Toon posts:

[Monitorspeakers] Behringer B2031

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeiedag AV'ers,

Ik wil binnenkort beginnen met draaien, maar aangezien ik nog niet genoeg geld heb om de tafels en mixer aan te schaffen die ik wil, dacht ik mezelf een plezier te doen door alvast boxen te kopen. Op deze manier kan ik dan alvast mijn MP3's (die ik op het moment via m'n computer op mijn zielige stereo installatie beluister) over betere boxen beluisteren. Als ik dan later m'n tafels en mixer heb kan ik die er ook op aansluiten.

Nou had ik deze boxen met ingebouwde versterker gevonden:

Behringer B2031.
www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=12647

Dit zijn dus monitor boxen, en na enig zoekwerk kwam ik erachter dat monitor boxen een zo "neutraal" mogelijk geluid hebben, zodat je precies kan horen wat je draait/produceert.

Maar ik zal misschien 4 uur per week op m'n kamer draaien, terwijl ik zo'n slordige 40 uur per week mp3's luister ;) Ik zal ze dus hoofdzakelijk gebruiken om m'n mp3's mee af te luisteren.

Nu zijn mijn vragen:

1. Zijn deze boxen hier ook gewoon goed geschikt voor?

2. Wat is het nadeel van een monitor box ten opzichte van "gewone" speakers? Of zijn die er niet?

3. Alternatieven/suggesties zijn altijd welkom ;)

Verwijderd

Topicstarter
* Schopje :)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:20

voodooless

Sound is no voodoo!

Deze speakers zijn ook wel prima geschikt op MP3's op te luisteren! Een monitor speaker moet eigenlijk niets anders doen dan een normale goede hifi speaker ook: een zo "neutraal" mogelijk geluidsbeeld geven. Dat houdt niet in dat het saai is, maar dat het zou naukeurig mogelijk bij de opgenomen sound komt, dus zoals men het in de studio ook hoort (aangenomen dat die daar ook goede speakers hebben ;) ); dus een zo valk mogelijke curve heeft!

In princiepe kun je dus ieder hifi speaker ook als monitor gebruiken. Nadelen aan een echte monitor zijn er dan ook niet echt t.o.v een goede hifi speaker (looks :? ). Eerder voordelen. Ten eerste is het ding actief en heeft een actief filter (4e orde ook nog eens). Alles is dus perfect op elkaar afgestemd. Daarnaast zullen deze speakers ook wat robuster zijn dan menig hifi speaker, aangezien men ervan uitgaat dat er nog wel eens mee geleept mee gaat worden. Dan heb je ook nog eens clipping protectie voor woofer en tweeter.

Het ding ziet er gewoon prima uit, ook de freqentieresponse. Ik weet niet wat ie kost, maar als de prijs goed is, zal het ding zeker niet verkeerd zijn. Ik denk dat er ook nog best een flinke bass uit zal komen, aangezien er een 20 cm long throw woofer in zit.

Alternatief? Geen idee, ben niet zo thuis in merken e.d, maar meer in de techniek. Ik zou eens gaan zoeken naar een winkel waar je ze kunt beluisteren, misschien hebben ze daar ook wel meer staan. Je kunt ook een goede hifi speaker kopen, met losse amp erbij, maar de vraag is of je daarmee goedkoper uit bent.

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 30-08-2004 09:41 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Mooie reply, daar word ik een stuk wijzer van :)

Ze moeten ongeveer 350 euro kosten.

Nog even een nieuwe vraag:

Ik kwam net op de site van Behringer ook de B2031A tegen, dit is de nieuwere versie van de B2031 geloof ik. Kost iets meer, maar als je daar ook meer voor terug krijgt heb ik dat er uiteraard voor over. Echter het enige verschil wat ik kan ontdekken is dat de B2031A 10 kOhms impedance heeft, en de B2031 een impedance van 20 kOhms heeft.

Wat houdt dit precies in en wat heb ik daaraan?
Zien jullie nog andere verschillen tussen die 2 sets?

Link naar specsheet van B2031: www.behringer-download.com/B2031/B2031_SPECS_Rev_B.pdf
Link naar specsheet van B2031A: www.behringer-download.co...1A/B2031A_SPECS_Rev_A.pdf

Link naar B2031 op behringer site: http://www.behringer.com/B2031/index.cfm?lang=ENG
Link naar B2031A op behringer site: http://www.behringer.com/B2031A/index.cfm?lang=ENG

Prijsverschil zou zo'n 30 euro meer voor de B2031A moeten zijn.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Over die impedantie kan ik verder weinig zeggen, maar ik denk dat dat niet het enigste verschil zal zijn. Check eens de frequentie response van beide modellen ofzo..

350 euro lijkt me geen slechte prijs voor een actief systeem met een prima lijkende curve... Maar ik zou gewoon ff proberen te luisteren

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Dit zijn echt prima monitors voor wat ze moeten kosten, natuurlijk zijn er betere maar daar betaal je ook het dubbele voor. Ik heb er eens over lopen denken om een 6.1 setje met deze speakers te maken, ze lijken op het eerste gezicht mischien duur maar vergeet niet dat er al een versterker ingebouwd zit! Overigens is het model dat new-line verkoopt al de A versie.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
m.m schreef op 30 augustus 2004 @ 11:34:
Overigens is het model dat new-line verkoopt al de A versie.
:o !

Dat had ik nog niet eens gezien! Nou, dan ga ik zeker dus voor de A-versie, aangezien Dré (shopeigenaar wiens mening ik zeer hoog opneem ;) ) , positief is over deze set.

Frequency response is trouwens hetzelfde bij de 2 modellen.

Verwijderd

Topicstarter
Net ff een mailtje naar behringer gestuurd, binnen een uur antwoord. :)

the main differences between B2031 and B2031A are the following new features of the
B2031A

* new HF Driver with better X-over point to the low driver
* two limiters (one for HF / one for LF)
* new designed frontpanel
* On / Off switch is now on top of the electronic chassis

Die laatste 3 regels snap ik wel, maar weet iemand wat die eerste regel inhoudt?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nieuwe tweeter, waardoor de woofer lager gecrossed kan worden, wat beter is voor de afstraling (vandaar dat ze zeggen dat de "sweet spot" zo groot is.

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 30 augustus 2004 @ 12:03:
waardoor de woofer lager gecrossed kan worden, wat beter is voor de afstraling (vandaar dat ze zeggen dat de "sweet spot" zo groot is.
Een tweeter ken ik nog wel (hogetonenspeaker dacht ik?), maar zou je de rest willen vertalen naar leken-taal? Snap er net zoveel van als van japans :D

Wat houden deze technische trucs in voor het eindresultaat van het geluid?

/edit: Typo's.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2004 12:08 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Aangezien een 20 cm woofer bij hoge frequenties gaat bundelen (dat houdt in dat ie niet meer zijn geluid breed afstraalt, maar heel nou), is het belangrijk, deze zo laag mogelijk te scheiden van het tweeter (deze kan wel weer heel breed afstralen. Door een andere tweeter te pakken kunnen ze dus lager scheiden, wat van voordeel is voor de afstraling (die is breder en dus beter). Zo hoef je dus je speakers niet meer perfect op je oren te richten om een mooi stereo beeld te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor de info.

Zodra m'n salaris binnen is ga ik ze bestellen :*)

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik heb ze beluisterd..en vond zelf de passieve Tannoy reveal met alesis ra150 beter klinken.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Topicstarter
Tannoy ben ik wel fan van, die hebben m'n ouders thuis staan.

Wat kosten die boxen waar jij het over hebt, en weet je misschien een i-net shop die ze heeft?

[offtopic]
Het zou mooi zijn als HiFi en DJ-gear ook in de pricewatch opgenomen zouden worden ;)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:05

Jag

Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 10:22:Echter het enige verschil wat ik kan ontdekken is dat de B2031A 10 kOhms impedance heeft, en de B2031 een impedance van 20 kOhms heeft.
Dan denk ik dat de ene wel en andere niet een gebalanceerde ingang heeft. Niet zo boeiend, ongebalanceerd kan prima thuis.
Pagina: 1