Toon posts:

Linksys AP + @home

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb net een linksys WAP11 wireless accespoint gekocht en ben al een paar dagen bezig om het werkende te krijgen, nu zou ik graag eerst willen weten of dat het uberhaupt mogelijk is op de manier dat ik het doe:

ik heb een kabelmodem van @home hierop sluit ik direct het accespoint aan (er zit geen router oid in het accespoint) en wil dan met 1 laptop met wifi kaart via het AP internetten.

Is dat op deze manier mogelijk?

(Ik ben btw al dagen lang bezig met zoeken hier op got en google, etc.)

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
waarschijnlijk krijg je geen ip adres van @Home. Heb je de hostname goed staan op je laptop?

Verwijderd

zet de instellingen van AP en laptop eens hier neer, plus systeem (XP?)

Verwijderd

Topicstarter
Dus het is op deze manier wel mogelijk??

dan zal ik hier ff alle specs neermikken:

Kabelmodem van @home
Wireless accespoint van Linksys, de WAP11
WiFi laptop kaartje, de WPC11
Laptop draait op Windows XP home SP1

opstelling:

| Kabelmodem | ---- | AP | ---/\/\/\/\/\/---- | Laptop |

Het accesspoint wordt direct met een straight cat5 kabel op het kabelmodem aangesloten.

Ik heb na veel pijn en moeite in het configuratie scherm van het accespoint weten te komen door alle ip's in dezelfde range te gooien als het standaard ip van het AP.

Ik heb bij de gateway van het accesspoint het ip van het kabelmodem gezet, het ip van het AP zelf veranderd naar een ip in diezelfde range en de laptop het ouwe internet IP gegeven, ik heb ook WEP 128 bit ingeschakeld met een passphrase.

Maar naar mijn idee doe ik ergens iets met de IP's verkeerd, hij maakt wel connectie met het AP, maar internet werkt nog niet, dus als iemand zou kunnen vertellen of ik nog iets fout doe en welk IP nou eigenlijk waar moet zou dat erg fijn zijn.

Alvast bedankt.

/edit: Internet werkt prima wanneer ik de kabel direct op m'n laptop aansluit.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2004 15:30 ]

Verwijderd

met specs maak je geen vebinding met juiste instellingen wel... en die mis ik nog.. ;)
Dus alle apparaten met getallen graag ....

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2004 17:19 ]

• snooze7555
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 12:00
Probeer eens de adressen in te vullen in de ap die je ook verkrijgt bij @home. Dan zou het moeten werken. Bij mij is het gelukt met een wap54g. Het probleem is namelijk dat de accespoint niet zelf een ip adres kan verkrijgen.

[ Voor 24% gewijzigd door snooze7555 op 29-08-2004 17:26 ]

I5 Processor/ 16GB geheugen/6Tb HDD, Solaredge 4kW, 4,6kW piek, 15 panelen

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 17:18:
met specs maak je geen vebinding met juiste instellingen wel... en die mis ik nog.. ;)
Dus alle apparaten met getallen graag ....
ok, komt ie :)

Kabelmodem: ip: 82.73.92.1
subnet: 255.255.254.0

AP: ip: 82.73.92.2 (handmatig ingesteld)
Subnet: 255.255.254.0
gateway: 82.73.92.1

Wifikaart Laptop: ip: 82.73.93.88 (handmatig ingesteld maar was voorheen het ip dat werd toegewezen door de DHCP van het kabelmodem)

Gateway: geen
snooze7555 schreef op 29 augustus 2004 @ 17:24:
Probeer eens de adressen in te vullen in de ap die je ook verkrijgt bij @home. Dan zou het moeten werken. Bij mij is het gelukt met een wap54g. Het probleem is namelijk dat de accespoint niet zelf een ip adres kan verkrijgen.
over wat voor adressen heb je het dan?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2004 20:03 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 20:00:
[...]
ok, komt ie :)

Wifikaart Laptop: ip: 82.73.93.88 (handmatig ingesteld maar was voorheen het ip dat werd toegewezen door de DHCP van het kabelmodem)
Wifikaart Laptop: ip: 82.73.93.88 zit in een ander subnet als de rest, en geen gateway. Een AP is eigenlijk een switch, dat ip van het het AP heb je alleen nodig om draadloos te kunnen communiceren, het is geen NAT (=router). Ik vraag me af of je handmatig op de laptop een ip mag insstellen als de privider dynamisch uitdeelt....

• CamU
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-03 20:40
Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 20:00:
[...]
So far, so good. Dit is allemaal nog gewoon normaal en ook in orde
Hier gaat het dus al fout. Jij geeft je AP een ipadres uit de public range, m.a.w. een ip adres dat niet voor interne netwerken gebruikt mag worden. @Home deelt dit ip adres uit aan een andere abonnee, doe maar eens een nslookup naar dat ip adres.
Zie het commentaar van andre. Bovendien is dit als het goed is ook een ipadres van een @Home abonnee. Misschien dat je als je je modem gewoon het ipadres laat doorgeven aan je AP wel op het internet kunt, maar volgens mij heb je gewoon een routertje nodig en hang je daar je AP aan vast.
Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 20:43:
[...]
Een AP is eigenlijk een switch, dat ip van het het AP heb je alleen nodig om draadloos te kunnen communiceren, het is geen NAT (=router). Ik vraag me af of je handmatig op de laptop een ip mag insstellen als de privider dynamisch uitdeelt....
Je mag volgens @Home niet een fixed ip adres instellen, dat is volgens mij wel algemeen bekend.

[ Voor 3% gewijzigd door CamU op 29-08-2004 22:30 ]

* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott

Verwijderd

ik heb nog een router tussen zitten en die doet voor mij NAT. Mijn AP heeft inderdaad een lokaal IP 192.168.0.201. Omdat mijn router geen IP's uitdeelt kan ik mijn laptop gewoon fixed instellen op 192.168.0.202. Omdat mijn vaste netwerk ook in dat net zit kan ik overal bij... Als gateway ebruik ik dan ook 192.168.0.1 op mijn laptop, het ip nr van de router, immers het AP is toch maar een "domme" switch die geen NAT doet, maar de laptop moet wel weten waar ie is.
Lees de handleiding nog eens door.

Verwijderd

Topicstarter
iig alvast harstikke bedankt voor de reply's.

Als je het mij vraagt is dit helemaal niet mogelijk zoals ik het wil, want als ik bijv. de volgende instellingen neem:

AP: ip: 192.168.0.1
subnet 255.255.254.0
Gateway: 82.73.92.1

Dan loop ik hier al vast, want het AP accepteerd geen gateway die in een andere range ligt dan z'n eigen ip.

Dus klopt als ik zeg dan er persee een router moet tussen hangen? of ipv een AP een router met ingebouwde AP (bijv. een BEFW11S4)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2004 18:03 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 18:01:

Dus klopt als ik zeg dan er persee een router moet tussen hangen? of ipv een AP een router met ingebouwde AP (bijv. een BEFW11S4)
kort door de bocht zou je het bijna geloven.. ;)

Echter:
http://www.linksys.com/support/support.asp?spid=91
daar staat toch duideliijk een voorbeeld dat het kan.
A: FAQ:
If you have a WAP11 ver. 2.2 connected directly to your Broadband Modem, and have your PC connecting wirelessly to the WAP11 ver. 2.2, as shown below, you may have difficulties accessing the WAP11 ver. 2.2 for the purpose of configuring advanced settings. NOTE: These directions are ONLY for users connecting to their WAP11 ver. 2.2 WIRELESSLY and not with an Ethernet cable.
Tekening effe hier:
Afbeeldingslocatie: http://www.linksys.com/support/images/wap11faqpic.jpg
Daar staat heel wat tekst hoe je setup moet doen en in de manual staat de rest, maar dat kun je beter allemaal zelf lezen.
Doe zoals het daar en in het boekje/pdf staat en als je dan weer vragen hebt kom dan met de instellingen terug. Succes.

PS: je hebt hem toch niet in bridge mode staan want dan kun je er alleen met een ander AP bij....

PS-2: maar dat had je vast allemaal al gelezen ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2004 18:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
tx man, weet hoe lang ik heb zitten zoeken naar uitleg over zo'n configuratie, ik ga iig eens ff goed lezen :)

/edit:

Die link naar die FAQ gaat alleen maar over hoe je in de config van je AP kunt komen, maar daar was ik al achter hoe dat moet, ik heb nog ff de handleiding door zitten spitten, maar er staat nergens exact hoe je nou je AP moet configureren als je je AP direct op je kabelmodem aansluit.

Maar naar mijn id blijft er nog maar 1 optie over om te proberen:

AP: ip: automatisch
Gateway: geen of 82.73.92.1 (ip van het kabelmodem)

Laptop : ip: automatisch (staat ook in die FAQ)

zou dit kunnen werken?

/edit2: ik heb m'n vraag momenteel bij linksys neergelegd via die livechat van ze, ik neem aan dat zij het zouden moeten weten, als het gelukt is horen jullie het nog, iig alvast bedankt

/edit3: Het werkt! :) met wep encryptie en alle beveiligingen vandien, ik zat natuurlijk weer eens te moeilijk te denken, je hoeft bijna nix in te stellen, behalve je beveiligingen en de HEX code in te voeren bij wifi properties en je ip op automatisch, rebooten en tada!.
Het ip van je AP is namelijk alleen maar bedoelt om je AP in te stellen.

maar igg allemaal bedankt! :)

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2004 20:20 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 18:36:
Het ip van je AP is namelijk alleen maar bedoeld om je AP in te stellen.
waar heb ik dat eerder gelezen.... over domme switches en zo.... ;)
doesn''t matter, het werkt en nu goed...
Succes verder! Happy surfing! :)

edit: noppes

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2004 21:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 20:52:
[...]
waar heb ik dat eerder gelezen.... over domme switches en zo.... ;)
doesn''t matter, het werkt en nu goed...
Succes verder! Happy surfing! :)
dat heb jij idd eerder gezegd maar toen viel het kwartje niet in mijn eigenwijze grijse massa :X

mazzul

Verwijderd

Graag hoor ik van TS zijn configuratie waarmee hij dit aan de praat gekregen heeft.

Bij voorbaat dank!

Mvg
Richard
Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 18:36:
tx man, weet hoe lang ik heb zitten zoeken naar uitleg over zo'n configuratie, ik ga iig eens ff goed lezen :)

/edit:

Die link naar die FAQ gaat alleen maar over hoe je in de config van je AP kunt komen, maar daar was ik al achter hoe dat moet, ik heb nog ff de handleiding door zitten spitten, maar er staat nergens exact hoe je nou je AP moet configureren als je je AP direct op je kabelmodem aansluit.

Maar naar mijn id blijft er nog maar 1 optie over om te proberen:

AP: ip: automatisch
Gateway: geen of 82.73.92.1 (ip van het kabelmodem)

Laptop : ip: automatisch (staat ook in die FAQ)

zou dit kunnen werken?

/edit2: ik heb m'n vraag momenteel bij linksys neergelegd via die livechat van ze, ik neem aan dat zij het zouden moeten weten, als het gelukt is horen jullie het nog, iig alvast bedankt

/edit3: Het werkt! :) met wep encryptie en alle beveiligingen vandien, ik zat natuurlijk weer eens te moeilijk te denken, je hoeft bijna nix in te stellen, behalve je beveiligingen en de HEX code in te voeren bij wifi properties en je ip op automatisch, rebooten en tada!.
Het ip van je AP is namelijk alleen maar bedoelt om je AP in te stellen.

maar igg allemaal bedankt! :)

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 19:10

QuasaR

One ring to rule them all

Ik mis hier eigenlijk nog 1 kleine instelling.

Ik heb namelijk op mijn AP de hostname van @home in moeten stellen.
(Dat CC- of CO- nummer wat je normaal gesproken op je pc in moet stellen)

Daddy of 3 :)

Pagina: 1