ai... ik probeer het kort te houden... moderator kort gerust in indien te lang!
STP UTP... daar kunnen nu echt wel een topic over beginnen zeg. STP SFTP FTP of alle andere smaken zijn in labcondities goede oplossingen... maaaaar :
aarding is nooit perfect ! In het kort (want hierover zijn echt al bibliotheken vol geschreven) : L1 L2 L3 N P zijn de vijf gebruikelijke aders. L1L2L3 zijn de fases, N de neutraal en PE protective earth. Er zijn verschillende manieren om deze aan te sluiten en een TN-S systeem is het beste (één punt waar PE en N samenkomen), helaas worden die veelal op nonchalante manier aangesloten en krijg je een TN-C systeem (verschillende connecties tussen P en N).
Nu "wat dan nog? " zou je zeggen... wel, de huidige electronica maakt dat er nogal wat vervuiling ontstaat op je N. Transfo's zijn bvb niet meer de mooie tekening die wij in de electriciteitsles krijgen (koperwikkelingen enzo), maar gewoon een paar halfgeleiders die de wisselspanning gewoon afkappen. De "mooie" sinusgolven van wisselspanning over elke fase, die opgetelt normaal 0 moeten zijn (vandaar ook de N van neutraal), zijn nu geen sinus meer en zorgen voor een restspanning/stroom in je neutraal....deze gaat zich dan mooi verspreiden over je afscherming van je datakabel bij TN-C en voilà bij momenten een goed netwerk en dan plots niets meer... zonder verklaring. Zelfs in de beste fabrieken/kantoren heb ik problemen gezien, waar de neutraal zelfs warmer is omdat bvb een of andere installateur bij de motoren van de automatische deuren de PE en N samengehangen had.
Afschermen is zeker niet slecht, maar besef dat je over zoveel meer moet nadenken (electriciteitsnetwerk enzo...) die je als IT afdeling niet beheerst. Gevolg allerhande theorieën over aarden van uw afscherming aan één kant (en als het niet werkt, aan twee kanten enzoverder enzoverder).
Besef ook dat je achter pralinefolie niet afgeschermd zit. Dikte van het materiaal is van belang voor de effectiviteit ! Je houdt trouwens ook nooit alle frequenties tegen...
TL lampen en kabel, afstand 5 inch houden. Indien TL lampen met balast.
Die verwarming, indien electrisch met bvb 32A ofzo... sorry afstand houden 10 cm bvb.
Gewone verlichting, pc, monitor enzo... geen enkel probleem, praktijkervaring ! maar je zal nooit een garantie krijgen.
Samengevat : Hou zoveel mogelijk afstand of stop het in een flexibele buis met wanddikte van 1à2mm en aard die dan (de afstand van deze buis tot je koperparen is groot genoeg tov een folie die je tracht te aarden).
... ik hou me vast want STP vs UTP zijn meestal nogal felle discussies...