Toon posts:

Hoge temperatuur met Zalman CNPS6000-CU & AMD AthlonXP 2500+

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Heb al sinds bijna anderhalf jaar een AMD AthlonXP 2500+ Barton core met een Zalman CNPS6000-CU koeler erop. Nooit echt geïnteresseerd in de temperaturen van de processor, had een programma meegekregen van Asus bij mijn moederbord, daar kon je de temperatuur checken van je processor. Daar was die 39 graden, daar kon ik mee leven.

Totdat ik een paar weken geleden in mijn BIOS de temperatuur ging aflezen en bleek dat die geen 39 graden was, maar rond de 65 graden. Vond dat een hoge temperatuur voor een best dure koeler.

Dus ik vandaag 3 80mm fans gehaald bij MyCom om de airflow wat te verbeteren. 1 die onderin de kast blaast en 2 die bovenin naast de processor zuigen. Zo had ik het begrepen in de FAQ.

Ik de computer weer een beetje stresse, weer in BIOS kijken en helemaal niks verandert. Nog steeds rond de 65 graden. Vertelt de BIOS mij foute dingen of heb ik iets fout gedaan :? 8)7

Mijn specificaties zijn :

AMD AthlonXP 2500+ Barton core
Asus A7N8X-Deluxe rev. 2.0
512 DDR-RAM Kingston 400mhz, CAS 2,5
Asus Geforce2 mx400 32 mb
WD 80gb 7200rpm
Zalman CNPS6000-Cu
3 80mm fans
Een bigtower, met een voeding ver van de processor vandaan.

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik geloof dat ik dezelfde heb als jou en die van mij hangt ergens rond de 40 graden ook. Dus ik denk dat of je koeler verschoven is, of je mobo het verkeerde aangeeft. Maar installeer je koeler eens opnieuw, wie weet...

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Verwijderd

Topicstarter
Helpt het dan denk je om een BIOS-update te doen?

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:08

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 19:50:
Helpt het dan denk je om een BIOS-update te doen?
Misschien, maar herinstalleer de koeler eens met een heel dun laagje koelpasta :) En vergeet ook niet dat Asus sensoren niet echt goed te vertrouwen zijn ;)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Topicstarter
Ja het herinstalleren maar eens overwegen..... maar als je zegt dat de Asus sensoren niet echt goed te vertrouwen zijn, hoe kom ik dan achter de temperatuur! :?

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu nVidia software gedownload en ze geven allemaal onder de 40 graden aan en de warmte van het systeem is wel precies hetzelfde als in de BIOS. Heb ook de BIOS naar de nieuwste geflasht maar geen gevolgen.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 20:07:
Ja het herinstalleren maar eens overwegen..... maar als je zegt dat de Asus sensoren niet echt goed te vertrouwen zijn, hoe kom ik dan achter de temperatuur! :?
Zolang hij niet vastloopt, zit het wel goed >:) . Je kunt ook aan het koellichaam voelen, zodat je ook zelf het kunt "meten". Geloof me, je merkt het verschil wel tussen 39 en 65 graden ;)

Trouwens, een "koel" lichaam kan ook betekenen dat hij geen goed contact maakt natuurlijk 8)

[ Voor 12% gewijzigd door Roamor op 30-08-2004 00:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm ben waarschijnlijk achter het probleem (als je het een probleem kan noemen).
Heb nu MBM 5 gedownload en die geeft bij mij 2 CPU temperaturen aan. 1 van de CPU socket en 1 van de CPU diode.
Die van de socket geeft mooie temperaturen onder de 40 graden Celsius aan en die CPU diode is iets boven de 60 graden Celsius. Maar stijgt aanzienlijk snel, op het moment dat ik hem eventjes 100% gebruik. Toen kwam die zelfs boven de 70 graden.

Weet niet of dit het allernormaalste van de wereld is of dat ik toch even moet kijken of de koeler er goed op zit.
Pagina: 1