Bios update voor Laser met award 4.51pg bios

Pagina: 1
Acties:

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-05 17:06

cor-gijs

Dig further for bigger hole

Topicstarter
ik heb voor mijn broer een nieuwe hardeschijf besteld voor zijn Laserpc (expression II 640P), maar na wat zoeken kwam ik erachter dat de Award 4.51PG bios wat problemen heeft met grotere schijven (ik heb een 40GB liggen). nou ben ik op zoek gegaan naar een bios-update. dat is lastig, aangezien Laser een beetje dood is. na wat zoeken op de biossite van wim kwam ik bij v-tech of pcparter uit. daar staat wel een biosupdate, maar die dateert uit februari 1999. ik vrees dat dat mijn probleem dus niet op gaat lossen. kan ik nog ergens anders zoeken naar een update voor deze bios?
btw: ik heb geen os draaien op de pc aangezien de oude hd stuk is en de nieuwe nog niet herkend wordt (pc loopt vast bij ide-detectie)
biosstring:
02/10/1999-691-586B-2A6LFV3GC-00

zit een Via Apollo Pro 691 chipset in, is een VIB862D moederbord van V-tech.
zijn er 'universele' updates voor deze bios?

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• sharkzor
  • Laatst online: 11-08 14:46
een universele bios update ga je niet vinden. zoiets bestaat niet. een bios voor elke plank uniek. award 4.51pg is zo'n beetje het meest gebruikte bios en vind je op heeel veel planken. je zou toch echt verder moeten zoeken. maak bv. eens je kast open en kijk of ergens staat van welk merk het mobo is

-oeps- wat te snel gereageerd :D

[ Voor 7% gewijzigd door sharkzor op 28-08-2004 21:21 ]

• cor-gijs

cor-gijs

Topicstarter
zit een Via Apollo Pro 691 chipset in, is een VIB862D moederbord van V-tech.

ik wil natuurlijk niet zeuren ofzo, maar ik heb dus al gekeken (en gevonden) welk merk, type en chipset ik heb. ik kan alleen geen nieuwere bios vinden. toch wil ik die 40 gb schijf aan de praat krijgen. kan ik een biosupdate gebruiken van een andere plank met dezelfde bios, of gaat dat erg veel problemen opleveren?

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Je kunt altijd nog een PCI IDE controller gebruiken.....

This footer is intentionally left blank

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• cor-gijs

cor-gijs

Topicstarter
dat klopt, maar dat is voor een via apollo pro 133 chipset (via694) en ik zoek er eentje voor een via apollo pro (via691). ik vrees dat dit ook niet goed gaat werken

• Atlas
  • Niet online

Atlas

bit-slave schreef op 28 augustus 2004 @ 21:22:
dat klopt, maar dat is voor een via apollo pro 133 chipset (via694) en ik zoek er eentje voor een via apollo pro (via691). ik vrees dat dit ook niet goed gaat werken
VIA-ApolloPro,BabyAT/MicroATX/ATX Motherboard (691+586B Chipset)
.VIB862D/VIB861S/VIM816D/VIM863S
.APBS1-C862
.APBS3-C861
.APAS3-C966

Award BIOS

V1124IAG.BIN For Super IO - ITE
(Nov/2000)

V0218SAG.BIN For Super IO - SMC
(Feb/2000)

.2MBit (256KByte) Flash IC
Hier staat toch echt dat ie voor jouw mobo geschikt is :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• cor-gijs

cor-gijs

Topicstarter
maar dan helaas voor de versie met een 2Mbit bios-chip, ik heb de 1Mbit chip....
misschien dat ik toch maar iemand over moet gaan halen voor het aanschaffen van een pci-ide-kaartje.. :(

• Atlas
  • Niet online

Atlas

bit-slave schreef op 28 augustus 2004 @ 21:42:
maar dan helaas voor de versie met een 2Mbit bios-chip, ik heb de 1Mbit chip....
misschien dat ik toch maar iemand over moet gaan halen voor het aanschaffen van een pci-ide-kaartje.. :(
Trek je ergens een 2 mbit bios chip vandaan :)
Sim-pel :P

Verwijderd

bit-slave schreef op 28 augustus 2004 @ 21:42:
Dit is toch de 1Mbit-versie: http://www.pcpartner.com.hk/support/bios_zip/p862-1m.zip

• cor-gijs

cor-gijs

Topicstarter
ja, maar de 1Mbit versie is van februari 1999, en die heb ik al. dat schiet dus niet op. ik ruil de 40GB schijf wel om voor een 20GB die ik nog heb liggen, dat heeft mijn broer tenminste een werkende computer (en ik een 40GB schijf) :D

Verwijderd

Nee, die is van Maart 1999

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kijk eens hier:
http://www.elhvb.com/mboards/vtech/viabios.html

Die string is niet alleen van de VIB862D maar ook van de VIM816D (uATX slot 1), VIB861S (ATX, So370) en VIM863S (uATX So370) - in ieder geval werken allen met dezelfde 1Mb BIOS

Hier zijn ze te downloaden
http://www.pcpartner.com.hk/support/bios/VIA694.HTM#pro

En als de nieuwste BIOS met 1Mb niet goed genoeg is, dan kun je gewoon ergens een willekeurige 2Mb chip vandaan halen en die dan op dezelfde mobo hotflashen :7

Iig is opgeven en dan maar de 20GB schijf gebruiken een beetje zwak ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Van welk merk is die schijf dan? De meeste HD fabrikanten hebben nl. wel tooltjes om die bios limitering te omzeilen.

• cor-gijs

cor-gijs

Topicstarter
het is een maxtor schijf. maxtor heeft 2 manieren om de bioslimitering te omzeilen:
* Cylinder Limitation Jumper
* Maxblast (progje van maxtor)

maxtor verteld ook:

Award BIOS version 4.51 PG has a known 32 GB capacity limitation. Setting the Cylinder Limitation Jumper and using the MaxBlast software may not allow you to work around this limitation. Contact your system or motherboard manufacturer for a BIOS update that may resolve this issue.

ik heb beide manieren geprobeerd en gecombineerd geprobeerd, maar ze werken idd niet. de pc loopt nog steeds vast bij auto-detectie.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Wat ook kan werken is dat je de schijf alvast formatteerd in een andere pc, daarna in de laser hangt en dan in de BIOS gewoon een willekeurige schijf selecteerd.

De truuk werkt iig wel op mijn test-pc (aftands acertje met zelfs nog de 8GB limitering, maar op deze manier wil hij ook mijn 40GB schijf nog pakken en win2k werkt er dan prima op :)). Je moet alleen daarna niet gaa formateren of met partities gaan klooien, want dan loopt het zeer waarschijnlijk mis ....

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Andere tip die ondertussen echt meer OM materie is dan PMG:

Als je 2 (of meer) drives hebt, laten booten vanaf de andere, kleinere drive. In BIOS de grote drive helemaal niet instellen. Moderne OSsen (Win2K/XP/xNix) detecteren de drive zelf en klaar ben je.

Dus stel volgende situatie:

Pri Master: <32GB drive, in BIOS ingesteld
Pri Slave: 40GB drive, in BIOS op NONE ingesteld ('auto' gaat NIET werken)
Sec Master: CD/DVD
Sec Slave: evt andere CD/DVD

Dan kom je meestal gewoon door de POST heen en heb je in bijv. WinXP gewoon die grote drive ter beschikking. Onder Win9x / ME werkt dit dus niet, want die vertrouwt op BIOS voor HDD detectie.

Oslik blyat! Oslik!

• cor-gijs

cor-gijs

Topicstarter
bedankt voor de tip, ik heb nog wel ergens een klein schijfje liggen geloof ik. ga ik dat even proberen.

Pagina: 1