DIY > full range versterker module

Pagina: 1
Acties:
  • 298 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
LS,

Even een vraag tussendoor;

Ik zoek dus een losse amp, waarmee ik mijn volgende projectje (actieve monitors) kan versterken. Ik dacht eerst aan een velleman kit, heb ook gezocht bij parts express, maar niet helemaal gevonden wat ik zocht; ik kom bijna alleen maar sub modules tegen.

*maar teacher, wat zoek je dan?

Ik zoek een zeer kleine en compacte module van rond de 50-80watt.
Het idee is om er een celeritas tweet en een al130 of ti100 mee aan te sturen.

Wie geeft mij een zet in de goede richting?

tnx!

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Hier staan er een aantal.
Misschien heb je er wat aan? :)

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ga je actief of passief filteren? Met andere woorden, zoek je een mono amp, of een module met actief filter en aparte amps voor woofer en tweeter?

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Verwijderd

er staat een actieve monitor dus dat lijkt mij duidelijk

maar teach waar om haal je niet 2de hands 2 leuke stereo eindbakken en dan een leuk actief filter in elkaar knutselen (of een pa digitale xover kan je ook nog varieren)

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:29
Waarom niet zelf een module bouwen rond het LM3886 IC van National Semiconductor? Je hebt zeer weinig externe componenten nodig, en het IC zelf is voro zo'n 8 EUR te krijgen. Zowel de geluidskwaliteit als de vervormingscijfers zijn bijzonder goed. Hier vind je alvast meetresultaten en luisterresultaten van m'n eigen LM3886 amp.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Kijk, ik ben niet handig met zelf solderen. (een velleman kit lukt nog net :P ).

Mijn plan is wel om passief te filteren, dus een mono ampje gebruiken (hmm, of een stereo en dan hoog en laag apart aansturen...). Nee, mono wordt het.

Maar, via wat de linkjes kwam ik op hypex.nl om wat meer te lezen over die PC amp.
Maar daar zag ik de UCD180, klein, redelijk netjes qua geluid en goed betaalbaar; 65 eutjes!!

Ik heb de discussie op het DIYaudio forum al gelezen, en met een beetje tweaken zou dit best een optie kunnen zijn. Wel moet ik dan nog even een aparte voeding regelen. geloof ik.

[ Voor 2% gewijzigd door teacher op 28-08-2004 17:38 . Reden: even wat vet grmaakt :) ]

Verwijderd

waar om niet actief filteren ?
dan kan je leekr stijl filteren met die celeritas is voor een ribbon wel lekker

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:51

voodooless

Sound is no voodoo!

He, ga je nu ook mijn tweetje jatten :P Grappig ;) Kijk anders ff op de site van BMM, daar staan genoeg amps voor een leuke prijs. Ook de Visaton's zijn daar scherp in prijs.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Ik denk dat de beste keuze de nieuwe modules van Hypex zijn. Goedkoop, en extreem goed en last but not least, al volledig opgebouwd (zonder voeding).

Deze modules zijn class-D, erg stil en beter afgeschermd dan bv. de lc-audio versie.

www.hypex.nl

• subsonik
Je wil dus eigenlijk gewoon passieve monitors bouwen met ingebouwde amp? Dan kan je imho net zo goed actief gaan mét actieve filtering. De voordelen van actieve filtering zijn gewoon té groot, daar kan je niet om heen... Lees dit artikel maar eens door. Mijn keuze zou snel gemaakt zijn ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Voor de tweeter zul je toch niet zoveel vermogen nodig hebben, aangezien die een hoog rendement hebben, en toch al niet zoveel nodig hebben kun je daar een minder zware amp voor gebruiken (een W of 5 is denk ik al meer dan genoeg).

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Als je het zo bekijkt wil ik idd een passive monitor met ingebouwde amp maken (klinkt ineens een stuk minder sexy)...

Maar, laat ik me eens gaan inlezen in actieve filtering (wat ik al zei, van elektronica weet ik weinig). Dat is voor mij dus niet de makkelijkste weg, maar ik zie toch ook de voordelen wel..

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:33

Indoubt

Always be indoubt until sure

LM3875 (en waarschijnlijk ook de 3886) zijn ook in kitvorm te krijgen. Dat betekent printplaten en alle losse onderdeeltjes. De kwaliteit van deze dingen is enorm goed en ze zijn relatief goedkoop.

Mijn LM3875 bak is eindelijk klaar sinds twee dagen en klinkt zeer goed (beter dan mijn HT sony strdb1080qs bak) Ik heb wel wat exotische condensatoren, weerstanden en diodes gebruikt dus ik kan niet zeggen hoe de standaard versie klinkt. Bovendien heb ik een behoorlijk zware trafo en dat schijnt nog wel iets uit te maken

Taco, de LC audio modules schijnen tegenwoordig op het niveau van een cdrom speler te zitten qua straling dus het probleem is waarschijnlijk onder de knie met de latere versies

• subsonik
Ik heb het gevoel dat exotische condensatoren en gigantische ringkerntrafo's niet veel uitmaken bij de LM3886 versterker. Het geeft je een goed gevoel dat je het lieve chipje niet tekort doet, maar daar blijft het volgens mij wel bij >:)

Mijn LM3886 bak die op de luisterdag zo goed bevonden werd, is absoluut low-budget opgebouwd. Low-budget condensatoren en cheapo koolweerstandjes... Lange, fijne verbindingsdraden voor voedingsspanning en luidsprekeruitgangen (50cm, 0.75mm²). Wel een MKT ingangscondensator, en de condensator in de feedback-loop heb ik weggelaten, maar voor de rest niks speciaals... De voeding was trouwens een oude bloktransfo met gruwelijk veel inwendige weerstand, een 65VA ringkern zou het waarschijnlijk al beter doen...

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dus, even op bmm rondgekeken:
de A30 amplimo
http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=11
fliter:
http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=7

pfoei.. dat word toch een duurdere grap dan ik dacht :?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Weet eigenlijk iemand wat van die ampilo's? Zijn ze any good? Vergeet niet dat je ook nog een voeding nodig hebt! Trafo en goede elko's zijn ook niet goedkoop!

Maar vraag subsonik maar eens, die heeft vast nog wel ergens wat links naar wat goedkopere dingetjes :). Zo'n gainclone kost anders geen drol!

Pagina: 1