Toon posts:

[linux] AD en Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Over dit onderwerp heb ik al eerder een topic geopend, ik heb zelf wat dingen nagezocht maar al met al kom ik nog steeds niet verder...

Het geval zit zo in elkaar...

Ik wil/moet elke gebruiker uit mijn AD een home directory geven op mijn linux server...

Om dit te doen moet er natuurlijk goede beveiliging over de data zijn, nu gaf een leeraar me als tip om eerst ALLE groepen uit de AD te kopieren en daarna ALLE gebruikers in te voeren...

Dit idee vind ik opzich nog niet zo gek, het enige probleem is dat ik niets meer aan die leeraar kan vragen omdat die naar een andere school is vertrokken :(

Mijn vraag is dus, is dit idee goed ?

Zo ja: Moeten de groepen/gebruikers in samba ingevoerd worden of in linux zelf... of allebij ?

Ik kan zelf wel informatie opzoeken over HOE het invoeren moet... ik wil alleen graag een goede aanpak weten...

Alvast Bedankt !

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Vraag is precies wat je wil.

Je wil groepen / gebruikers kopieren uit een AD en die in een linux machine zetten ?

Volgens mij kun je dan beter Samba opzetten die je joined op het AD en vervolgens kunnen de gebruikers die bekend zijn bij je AD gewoon inloggen op die linux machine.

Als je hiermee bezig gaat dan heb ik nog wel een hint voor je voor die homedirectories:

hint: pam_mkhomedir.so ;) (maar zorg eerst dat samba met AD goed werkt)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Samba zal protesteren omdat het systeem de userids niet kent. Je hebt 2 keuzes:

- LDAP backend van de AD misbruiken, is genoeg op google te vinden, alleen mag je hopen dat dat aan staat
- winbind gebruiken, staat genoeg over in de samba howto collection op de samba website.

Het kopieren van alle users en groepen in /etc/passwd is ronduit belachelijk: op onze school hebben we zo'n 13.000 records in LDAP zitten, die ga ik niet stuk voor stuk overkopieren in /etc/passwd :P

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

_JGC_ schreef op 28 augustus 2004 @ 23:00:
Samba zal protesteren omdat het systeem de userids niet kent. Je hebt 2 keuzes:

- LDAP backend van de AD misbruiken, is genoeg op google te vinden, alleen mag je hopen dat dat aan staat
- winbind gebruiken, staat genoeg over in de samba howto collection op de samba website.

Het kopieren van alle users en groepen in /etc/passwd is ronduit belachelijk: op onze school hebben we zo'n 13.000 records in LDAP zitten, die ga ik niet stuk voor stuk overkopieren in /etc/passwd :P
Jij ook al niet :P

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Verwijderd

Topicstarter
Domme vraag nr 1: Hoe kan ik samba intergreren met AD ?

Domme vraag nr 2: Zoals ik het nu begrijpt kan ik door winbind te gebruiken het invoeren van talloze gebruikers voorkomen ?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wilke schreef op 15 juni 2004 @ 11:05:
Om te beginnen is het niet de bedoeling dat wij hier je huiswerk voor je gaan maken natuurlijk.

Verder lijkt het me een goed plan als je begint met het doornemen van de documentatie van Samba, want daar staat een heleboel in wat je hierbij zou kunnen helpen. Zoals hierboven al uitgelegd zul je dus wel moeten zorgen dat de gebruikers bekend zijn bij Linux en Samba.

Dan nog wat tips voor als je weer een topic opent, want deze gaat dicht:

- Probeer eerst zelf in de documentatie te zoeken en logisch na te denken hoe het zou kunnen
- Bedenk een goede topictitel ("Netwerk problemen" is nietszeggend)
- Tenzij je dyslectisch bent (dat is nl. absoluut een geldig excuus), mag je wel een beetje een poging doen om normaal Nederlands te schrijven. Een foutje hier of daar okee, maar ze zijn in de paar regels die je schrijft niet op 1 hand te tellen. Net zo wat betreft interpunctie, als het gebruikelijk was om van alle interpunctie-tekens er 3 tegelijk te plaatsen dan zou je toetsenbord dat wel meteen doen.
Die lijkt me nog steeds van toepassing, met je topicstart leek het de goede kant op te gaan, maar we gaan hier niet stap voor stap uitleggen wat jij moet doen, de vragen die je nu stelt zijn echt wel gedocumenteerd.

[ Voor 5% gewijzigd door blaataaps op 28-08-2004 23:11 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.