GBit netwerk bij stopcontacten en waterleidingen

Pagina: 1
Acties:

• mkanon
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Wij zijn vandaag bezig een poging te doen netwerkwandcontactdozen in te bouwen in ons bedrijfsplan, de cat5e kabels moeten in de toekomst sneller kunnen dan 100mbit, en dus zo min mogelijk storing krijgen van omliggende objecten, nu is de enigste plaats waar wij een contact doos kunnen plaatsen in een kabelgoot waar ook de verwarming en de stroom langs loopt, ong +-2 cm van elkaar verwijderd, in hoeverre gaat dit tenkoste van onze snelheid als wij er ooit een gigabit switch en netwerk kaarten inhangen, gaan we dit echt merken of is het verlies minim, ik bedoel als ik op een gbit netwerk nogsteeds 500mbit haal, ben ik al heel tevreden,

Zoniet, is er dan een manier om de kabels afteschermen, want het pand laat niet toe om de kastjes op een ander punt te plaatsen, ik heb de search al gebruikt maar kwam alleen op problemen met bv tl verlichting!

I reject your reality and substitute my own!

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06-2025

Movinghead

ing.

gebruik dan STP Cat6E dat is duurder maar wel afgeschermd,
verder kruis de kabels in de goot zodat je storingen opheft.

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Is het geen optie om daar STP te gebruiken ipv UTP? Dan weet je iig zeker dat het goed is afgeschermt.

They made me do it.

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
We hebben nu 600 meter cat5e liggen het zal dus daar mee moeten, maar ga ik het nu wel merken, en waarin ? snelheids verlies of storingen

Verwijderd

als je scheidingsschotten gebruikt in de kabelgoot, en als er geen zware motoren aan de stopcontacten hangen, zou het in principe goed moeten gaan

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 12:41:
als je scheidingsschotten gebruikt in de kabelgoot, en als er geen zware motoren aan de stopcontacten hangen, zou het in principe goed moeten gaan
wat mag een scheidingsschot wezen ? er hangen enkel computers aan de stop contacten

Verwijderd

hij bedoelt de kabelgoot verdelen in 2 helften, 1 kant voor stroom/verwarming en 1 kant voor UTP
maar dat lijkt me vrij lastig te doen als de goot er al ligt...

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Het is een grote houten goot

in de tussen schotten zitten de aansluit punten, door de goot zelf loopt de stroomleiding en de verwarming, onze netwerkkabel komt onder de vloer bij de (v) binnen, hier loopt hij dus even bij de verwarmingsbuis langs en bij de stroomkabel, dan gaat hij omhoog naar z'n kastje.

|---- |
---------------------------------| n |-------------
stroom&verwarming | s | stroom&verwarming
---------------------------------|_v_|--------------

n = netwerkkastje
s = stopcontacten
v = verwarmingsbuizen

Verwijderd

ai... ik probeer het kort te houden... moderator kort gerust in indien te lang!

STP UTP... daar kunnen nu echt wel een topic over beginnen zeg. STP SFTP FTP of alle andere smaken zijn in labcondities goede oplossingen... maaaaar :

aarding is nooit perfect ! In het kort (want hierover zijn echt al bibliotheken vol geschreven) : L1 L2 L3 N P zijn de vijf gebruikelijke aders. L1L2L3 zijn de fases, N de neutraal en PE protective earth. Er zijn verschillende manieren om deze aan te sluiten en een TN-S systeem is het beste (één punt waar PE en N samenkomen), helaas worden die veelal op nonchalante manier aangesloten en krijg je een TN-C systeem (verschillende connecties tussen P en N).

Nu "wat dan nog? " zou je zeggen... wel, de huidige electronica maakt dat er nogal wat vervuiling ontstaat op je N. Transfo's zijn bvb niet meer de mooie tekening die wij in de electriciteitsles krijgen (koperwikkelingen enzo), maar gewoon een paar halfgeleiders die de wisselspanning gewoon afkappen. De "mooie" sinusgolven van wisselspanning over elke fase, die opgetelt normaal 0 moeten zijn (vandaar ook de N van neutraal), zijn nu geen sinus meer en zorgen voor een restspanning/stroom in je neutraal....deze gaat zich dan mooi verspreiden over je afscherming van je datakabel bij TN-C en voilà bij momenten een goed netwerk en dan plots niets meer... zonder verklaring. Zelfs in de beste fabrieken/kantoren heb ik problemen gezien, waar de neutraal zelfs warmer is omdat bvb een of andere installateur bij de motoren van de automatische deuren de PE en N samengehangen had.

Afschermen is zeker niet slecht, maar besef dat je over zoveel meer moet nadenken (electriciteitsnetwerk enzo...) die je als IT afdeling niet beheerst. Gevolg allerhande theorieën over aarden van uw afscherming aan één kant (en als het niet werkt, aan twee kanten enzoverder enzoverder).
Besef ook dat je achter pralinefolie niet afgeschermd zit. Dikte van het materiaal is van belang voor de effectiviteit ! Je houdt trouwens ook nooit alle frequenties tegen...

TL lampen en kabel, afstand 5 inch houden. Indien TL lampen met balast.
Die verwarming, indien electrisch met bvb 32A ofzo... sorry afstand houden 10 cm bvb.
Gewone verlichting, pc, monitor enzo... geen enkel probleem, praktijkervaring ! maar je zal nooit een garantie krijgen.

Samengevat : Hou zoveel mogelijk afstand of stop het in een flexibele buis met wanddikte van 1à2mm en aard die dan (de afstand van deze buis tot je koperparen is groot genoeg tov een folie die je tracht te aarden).

... ik hou me vast want STP vs UTP zijn meestal nogal felle discussies... :)

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 13:22:
ai... ik probeer het kort te houden... moderator kort gerust in indien te lang!

STP UTP... daar kunnen nu echt wel een topic over beginnen zeg. STP SFTP FTP of alle andere smaken zijn in labcondities goede oplossingen... maaaaar :

aarding is nooit perfect ! In het kort (want hierover zijn echt al bibliotheken vol geschreven) : L1 L2 L3 N P zijn de vijf gebruikelijke aders. L1L2L3 zijn de fases, N de neutraal en PE protective earth. Er zijn verschillende manieren om deze aan te sluiten en een TN-S systeem is het beste (één punt waar PE en N samenkomen), helaas worden die veelal op nonchalante manier aangesloten en krijg je een TN-C systeem (verschillende connecties tussen P en N).

Nu "wat dan nog? " zou je zeggen... wel, de huidige electronica maakt dat er nogal wat vervuiling ontstaat op je N. Transfo's zijn bvb niet meer de mooie tekening die wij in de electriciteitsles krijgen (koperwikkelingen enzo), maar gewoon een paar halfgeleiders die de wisselspanning gewoon afkappen. De "mooie" sinusgolven van wisselspanning over elke fase, die opgetelt normaal 0 moeten zijn (vandaar ook de N van neutraal), zijn nu geen sinus meer en zorgen voor een restspanning/stroom in je neutraal....deze gaat zich dan mooi verspreiden over je afscherming van je datakabel bij TN-C en voilà bij momenten een goed netwerk en dan plots niets meer... zonder verklaring. Zelfs in de beste fabrieken/kantoren heb ik problemen gezien, waar de neutraal zelfs warmer is omdat bvb een of andere installateur bij de motoren van de automatische deuren de PE en N samengehangen had.

Afschermen is zeker niet slecht, maar besef dat je over zoveel meer moet nadenken (electriciteitsnetwerk enzo...) die je als IT afdeling niet beheerst. Gevolg allerhande theorieën over aarden van uw afscherming aan één kant (en als het niet werkt, aan twee kanten enzoverder enzoverder).
Besef ook dat je achter pralinefolie niet afgeschermd zit. Dikte van het materiaal is van belang voor de effectiviteit ! Je houdt trouwens ook nooit alle frequenties tegen...

TL lampen en kabel, afstand 5 inch houden. Indien TL lampen met balast.
Die verwarming, indien electrisch met bvb 32A ofzo... sorry afstand houden 10 cm bvb.
Gewone verlichting, pc, monitor enzo... geen enkel probleem, praktijkervaring ! maar je zal nooit een garantie krijgen.

Samengevat : Hou zoveel mogelijk afstand of stop het in een flexibele buis met wanddikte van 1à2mm en aard die dan (de afstand van deze buis tot je koperparen is groot genoeg tov een folie die je tracht te aarden).

... ik hou me vast want STP vs UTP zijn meestal nogal felle discussies... :)
Hoe aard ik een flexibele buis? Of is dat niet zo'n gele plastic buis? Zo niet waar haal ik dan zo'n aardbare flexibele buis?

Verwijderd

er bestaan rol-veren die je rond een buis kunt aanleggen (met ertussenin ook een aarddraad uiteraard).

Panduit heeft flextubes (geribbelde plastic buizen) maar ik heb ook gezien dat er metalen versies van bestaan (neen, geen douchetoestanden maar gelijkaardig).

Verwijderd

tyco raychem heeft zo'n rolveren

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-05 16:48

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 14:33:
tyco raychem heeft zo'n rolveren
Twee off-topic puntjes:
• Gebruik de volgende keer alsjeblieft Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif
• Nederlands: zo een rolveren :? Gebruik liever zulke.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 14:33:
er bestaan rol-veren die je rond een buis kunt aanleggen (met ertussenin ook een aarddraad uiteraard).

Panduit heeft flextubes (geribbelde plastic buizen) maar ik heb ook gezien dat er metalen versies van bestaan (neen, geen douchetoestanden maar gelijkaardig).
heeft iemand een link waar ik deze kan vinden ? en is gewone plastic buis niet genoeg ? zoizo voor 100mbit, want dat gaat er de komende jaren eerst gewoon door lopen!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-05 16:48

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

mkanon schreef op 28 augustus 2004 @ 14:53:
[...]
heeft iemand een link waar ik deze kan vinden ? en is gewone plastic buis niet genoeg ? zoizo voor 100mbit, want dat gaat er de komende jaren eerst gewoon door lopen!
Probeer dit eens 7(8)7

En zie ook dit, dit en dit eens.

Deze laatste drie zijn alledrie hier te vinden met nog veel meer.

[ Voor 7% gewijzigd door Freee!! op 28-08-2004 15:00 . Reden: typo ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Liu, je hebt volkomen gelijk. Ik zal 't nooit meer doen. O+ CP

Verwijderd

mkanon

De kunststofbuizen of, zoals reeds eerder vermeld, de verdeelelementen voor kabelgoten zijn een goed idee. Je creëert een "verplichte" afstand tussen de kabels. Je mag als installateur nog zo goed je best doen om de kabels gewoon apart te plaatsen, maar zonder onderverdeling komen ze, na verloop van tijd, gewoon weer samen . Eén keer extra trekken op een stroomkabel omdat de draden te kort zijn aan het stopcontact en alle kabels liggen weer gewoon tegen elkaar aan.

De buizen hebben als nadeel dat ze relatief veel plaats nemen en niet veel ruimte bieden om extra kabels te trekken. Mechanisch zijn ze dan weer een stuk steviger dan de tussenschotjes de kabelgoot.

good luck!
Pagina: 1