ADSL-router en WIFI

Pagina: 1
Acties:

• Erik1962
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-11-2025
Experts,

In mijn huis heb ik een netwerk liggen van 4 PC's m.b.v. een ADSL/router.
Alles werkt perfect. De kids delen schijfruimte, spelen spellen tegen elkaar, gebruiken de gezamenlijke printers etc.... en delen de bandbreedte van mijn ADSL.

Nu wil ik graag in de woonkamer m.b.v. mijn laptop en Wifi kunnen internetten.
Ik heb namelijk maar 4 poorten op de router vandaar.

Kan ik nu op de één of andere manier, met behoud van de bestaande infrastructuur, dit realiseren?

Voor jullie misschien een eenvoudige kwestie, gaarne reactie en bij voorbaat dank.
Erik

• Spixo
  • Laatst online: 07:11
Is het ADSL modem geintegreerd in de router? Zonee dan zou je ervoor kunnen kiezen de router te vervangen door een WiFI router?

Verwijderd

wat dacht je van een access point?
Ik heb namelijk maar 4 poorten op de router vandaar.
of gewoon een switch?

• Erik1962
Het is een geintegreerde ADSL/modem/router.

Kun je aub (ik begrijp dat de opmerking switch/acces point voor jouw easy is) een beetje uitleggen wat je bedoelt.

Erik

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 16:24
Het makkelijkste is een simpele wifi accespiont te kopen, deze sluit je aan op 1 van de 4 utp poortjes op je router en je bent eigenlijk zo goed als klaar. Het beste kun je voordat je de Accespiont aansluit hem eerst aan je laptop hangen en hem configureren.

Geef hem je eigen SSID, dus ipv de standaart naam iets wat je zelf kiest, bijv. je achternaam. Stel vervolgens de SSID broadcasting uit, en stel een 64 of 128bit encrytpie in, als je de manual leest is het heel makkelijk, maximaal 5 minuten werk. Eventueel kan je ook nog op mcadres werken, maar wep is atm voldoende voor jou denk ik.

Zorg ervoor dat je Accespiont een ipadres van de router krijgt, plug hem in 1 van de 4 utp poortjes. En stel je windows draadloze software in met het juists ssid, wep key en gaan!

Er veranderd dan niks aan je huidige structuur, en dus het veiligste voor jou :). Het mooiste zal zijn als je de winkel vraagt hem in te stellen, dat doe ik vaak wel in de winkel als ik tijd heb, dat is makkelijker voor de klant :).

Verwijderd

hubje/switch achter de router, daar acces point op en een gewone pc :)

• Erik1962
Bedankt,

Als ik de laatste 2 antwoorden combineer kom ik tot de volgende conclusie.

Mijn 3 kinderen blijven via de kabel op de router.
Aan de 4de poort hang ik een switch waar ik een access point op aansluit en de kabel van mijn 4de PC.
Ik gebruik dan de info van Icey om het accespoint aan de gang te krijgen.

Klopt mijn verhaal zo?

• Padje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Als je laptop al uitgerust is met een WIFI adapter.

Zou de goedkoopste oplossing zijn een losse (USB) Wifi adapter kunnen kopen, prik deze op je desktop pc en je kan draadloos internetten met je laptop. (alleen moet je desktop pc wel aanstaan op het moment dat je draadloos wil internetten.

Heb deze opstelling thuis ook werkt perfect.

• Icey
Erik1962, je bredenering klopt :)

De oplossing van Padje kan je ook doen, maar dat werkt imho nogal brak, internet sharing is niet iets wat altijd 100% goed werkt, daarnaast moet je dan nog iets meer kennis van zaken hebben (eg, ipadressen met de hand is wel zo handig etc). Daarvoor kun je het besten Hoe deel ik Internet ? doorlezen, voordeel is wel dat je voor 30 euro klaar bent, nadeel is de configuratie, en altijd 1 pc aan laten staan.

• Erik1962
Beste Padje,

Dat werpt weer een nieuw licht op de zaak.
Mijn desktop PC staat bijna altijd aan dus dat zou ook een mooie oplossing zijn.
En mijn laptop heeft wifi.

Ik zag trouwens dat ik de eer had om je 1000ste posting te ontvangen.
Toch fijn dat er mensen zijn die nog iets voor een ander over hebben.

Nog 1 vraagje (kan ik zelf ook opzoeken hoor) maar wat kost zo'n usb adapter?

Erik

• Icey
Een usb adapter kost rond de 25 euro schat ik zo :)

• Erik1962
Dan herformuleer ik mijn eindconclusie:

Ik ga voor zo'n adapter die zullen ze bij alternate wel hebben (voor 25/30 euro kan ik geen buil vallen)

Hoewel ik geen ICT-er ben is het me tot op heden altijd gelukt om alles aan de praat te krijgen. Dus dat ga ik proberen. Sterker nog dat vind ik altijd kicken om het zelf te proberen.
Ik vergeet nooit meer het moment dat bij mijn dochter op zolder de internet ADSL verbinding werkte via de router.........
Zo heeft iedere gek zijn gebrek.

Mocht dit niet lukken kan ik altijd voor de switch etc.. gaan.

Harstikke bedankt voor jullie info en hulp.
Dit waren de eerste 20 minuten van mij in het Tweakers forum en ik ben onder de indruk. Als ik jullie ooit kan helpen graag.

(Mijn kennis zit vooral in het digitaal video-editen en alles wat erbij hoort.)

Groet

Erik

Verwijderd

Ik wil ook nog even reageren,

Ik zelf heb een draadloze router van draytek, die perfect werkt maar bij klanten van mij installeer ik deze:

http://zylamp.zyxel.nl/pr...indexFlagvalue=1021876859

Deze sluit je aan op je router/switch en je hebt meteen een draaloze connectie. Even de wizard volgen en hij is beveiligd.

Veel succes....

Jasper

• Cyzor
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-05 11:50
Denk er wel aan dat je draadloze netwerk op deze manier nauwelijks meer uit te berijden is. Op deze manier kan er tegelijkertijd maar 1 apparaat toegang krijgen tot het netwerk met een acces point kunnen dit er veel meer zijn. Mocht je in de toekomst nog met een PocketPC of 2de laptop draadloos online willen moet je een AP aanschaffen.

• Icey
Subtiele hint aan de TopicStarter, anders flikker je alles na 4 minuten al uit het raam, je maakt een directe verbinding van pc naar pc, zorg er dus voor dat je een AD-HOC netwerk insteld, en geen Infrastructure, anders loop je bij de eerste stap al vast.

• Erik1962
Ik verwacht inderdaad de noodzaak tot uitbreiding binnenkort (niet vanwege het aantal kinderen :*) maar omdat dochterlief ook wel een laptop zal kopen als ze door gaat leren.

Dus toch de switch dan. (ik switch wel makkelijk maar goed)
Betekent dit dat ik ook met mijn PDA (HP ipaq 2210) nog iets kan.
Die heeft toch geen WIFI maar Bluetooth?

Erikl

• Icey
De 2210 heeft GEEN wifi, wel Bluetooth. Je kan een CF WLAN kaart aanschaffen (of een sd, maar die zijn zeldzaam). Die kaartjes heb je al voor € 38,- , en kan je in je ipaq schuiven. Als je dan bijv. die switch en accespiont heb staan kan je ermee internetten etc.

Asus WL-110 Compact Flash Type II (11 Mbps)

• Erik1962
Beste Icey,

Dat maakt het allemaal nog leuker.
(Een mooie, bijzonder vormgegeven site heb je trouwens)

Even samenvatten.
Als ik naar alternate ga dan vraag ik om:
Een switch (moet ik nog iets speciaals vragen?)
Een accespoint voor WIFI die ik aan kan sluiten op de switch.
En een Wlan kaartje voor in mijn PDA. (gaat tie in de bovenkant erin? waar nu mijn compact flash zit?)

Erik

• Icey
Een Wireless Lan compact flash kaart gaat in hetzelfde slot als de normale Compact flash kaart, overigens moet je zelf beslissen of het wel het geld waard is, immers is internetten op een Ipaq nogal gaar, onpractisch door het kleine scherm. Het is wel ideaal om bijv. sochtends vroeg je mail draadloos op te halen terwijl je aan de koffie zit, om dit mee te nemen naar je werk zegmaar. Niet om lekker een half uurtje te internetten zoals je op een laptop doet ;).

Ik weet niet zeker of alternate een wireless compact flash kaart verkoopt, maar een switch en accespiont zullen ze vast wel hebben, als je er naar vraagt, en vraagt om een gebruiksvriendelijke accespiont dan kom je er wel. Sommige merken hebben een betere support (belkin), of een duidelijkere (nederlandse) handleiding. Andere merken zijn vaag, goedkopere koreaanse producten met enkel een a4tje als handleiding zeg maar.

Overigens kan je me altijd een mailtje sturen als je ergens niet uitkomt :)

p.s. Mijn website is iets wat in 15 minuten in elkaar gezet is, hij draaid hier op mijn server thuis, en ik gebruik het domein enkel voor het hosten van plaatjes op got, het forum waar ik samen met vrienden zit (we kennen elkaar 6 jaar, maar iedereen gaat nu ivm hogeschool een andere kant op) en voor mijn mail. Normaal stond er niks, maar dat is zo... eehm leeg... nu staat er een simpele site, die imho best grappig is geworden. Af en toe een verhaalte posten enzo :P

• Erik1962
Ik ga volgende week de spullen halen.
Enorm bedankt.

Internetten op de IPaq zal inderdaad niet ideaal zijn maar ik synchroniseer mijn mail en agenda met Novell groupwise op mijn werk vandaar.

En als je door gaat leren (aan mijn nick zie je wel dat ik dat inmiddels achter me heb), neem 1 tip ter harte:

Studeer niet hard maar wel regelmatig.

Groet en ik zal je mailen als het gelukt is (of als het niet lukt, bedankt voor het aanbod van de mailservice)

Erik

• Icey
Ik vind hard studeren niet erg, ik doe vanaf maandag de opleiding information engineering, een hbo opleiding aan de kennis satelliet in amersfoort. De opleiding is zo zwaar (sql/acces/oracle) dat er dit jaar maarliefst 10 mensen de opleiding doen. Ter vergelijking, multimedia technologie, in dezelfde faculteit bestaat uit 150+ man :P.

• Erik1962
Gegevens verzamelen, bewerken, combineren en ter beschikking stellen.
Dat is information engineering.

Goh dan ben je al aardig bezig.

Geef mij maar die andere opleiding, maar ja daar ben iik videofreak voor...

Succes en Amersfoort is een bruisende stad...... :| :?

• Icey
Amersfoort is opzich nog best wel grapig hoor, bruisend durf ik niet te noemen. Ik mis wat ze in utrecht hebben, grote terrasjes aan het water vol met studenten.

Hier is het wat meer 'breezerdrinkende meiden, en wanabee jongens in wanabee skihut tenten', je moet gewoon opzoek gaan naar de leuke rustige barretjes, de ierse pub, of de brutus als je van hardrock houd. Vooral de ierse pub is leuk, rustige (live) muziek waar je ook normaal met elkaar kan praten :).

Voordeel is wel, de wethouders komen bij iedereen persoonlijk vragen of er nog mensen zijn die opzoek zijn naar kamer, in amersfoort is erg veel studentenruimte gecreeerd, omdat ze er een studentenstad van willen maken (daar zijn ze nu hard mee bezig, woonruimte etc). Amersfoort is de enige stad waar je pamfletten ziet met kamer zoekt student, ipv student zoekt kamer ;).

• Erik1962
Okke nogmaals bedankt.
Over en uit.
Pagina: 1