[AMD64] Welk moederbord met welke chipset?

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben opzoek naar een nieuw systeem (moederbord, cpu en geheugen (en gfx, aangezien ik nog een oude ATi 8500 heb...)). Aangezien het prijsverschil tussen 32bit en 64bit vrijwel minimaal is, leek het me wel een goed idee om alvast voor een AMD Athlon64 3000+ (S754) te gaan (is niet al te duur namelijk). Daarbij wil ik 1GB geheugen nemen.

Maar ik kan er niet uitkomen welk moederbord te nemen. Ik zat in eerste instantie te denken tussen:
• MSI K8N Neo Platinum (nForce3 250Gb)
• ASuS K8N-E Deluxe (nForce3 250Gb)
Qua specs kan ik niet veel verschillen opmerken. Alleen lees ik over de MSI dat er vrij veel compatibiliteits problemen zijn, met vage redenen. Geheugen misschien?? Is dat onderhand verholpen met een BIOS/driver update?

Verder vraag ik mij af wat de verschillen zijn tussen de nForce3 250 (Gb) en de VIA V8T800 (pro). Deze twee moederborden zijn qua specs vrijwel identiek aan de bovenstaande:
• MSI K8T Neo (K8T800)
• ASuS K8V SE Deluxe (K8T800)
Of heb ik verschillen over het hoofd gezien?

Mijn vraag is eigenlijk om mij het kiezen iets makkelijker te maken. Door de vele reviews en topics (geven vaak alleen de problemen aan) is het spreekwoordelijke bos onzichtbaar door de bomen. Kan iemand mij iets af/aanraden en op grond waarvan? Geven deze mobo's veel problemen of lopen ze als een zonnetje? En waar komen de compatibliteits problemen vandaan??

PS: Ik ben van plan de PC te gebruiken voor office, internet, games en multimedia. Ik hoef niet te overclocken. Wil een stabiel systeem (weinig lockups/reboots en zeker geen ordinaal11 fouten ;)) zonder al te veel moeite en tweaks. een digitale optische uitgang vind ik wel handig voor mijn hometheatre receiver! Ook ga ik niks doen met RAID en heb vooralsnog geen SATA schijven.
PS2: Voorkeur gaat uit naar nForce3, weet niet waarom... :? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:41

m0nk

16-09-2003 15.15

Om even kort op de compabiliteit van de K8N (MSI) te antwoorden.
Ik heb dit moederbord i.c.m. een AMD64 3000+ en 2x512DDR pc3200 van Kingston en ondervind geen problemen, alles draait perfect. en snel btw..

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Ik hoor vaker over problemen met geheugen bij Asus moederborden. Ik heb een Athlon64 3000+ op een MSI K8T mobo met Corsair 512mb geheugen en het werkt allemaal vlekkeloos.

[ Voor 9% gewijzigd door UltraR-pc op 28-08-2004 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iavak
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-02-2024

Iavak

no savegame

Ik heb sinds begin dit jaar een Asus Moederbord K8V Deluxe met een A64 3200+ en ik heb geen geheugenproblemen ondervonden.

Ik draaide eerst met een reepje van 512MB Kingston value ram, en ben daarna overgestapt op Corsair 2x 512MB, en beiden geheugen gaven geen problemen, al stonden ze niet op de Asus website.

Moet wel zeggen dat ik oorspronkelijk voor de MSI ging maar die was uitverkocht. Maar de Asus werkt ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-08 11:11

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Ik draai met 2 Asrock K8S8X AMD64 borden,... lekker goedkoop en tot nu toe nog geen problemen met geheugen (Asrock = ASUS)

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb precies het zelfde probleem als topicstarter, ik wou deze maand een nieuwe computer halen, ik zit nu ook te twijfelen tussen deze 4 moederborden,
kwa specs zijn ze allemaal bijna gelijk, alleen nforce3 heeft een ingebouwde firewall, het enige nadeel is volgens mij dat beide chips een slechte onboard geluidskaart hebben.
Mischien is het verstandig om paar weken langer wachten voor een nforce 4

:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fostar82
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-07 14:57
Toms Hardware Guide heeft een aardige test gedaan, hieronder de link.

http://www.tomshardware.com/motherboard/20040602/index.html

if it smells its chemistry, if it moves its biology, if it does not work its computer science

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je bij kwaliteits merken zoals Corsair of Kingston blijft, dan zal je geen problemen ondervinden denkik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 18:18:
Als je bij kwaliteits merken zoals Corsair of Kingston blijft, dan zal je geen problemen ondervinden denkik.
Dat zijn merken met uitstekende garantie, maar totaal geen info over de gebruikte chips. Als je compatibility issues vreest moet je DIMMs kiezen door naar de chips te kijken en te zorgen dat de chips overeenkomen met de lijst van geteste geheugen.

Kingston of Corsair kopen is dus juist blind gokken :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Gister de Asus K8V SE in m'n systeemkast gesleuteld. Vrijwel direct had ik een geheugenprobleem dat direct werd verholpen door het voltage op de door Corsair gewenste waarde te zetten in het Bios. Sindsdien rocksteady. Ook de Via sata raidcontroller werkt vlekkeloos: Raid0 2x120gb Maxtor.

Reden voor mij waarom de Asus met Via chipset: Via heeft vele jaren meer ervaring in het ontwikkelen van mobochips dan nVidia. Ik verwacht van Via een hogere mate van compatibiliteit en stabiliteit.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:38
MrJayMan schreef op 28 augustus 2004 @ 19:02:
Ik verwacht van Via een hogere mate van compatibiliteit en stabiliteit.
Die hoop heb ik jaren geleden al opgegeven.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:31
Fostar82 schreef op 28 augustus 2004 @ 18:18:
Toms Hardware Guide heeft een aardige test gedaan, hieronder de link.

http://www.tomshardware.com/motherboard/20040602/index.html
Iemand die al ervaring heeft met de Gigabyte K8 NSNXP ?
Volgende maand steek ik een nieuw systeem in mekaar en ik had er graag dit moederbord in gehad. Hij doet het echter niet goed in de tests :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
De msi werd mij afgeraden. Hij wordt namelijk erg warm. Weet niet precies hoe het zat maar bij Yorcom adviseerde ze mij de Asus .. (btw Asus was goedkoper en allebei op voorraad )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ga ook voor een amd 64 en ik heb een vriend die in een COMPU zaak werkt
en die zij tegen mij als je snelheid en stabieliteit wilt zou ik je de asus (se) deluxe
aanrade

dus...... ik zou gaan voor de asus :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand hier ervaringen met de ASuS K8N-E Deluxe (nForce3 250Gb)??
Ik heb nooit eerder problemen gehad met mn nforce2 moederbordje, het merk VIA heb ik nog nooit ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 12-09 19:21
Zelf heb ik het A8V Deluxe met VIA chipset en AMD 64 3500+
Het geheugen dat ik erbij gekocht, noname 2x512 loopt zonder problemen.

De PC loopt stabiel, ook na de nodige Doom 3 levels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik persoonlijk zelf de keuze had tussen beide zou ik voor de MSI, en niet voor de Asus, het is persoonlijk maar ik heb na 2x Asus problemen te hebben gehad het merk maar voor gezien gehouden. Ten tijde van de P2 en P3 hadden ze sublieme borden maar ik krijg het idee dat ze nu meer thuishoren bij de low class. Kijk anders ook eens naar Epox, die komen in veel testen toch erg hoog, en zijn uitermate goed voorzien van extra zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 16:53

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

@Gordijnstok:

Ik ben het met je eens, ik heb ook de ervaring dat Asus (in de laatste series) wat problemen heeft met het BREED accepteren van verschillende latjes geheugen.

Ik heb zelf meer dan eens meegemaakt dat deze borden NIET willen werken met PQI/PMI geheugen. Ook is het bij mij meer dan eens voor gekomen dat deze borden per definitie NIET met CWT voedingen samen willen werken. Terwijl al mijn PC's die op Gigabyte staan bijvoorbeeld, hier geen enkel probleem mee hebben.

@oZner:
Over de MSI die je aanhaalt kan ik je verder niet zo veel vertellen, maar ik denk dat ik dat bord wel zou verkiezen boven de Asus.

Succes met je keuze

Powered By C8H10N4O2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij (imho) kies je in dit geval voor asus als je meer voor de stabiliteit gaat en msi als je voor de power gaat.
De msi is sneller in de meeste reviews en bovendien beter overklokbaar (blijkt ondertussen in de praktijk).
Beide zijn weinig problematische borden trouwens, je krijgt een vertekend beeld doordat je voornamelijk de problemen tegenkomt op de verschillende fora.
Maar beide borden worden op dit moment veel verkocht en het aantal probleem gevallen lijkt mij vrij klein.
Wat wel belangrijk is is dat deze processoren een goede voeding nodig hebben en het MSI bord is daar helemaal erg gevoelig voor (moet een hoog amperage 12V lijn hebben om stabiliteit te garanderen).
Q-tec kun je echt beter vergeten bijvoorbeeld.
Ik heb zelf altijd asus borden gehad naar volle tevredenheid maar als ik nu moet keizen zou ik de MSI K8N Neo Platinum pakken vanwege de performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 22:48:
Ik heb zelf altijd asus borden gehad naar volle tevredenheid maar als ik nu moet keizen zou ik de MSI K8N Neo Platinum pakken vanwege de performance.
Dat had ik eigenlijk zelf ook al wel bedacht! :) Ik heb nu ook een MSI bordje (mijn tweede, het is nog een K7T266 Pro :X ). Bij de vorige was de CPU gaar en bij deze iets met de audio (denk ik)... en toch vind ik het wel fijne bordjes. Maar asus ziet er ook altijd wel verzorgd uit moet ik zeggen.
Performance is wel belangrijk, oc-en niet en levensduur weer wel... ik kan me niet meer herinneren wanneer ik deze K7T met 1.4GHz kocht, dus die heeft het wel lang vol gehouden ;)

Dingen waar ik dus op moet letten is dus mijn voeding (even checken wat precies) en wat is ook las is dat sommige geheugenreepjes op een ander voltage gezet moeten worden dan standaard in het bios staat om de stabiliteit te verhogen (kun je zo'n reepje dan ook electrocuteren?).

Verder mogen jullie wel doorgaan met aanbevelingen, ik moet nog wachten op mijn loon... :( 8)7

PS: en hoe kan het dat er zo veel smaken van 1 AMD64 processor is: zowel 2,0 als 2,2 GHz en zowel 512 als 1000kb en het prijsverschil minimaal (in pricewatch)

[ Voor 8% gewijzigd door iAR op 28-08-2004 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb zelf ervaring met de MSI K8T (via) en de MSI K8N (nforce3). Beide met corsair geheugen. De K8T is van mij zelf en de K8N van mn broertje (allebei heb ik ze in elkaar gezet etc.). Ik kan geen noemenswaardige verschillen ontdekken; ze werken allebei prima en overklokken enzo doe ik ook niet dus daar kan ik niks over zeggen. Alleen heb ik het idee dat de nforce3 wat meer '1 geheel ' is. Bijv. bij mijn K8T krijg je bij het opstarten allerlei BIOS'en voor ogen van de raid en lan (bootrom) controllers. Bij die nforce3 lijkt het allemaal wat meer geintegreerd... Maar dit is misschien alleen iets cosmetisch wat qua functionaliteit niks uit zal maken...

De nforce biedt in de bios ook wat meer opties mbt. de koeler (wat ik wel belangrijk vind). Je kunt bijv. instellen bij welke temperatuur die pas op vol vermogen moet draaien, wat erg handig kan zijn. Al dit soort kleine dingetjes geven bij mij dan toch licht de voorkeur voor de nforce. Bovendien is de nforce3 250 weer een generatie nieuwer, dus dat zou ook voordelen moeten hebben.
Al werkt mijn eigen k8t via ook superstabiel en ik ben er erg tevreden mee, dus wat dat beteft maakt het allemaal vrij weinig uit. En ik kon mijn k8t neo erg goedkoop krijgen, dus toen was de keus snel gemaakt :)

En merken maken mij persoonlijk niet zoveel uit, maar ik had hiervoor ook een MSI (k7t turbo, werkt nog prima overigens) welke het prima deed, dus ik dacht laat ik nu maar weer een MSI nemen. Over Asus las ik bovendien wat meer problemen (kan natuurlijk ook komen omdat die meer verkocht worden en zodoende bij meer klunzen in handen komt :X).

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 28-08-2004 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Oh ja nog even het volgende over het geheugen...
1
Ik heb met dat bord en 2x512mb double sided ram een systeempje voor mijn moeder gemaakt. Het werkt perfect, alleen MOET!!! je wel bij de memory settings de command rate op 2T zetten ipv 1T. Anders krijg je stabiliteitsproblemen. Dit is niet nodig bij single sided rammetjes.
2
Over het algemeen zijn er weinig problemen bekend met Corsair geheugen icm nForce3 chipsets. Voornamelijk TwinMOS geheugen blijkt enorm brak te lopen met instabiliteit tot gevolg.
3
Over het algemeen zijn er weinig problemen bekend met Corsair geheugen icm nForce3 chipsets. Voornamelijk TwinMOS geheugen blijkt enorm brak te lopen met instabiliteit tot gevolg.
4
De Athlon64 ondersteunt officiëel niet meer dan 1 doublesided DDR plankje. Dat heeft dus geen ruk met het mobo te maken, want de memcontroller zit in de cpu.
Als jij 2 enkelzijdige 512MB plankjes hebt (die erg zeldzaam zijn) moet dat, indien compatible, ook zonder problemen kunnen draaien.
Die kan je waarschijnlijk niet aankomen en in dat geval zou een 1GB reepje stabieler moeten draaien.
In veel gevallen lukt het wel om 2 dubelzijdige reepjes stabiel aan de praat te houden maar dat is gewoon mazzel hebben.
Vond ik met de search op got :)
In de desbetreffende topics vond ik niet of bovenstaande stellingen nu wel of niet kloppen. Het gaat overigens over het MSI bord met nForce!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zowel op de msi k8t als k8n heb ik 2 stuks 512MB Corsair Valueram gezet (1024 mb totaal dus). Werkt prima, zonder iets in de bios te veranderen ofzo. Ik heb wel van die 'matched pairs' gekocht, die dus identiek zijn. Dit leek mij het minste problemen op te leveren (ondanks dat de a64 geen gebruik maakt van dual channel geheugen).

Ik weet verder niet hoe betrouwbaar die replies zijn die je gequote hebt, maar voor zover ik weet ondersteunt de a64 mem.controller 2 doublesided DDR reepjes (4 banken)... Meeste spul wat je koopt is volgens mij al doublesided, dus met 2 reepjes zit je dan al aan de max. Wat er gebeurt als je toch meer bijprikt weet ik niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Palomar op 28-08-2004 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 18:47
oZner schreef op 28 augustus 2004 @ 23:46:
Oh ja nog even het volgende over het geheugen...
[...]

[...]

[...]

[...]
Vond ik met de search op got :)
In de desbetreffende topics vond ik niet of bovenstaande stellingen nu wel of niet kloppen. Het gaat overigens over het MSI bord met nForce!
Twinmos gebruikt elke keer weer andere merken chips op haar reepjes die ze elke keer tegen een lage prijs inkopen. Daarom kan het zijn dat het ene reepje wel werkt, en het andere niet. Bij Corsair gebruiken ze kwalitatief veel hogere kwaliteit geheugen, betaal je ook iets meer voor maar daarom zijn er minder problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij Twinmos mem is het idd zo dat het afhangt van de chipies die er op zitten. Ik heb zelf een Epox mobo met Twinmos / winbond CH5 mem, en ik heb hier geen problemen mee (gecombineerd met een AMD Athlon 64 3000+ met een Newcastle core).

Het wel of niet goed werken met mem schijnt ook van de instructieset van de core af te hangen heb ik me laten vertellen. De Newcastle core schijnt dus minder critisch te zijn als de Clawhammer als je 2 latjes mem gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The 7th Guest
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-08 12:58
Ik zou voor één van beide ASUS borden gaan. Ik had het MSI K8N Neo Platinum met 2 x Corsair 512 MB uit de Value Serie. Geen problemen hiermee, maar Cool 'n Quiet werkte niet en mijn temps waren extreem hoog, een bekend probleem bij dit bord (zie het MSI forum maar eens). Na een week of 3 vielen achtereenvolgens mijn geluid en USB poorten weg. En had ik volgens MBM en CoreCenter een kasttemp van -123 (min!), 8) fansnelheden waarvan de pc zou moeten opstijgen (vele duizenden rpm's hoger dan ze aankunnen, ) en fans op plaatsen waar helemaal geen fan zit (zoals op de chipset). :? De winkel heeft me een ASUS K8V SE Deluxe gegeven en dit werkt perfect. Een voordeelde aan nVidia is dat je meestal zonder diskette/F6 Windows kunt installeren. Helaas werkt de NV System Utility op veel borden niet.
Succes en sterkte met je keuze

[ Voor 25% gewijzigd door The 7th Guest op 30-08-2004 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 22:25:
Het wel of niet goed werken met mem schijnt ook van de instructieset van de core af te hangen heb ik me laten vertellen. De Newcastle core schijnt dus minder critisch te zijn als de Clawhammer als je 2 latjes mem gaat gebruiken.
Hoe moet je er achter komen welke core je koopt?
The 7th Guest schreef op 30 augustus 2004 @ 15:14:
Een voordeelde aan nVidia is dat je meestal zonder diskette/F6 Windows kunt installeren. Helaas werkt de NV System Utility op veel borden niet.
Succes en sterkte met je keuze
Hoe zeg je...? Windows installeren zonder diskette/F6... heb je het dan over SATA drivers ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

dion_b schreef op 28 augustus 2004 @ 18:52:
[...]

...

Kingston of Corsair kopen is dus juist blind gokken :o
Hmm, niet helemaal waar.... Want Corsair en Kingston gooien er vast geen El-Cheapo made in PingPong chips op ;) Maargoed je weet idd niet WAT voor chips het zijn......

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The 7th Guest
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-08 12:58
oZner schreef op 30 augustus 2004 @ 16:30:
[...]
Hoe zeg je...? Windows installeren zonder diskette/F6... heb je het dan over SATA drivers ofzo?
Om Windows XP op een SATA schijf te installeren heb je bij een K8T800 chipset een driver op een diskette nodig. Anders vind hij de schijf niet. De diskette krijg je bij je mobo en als je XP gaat installeren moet je in het begin op F6 drukken. Op een gegeven moment vraagt XP om de diskette. Bij mijn MSI bord met nForce chipset had ik geen diskette nodig om Windows XP op mijn SATA schijf te installeren. Maar de methode met F6 is niet lastig dus laat dat niet de doorslag geven.

[ Voor 6% gewijzigd door The 7th Guest op 30-08-2004 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ach het lijkt toch een opsom topic dus meld ik maar dat een ASUS K8V Deluxe met een XP64 3200 en Corsair 3200LL geheugen hier al vele maanden probleemloos werkt.

Mijn oorspronkelijke keus was een MSI maar dat werd me indertijd afgeraden door diverse shops, don't ask why, I don't know.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
The 7th Guest schreef op 30 augustus 2004 @ 17:59:Om Windows XP op een SATA schijf te installeren heb je bij een K8T800 chipset een driver op een diskette nodig. Anders vind hij de schijf niet. De diskette krijg je bij je mobo en als je XP gaat installeren moet je in het begin op F6 drukken. Op een gegeven moment vraagt XP om de diskette. Bij mijn MSI bord met nForce chipset had ik geen diskette nodig om Windows XP op mijn SATA schijf te installeren. Maar de methode met F6 is niet lastig dus laat dat niet de doorslag geven.
Dan wordt het geen K8T800 chipset dus... ik doe niet meer aan floppydiskdrive! ;)
Lijkt me sowieso handiger om geen extra dingen te hoeven hebben om te installeren! :) nForce it will be dus.

@ Guardian Angel: kun je het je echt niet meer herinneren? :? Zo lang kan dat nog niet geleden zijn toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

oZner schreef op 30 augustus 2004 @ 20:38:
[...]
Dan wordt het geen K8T800 chipset dus... ik doe niet meer aan floppydiskdrive! ;)
Lijkt me sowieso handiger om geen extra dingen te hoeven hebben om te installeren! :) nForce it will be dus.

@ Guardian Angel: kun je het je echt niet meer herinneren? :? Zo lang kan dat nog niet geleden zijn toch? ;)
14-01-2004 volgens mijn mailbox.

Waren (toen) volgens de leveranciers behoorlijk wat problemen met de MSI borden voor wat betreft het te gebruiken geheugen. In een aantal gevallen bleek het geheugen op het ene wel maar op het andere niet te werken. Ook Cool&Quiet vertoonde dezelfde kuren.

Ik had al een ASUS A7M een aantal jaren probleemloos draaien en die ervaring woog eveneens mee in mijn keuze. Achteraf heb ik i.m.o. de juiste keus gemaakt. Heb geen enkel probleem gehad, knock's on wood, en ben dan ook dik tevreden met de ASUS K8V Deluxe.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Guardian Angel schreef op 30 augustus 2004 @ 21:24:
Waren (toen) volgens de leveranciers behoorlijk wat problemen met de MSI borden voor wat betreft het te gebruiken geheugen. In een aantal gevallen bleek het geheugen op het ene wel maar op het andere niet te werken. Ook Cool&Quiet vertoonde dezelfde kuren.
Zou het ook mogelijk kunnen zijn, gezien de datum, dat dit een 'oude' versie was? Mogelijk dat een bios of een 2e generatie (ofzo) deze problemen oplost??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Laatst online: 12-09 07:57

World Citizen

FreeReef.nl

Ik zit dus met het zelfde dilema voor welk moederbord ik moet kiezen alleen is het bij mij op 939 platform en dan tussen de:

MSI K8N Neo2 Platinum, nForce 3 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)

en de

Asus A8V Deluxe/Wifi, K8T800Pro (Sound, Lan, W-Lan, Sata-Raid, 1394)

en de

Gigabyte GA-K8NSNXP-939, nForce3 Ultra (Sound; LAN; SATA-RAID; 1394)

en ik kan er echt niet uitkomen welke nou "beter" is. uit ervaring zou ik voor MSI gaan maar aangezien ik dus geen ervaring heb met Asus wil ik dat ook wel proberen. maar om nou een ****duur mobo te kopen om Asus te leren kennen terwijl MSI mischien wel beter is vind ik nou niet echt nuttig.

Als iemand hier mischien nog een tip voor heeft of vooral ervaringen ............
er komt een AMD Athlon 64 3800+ (S939, 2,4GHz, 512KB) proc op
en van welk merk enz weet ik nog niet maar iig 1 gb geheugen.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds gisteren de Asus A8V ;)
Ding is echt wel goed! Heb er een AMD 3500+ in gestouwd en dat gaat retesnel, duidelijke performancegain over mijn AMD 2500+ Enige minpunt vind ik dat de vdimm tot maar 2.8 gaat, maar daar hebben we binnenkort de OCZ DDR Booster voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zelf zit ook te twijfelen tussen een MSI K8N Neo2 Platinum en een Asus A8V Deluxe.
Wat me tegenhoudt de MSI te kiezen, is dat bij het MSI Bord de chipset cooler dicht op het AGP Slot zit alsmede 2 SATA aansluitingen (dit is ook bij het Gigabyte bord).
Vandaar de twijfel met het ASUS bord.
Als er nou is een s939 bordje komt met goede layout en nForce3 chipset. Of is het Via K8T800pro ook een goede keuze.

Want dan wordt mijn volgende aanschaf:
-Asus A8V Deluxe/WiFi
-AMD Athlon 64 3500+
-1Gb Corsair pc3200 value
-Asus Radeon X800Pro
-Zalman 400Watt voedinkje voor de nodige juice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou nu gaan voor de MSI K8N Neo2 Platinum als ik jou was, ik heb nu een k8v-se deluxe van asus, en heb problemen gehad met het geheugen, even mobo laten vervangen door een nieuwe en alles was klaar, maar toch.. en ik zit nog met de oude chipset.. ik zou ook wel een 939 socket kiezen als ik jou was, ik zit met een athlon 64 3200 754

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Verwijderd schreef op 01 september 2004 @ 14:04:
Ik zelf zit ook te twijfelen tussen een MSI K8N Neo2 Platinum en een Asus A8V Deluxe.
Wat me tegenhoudt de MSI te kiezen, is dat bij het MSI Bord de chipset cooler dicht op het AGP Slot zit alsmede 2 SATA aansluitingen (dit is ook bij het Gigabyte bord).
Vandaar de twijfel met het ASUS bord.
Als er nou is een s939 bordje komt met goede layout en nForce3 chipset. Of is het Via K8T800pro ook een goede keuze.
idd die koeler zit wel heel dicht bij het agp slot. maar welke van de 2 bordjes presteerd nou beter ik kan nergens een vergelijkende review vinden. als iemand die heeft.........

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie net dat ome Tom een review heeft waarbij 3 chipsets worden getest, Sis/Via/nForce. Juist de bordjes waar ik tussen twijfel.
Volgens de review hoeft de chipset cooler en de SATA aansluiting geen probleem op te leveren, ondanks dat deze dicht op het AGP slot sitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor
  • Nu online

EraZor

Don't mention the war

Ik hoor d'r weinig over hier op GOT maar ik ben sinds een tijdje eigenaar van een Abit KV8Pro (VIA k8t800pro). icb met twee reepjes 256mb corsair (meegenomen van m'n NF7s rev2). Loopt als een trein!

Zie bijv. dit review :)
MrJayMan schreef op 28 augustus 2004 @ 19:02:
... Vrijwel direct had ik een geheugenprobleem dat direct werd verholpen door het voltage op de door Corsair gewenste waarde te zetten in het Bios.....
En waar heb jij die "door Corair aanbevolen waardes" gevonden :?

[ Voor 38% gewijzigd door EraZor op 01-09-2004 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanthoog
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-09 14:40
Ik zou je absoluut de borden met een VIA chip afraden, die bekende 8237 southbridge is een notiore schijven sloper, zie het forum op viaarena. Ik heb al heel veel systemen gezien waar zeer regelmatig een SATA disk uit knalt gezien, en het ligt echt aan die klote southbridge. Hang je de disk op een ICH5 dan geen errors, op de VIA wel.

Tevens beidt de Nvidia meer features en noem maar op. Ook zit er een fatsoenlijke NIC op, die realtek schakel je dus meteen uit, want die vreet je CPU op, maar de andere NIC draait zoals een Intel CSA, bijna geen CPU load, en geen load op je PCI bus.

Kortom, ik zou zeker een Nvidia Nforce 250 nemen, en geen VIA.

PS:

Die Asus K8V Deluxe (SE)'s die heb ik al heel veel zien sterven met veel vage klachten, Asus is niet meer wat het geweest is. :'(

[ Voor 5% gewijzigd door jeroenvanthoog op 01-09-2004 16:16 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

ik heb dus een beetje de halve dag lopen zoeken naar reviews van 939 borden en idd abit en gigabyte komen overal het slechtste uit de test.

daarin tegen zij msi en asus mobo's weer wel goed gekeurd door de meeste reviewers (tegenover de abit en gigabyte dan he)

Ik zit dus echt alleen nog te twijfelen tussen de asus en msi.

k zou liever voor de msi gaan maar die layout is zo nasty. ondanks dat ik las dat de koeler van de northbridge niet in de weg zat ten opzichte van de agp slot vind ik hem toch echt heel dichtbij zitten. en dan zitten er ook nog eens 2 sata poorten boven de agp slot k kan me niet voorstellen dat daar nog een dikke passieve koeling tussen kan. maar de asus blijkt weer iets minder te presteren als de msi (wat ik nog niet helemaal zekeer weet) en tjs je wilt natuurlijk het beste voor je geld.

DILEMA DILEMA DILEMA :(

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je nog even geduld hebt kan je ook voor een 939 epox board gaan.
Deze komen medio september uit.

kijk ook eens op: http://www.amdboard.com/socket_939_boards.html

Veel info over huidige en toekomstige 939 bordjes.

edit: verkeerde url

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2004 17:21 ]

• EraZor
  • Nu online

EraZor

Don't mention the war

nketelaar schreef op 01 september 2004 @ 16:52:
ik heb dus een beetje de halve dag lopen zoeken naar reviews van 939 borden en idd abit en gigabyte komen overal het slechtste uit de test.

daarin tegen zij msi en asus mobo's weer wel goed gekeurd door de meeste reviewers (tegenover de abit en gigabyte dan he)

Ik zit dus echt alleen nog te twijfelen tussen de asus en msi.

k zou liever voor de msi gaan maar die layout is zo nasty. ondanks dat ik las dat de koeler van de northbridge niet in de weg zat ten opzichte van de agp slot vind ik hem toch echt heel dichtbij zitten. en dan zitten er ook nog eens 2 sata poorten boven de agp slot k kan me niet voorstellen dat daar nog een dikke passieve koeling tussen kan. maar de asus blijkt weer iets minder te presteren als de msi (wat ik nog niet helemaal zekeer weet) en tjs je wilt natuurlijk het beste voor je geld.

DILEMA DILEMA DILEMA :(
Hmm ik heb persoonlijk niet naar de 939 bordjes gekeken ivm de kosten van de processoren, maar Abit heeft zeker geen slechte naam hoor :?

[ Voor 3% gewijzigd door EraZor op 02-09-2004 09:27 ]

• jeroen-v
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-08 21:52
Ik heb gisteravond voor een vriend een pc geinstalleerd met de Asus K8N-E Deluxe (nForce3 250gb chipset, socket 754, 6xSATA, Dual SATA-RAID (Raid5 mogelijk)) en dat verliep vlekkeloos met 2x512 twinmos pc3200 en 3400+ newcastle.

twinmos had gewoon de twinmos chips erop.

Niks van voltages aangepast, alles werkte gelijk goed.

Twinmos vind ik nog wel het beste geheugen denk ik: 80 euro voor pc3200 512 mb CL2.5. Voor kingston value 512 mb pc3200 CL3(!!!) kun je meestal wel 100 euro neerleggen... En dan heb je nog slomer ook :r

• iAR
  • Niet online
oZner schreef op 30 augustus 2004 @ 16:30:
Hoe moet je er achter komen welke core je koopt?

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:02
staat meestal aangegeven op de site? denk is na :P

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• iAR
  • Niet online
FoutTM schreef op 02 september 2004 @ 15:57:
staat meestal aangegeven op de site? denk is na :P
Kijk ik op de verkeerde webwinkels zeker... :(
Pagina: 1