[ervaringen] Xelo X-Vision 19

Pagina: 1
Acties:

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijn oog viel op deze monitor vanwege de lage prijs (op het moment van schrijven 486 euri in de pricewatch), gecombineerd met het feit dat het, naast een standaard VGA aansluiting, ook een DVI-ingang heeft. Leuk extraatje zijn de ingebouwde speakertjes, alhoewel ik die niet zal gebruiken.

De specs

-19" TFT, 1280x1024
-Kijkhoek hor/ver: 170/170
-Response time: <25ms
-Contrast ratio: 500:1
-Helderheid: 250cd/m2
-Backlight: 4 CCFL's
-externe power supply
-DVI en VGA input
-audio input (3.5mm jack)
-Kan niet draaien of kantelen
-Grijze behuizing (van achteren zwart)

Ervaringen

De monitor is netjes verpakt in een compacte doos. Helaas is er geen DVI-DVI kabel bijgeleverd, alleen een standaard 15-polige VGA-kabel. Er zit een handleiding bij met Nederlandse vertaling, waarbij vreemd genoeg een aantal termen in een Scandinavische taal vertaald zijn. Maar aangezien echte tweakers pas een handleiding lezen als al het andere gefaald heeft, is dat natuurlijk niet zo'n probleem!

Het installeren van het scherm is makkelijk. Steun en voet monteren is kinderspel; je hebt er wel een kruiskop schroevendraaier en een munt voor nodig. De diverse inputs zitten uiteraard aan de achterkant, en zijn allemaal naar onderen gericht. Ik vermoed dat dat bij alle TFT schermen wel zo zal zijn, maar het lijkt mij handiger als de inputs naar links of rechts gericht zitten, zodat je er makkelijker bijkunt. Nu moet je het scherm kantelen om makkelijk kabels aan te kunnen sluiten.

Het instellen van het scherm op de computer zal ook geen uitdaging zijn voor de tweakert; als linux gebruiker heb ik de XFree86 configuratie met de hand aangepast zodat de gebruikte resolutie 1280x1024 @ 75 Hz is.
Dit werkt prima. Echter, bij het opstarten van X voor de eerste keer, valt meteen op dat er allemaal 'dansende' horizontale lijnen over het scherm heen bewegen! De schermachtergrond is op dit moment een fijn schaakbordpatroon (standaard bij X). Als ik de achtergrond egaal van kleur maak, zijn de lijnen weg.

Na een vijftal minuten probeer ik nog eens het schaakbordpatroon; de lijnen blijven nu ook weg; blijkbaar heeft de monitor even tijd nodig om op te warmen; is dit een normaal verschijnsel? De enige ervaring die ik heb met een dergelijk TFT-scherm is dat van een defect scherm; dit liet dergelijke fluctuaties juist zien *nadat* het opgewarmd was, en dan vooral bij hele lichte schermachtergronden. Veel wit, zoals bij veel websites.

Het is avond; het is redelijk donker binnen, zonder directe lichtbronnen in de buurt. Nu is duidelijk te zien dat de hoeken van het scherm lichter zijn dan de rest. Mijn laptop (dell 8600 met 15" breedbeeld scherm) heeft hier
nauwelijks last van. Minpuntje dus. Ik heb ook monitoren gezien met 6 CCFL's, dus wellicht dat 4 niet genoeg is voor een mooie, egale verdeling. Het is niet iets waar ik me overigens erg aan kan storen, want ik ben geen graficus, en gebruik het scherm vooral voor tekst-doeleinden. Vandaar dat ik voor een groot scherm gekozen heb, voor een lage prijs.

Het afspelen van videobeelden levert geen problemen op. Geen ghosting dus, en het beeld ziet er helder en kleurrijk uit. Tekst (lichtgrijs op zwart) is erg scherp, en leest een stuk prettiger dan op mijn 21" Trinitron CRT (Dell P1110).
Hierbij moet ik wel aantekenen dat ik op de CRT een resolutie van 1600x1200 gebruikte, maar zelfs met een groter font op dat scherm las de tekst nog niet zo prettig als een kleiner font op de Xelo.

De kijkhoeken van het scherm zijn dik in orde. Vanaf mijn stoel kan ik zover links of rechts overhellen als ik wil, het scherm blijft goed leesbaar en de kleuren veranderen nauwelijks. Zelfs als ik er recht bovenhang, blijft
het scherm goed te zien, al is het dan wel wat donkerder. Maar dan hang ik er zo recht boven dat je toch niets meer kan lezen.

Ook erg prettig in vergelijking met een CRT is het feit dat het scherm meteen aan gaat. Ook bij het wisselen van resoluties staat het beeld er vrijwel meteen op. Dit is erg handig tijdens het booten van de computer, waarbij de schermresolutie een aantal keren wisselt. Bij mijn 21" CRT duurde het een paar seconden na een wisseling voordat ik beeld kreeg; niet handig als je de diverse statusmeldingen wil kunnen lezen.

De resolutie van 640x480 ziet er acceptabel uit op het 1280x1024 panel. Fonts zijn wel wat blokkerig, in tegenstelling dat de wat meer anti-aliased look van andere schermen. Bewegende videobeelden op PAL resolutie zien er echter prima uit.

Wit is niet zo mooi wit als het op mijn CRT was. Na wat stoeien met de instellingen voor kleur, black leven, brightness en contrast is het wel beter te krijgen zonder op de scherpte in te moeten boeten. Het valt hierbij op dat de enige zinnige colour temperature de user mode is, waarbij alle kleuren maximaal gebruikt worden. Een colour temperature van 9300K is bijv. al erg donker. Wit is op mijn laptop scherm overigens vergelijkbaar met dit scherm, dus dat is wellicht TFT-specifiek.

De bediening van het OSD menu ligt redelijk voor de hand. Er is best veel in te stellen. Wel irritant is het feit dat er geen versnelling is ingebouwd als je een knopje langer ingedrukt houdt. Als je bijv. het contrast van minimaal naar maximaal wilt aanpassen, kost je dat maar liefst 17 seconden! Er is geen Nederlands OSD menu, maar dat zal de meeste lezers hier niet zoveel interesseren vermoed ik.

Over de kwaliteit van de boxjes in het scherm kan ik kort zijn; niet gebruiken. De hoge tonen klinken redelijk, maar midden- en lage tonen zijn zo goed als afwezig. Waarom fabrikanten de moeite doen om de boxjes er uberhaupt in te stoppen, is mij een raadsel. Misschien handig om even snel iets aan te hangen, maar daarvoor zit de audio connector op een te onbereikbare plaats.

De volgende dag (de dag waarop ik dit schrijf) zet ik het scherm weer aan. Wederom de dansende lijntjes bij het ruitjespatroon. Ik test nu hoe lang het duurt. Na 5 minuten zijn ze nog niet weg. Na een paar minuutjes met een egaal oppervlak, zijn ze wel verdwenen.

Het is ochtend, en de zon schijnt op de voorraam van mijn woonkamer. Dit raam is zo'n 4.5m van mij verwijderd, en de lamellen die er voor hangen zijn dicht. Wel zijn ze lichtdoorlatend, zodat er toch aardig wat licht doorheen komt. Het scherm is 90 graden gedraaid ten opzichte van het raam, het licht valt er dus niet direct op. Bij de CRT had ik geen last van deze lichtinval, maar bij het TFT scherm merk ik dat het de leesbaarheid niet ten goede komt. Het blijft wel leesbaar. Het Dell laptop display heeft hier minder last van.

Na een half uurtje aangestaan te hebben, hoor ik achter in de monitor af en toe wat gezoem. Dit wordt steeds regelmatiger, en na drie kwartier houdt het gezoem constant aan. Ik zet de monitor uit, en na een minuut weer aan. Na een seconde of 10 begint het gezoem weer, en blijft aanhouden. Het scherm blijft gewoon werken, ook na nog een tweetal uurtjes aangestaan te hebben. Het gezoem wordt harder met een hogere brightness, en omgekeerd.

Conclusie

Het zoem-probleem, gecombineerd met de, in mijn ogen, matige prestaties van het scherm doen me besluiten om het ding te retourneren en mijn geld terug te vragen. Alhoewel het voor de prijs redelijk presteert, is het probleem met de lichtinval en het feit dat wit niet zo mooi wit is, voor mij reden genoeg om het terug te brengen. Dat laatste had ik in de winkel natuurlijk kunnen constateren, dat eerste zie ik niet zo snel gebeuren.

Overigens is de ruimtebesparing die een TFT zou bieden niet echt van toepassing op het (diepe) bureau dat ik heb. Ik zit redelijk dicht op het scherm (40cm), dus zowel de CRT als het TFT scherm staan ongeveer op dezelfde plek. De ruimte die achter het scherm vrijkomt, gebruik ik niet. Wel kan ik mijn bureau iets dichter richting de muur verschuiven omdat deze monitor niet uitsteekt.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Verwijderd

Voor het geld wat jij besteedde heb je een hele goede 17 incher, maar een matig 19 inch scherm (zoals blijkt). Als je even verder kijkt, en wat meer geld uitgeeft, zal je zien dat er LCD's zijn die beter zijn met hun wit-weergave (en zwart), een betere lichtegaliteit hebben en niet zoemen. :)
Btw, het zgn. "opwarmen" wat jij beschrijft (met al die lijntjes enzo) hoort volgens mij niet, ik heb het iig nog nooit gezien (heb 2 verschillende LCD's gehad, een Iiyama 431S en nu een Hercules Prophetview).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2004 13:08 ]

• XanaduNL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-03 14:37
sorry foutje

[ Voor 94% gewijzigd door XanaduNL op 28-08-2004 17:17 ]