opzetten maildistributie

Pagina: 1
Acties:

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Topicstarter
Na het lezen van vele, vele howto's en faq's zie ik, als linux noob, door de bomen het bos niet meer. Ik wil een mailserver die van een catchall account bij de ISP alle mail downloadt en vervolgens via pop3 aan de gebruikers op het locale netwerk ter beschikking stelt. Uitgaande mail kan door de gebruikers direct naar de ISP gestuurd worden.

Ik kom dan uit op een configuratie van bv: fetchmail voor het ophalen, postfix als MTA en vpopmail als pop3 server. Klopt dit of kan het veel simpeler? Zelf vraag ik me bv af wat postfix als MTA hier nog tussen doet, als fetchmail de mail kan verspreiden over de lokale mailboxjes en vpopmail ze daar weer uit kan lezen.

Een alternatief zou zijn fetchmail weglaten en bsmtp gebruiken. Een volwaardige mailserver wil ik (nog even) niet in verband met de extra bijkomende veiligheidsissues.

Concreet: klopt dit ongeveer of zit ik er vreselijk naast?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• XKB
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-04-2021

XKB

Anonymous functional

je zit aardig in de goede richting. Ik heb zelf een soortgelijke setup. Echter vpopmail zorgt alleen maar voor virtual users en hun authenticatie. Het is zelf voor zover ik weet GEEN pop-server. Daar moet je nog courier oid voor gebruiken.

Mijns inziens heb je idd postfix niet nodig, tenzij je zelf een SMTP server wil draaien.

De keuzes hebben ook vanalles te maken met het formaat mailbox. vpopmail ondersteunt bijvoorbeeld Maildir, terwijl andere virtual users mechanismen mbox ondersteunen.

Ik denk dat het beste de volgende config gebruikt kan worden:
fetchmail (als die naar maildir kan schrijven), maildrop voor filters en courier IMAP met vpopmail als imap-server met virtual users.

[ Voor 36% gewijzigd door XKB op 28-08-2004 15:53 . Reden: ff iets toevoegen ]

Choose for Choice! Choose Linux! | src van icon

• mklerx
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-02 07:14
XKB schreef op 28 augustus 2004 @ 15:51:
je zit aardig in de goede richting. Ik heb zelf een soortgelijke setup. Echter vpopmail zorgt alleen maar voor virtual users en hun authenticatie. Het is zelf voor zover ik weet GEEN pop-server. Daar moet je nog courier oid voor gebruiken.
Welnee, vpopmail is gewoon een POP3-server.
Courier is een IMAP-server.

Verwijderd

mklerx schreef op 28 augustus 2004 @ 23:15:
[...]
Welnee, vpopmail is gewoon een POP3-server.
Courier is een IMAP-server.
vpopmail is geen pop3 server: http://sourceforge.net/projects/vpopmail/
Courier kan veel meer dan alleen imap: http://sourceforge.net/projects/courier/

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik gebruik zelf fetchmail om de mail op te halen en dan wordt dat door middel van exim door de amavisd gehaald die scant op virussen met behulp van clamd, waarna spamassassin door een .procmail setting de spam afvangt en eventueel in een aparte spam directory zet.

De mail die via zo via diverse accounts wordt 'gePOPt' kan ik inlezen met behulp van een standaard IMAP capabele mailclient en de wu-imapd (dacht ik) IMAP server.

Misschien zitten hier wat ideeën tussen. Eerlijk gezegd vind ik de rol van de MTA (exim in mijn geval) altijd nog wat vaag. Het is dat ik wat gerichte HOWTO's kon vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Expander op 29-08-2004 01:35 ]

Expanding the inexpandable

Verwijderd

Niesje schreef op 28 augustus 2004 @ 15:04:
Ik kom dan uit op een configuratie van bv: fetchmail voor het ophalen, postfix als MTA en vpopmail als pop3 server. Klopt dit of kan het veel simpeler?
Ik ken postfix en vpopmail niet echt, maar het idee klopt. Dit is precies waar de
multidrop optie van fetchmail voor bedoeld is.

Voorwaarde is wel dat je catchall-mail zoals je die aangeleverd krijgt een 'Delivered-To:'-header bevat, waarin het oorspronkelijke adres staat. Dit is de betrouwbaarste en simpelste manier voor fetchmail om het juiste adres te vinden, hoewel andere headers ook mogelijk zijn.
Zelf vraag ik me bv af wat postfix als MTA hier nog tussen doet, als fetchmail de mail kan verspreiden over de lokale mailboxjes en vpopmail ze daar weer uit kan lezen.
Fetchmail kan niet de mail in de juiste bestanden op de harde schijf gooien, als dat is wat je bedoelt met 'verspreiden over de lokale mailboxjes'. Het kan wel de MTA overslaan en direct een MDA zoals procmail gebruiken (met de 'mda' optie). Dat heb je waarschijnlijk sowieso al op je systeem draaien, en daarmee sla je dus postfix of sendmail over. Het is volgens mij sneller, simpeler, en net zo betrouwbaar.
Een alternatief zou zijn fetchmail weglaten en bsmtp gebruiken. Een volwaardige mailserver wil ik (nog even) niet in verband met de extra bijkomende veiligheidsissues.
Kan natuurlijk ook, maar lijkt me een stuk duurder dan een simpele catchall? Of zijn er providers die dit tegenwoordig heel goedkoop aanbieden?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:23
vpopmail en postfix gaat niet werken, je hebt keuze uit de volgende opties:

- qmail/vpopmail/courier (courier is aan te raden voor POP3 en IMAP met qmail)
- postfix/courier
- exim?
- postfix/cyrus

Persoonlijk zou ik gaan voor de eerste voor kleine setups, of de laatste voor grote setups. Fetchmail leegt de POP3 catchall mailbox van je ISP, voert dit mailtje voor mailtje in multidrop mode op aan de SMTP server, welke het weer aflevert aan de juiste IMAP server.

Sendmail heb ik maar ff weggelaten, daar ga je zo 123 niet uitkomen. Exim ben ik niet bekend mee, die werkt voor zover ik weet ook gewoon met cyrus of courier.

Als je niet echt thuisbent in linux/unix, zou ik overigens niet aan cyrus beginnen: de huidige documentatie is slecht, en voor je uitgezocht hebt hoe SASL en LMTP inelkaar zit met alle bijbehorende rechten, heb je al 10x qmail met vpopmail geinstalleerd.

Verwijderd

Ik snap niet waarom vpopmail steeds genoemd wordt. Wil de TS wel virtuele accounts?
Anders kan je vpopmail helemaal weglaten en gewoon echte useraccounts met homedirs aanmaken.

Ik heb zelf precies hetzelfde:
- exim als mta voor direct ontvangen en verzenden van mails
- ik gebruik exim met de acl patch zodat exim meteen tijdens de smtp sessie alles checked op virussen met clamav, spam met spamassassin, dns blacklists en eventueel spf records.
- courier-imap voor imap-ssl en pop3-ssl.
- fetchmail om mail van remote accounts op te halen en die aan exim aan te bieden die ze verder afhandelt.
- ik gebruik geen mda, gewoon exim filters werkt prima voor mijn doel: het afleveren in bepaalde mappen afhankelijk van bepaalde headers.

Dit alles onder gentoo, waar het simpel een kwestie is van:
"emerge exim fetchmail courier-imap spamassassin clamav"

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2004 14:12 ]

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Topicstarter
Iedereen bedankt tot zover; e.e.a. is een stuk helderder geworden. Virtuele accounts is nog geen vereiste en dus kan vpopmail idd achterwege blijven; ik dacht dus dat dat een pop3-server was.
ALs ik het goed begrijp is courier-imap ook een pop3 server en zit in het hele courierpakket ook een MTA. Ik ga met fetchmail, exim/postfix/courier MTA en courier-imap aan de slag en laat nog weten wat het geworden is.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Ho ho ho.... Je hebt de MTA van Courier helemaal niet nodig, exim is de enige MTA die je moet hebben. Courier-imap is gewoon een losstaande daemon die voor pop3 en imap toegang tot de mailboxen zorgt.

De enige drie pakketten die je moet hebben zijn dus exim, courier-imap, niet te verwarren met courier de mta, en fetchmail.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2004 14:39 ]

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Als je bij je isp alles kan laten forwarden door bv een .forward dan zou ik exim gebruiken + qpopper. Dan kan je nog eventueel een firewall rule maken dat je alleen mail accepteert van je ISP.

Verwijderd

Volgens mij wil de TS een standalone systeem dat OOK remote mail op kan halen.

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Topicstarter
Ik ga met fetchmail, exim/postfix/courier MTA en courier-imap aan de slag en laat nog weten wat het geworden is.
Dat was dus niet duidelijk. Ik bedoelde dat ik één van die drie MTA's wilde gaan gebruiken, maar nog geen keuze heb gemaakt. Mijn eerste idee was Postfix omdat ik daar een begrijpbare howto van had gevonden; courier leek me voor de hand liggend om het hele courierpakket te gebruiken en Exim omdat dat door verschillende mensen genoemd wordt.
Sendmail viel af omdat het berucht moeilijk is; qmail omdat het onderhoud gestopt is. Dit alles uiteraard van horen zeggen. ;)
Het wordt trouwens een dedicated mailserver.

Verwijderd

Niesje schreef op 30 augustus 2004 @ 14:54:
[...]

Dat was dus niet duidelijk. Ik bedoelde dat ik één van die drie MTA's wilde gaan gebruiken, maar nog geen keuze heb gemaakt. Mijn eerste idee was Postfix omdat ik daar een begrijpbare howto van had gevonden; courier leek me voor de hand liggend om het hele courierpakket te gebruiken en Exim omdat dat door verschillende mensen genoemd wordt.
Sendmail viel af omdat het berucht moeilijk is; qmail omdat het onderhoud gestopt is. Dit alles uiteraard van horen zeggen. ;)
Het wordt trouwens een dedicated mailserver.
Ik haat postfix persoonlijk. Veel te veel gezeik als je er later nog spam en virus filtering in wilt bouwen. Exim is lekker makkelijk alles in 1 grote config file.
Pagina: 1