+- 1000 euro, welke reciever, welke speakers?

Pagina: 1
Acties:
  • 82 views sinds 30-01-2008

• aCCuReRaS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-07 13:05
Ik heb een budget van 1000 euro (max 1200) en wil er volgende spullen mee kopen:

6.1 a/v reciever met THX certificaat, THX surround EX, Dolby Digital EX, DTS Digital Surround, DTS-ES

4 vloerstaande speakers in beuk
1 center speaker
1 rear speaker
1 actieve subwoofer met basreflex poort

impedantie van de speakers moet tussen 4-8 ohm liggen

mijn eisen: helder geluid, moet niet overdreven hard gaan, het is voor in een kleine ruimte (5x5m)
ik zou er voornamelijk muziek op afspelen via een computer (muziek bestanden van zeer goede kwaliteit) en dvd's

suggesties zijn welkom

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Ik begrijp dat je soms door de bomen het bos niet meer kunt zien in AV-land, maar iets meer zelfwerkzaamheid is gewenst ;)

Voor €1000-1200 kun je een eind komen, dus wat meer eisen zijn wel gewenst:

- Wat heeft de prioriteit? Films of muziek?
- Heb je zelf al informatie gezocht naar de mogelijkheden?
- Heb je een specifieke voorkeur voor bepaalde merken?

Met de gegevens die je nu geeft kun je werkelijk waar alle kanten op ;) Belangrijkste is dius om grondig (voor)onderzoek te doen. Beluister een aantal merken, lees reviews, stel vervolgens wat samen en plant dat hier neer. Dan kunnen de AV-mensen je van meer gericht advies dienen. :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• SpleeffY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-07 00:50
aCCuReRaS schreef op 28 augustus 2004 @ 16:45:
Ik heb een budget van 1000 euro (max 1200) en wil er volgende spullen mee kopen:

suggesties zijn welkom
Met dit budget wilde ik een receiver kopen met een 5.1 setup. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een NAD T-742, wel 5.1 dus :). Maar bij de speakers heb ik me bedacht en eerst maar eens een goede stereo-basis geregeld. Twee Paradigms Monitor 7... Het uitbreiden naar 5.1 kan later altijd nog :P.

• aCCuReRaS
Wok schreef op 28 augustus 2004 @ 16:49:
Ik begrijp dat je soms door de bomen het bos niet meer kunt zien in AV-land, maar iets meer zelfwerkzaamheid is gewenst ;)

Voor €1000-1200 kun je een eind komen, dus wat meer eisen zijn wel gewenst:

- Wat heeft de prioriteit? Films of muziek?
- Heb je zelf al informatie gezocht naar de mogelijkheden?
- Heb je een specifieke voorkeur voor bepaalde merken?

Met de gegevens die je nu geeft kun je werkelijk waar alle kanten op ;) Belangrijkste is dius om grondig (voor)onderzoek te doen. Beluister een aantal merken, lees reviews, stel vervolgens wat samen en plant dat hier neer. Dan kunnen de AV-mensen je van meer gericht advies dienen. :)
films hebben prioriteit, voornamelijk de geluidseffecten in de film dan.
ik heb al wat informatie opgezocht, maar er is zoveel keuze qua merken en modellen, dat ik niet weet wat kiezen. voorkeur qua merk heb ik dus niet, aangezien ik niet thuis ben in deze marktsector. ik heb geen flauw idee welk merk nu goed is en welk minder goed.

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-07 19:50
Marantz klinkt heel muzikaal en is dus ook lekker voor muziek.

no comment

• aCCuReRaS
hoeveel zou ik moeten uitrekken voor de versterker? 300 euro? 500 euro?

• tazzdevil
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:33
ik zou beginnen met een goede reciever , en dan langzamer hand een paar goede speakers kopen, bv eerst de front speakers, en stuk voor stuk er meer bij kopen.

ik zit zelf ook te zoeken naar en reciever, ik denk dat het een pioneer vsx-912 s gaat worden met B&W CM serie speakers.

[ Voor 29% gewijzigd door tazzdevil op 28-08-2004 17:24 ]

Asus A8n32sli; AMD X2 4400+ ; 2GB; areca1220 5x300

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

aCCuReRaS schreef op 28 augustus 2004 @ 17:16:
hoeveel zou ik moeten uitrekken voor de versterker? 300 euro? 500 euro?
Op zich is de tip van SpleeffY een hele goede: investeer eerst in de basis (versterker/receiver + luidsprekers in stereo-opstelling). Als je namelijk alles ineens wilt aanschaffen, zul toch concessies moeten doen op een bepaald gebied.

Aangezien je toch een degelijke set wilt, is het zaak om een geluidsbron (receiver) van goede kwaliteit aan te schaffen. Hiervoor moet je dan ook een redelijk bedrag uittrekken: reken inderdaad op ca. 500 euro. Daarvoor moet je een fijn apparaat aan kunnen schaffen (Yamaha, Marantz, etc...). Het resterende budet (ook zo'n 5-600 euro) zou ik dan besteden aan twee mooie zuilen. Voor aan te bevelen merken, moet je bij andere AV-ers zijn ;).

Verwijderd

Wok schreef op 28 augustus 2004 @ 17:25:
[...]

Op zich is de tip van SpleeffY een hele goede: investeer eerst in de basis (versterker/receiver + luidsprekers in stereo-opstelling). Als je namelijk alles ineens wilt aanschaffen, zul toch concessies moeten doen op een bepaald gebied.

Aangezien je toch een degelijke set wilt, is het zaak om een geluidsbron (receiver) van goede kwaliteit aan te schaffen. Hiervoor moet je dan ook een redelijk bedrag uittrekken: reken inderdaad op ca. 500 euro. Daarvoor moet je een fijn apparaat aan kunnen schaffen (Yamaha, Marantz, etc...). Het resterende budet (ook zo'n 5-600 euro) zou ik dan besteden aan twee mooie zuilen. Voor aan te bevelen merken, moet je bij andere AV-ers zijn ;).
Ben ik het helemaal mee eens. Zo zou je het zeker kunnen doen
Al zou ik het misschien nog ietsje anders doen.
Koop een fatsoenlijke stereo versterker ipv A/V receiver en cd speler + 2 fronts.
Tip: Paradigm Monitor 7 ;)

Later koop je dan een receiver met pre-out waar je dan je versterker op aansluit.
Center en rears erbij. Tuurlijk ben je daar dan een stuk meer geld voor kwijt maar je weet zeker dat je dan een goede kwaliteit set in huis haalt.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:07
Wok schreef op 28 augustus 2004 @ 17:25:
[...]
Tja... 500-600 euro voor 2 zuilen is toch ook aan de krappe kant.... :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• aCCuReRaS
ok, sommige mensen zeggen dat als je deftige zuilen koopt, dat je dan geen subwoofer meer nodig hebt, klopt dit?

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

XanderH schreef op 28 augustus 2004 @ 18:04:
[...]

Tja... 500-600 euro voor 2 zuilen is toch ook aan de krappe kant.... :)
Zekers, ruim is het niet, maar voor dat geld kun je volgens mij best mooie zuilen aanschaffen. Goedkoop hoeft namelijk niet altijd duurkoop te zijn: heb zelf vijf jaar geleden twee Eltax Symphony 8.2 zuilen aangeschaft voor totaal (!) 250 gulden (!). Uiteraard is dit niet een audiofiele opper-'pimp' speaker :+ maar in die prijsklasse zeker een topper. Heb er nu nog steeds veel plezier van en veel speakers in deze prijsklasse vind ik een stuk slechter klinken.

offtopic:
Een tijd geleden heb ik nog geluisterd naar twee hele ranke zuiltjes van AudioPhonic en ik was zeer onder de indruk van het geluid: prachtig vol en zuiver (terwijl ze ongeveer half zo breed waren als mijn eigen Eltax-zuilen). Ik durfde echter niet naar de prijs te vragen :X

In de prijsklasse van 250-300 per stuk moet er dus ook vast wel wat te vinden zijn :)
aCCuReRaS schreef op 28 augustus 2004 @ 18:07:
ok, sommige mensen zeggen dat als je deftige zuilen koopt, dat je dan geen subwoofer meer nodig hebt, klopt dit?
Dat is een mening die ik ook onderschrijf, zekers als het om muziek gaat. Let wel: dit is mijn eigen mening/ervaring, maar met goede speakers heb je bij het luisteren van muziek geen sub nodig. Neemt niet weg dat bij films een subje wel lekker is >:)

[ Voor 12% gewijzigd door Wok op 28-08-2004 18:18 ]

Verwijderd

Waarom wil je THX ? is nergens voor nodig? of geef jij eens een goed argument waarom wel?

Je betaald voor een THX receivers al snel over de 700euro nou dan heb je niet veel meer over voor je speakers.

Bovendien is het alleen maar een plakaat op de voorkant en het geeft niets meer aan je geluid. hij voldoet alleen aan de eisen van George Lucas? Maar voldoet hij dan ook aan jou eisen wie weet heb jij hele ander eisen...?

Nogmaals zonde je kan ook een DTS ES kopen zonder de certificaat en heb je vrijwel net zo mooi geluid en kan je dat extra geld wat je over hebt nog in je zuilen steken...

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2004 18:26 ]

• aCCuReRaS
voor de geluidskwaliteit bij films met thx cert?

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 18:23:
Waarom wil je THX ? is nergens voor nodig? of geef jij eens een goed argument waarom wel?

Je betaald voor een THX receivers al snel over de 700euro nou dan heb je niet veel meer over voor je speakers.

Bovendien is het alleen maar een plakaat op de voorkant en het geeft niets meer aan je geluid. hij voldoet alleen aan de eisen van George Lucas? Maar voldoet hij dan ook aan jou eisen wie weet heb jij hele ander eisen...?

Nogmaals zonde je kan ook een DTS ES kopen zonder de certificaat en heb je vrijwel net zo mooi geluid en kan je dat extra geld wat je over hebt nog in je zuilen steken...
Goeie idd :)

Is THX überhaupt wel een geluidstechniek of is het niets meer dan een soort van certificering waarvoor diep in de buidel getast moet worden :?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:51

voodooless

Sound is no voodoo!

Wok schreef op 28 augustus 2004 @ 18:36:
[...]

Goeie idd :)

Is THX überhaupt wel een geluidstechniek of is het niets meer dan een soort van certificering waarvoor diep in de buidel getast moet worden :?
Heel goed geraden ;) Het zegt natuurlijk wel iets over geluidskwaliet, maar het zegt zeker niet dat het een beter apparaat is als een ander zonder THX label!

Maar TS: ga gewoon luisteren, daar heb je meer aan dan al dat gebazel hier aan te horen ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Inderdaad, ga naar Correct, Stafhorst, HoboHifi of wat dan ook. Maak een shortlist en kom dan nog eens terug. Dit wordt niets zo.

Great minds think alike!

• aCCuReRaS
zoals ik al zei, keb er niet echt een idee van allemaal, daarom dat ik het vraag :)
thx is dus niet echt de moeite om veel meer geld voor neer te tellen, goed dat ik het weet.

is het eigenlijk de moeite om 6.1 of 7.1 te kopen, of is het verschil met 5.1 miniem en dus niet de moeite om pak meer geld op tafel te leggen?
Inderdaad, ga naar Correct, Stafhorst, HoboHifi of wat dan ook. Maak een shortlist en kom dan nog eens terug. Dit wordt niets zo.
ik heb het niet zo voor winkels, die verkopers proberen meestal iets aan te smeren om te verkopen. ik vraag het liever onder gebruikers die niet moeten leven van de verkoop van die toestellen

[ Voor 36% gewijzigd door aCCuReRaS op 28-08-2004 19:04 ]

Verwijderd

Voor muziek heb je niet persee een sub nodig, al kan een goede (duurdere) sub wel aanvullend zijn. Voor films is het echter wel een grote toevoeging en gewone zuilspeakers kunnen meestal die LFE niet of nauwelijks weergeven.

Als muziek belangrijker is dan film, zou ik een sub achterwege laten (voorlopig).
Als je voornamelijk films kijkt en af en toe ook muziek dan zou ik er wel eentje bijdoen. Hou er echter rekening mee dat een goede sub _zeker_ 500 euro gaat kosten. Bij een beperkt budget zou ik daar dan ook even voor doorsparen.

Ga naar een winkel zoals Staffhorst of Zwolsman Audio in A'dam en zeg dat je op zoek bent naar audio spul rond de 1000-1200 euro.
Vervolgens mag je dan gaan luisteren naar de verschillende speakers die opgesteld staan. Uiteindelijk heb je dan als het goed is een selectie van de 10-15 speakers die er stonden teruggebracht naar 2-3 die je mooi vond klinken.
Vervolgens kijk je naar welke een beetje binnen je budget passen.
Zoek daarbij een leuke versterker en cdspeler bij uit en klaar ben je voorlopig.

Amp - €400,-
cd - €200,-
speakers €700,-

Marantz heeft wel mooie spulletjes waarbij je goede kwaliteit krijgt voor niet al te veel geld.

Desnoods koop je de speakers nieuw en neus je ff rond of je 2e hand een leuke niet al te oude versterker en cd speler van nad, marantz, onkyo en dat soort merken kan vinden. Scheelt je ook weer wat geld.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:51

voodooless

Sound is no voodoo!

aCCuReRaS schreef op 28 augustus 2004 @ 19:03:
zoals ik al zei, keb er niet echt een idee van allemaal, daarom dat ik het vraag :)
thx is dus niet echt de moeite om veel meer geld voor neer te tellen, goed dat ik het weet.

is het eigenlijk de moeite om 6.1 of 7.1 te kopen, of is het verschil met 5.1 miniem en dus niet de moeite om pak meer geld op tafel te leggen?
Voor dit budget, ga liever voor 5.1, dan krijg je meer bang voor je buck ;)
ik heb het niet zo voor winkels, die verkopers proberen meestal iets aan te smeren om te verkopen. ik vraag het liever onder gebruikers die niet moeten leven van de verkoop van die toestellen
Je hoeft ook niets te kopen in de winkels (je moet je natuurlijk wel zo voordoen alsof je dat zou willen :P )! Maar misschien hebben ze wel een prima aanbieding... Maar voordat je wat koopt zul je toch even met je eigen oren moeten overleggen of de 1000 euro goed besteed zijn, aan het setje wat jij via inet bij elkaar hebt geraapt! Probleem is dat je hier net zo veel aanbevelingen zult krijgen als er dingen in de winkel staan. Je komt dus geen stap verder.

Als je naar de winkel bent geweest kun je natuurlijk wel hier vragen stellen :) bijvoorbeeld over de onzin die de verkoper je heeft vertelt :P

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

aCCuReRaS schreef op 28 augustus 2004 @ 19:03:
[..]

[...]
Persoonlijk zie ik het nut 6.1 of 7.1 niet in nee en derhalve vind ik dat dan ook onnodige geldverspilling, maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het niet met me eens zijn :+

Ik denk datje dit toch echt voor jezelf zult moeten bepalen, maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dan ik er niet direct voordeel in zie boven 5.1 :)
Daarom moet je ook naar een speciaalzaak gaan. Uiteindelijk is elke verkoper er natuurlijk op gebrand om je wat te verkopen (ook niet geheel onlogisch ;), maar bij een speciaalzaak als bijvoorbeeld Staffen, wordt je naar mijn idee serieuzer genomen dan bij een willekeurige 'dozenschuiver' als MediaMarkt, Scheer&Foppen (en wellicht in mindere mate) Correct.

/edit:
najah.. wat deepspace ^^^ dus al zegt :P

[ Voor 3% gewijzigd door Wok op 28-08-2004 19:26 ]

• aCCuReRaS
owkay, ben nu toch al wat wijzer geworden, zal eens naar zo'n speciaalzaak gaan.
'k ga toch pas aankopen tegen einde vh jaar omdat men appartementje dan pas klaar zal zijn.

bedankt allemaal! ;)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:03

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit soort topics zijn niet de bedoeling, het is de bedoeling dat je eerst zelf gaat luisteren

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.