[DIY] Pioneer TS-W301 SUB

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 21:19
Ik heb hier een Pioneer TS-w301 Sub liggen 150 watt norm. /400 watt max. 4 ohm die ik graag wil gaan gebruiken ipv te laten verstoffen:S

Nu wil ik hier een kast voor bouwen.. heb alleen geen idee wat ik het beste kan doen

bassreflex of gesloten
hoeveel liter
downfire een optie

Heb winisd gedownload, maar daar staat de sub(driver) niet tussen
wel heb ik ergens een paar gegevens over de sub kunnen vinden

nu heb ik even een beetje rond gezocht op i-net en kwam ik ergens op een duits forum deze gegevens tegen voor die sub.
hier mal die daten :
hi , dann hier mal die daten :

TSW 301

400watt max.
150watt norm.
4ohm

Qts 0,46
Qms 8,42
Qes 0,49
Fs 34,30 Hz
Vas 103,56 liter
Netto 76,02 liter
volumen

laut Win ISD

geschlossen 77,76 liter
bassreflex 163,17 liter
toon volledige bericht
hoor graag de meningen van DIY fanaten

ben aardig handig met de handjes maar hier heb ik toch echt nog niet genoeg verstand van 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door D3LTA op 28-08-2004 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D3LTA schreef op 28 augustus 2004 @ 19:35:
Ik heb hier een Pioneer TS-w301 Sub liggen 150 watt norm. /400 watt max. 4 ohm die ik graag wil gaan gebruiken ipv te laten verstoffen:S

Nu wil ik hier een kast voor bouwen.. heb alleen geen idee wat ik het beste kan doen

bassreflex of gesloten
hoeveel liter
downfire een optie

Heb winisd gedownload, maar daar staat de sub(driver) niet tussen
wel heb ik ergens een paar gegevens over de sub kunnen vinden

nu heb ik even een beetje rond gezocht op i-net en kwam ik ergens op een duits forum deze gegevens tegen voor die sub.

[.gegevens.]

hoor graag de meningen van DIY fanaten

ben aardig handig met de handjes maar hier heb ik toch echt nog niet genoeg verstand van 8)7
toon volledige bericht
Beste lotgenoot,

(lekker plechtig :P)

Ik heb een half weekje geleden dezelfde vraag hier op het forum gepost over mijn Cerwin Vega subwoofer voor in de wagen.

Ik heb toen op aanraden van mensen op dit forum de gegevens die ik had ingevoerd in WinISD. Deze raadde zelf een inhoud aan die niet veel scheelde van de opgegeven inhoud voor de gesloten behuizing, als ik de opgegeven waarde invoerde was de curve *niets* veranderd.

De opgegeven inhoud van de gepoorte kist was bij mij glad verkeerd, ik had een enorme bult, de kist moest groter.

Enkele voor en nadelen van gesloten en open (rechtstreeks uit het hoofd over genomen uit mijn topic):
gesloten:
+ audiofiele, strakke bassen
+ makkelijk te bouwen kist
+ een litertje meer of minder is niet erg
- je kist zal een paar dB absorberen
bassreflex:
+ meer geluidsdruk
- moeilijker te bouwen kist
- zeer nauwkeurige inhoudsberekening nodig
- grotere kast
- kan boemerig klinken

Als je met downfire bedoeld dat de subwoofer en/of basspijp(en) naar de vloer gericht is, dit is misschien een flauw vermoeden, maar ik denk dat de druk de subwoofer wil gaan omhoogblazen (de inhoud van de kist bekijkende zal dit wel niet vlug gebeuren), maar ik denk ook dat de bassen zullen vervormen als de ruimte tussen vloer en conus/basspijp te klein is. Als de ruimte er tussen groot genoeg is zie ik geen probleem, maar dan die ik er ook niet echt voordelen in...

Een bass-reflex kast zal in jouw geval wel te groot uitkomen vrees ik, en 150W RMS is al best aardig wat vermogen (als je het goed aanstuurt). Ik zou gaan voor een gesloten kist vanwege de ruimtebesparing, het strakkere geluid, de gemakkelijkere bouw... Ik denk dat je al best wat geluidsdruk zal kunnen pompen uit deze sub zonder bassreflex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3LTA
De sub wou ik gebruiken voor in de huiskamer... ik luister voornamelijk muziek en kijk ook geregeld een dvdtje op me HT 5.1

is deze sub daar wel geschikt voor ?

als ik gegevens invoer in winisd kom ik er wat te kort |:( ? tenminste ik krijg het niet voorelkaar om de inhoud naar voren te toveren... laat staan de curve of hoe je dat ook noemt

ik wil gewoon een sub die laaaaag gaat en strak klinkt...dus met de goede verhoudingen...

wie me daarmee kan helpen ben ik zeer, maar ook zeer dankbaar _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:03

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

wat je dan doet, download de oudere winisd beta (dus niet de pro versie).

Die is minder kritisch met de parameters.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-10 09:31
Afbeeldingslocatie: http://subsonik.mine.nu:6200/pics/forum_images/ts-w301.png

Groen: basreflex, 120 liter, getuned op 29Hz.
Geel: gesloten, 75 liter.

Persoonlijk vind ik het ding onbruikbaar, zowel voor HT als voor car-audio. Voor HT komt het bijlange niet laag genoeg, en voor car-audio ben je je hele kofferbak kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Als BR lijkt het me geen slechte optie. Misschien nog wat lager tunen en een iets grotere kast als je persé lager moet. Het enige nadeel is natuurlijk dat je je halve kamer moet inleveren voor deze woofer en of het je dat waard is...
(het ding schijnt een gevoeligheid van 94dB te hebben, als dat idd zo is dan kun je nog overwegen om je halve kamer (en je buren) op te offeren voor een hoger doel...)

[ Voor 27% gewijzigd door Arjan op 29-08-2004 12:18 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik zie het probleem met deze driver niet zo, hij geeft weer tot 22Hz, natuurlijk is het geen shiva maar het is echter wel een prima drivertje hoor! Ik heb het gevoel dat mensen door de shiva hype de laatste tijd wat pessimistisch worden als het bereik ook maar 5 of 10hz minder diep is.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt mij een leuk woofertje :)
Heeft alleen een redelijk grote kast nodig, maar dat hoeft niet een minpunt te zijn, toch?

Ik vind die br optie van subsonic er prima uit zien ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2004 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Ok, het ding haalt de 22Hz wel bij -10dB, maar bij welke SPL? Je zit dan al aanzienlijk onder de tuning frequentie, je woofer staat dus gewoon lucht door de BR-pijp te blazen. Het enige wat je dan nog hoort is windgeruis, en allerlei harmonsiche vervorming van de woofer... valt het op dat ik niet zo'n fan ben van BR?

Op zich valt de response inderdaad wel mee, maar ik bedoel gewoon dat het niet in verhouding staat tot de kastgrootte. Dergelijke response moet je ook met een andere woofer en een kastje van 40 liter kunnen halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg laag gaat die niet echt in een gesloten kist (-3dB ligt blijkbaar zelfs boven de 50Hz!) Voor home theater gaat die in een bassreflex kist nog nipt (-3dB op ongeveer 30Hz) en 94dB/W/m is best gevoelig maar 120 liter is een kubus met ribbe een halve meter ongeveer. Als je dit kwijt kunt dan kun je die subwoofer terug een doel geven en hoef je geen nieuwe te kopen.

Mijn ervaring met car-audio subs van Pioneer is dat je veel vermogen nodig hebt om erg laag te kunnen gaan, en dan mag je al best een aardig grote bak hebben om de kist in kwijt te kunnen.

Reken ook maar even na in WinISD of het echt nodig is om zo een grote kist te hebben. De opgegeven waarde voor een gepoorte kist was bijna 80 liter met 2 poorten, in WinISD kom ik uit op een kistje van 40 liter met 1 poort. Een gesloten kist voor mijn subwoofer was opgegeven 28 liter, maar 22 liter volstaat volgens WinISD ook en 40 liter heeft ook nog een mooi effect, ik denk er sterk aan om een kist van 40 liter te bouwen en eens beide mogelijkheden te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Volgens WinISD is het rendement eerder 91dB, uitgaande van een effectief conusoppervlak met een diameter van 26cm (nogal gebruikelijke waarde voor 12" woofers). De kastjes moeten trouwens echt niet kleiner, of de diepgang wordt minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3LTA
dus met andere woorden.... dat wordt een flinke kast? als ik laag wil?

Wat zouden jullie doen als de sub van jullie was en er toch wat mee wou doen?

wat voor kast zou je hem geven ?

en waar zou je hem mee aansturen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

D3LTA schreef op 29 augustus 2004 @ 20:07:
dus met andere woorden.... dat wordt een flinke kast? als ik laag wil?
dat is standaard eigenlijk zo, maar de regel is relatief en verschilt dus per driver.
Wat zouden jullie doen als de sub van jullie was en er toch wat mee wou doen?
eens gaan kijken hoeveel plaats ik heb, nodig heb en bereid ben op te offeren ;)
wat voor kast zou je hem geven ?
groot, groter grootst
en waar zou je hem mee aansturen ?
Met het beste wat je hebt liggen en als je niks hebt dan zou ik voor de XXL module gaan via barry loef en als t wat mag kosten voor de DT150 of conrad modules.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3LTA
haha :) nice..

het punt is.. ik wil graag weten wat ik moet bouwen... wil als kan niet te gek groot :S

heb nu een yoko sub achter een sony versterker... als maar heel wat beter klinkt als dat

kost z'n xxl module ? via barry ? ander welke conrad module goede keuze?

sorry dat ik zoveel vraag, maar ben in principe een noob op dit gebied... ben z'n kant en klaar eitje weet je wel :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3LTA
gvd, nu is de conus gescheurd! me ma in de bocht :(

das vast niet te maken ? is plastic conus.... wat kan ik anders goed als vervanger kopen ?

heb MDF en alles al binnen... nu ga ik door ook!

[ Voor 16% gewijzigd door D3LTA op 31-08-2004 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3LTA
*Kickje*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe groot was de kast nou waar je vanuit ging? Dat kan ik niet echt achterhalen...

Ennuh, als de plastic :X conus gescheurd is denk ik niet dat hij te redden is nee. Je zou duck-tape kunnen proberen als laatste redding. Want vergeet niet dat hij aardig wat druk moet kunnen weerstaan en een klein scheurtje wordt al gauw een groot scheurtje.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3LTA
kast grote die ik nu heb ik 50x50x50, maar dat is nog aanpasbaar.

dus dat maakt niet zoveel uit

niet te groot als het kan maar wil wel strak en laag.. dus een goede driver met die eigenschappen zou super wezen

• D3LTA
Hbe toch ook maar een adire shiva besteld en een DT 150AMP

[ Voor 4% gewijzigd door D3LTA op 02-09-2004 17:21 ]

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

D3LTA schreef op 02 september 2004 @ 17:19:
Hbe toch ook maar een adire shiva besteld en een DT 150AMP