Toon posts:

aan/uitknop lang inhouden bij uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oude Pentium 2 machine maar weer eens van zolder gehaald, omdat ik hem goed denk te kunnen gebruiken in mijn werk. Ik sta voor de klas en zie veel mogelijkheden om leerlingen met allerlei hulpprogrammaatjes beter inzicht te kunnen geven in de stof.

Nu had ik echter eerder altijd het probleem dat het systeem automatisch weer opnieuw opstartte bij uitschakelen. Op zich geen probleem, ik hield de aan/uitknop even een paar tellen ingedrukt en hij ging wel uit.
Het lijkt me met veel verschillende gebruikers straks wel fijn als ik niet steeds aparte gebruiksaanwijzingen hoef te geven over hoe de machine weer uit moet.

Ik heb de machine helemaal leeg gehaald en weer een en ander geinstalleerd en het leek in eerste instantie een stuk verbeterd: namelijk er verschijnt een venstertje "u kunt nu het systeem uitschakelen" ipv dat het geheel weer opnieuw opstart. Maar helaas iets te vroeg gejuicht: je moet alsnog de uitknop enkele seconden ingedrukt houden voordat ie daadwerkelijk uit gaat.

Nu kan ik er niet achter komen hoe dit kan en hoe dit te verhelpen is. Dus dat het systeem met 1 druk op de knop uitgaat.
Liever nog zou ik hebben dat ie vanzelf uitschakelt, zoals ie dat een aantal jaren terug deed.

Waar moet ik het probleem zoeken? In windows (NT)? In de BIOS? Kan iemand mij verder helpen?

Nu schiet mij nog een vraagje te binnen: Bij het opstarten doet het systeem 3x een geheugentest. En met 192Mb is dat best vervelend. Nu is dit natuurlijk met ESC te skippen, maar kan dit ook automatisch?

Ik hoor het wel.

Verwijderd

Vraag 1) Ja dat regel je in je bios -> energiestand uitzetten

vraag 2) ook in je bios -> iets met fast memory scan aanzetten....

Overigens wat heb je voor bios? (Kun je zien bij het opstarten).

Suc6

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:51
Je moet in je BIOS, en in windows ook nog geloof ik iig ACPI (Advanced Configuration & Power Interface) aan hebben staan, dan zou ie vanzelf uit moeten vallen...

De geheugentest overslaan heet meestal iets van "fast boot", "skip extended memory scan" of "fast memory scan" in je BIOS, dat moet ook wel te vinden zijn... :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Het laatste probleem is te verhelpen d.m.v. het inschakelen van "Quick Boot" of iets wat daar op lijkt in het bios.

Het eerste probleem kan aan een instelling in het bios liggen, maar ook aan een instelling van het OS. Ik neem aan dat je de computer afsluit d.m.v. start>afsluiten.
In dat geval ligt het waarschijnlijk aan het OS, sluit je de PC af door op de aan/uit knop te drukken, kan het aan beide liggen.

In XP kun je dit instellen door naar de bureaubladeigenschappen te gaan, tabblad screensaver, energieopties, tabblas geadvanceerd en dan bij de optie "energieknoppen" kijken. Aannemende dat NT en XP bijna hetzelfde zijn, gezien XP op NT is gebaseerd, denk ik dat het bijna hetzelfde is, op wat benamingen na.

Succes :)

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2004 15:27 . Reden: quote even geknipt ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 15:22:
Overigens wat heb je voor bios? (Kun je zien bij het opstarten).
Suc6
Als ik het goed begrepen heb een Award Modular Bios 4.51PG
In de BIOS zelf staat P2L97 ACPI BIOS Revision 1002

Dat tellen met het geheugen is opgelost, hij gaat er nu 1x overheen en start dan door. Dus alvast bedankt voor dat.

Het andere probleem is nog niet opgelost. Ik kan wel iets veranderen bij een optie over Power Off Button, maar als ik dat verander kom ik weer in de oude situatie van automatisch opnieuw opstarten
In windows bij energiebeheer kan ik er niks zinnigs over vinden.

Kan het soms ook een hardwarematig probleem zijn? (los contact oid)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:51
Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 16:25:
Ik kan wel iets veranderen bij een optie over Power Off Button, maar als ik dat verander kom ik weer in de oude situatie van automatisch opnieuw opstarten
In windows bij energiebeheer kan ik er niks zinnigs over vinden.
Je moet ook meer zoeken naar iets van Power Management dan naar iets over je Power Off Button....

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• SenZatioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02-2025

SenZatioN

Improvise...

My software never has bugs, it just develops random features...

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

BIOS -> iets met power management -> en bij iets van powerbutton staat waarschijnlijk iets van 'delay 4sec', dat moet je veranderen in 'instant-off'

(ik weet het niet zeker, geen zin om mijn computer opnieuw op te starten ;) )

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Pagina: 1