[Indesign] Uitlijnen op baseline grid

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-05 23:32

alienfruit

the alien you never expected

Topicstarter
Ik ben momenteel aan het oefenen met Indesign CS, nu wil ik graag een tekst maken die bestaat twee kolommen het eerste kolom is wordt rechts uitgelijnd en bevat algemene informatie, de tweede kolom bevat gewoon broodtekst. Nu is de tekst uit de eerste kolom 11 punten en de broodtekst is 12 punten. Nu wil ik graag beidde teksten uitgelijnd hebben op de baseline grid, hoe doe ik dat? Nu eindigt de tekst uit de eerste kolom niet even hoog als de tekst uit het tweede kolom. Ik zal hiervoor was de regelhoogtemoeten aanpassen, alleen hoe ik doe dat?

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.profusiondesign.nl/img/styleguide_draft_001.gif

Topic Report reeds verstuurd, voor verplaatsing!

[ Voor 4% gewijzigd door alienfruit op 28-08-2004 19:27 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:53

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• alienfruit

alienfruit

Topicstarter
Iemand enig idee?

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ja, ik heb het zelfs op school geleerd, moment... ik ga even voor je nadenken hoe dát moet.

In Kwark XPress zit er een mogelijkheid in het textframe bij Wijzig... : Zet vast op basislijnen. Die mogelijkheid heeft InDesign óók maar ik kan hem niet vinden, heb hier alleen de Engelse versie..

[ Voor 53% gewijzigd door Dark Blue op 29-08-2004 21:19 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• alienfruit

alienfruit

Topicstarter
Ja, ik weet dat het kan. Ik zocht het eigenlijk ook :+ Ik heb een blauwe maandag Quark gehad op school.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ok, so here goes:

Klik je linker tekstkolom aan, die dus op 11 pt staat, en ga naar het Paragraph paletje.
Aan de rechterkant van het paletje staat een icoontje met twee versprongen rijen tekst, en eentje met twee naast elkaar staande rijen tekst. Die staat nu op de versprongen rijen als het goed is. Klik de twee gelijke rijen aan, en je tekst zal uitlijnen op het basisgrid. \o/
Doe nu hetzelfde met je rechterkolom. Je had ze geloof ik ook beide tegelijk kunnen doen, of nog easier, niks aanklikken en dan dat knopje aaien :)

Als je tekst nu telkens per 2 regels komt te staan, wat ik dus had met Times New Roman, dan moet je de regelhoogte terugzetten naar 12 pt.

Maar, nu komt het erge, je hebt vast méér pagina's dan dit, en als je dit niet in een basispagina hebt aangegeven zul je wslk elk tekstvak dus even moeten alignen...

Alleen nou moet er ergens nog een plek zijn waar je de positie van de basislijn aan kunt geven. Als ik het goed herinner in Preferences. Yes, Edit -> Preferences -> Grid...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• alienfruit

alienfruit

Topicstarter
Bedankt! Gelukkig had ik maar een pagina :)
Pagina: 1