Toon posts:

[Linux] Aantal schrijfacties minimaliseren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort een embedded systeempje bouwen op basis van de WRAP van www.pcengines.ch . Deze dingen booten echter vanaf Compactflash, waarvan de levensduur nogal beperkt is wanneer je er veel naartoe gaat schrijven.

Vandaar de vraag wat ik kan doen om dit te minimaliseren, ik heb nl. geen idee hoeveel Linux normaal vraagt aan schrijfacties. Ik ga iig geen swap draaien, dus out-of-memory is gewoon pech hebben. Tweede wat ik tot nu toe heb bedacht is om de /var/log naar een ramdrive te laten schrijven.

Ik wil overigens wel gewoon read/write acces hebben naar de CF-disk, omdat ik Apache / php / MySQL wil gaan draaien, en daar ook files naar wil kunnen uploaden. Apache zal niet veel over zich heen krijgen dus het aantal write-acties wat ik hiervan verwacht zal niet al te hoog zijn.

Wie heeft er meer ideeen om dit voor elkaar te krijgen? :)

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
/proc lijkt me het grootste probleem qua frequentie van schrijfacties.

[edit: moto-moi heeft natuurlijk gelijk :7 ]

Ik heb eens een artikeltje gelezen over draaien van linux vanaf CF dat hierop inging.
FF zoeken....

[edit: waar ik aan dacht, draait via een ramdisk... ]

[ Voor 32% gewijzigd door AlterEgo op 28-08-2004 15:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
AlterEgo schreef op 28 augustus 2004 @ 12:44:
/proc lijkt me het grootste probleem qua frquentie van schrijfacties.

Ik heb eens een artikeltje gelezen over draaien van linux vanaf CF dat hierop inging.
FF zoeken....
Ik had ook al wat gevonden, maar de meeste Linux-distro's die voor dit soort gebruik bedoelt zijn, draaien bijna volledig in het RAM-geheugen. Ik wil gewoon een "standaard" bak bouwen, waarbij ik niet alles decompress naar het ram toe :) Daarom zal ik denk ik aan een Linux From Scratch vastzitten of een distro als Pebble Linux helemaal strippen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2004 13:00 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

AlterEgo schreef op 28 augustus 2004 @ 12:44:
/proc lijkt me het grootste probleem qua frquentie van schrijfacties.
/proc is al jaren een virtueel filesysteem, m.a.w.: die schrijft echt niets naar je harddisk weg.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-02 09:40

Valium

- rustig maar -

Kijk eens naar "noflush"

http://packages.debian.org/unstable/utils/noflushd

Is in principe bedoeld om een harddisk spindown te krijgen, maar de manier waarop het gebeurt is precies wat jij nodig hebt.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

je kunt heel makkelijk kijken welke processen en welke bestanden beschreven worden. Installeer een systeem, zorg daarna dat de modified time goed staat bij allemaal, kan met touch (toch? :?), en dan een tijdje laten draaien, en dan met find -mtime zoeken naar gewijzigde bestanden.

let op dat je die CF met noatime optie moet mounten! anders worden de files dan wel niet veranderd bij een leesactie, maar je filesystem dus wel.

Je kunt ook de permissies van zo'n beetje alle files op alleen-lezen zetten, en dan kijken welke programmaas moeilijk doen. die bestanden zet je dan op een ramdisk, en je maakt er een symlink naartoe.

als je zoekt naar een HOWTO voor een bootable CD zul je ook veel nuttigs vinden.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
Valium schreef op 28 augustus 2004 @ 13:28:
Kijk eens naar "noflush"

http://packages.debian.org/unstable/utils/noflushd

Is in principe bedoeld om een harddisk spindown te krijgen, maar de manier waarop het gebeurt is precies wat jij nodig hebt.
Niet helemaal, het vermindert voor zover ik het begrijp niet de io, maar houdt deze tegen totdat de hd weer gaat draaien. Het zou kunnen werken wanneer ik niks weg zou schrijven, maar dat doe ik wel :) (anders had ik dus wel alles naar een ramdrive kunnen decompressen.)
smokalot schreef op 28 augustus 2004 @ 15:48:
je kunt heel makkelijk kijken welke processen en welke bestanden beschreven worden. Installeer een systeem, zorg daarna dat de modified time goed staat bij allemaal, kan met touch (toch? :?), en dan een tijdje laten draaien, en dan met find -mtime zoeken naar gewijzigde bestanden.

let op dat je die CF met noatime optie moet mounten! anders worden de files dan wel niet veranderd bij een leesactie, maar je filesystem dus wel.

Je kunt ook de permissies van zo'n beetje alle files op alleen-lezen zetten, en dan kijken welke programmaas moeilijk doen. die bestanden zet je dan op een ramdisk, en je maakt er een symlink naartoe.

als je zoekt naar een HOWTO voor een bootable CD zul je ook veel nuttigs vinden.
Die noatime is een héle goede, daar had ik zelf nog niet eens bij nagedacht :) Ik zal idd eens kijken naar een bootable cd, dat lijkt erg wat ik nodig heb, tenzij ze veel in de ramdrive gaan proppen (ik heb "maar" 128MB to mijn beschikking) :)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2004 18:50 ]

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heel simpel moet je al je log files naar RAM, /dev/null of een syslogd op een andere bak sturen.

Voor je filesystems kan je het systeem van http://openwrt.org/ gebruiken. Dit is een GNU/Linux distributie voor de Linksys WRT 54g(s) router. Deze software installeert twee (eigenlijk nog meer) filesystems: 1 read-only-, en 1 read-write-filesystem. Op het read-write staat vanaf het begin alleen symlinks naar bestanden op het read-only filesystem.

Verwijderd

Er wordt idd in het algemeen gezegd dat de levensduur bij veel lezen en schrijven naar een compact flash kaart, kort is. Ik heb een jaar geleden een VIA Epia 5000 gekocht, en daar een compact-flash->IDE convertor opgezet met 256MB compact flash, ik heb er Debian Woody op geinstalleerd, het apparaat fungeerd nu als firewall / router / ssh terminal en mail server.
Ik heb nog geen enkele bad sector kunnen constateren en ben erg tevreden over het geheel. Ik denk dat ik als ik jou was, tegen de tijd dat je kaartje het begeeft (1 tot 2 jaar misschien) een nieuwe kopen, aangezien over een jaar die dingen toch nog maar de helft kosten.

P.S. Al gekeken naar microdrives??? Die hebben geen last van dat probleem

(Moet de links naar de foto's nog even bijwerken, want ik ben pas van inet provider geswitched :z eind van de dag moeten de foto's er ook staan :*) )

Verwijderd

Topicstarter
Die microdrives zijn vrij duur, en ik weet niet of ze voor 24/7 geschikt zijn. Ik denk het niet :)

Maar als de levensduur nogal meevalt , vind ik het prima. Er zit 3 jaar garantie op die dingen, dus als ie kapot gaat claimen we gewoon de garantie :)

Hoeveel ruimte heb je eigenlijk nog over met woody? :)

edit: via ebay vallen de kleinere microdrives vrij cheap te krijgen, maar hoe zit het met de levensduur van die dingen. Draaien ze constant of alleen indien nodig? Die Hitachisite heb je nl. geen ene fuck :)

edit2: Toch wel :) Ik heb wat gevonden, maar de reliability wordt daar niet echt uitgelicht, alleen dat hij 300.000 cycles kan hebben.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2004 14:54 ]

Verwijderd

Als jij een standaard distro wilt draaien, moet je simpelweg de volledige root onder een ramdisk draaien en alleen dat kleine gedeelte op je HD houden waar jij apache-files naar wilt uploaden.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Voor flash is er jffs2 ( journalling flash filesystem) met ingebouwde wear-levelling,
dit wordt o.a. ook op pda's met flash gebruikt.

Maar een ramdisk is ook een goede optie, en dan je logs
naar een jffs2 filesystem, dat gaat echt jaren mee.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:23
Heb hier al tijden een NFS rootfs draaien die read-only op de fileserver wordt geexporteerd. Heb wat dingen uit de opstartroutines moeten slopen, en mn /var/log is tmpfs, net zoals /tmp.
Pagina: 1