costumes hoe geschaarster de kleding wordt. Alhoewel er geloof ik maar 2-3 costumes per karakter zijn .

Conclusie, wat kan ik erover zeggen...
Er zijn een aantal dingen die mij echt mateloos irriteerden tijdens het spelen van het spel.
De laadtijden zijn behoorlijk lang (maar sinds ik HL2 heb vallen de laadtijden van darkwind wel mee), tussen elk gevecht zitten ze. En elke keer als ik teruggekeerd ben naar het eerste menu. Voordat je iets kan doen moet je eerst wachten totdat de hele balk vol is voordat je een selectie kan maken, ook al is het zoiets simpels als de opties. Ze hadden de menus wel beter mogen uitwerken. Elke keer dat je klaar bent met vechten (gameover, quitten van een modi, switchen van modi) dan kom je in het eerste menuscherm met de lange laadtijden die erbij horen. De verhouding gevechten en gedeelte niet-vechten had anders gemogen (naar meer vechten dus).
De gevechten hadden van mij part wat langer mogen duren, aan de andere kant is het begrijpelijk dat sommige mensen geen uren kunnen doorspelen als de gevechten steeds 3 minuten zouden duren (nu ben je gemiddeld 30 seconden klaar met vechten op easy).

Ik ben uiteindelijk erg tevreden met de gametrak, het spel had beter gekund maar het laat goed zien wat de potenties zijn van de gametrak. Ik had niet verwacht dat deze zo direct zou reageren op mijn handen. Ik heb veel lol gehad met mensen om mij heen die enthousiast ook met het apparaat vochten, alhoewel een tweede gametrak aanschaffen om tegen een ander persoon te vechten wat teveel van het goede is (ga dan gewoon tegen elkaar sparren).
Vind je het leuk om heel actief te zijn in de huiskamer, heb je zin om computer karakters virtueel in elkaar te beuken zonder alleen je duimen te gebruiken of hou je gewoon van schaduwboksen dan is de gametrak misschien wel iets voor jou.
Binnenkort komen er waarschijnlijk meer spellen uit voor de gametrak dus ik hou jullie wel op de hoogte als er weer iets op de mat komt vallen

[ Voor 75% gewijzigd door HyPeRSTiLe op 06-01-2005 05:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:35
Ja ik heb deze tool gister op flabber.nl gezien en het lijkt me op zich wel vet.
Alleen houd ik niet echt veel van fighting games, maar er zit zeker potentieel in.

Stel je eens voor wat je met zo'n ding kan in shooters en zo. Wapens pakken, goodies uit je inventory pakken. Een beetje VR-feeling lijkt me.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lijkt me wel een vet ding. maar volgens mij moet je wel oppassen dat je niet tegen je tv aan ramt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnD
  • Laatst online: 23-10 22:04

JohnD

Bernd

ik wil het wel eens een keer testen.. vraag me ook af of dat ding een stootje kan hebben. lijkt me vervelend als die touwtjes het bijvoorbeeld begeven.

Fear thy name as hell awakens
FKA SunStorms_Sletje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat moet je VEEL doen om met plezier met dit speeltje te ervaren.

Onder "VEEL" bedoel ik :

- je moet staand gamen in tegenstelling tot lekker op je kont zittend gamen
- vergeleken met andere lichamelijk-actieve speeltjes, o.a. eye-toy, dance-matjes e.d. ben je nogal verplicht je tv/monitor op schouderhoogte te verplaatsen om plezier aan over te houden. De meeste tv's zijn geplaatst op kijkhoogte vanaf de zitplaats ( pssst lange mensen pas op :X :P )
- je MOET OPPASSEN ( sorry maar dit moet echt in hoofdletters ) dat je jezelf en je tv/monitor niet molt. Dus dronken gamen :P en je aggressie ermee verlossen is niet goed voor je centjes. hou afstand aub, niet bumperkleven :P :P :P

En waarom houden ze het geheim over hoe het speeltje werkt? Reviewers halen het toch open om een duidelijk mening erover te geven. En lees dit dan, van het website gehaald :

"Gametrak is the only technology that can accurately measure exact position in 3D space to an accuracy of around 1mm within a 3m cube, up to a maximum speed in excess of 1000mph"

"More information on precisely how Gametrak works is available to registered Gametrak developers who have signed an NDA."

Bij de eerste quote lach ik me echt rot :D . Ze zeggen wel dat het apparaatje superprecies is, maar hoe snel kan het meten als je BEWEEGT. Nergens in het technische faq staat hoeveel je "lagt" tov van je ingame-avatar.
Plus, die "touwtjes" :7 :7 :7 . Omdat elk persoon van lengte verschilt, zijn die "touwtjes" hoogst waarschijnlijk elastisch of er moet een automatisch oprol mechanisme zijn in het grondspeeltje dat werkt als het opbergen van een stofzuigersnoer.
elastisch + actief bewegen = duurzaam ? :D :D :D . PLUS nog superprecies ??? Sorry hoor maar,

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

btw heb net gelezen :

"Gametrak is a patented 3D controller system for videogames systems, which tracks exact position in 3D space, to an accuracy of 1 millimetre anywhere within a 3m cube around the unit, with no processor overhead or time delay"

ze zeggen wel dat het apparaat jou persoonlijk perfect kan afmeten waar je handen zich bevindt, maar kan je spelcomputer al dat informatie aan om het soepel op je tv te laten zien ?

En dit moet je zeker niet vergeten : "games must be specifically written for Gametrak "
Het zijn Gametrak spellen die speciaal voor Gametrak zijn gemaakt. Dus spellen kunnen niet COMPATIBLE zijn met Gametrak. Wat voor sticker erger je eerder aan :
- for ngc/pc/ps2/xbox only/ ngc/pc/ps2/xbox-exclusive
- Gametrak-compatible ( deze optie bestaat niet, maar het is een voorbeeld )
- Gametrak only

Mijn mening mag wel hard zijn, maar in deze wereld komen zoveel leuke speeltjes uit waar je als gewone mens gewoon als waardeloos en nutteloos mag beschouwen ( vorige week een review gelezen van een rond de 2 kilo wegende koperen koeler voor je processor :X :X :X )
Dus eerst specs zien, dan geloven. Als Tweaker wil je de inhoud weten van je apparatuur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyPeRSTiLe
Ik heb er nu een tijdje over nagedacht en ik denk dat het best een succes kan worden als er meerdere ontwikkelaars hun spellen hiermee compatible laten zijn.
Denk maar aan Black&White waar je met je muis commando's moest uitvoeren door een tekentje uit te beelden, dit kan nu met je handen.
Of RTS games waar je met je handen units aanwijzingen kan geven, zou best meer feeling kunnen geven.
Een dummiegun erbij doen en zo als het ware de lightgun vervangen. Reload bewegingen maken etc etc.

Enige wat ik nu jammer vind is dat er enkel gebokst kan worden met vechtspellen. Schoppen is veel cooler :D .
Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 17:29:
En waarom houden ze het geheim over hoe het speeltje werkt? Reviewers halen het toch open om een duidelijk mening erover te geven.
Volgens mij is het niet echt een geheim hoe het werkt.
In principe werkt het net als je 2 analoge sticks op je gamepad, dus met een X en Y-as. Het koordje wat er nu bij zit zorgt voor de derde as: Z-as
Hierdoor kan het apparaat dus bepalen waar je handen zitten doordat er 3 coordinaten doorgegeven worden. Eigenlijk wel heel simpel als je erbij nadenkt, alleen je moet er maar op komen.

Probleem is wel dat het niet echt compatible is met huidige spellen omdat die geen rekening houden met de derde as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dit ding schreeuwt gewoon om een kip&Ei probleem
-spellen moeten behoorlijk ernstig aangepast worden om met dit ding overweg te kunnen.
Dat kost veel geld en gaat ten koste van andere dingen.
Er zijn maar weinig mensen met zo'n ding, dus er zullen niet veel (geen?) spellen voor komen
-Omdat er weinig spellen voor zijn, zal niemand zo'n ding kopen :)

oftewel. beetje kansloos ding IMHO

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:35
Dat is hetzelfde als met de eye-toy en de dansmatten.
Zodra er bij de lauch maar leuke titels zijn om mee te spelen verkoopt de hardware wel. Zodra de hardware veel is verkocht zullen de developers er ook wel brood in zien om er iets mee te doen en zullen er logischerwijs ook meer games komen.
Het hangt dus een beetje af van de launch van het apparaat, maar dat is met alle hardware zo.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyPeRSTiLe
Grote kick,
ik heb de gametrak nu thuis, en hijs echt cool.
In de startpost heb ik nu een korte review toegevoegd. Als ik tijd heb maak ik foto's.

Om de speculaties alvast te laten verdwijnen, er zit dus werkelijk geen lag tussen mijn eigen vuisten en de virtuele vuisten op het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 15:01

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

die touwtjes zijn niet elastisch, maar oprolbaar, daardaar weet de gametrack in welke hoek het touwtje staat en hoe lang het is. Dan heb je een best accurate benadering van 3d ruimte en dat is realtime, want analoog. (de touwtjes zullen ongeveer 3 meter lang zijn? het kon in een radius van 3 meter? of 3 feet?) Dus ik geloof het wel, de vraag is; is het duurzaam?

Met dit ding kun je best interessante dingen doen. Als die gloves nu ook nog even kunnen zien wat de stand van mijn handen is wordt het echt interessant. Denk eens aan 3d ontwerpers en multimedia ontwerpers.

In eerste instantie dacht ik eigenlijk dat het een hoax was :+

Kun je dit ding aan de pc hangen eigenlijk?
en zelf lekker uitlezen en dingetjes mee doen (je blijft toch tweaker he?)

Stoer; Marduq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyPeRSTiLe
De (glasfiber? of nylon oid?)draadjes zitten vast aan de zijkant van je gloves, dus de stand zal niet bepaald kunnen worden. Wel denk ik dat als er maximaal 1 hand wordt gebruikt wél de stand gemeten zou kunnen worden.
Want immers voor het aankomende golfspel is het lastig om met beide handen bijelkaar te slaan. Als je soms te fanatiek speelt dan kan een hand tussen de draadjes komen.
Pagina: 1