Toon posts:

Vaag overclock probleem.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb vanaf dat ik mijn systeem heb al geprobeert te overclocken, nu weet ik dat dit moederboard er niet voor geschikt is etc., maar ik wou het toch. Dus kwam ik op een speed van 2300 mhz, en dit draaide goed. Toen kwam ik op campzone erachter dat m'n pc met lagere temp, hoger wou clocken.

Dus kwam ik op het leuke idee om waterkoeling te nemen. Ik wu dat al ongeveer anderhalf jaar, hele tijd informatie zitten verzamelen enzo. Het ging mij eigenlijk niet eens om de overclocken ( nu nog even niet dan, over een paar weken koop ik een amd Mobile 2500+ en dan ga ik wat harder ).

Maar wat is nou het probleem ? Nou ik heb m'n waterkoeling setupje ingebouwt, en het draait allemaal als een trein, met een cpu temp van 29 graden, en een moederboard temperatuur van 25 graden vond ik het toch een geslaagde setup ( wordt nog beter hoor ;)). Alleen nu wou ik dus m'n cpu overclocken, dus ik zet hem op 2300 mhz ( 200 x 11,5 ) hier heeft hij zonder waterkoeling ook op gedraait, dus zal hij met waterkoeling ook zeker wel doen, maar nee. Hij start nu wel op maar zodra hij naar windows wil gaan krijg ik een spontane reboot.

Maar hoe kan dat dan nou eigenlijk ? Ik heb voor de rest niets veranderd aan mijn systeem.

Systeem :

AMD Athlon XP 2600+ Barton
Asus A7N8X Deluxe rev 2.0 ( UBERBIOS 1007 )
2x 256 PC 3200 Twinmos ( CH-5 ).
Radeon 9600 Pro 128 MB

Waterkoeling :

Frigus.nl Intimidator CPU (Socket A)
Frigus.nl Intimidator Northbridge (VIA/SiS/nForce) waterblok
Hydor L20 Pompje
Kachelradiator uit een Imprezia

Verwijderd

Niet toevallig je core voltage te laag gezet? Verhoog hem iets, qua temperatuur kan het namelijk makkelijk. :)

Verwijderd

Topicstarter
Nee, gewoon alles al geprobeerd, ik heb hem zelfs op vcore van 1,85 gezet maar toch wou het nog niet baten.

Zou het misschien mogelijk zijn dat ik tijdens het inbouwen een stukje van m'n core heb gemold ? :'( Maar dat zou ik anders toch ook wel in stabiliteit merken ?
Maar ik kan hem wel op 195 x 11,5 zetten :/

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2004 23:51 ]

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:14

Aight!

'A toy robot...'

Zelfde probleem als mij, heb wel luchtkoeling, maar ik kan hem niet op 200 FSB zetten.

Precies zelfde geheugen als mij, precies het zelfde proc alleen heb ik een msi k7n2 delta l.

195 lukt ook, 200 doet ie het niet. Start soms op. Vcore van 1,85, mem hoogste 2.6 geloof ik.

3d mark slaat af, doom slaat af, alle games slaan af :(

Verwijderd

Topicstarter
Maar het is niet hetzelfde probleem, daarvoor heeft hij als een sonnetje gedraait op 200 x 11,5. Dus dat vind ik zo raar.

Verwijderd

je hebt geen opnames van voltages voordien ? kijk anders nu even, en je geheugensettings/timings zijn die ook niet veranderd?

Verwijderd

Er kunnen verschillende oorzaken zijn, maar een van de meest logische is dat de mosfets op het mobo te warm worden. Door luchtkoeling krijgen de mosfets vaak meer koele lucht dan met waterkoeling. Je zou eens kunnen proberen m de mosfets te beplakken met heatsinks. Je kan ook eerst even een extra fan op de mosfets richten.

Verwijderd

Het kan zijn dat je blok niet goed contact maakt met je core. Kijk eens of je blok niet scheef zit en kijk of je niet te veel koelpasta hebt gebruikt.
Het kan ook zo zijn dat er lucht in je blok zit en dat je daarom geen optimale warmte afvoer hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 00:09:
je hebt geen opnames van voltages voordien ? kijk anders nu even, en je geheugensettings/timings zijn die ook niet veranderd?
Nope, alles is hetzelfde m'n pompje heb ik ook niet op m'n voeding aangesloten dus dat is het ook niet. En m'n timings zijn gewoon standaard nog ff, en daarop deed hij het eerst wel.
Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 00:10:
Er kunnen verschillende oorzaken zijn, maar een van de meest logische is dat de mosfets op het mobo te warm worden. Door luchtkoeling krijgen de mosfets vaak meer koele lucht dan met waterkoeling. Je zou eens kunnen proberen m de mosfets te beplakken met heatsinks. Je kan ook eerst even een extra fan op de mosfets richten.
Hej dat kan het nog eens heel goed zijn ja ! :). Kheb net al thermal images van m'n moederboard gevonden, dus morgen ga ik eens ff druk bezig met heatsinks erop zetten :D Thnx
Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 00:13:
Het kan zijn dat je blok niet goed contact maakt met je core. Kijk eens of je blok niet scheef zit en kijk of je niet te veel koelpasta hebt gebruikt.
Het kan ook zo zijn dat er lucht in je blok zit en dat je daarom geen optimale warmte afvoer hebt.
Euhm, m'n cpu temp is 28 graden idle, dus daar ligt het niet aan denk je wel ?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2004 00:16 ]

Verwijderd

Mosfets, north/southbridge die te warm worden is idd iets waar ik aan dacht, net zoals MMMMM overigens. Case temp wordt over het algemeen tussen het RAM gelezen, en zó ontzettend lekker monteert de A7N8X nou ook weer niet qua NB waterkoeling, dat zou het kunnen zijn. Logischer lijkt mij eigenlijk de southbridge, of de MOSFET, of een te zwakke voeding.

Vooral de southbridge is misschien iets om naar te kijken, want een tijdje terug las ik tijdens een van m'n forumstruintochten iets over de nfi lanparty, ongeveer dezelfde plank als de A7N8X-DX overigens, die probleempjes had met een te hete SB die de zooi omlaag bracht. Onboard devices uitzetten misschien? SB koelen met blokje?

Verwijderd

Ik heb het een keertje gehad met een koelblok op mijn videokaart, en dat kan echt wel veel verschil uitmaken.
Ik heb zo'nzelfde moederbord met waterkoeling en een niet echt goede airflow en bij mij trekt hij het wel. Dus daar om ging ik even niet verder op de mosfets ea.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, m'n southbridge koelen gaat alleen niet zo goed jammer genoeg, ik heb wel zo'n mooie zalman NB koeler ( omdat die nu is vervangen door wc ), maar door m'n arctic vga silencer kan die niet op m'n southbrigde.

En idd ik denk dat het dan wel m'n NB blokje is, die had ik door luiheid nog niet heel goed aangedraait, maar toen ik die temp zag dacht ik dat het wel goed zat :D.

Verder wordt de southbridge toch vreemd genoeg niet zo heel warm, maar het is een chip een eindje erboven die niet overgeclockt tot de 100 graden gaat !

Afbeeldingslocatie: http://hosting.ambience.nl/lam-lan/freek/Images/thermal_southbridge.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2004 00:29 ]

Verwijderd

Ik geloof, als ik het goed zie op m'n eigen plank, dat dat een voltage regulator is. Die worden, net zoals de meeste mosfets, érg heet. Vandaar dat een voeding actief gekoeld is, óf met waarschuwing níet aan die ribben te zitten.

Overigens heeft een A7N8X standaard een blote southbridge, tenzij ze vorige week ineens een nieuwe versie ingevoerd hebben. Ik weet dat ze aardig wat kunnen produceren, zeker als d'r heel wat USB, soundstorm, firewire e.d. actief is. Vooral USB is slopend voor een sbridge.

Verwijderd

Topicstarter
Mjah idd, dat viel me ook al op bij die thermal image, ze hebben er al een southbridge koellichaam op.

Hier zijn nog meer thermal images van dit moederboard :

http://www.bigbruin.com/reviews/thermalimages/

Weet je toevallig ook wat die kleine chip achter het 5e pci slot is ?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2004 00:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik weet wat het waarschijnlijk is geweest, nu ik m'n nb blokje iets strakker hebt gedraait, en iets rechter op m'n nb heb gezet start hij door naar windows, maar na een tijdje krijg ik daar een blue screen. Alleen m'n nb blokje wil niet zo lekker op m'n nb blijven :|
Pagina: 1