Upload snelheid niet goed

Pagina: 1
Acties:

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Hallo,

Ja, misschien een beetje vage topic titel, maar ik zou het even uitleggen.

Ons netwerk thuis ziet er zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
                 [modem]
                   |
             [sweex router]
              |        |
          [switch]   [pc1 - winxp]
          |      |
      [linux]  [pc2]

Nu is pc1 de pc waar ik altijd op werk, en de linux pc is een server op mijn kamer.
In deze server zit een nieuwe 250gb western digital.
Hij moet dus onder andere gaan dienen als fileserver.

Goed, alles geinstalleerd, blijkft dat mijn uploadsnelheid (getest via ftp en via samba) van pc1 naar linux blijft steken op zo'n 50 kb/s. (dus met samba en met ftp).
Nou, ik vond het nogal vaag, dus ging ik de download snelheid maar eens testen. Deze was gek genoeg wel gewoon 8 mb/s.

Aangezien de "switch" die boven staat ook een router/switch is, heb ik deze er eens tussenuit gehaald om te kijken of dat misschien het probleem is, hielp niets.

Ik heb ook mijn hele schijf op pc1 gedefragmenteerd, kon zijn dat hij niet snel genoeg kon lezen, ook dit heeft niets geholpen.

Het enigste wat ik me nu nog kan bedenken is brakke kabels. Ik heb echter geen kabel tester, en zou zo ook niet weten hoe ik hieraan moet komen.

Ik ga strax de server eens beneden neer zetten, en hem met een korte kabel op de sweex router/switch zetten, misschien dat dat uitkomst bied.

Ik heb ook pc1 al van een nieuwe (fabrieks) kabel voorzien, ook dit mocht niet baten.

Ik heb geen idee hoe ik dit verder aan moet pakken. Ik heb ook geen idee of dit nu een netwerkprobleem is, of een windows, of een linux probleem, daarom maar hier gepost.

...

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-05 15:39
Check de chipset van de nic in je linux box. Linux is heel picky wat nics betreft. Realtek nics performen gewoon niet lekker bijvoorbeeld. Met FTP moet je een lekkere snelheid halen, met een goede nic. Met samba is het ook een stuk moeilijker. Moet je ff googlen, zie je vanzelf wat ik bedoel.

edit:

Kortere kabels gaan je niet helpen, UTP is gegarandeerd tot 100m.

Als je van pc1 naar pc2 wel goede performance haalt, kun je je switch en router uitsluiten. Dan ligt het aan de communicatie tussen xp en linux. (imo het waarschijnlijkst)

[ Voor 31% gewijzigd door UltraSub op 28-08-2004 12:29 ]

• IceM
  • Nu online
UltraSub schreef op 28 augustus 2004 @ 12:27:
Check de chipset van de nic in je linux box. Linux is heel picky wat nics betreft. Realtek nics performen gewoon niet lekker bijvoorbeeld. Met FTP moet je een lekkere snelheid halen, met een goede nic. Met samba is het ook een stuk moeilijker. Moet je ff googlen, zie je vanzelf wat ik bedoel.

edit:

Kortere kabels gaan je niet helpen, UTP is gegarandeerd tot 100m.

Als je van pc1 naar pc2 wel goede performance haalt, kun je je switch en router uitsluiten. Dan ligt het aan de communicatie tussen xp en linux. (imo het waarschijnlijkst)
Naja, ik zal de nic gaan checken, maar het kan bijna niet daaraan liggen. Ik kan met wget bijv wel gewoon op 330 kb/s downloaden van het internet. Als ik hem test door te downloaden van mijn apache op pc1 dan krijg ik een snelheid van 30kb/s.
En de upload van linux naar pc1 is dus wel goed, dit gaat gewoon met 8MB/s.
Ik zal de snelheid van pc1 naar pc2 eens testen.

Snelheid getest van pc1 naar pc2 (via apache): 1MB/s (das redelijk, pc2 is een verrotte bak).
Snelheid getest van linux naar pc2 (via ftp): 4 MB/S
Snlelheid getest van pc2 naar linux (via ftp): 190 kb/s

Edit:

Mijn ifconfig op eth1 (dat is een 100mbit nic, verbonden met de router):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
eth1      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:00:1C:00:00:81
          inet addr:192.168.2.4  Bcast:255.255.255.255  Mask:255.255.255.0
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:13632 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:2624 errors:11011 dropped:0 overruns:0 carrier:13589
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:17114086 (16.3 MiB)  TX bytes:876961 (856.4 KiB)
          Interrupt:5 Base address:0xb800

(Zie de TX packets errors. Dit is vlak na een reboot van de server, na het uploaden van een 15.000.000 bytes bestand van pc1 naar linux.)

Dit laat lspci over mijn nic zien:

00:0b.0 Ethernet controller: Digital Equipment Corporation DECchip 21140 [FasterNet] (rev 22)

[ Voor 46% gewijzigd door IceM op 28-08-2004 12:56 ]

...

• IceM
  • Nu online
Bedankt voor de reply over mijn netwerk kaart.
Hier had ik nog niet aan gedacht, en toen ik het aantal tx errors zag heb ik mijn 10mbit 3com kaart maar eens geprobeerd.
Hier haal ik wel de 1MB/S (sneller kan dus ook niet op 10mbit). Het is dus mijn netwerk kaart. Bedankt nogmaals.

...