Toon posts:

VEEL Ram :)

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
/me heeft besloten vanavond :) stripje ram van 256 mb te kopen.

nu wil ik graag weten wat voor een soort

ik zit nu met dit
asus p2b (ga ik dadelijk opzoeken of hij stripjes van 256 aankan)
128 mb 100mhz ram

en nu heb ik de keuze uit de volgende soorten
DIMM 256MB SDRAM 100MHz
DIMM 256MB SDRAM 100MHz, ECC
DIMM 256MB SDRAM 133MHz

nu weet ik niet of de laatste twee compatible zijn met mijn ene stripje

Verwijderd

Ik zou de 256 MB 133 Mhz nemen dan ben je op de toekomst voorbereid. En niet ECC nemen want die zijn langzamer dan without ECC.

Verwijderd

Topicstarter
maar is die compatible met mijn 128 mb ram stripje ?

want tis zonde om die weg te gooien :)

en is 384 mb ram genoeg om goed te kunnen photoshoppen onder windows 2000 ? (drukwerk en web)

Verwijderd

Daarvoor moet je de documentatie doornemen van je mamabord.

Verwijderd

Topicstarter
maar is dt aan te raden

gaat er geen snelheid verloren.
ik weet wel dat mijn mammaplank alleen maar 100 mhz aankan (als maximum)

maar draait hij dan 133 mhz ook als 100 ?

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

"maar draait hij dan 133 mhz ook als 100 ?
"

ja, de 133MHz is je aangeraden omdat je deze later nog in een 133MHz systeem kan gebruiken, dus nu heb je er niets aan (toch zou ik 133MHz kopen, voor later)

Verwijderd

Topicstarter
ik wist dat ik niks aan die 33 mhz zou hebben
wou alleen ff weten of hij dan wel fatsoenlijk op 100 mhz draaide :)

maar dan is het goed !
weet iemand of dit genoeg om goed te photoshopppen
en of 700 gulden een mooie prijs is voor 256 mb 133 mhz ram ?

Verwijderd

duurder dan dat je ze in Pricewatch vindt....

btw, is het niet goedkoper om 2x 128mb (als daar plek voor is) erbij te nemen? Of is dit weer trager?

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Niet trager, dus als je ruimte hebt zou je dat kunnen doen, ook omdat 256 MB niet altijd even stabiel werkt.

Verder kan je ecc niet mixen met niet ecc, dus die keuze is makkelijk.

Verwijderd

werkt 9 van de 10 keer op asus p2b en 256 kan erin. en 133 mhz ram moet het gewoon doen op 100 en anders zet je de bus toch op 133 een beetje geheugen kan dat aan en wordt ie gelijk een stuk sneller, scheelt weer :)

• K-2SO
  • Laatst online: 26-08 15:47
Leg me eens uit wet je in godsnaam met zoveel geheugen moet doen thuis ?

Verwijderd

Topicstarter
photoshoppen
lekker veel hebben
3d modelling <-- ga ik u aan bginnen

• Femme
  • Laatst online: 01:10

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik krijg mijn 512MB met gemak vol als ik zit te fotosoppen...en dan doe ik nog niet eens echt heftige dingen (gewoon een websitetje designen op 2000x2000px dubbele grote, file van 70MB + de zooi die je naast open hebt staan).

Verwijderd

Topicstarter
jezus dacht dat ik dadelijk al veel had
512 mb :)

maaar voor 14 vinnik 384 voorlopig genoeg ;)

is duur zat kutgeheugen :(

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Let wel op waar je het koopt, ik heb laatst bij funprice geheugen gekocht. En ben drie keer terug gegaan omdat het geheugen het niet deed. Dat had ik bij een online winkel niet kunnen doen. (oja, ik heb het uiteindelijk opgegeven en koop het wel bij ctw waar de pc ook vandaan komt)

Oja, en iemand zij dat ecc niet met niet-ecc kan. Ik heb er nu 1 dimm in wat ecc is. En 1 dimm waarvan ik het niet weet (met 8 chipjes)hoe kom ik er achter of dat dan ecc is of niet?

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

• php
  • Niet online

php

Ik heb sinds 5 minuten ook 384 mb geheugen. Ik draai onder NT, en heb nu de minimum page file op 2 MB gezet (lager kan niet). Is dit raadzaam, of is het wellicht raadzamer om een ramdisk te maken, en daar de pagefile op te zetten?

• Gert
  • Laatst online: 05-12-2025
NT heeft beter geheugen management dan98, dus zo kan het best. Maar hou anders gewoon de grote van je pagefile in de gaten tijdens een beetje werken, en kijk ook hoeveel ram er vrij is.

Verwijderd

Tja, ik heb 256 MB ( 2x128) en vind dat zat om te fotosjoppen....merk nauwelijks verschil zelfs met 128.
Het is mij dus een raadsel wat je met zoveel geheugen moet, maar goed, je hebt blijkbaar geld te veel of zo.

Heb ook bij funprice problemen gehad met geheugen.
Van mijn plaatselijke pc boer begreep ik dat zelfs het verschil in merk al voor onstabiliteit kan zorgen. En dat klopte dus als een bus.
Dit is heel makkelijk te chequen door alleen het nieuwe strippie te laten draaien uiteraard.

Maar , alleen 100Mhz erin is dus geen garantie voor een stabiel systeem.
Ik heb nu 2 stripjes van het zelfde merk...en alle problemen opgelost.

Succes!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:35
Ik dacht dat 128mbram al veel was..
Ik zou wachten tot de zomervakantie met ram kopen, in de zomer gaan de ram prijzen trouwens altijd omlaag (kan niet wachten :)), dus ik koop er dan wel weer 128mbram bij.. Maar je mot hetzelf weten :)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 07:21

PcDealer

HP ftw \o/

Pagefile onder Windows zo groot maken als ongeveer 1,5 a 2x je RAM-grootte. Als je minimum en maximum even groot zet, krijg je het volgende niet: lezen naar de HDD wanneer je Windows idle is.

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Topicstarter
hoe moet ik nu alles instellen onder windows 2000 (met 384 mb ram)

dus niet 1,5 of 2 keer mijn geheugen, want dan ben ik bijna gig kwijt aan swapdisk

en ik dacht dat als je meer ram krijgt je swapdisk kleiner kan worden ?

Verwijderd

ik zou geen generic geheugen kopen maar het eerder op internet kopen bij azzo of pc133memory ofzo misschien iets duurder maar veeeeeel betere kwaliteit

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Onder Win2K:
Eigenschappen/Properties van Mijn Computer/My Computer en dan een van die tabbladen. (Performance?)
Wel Administrator rechten hebben.

Maak dan een pagefile van 500 mb ofzo. Kan ook over meerdere volumes.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu dus 133 mhz ram gepakt :), scheelde niet zoveel in pris :)

maar is 500 mb niet WAY to veel ?
want ik had met 128 altijd 250

Verwijderd

Of SDRAM-modules van verschillende fabrikanten samen op 1 moederbord werken is altijd even spannend.

een PC133 doet het echter normaal op een 100MHz FSB, geen probleem. Je hebt het niet echt nodig maar je kunt het alvast kopen voor de toekomst als je een 133MHz-FSB processor neemt.

Omdat PC133-geheugen duidelijk wat sneller _kan_ kun je wat agressievere instellingen in je BIOS zetten: CAS-latency omlaag, Precharge-time omlaag etcetera. Dat kan toch een paar procent snelheidswinst opleveren: ook al blijft de geheugenchip gewoon op 100MHz lopen, er gaan minder CPU-cycles verloren met wachten op info. (CAS2 zou ongeveer 5% sneller moeten zijn dan CAS3, verschilt per toepassing uiteraard.)

Als je verschillende SDRAMs op je moederbord prikt moet je natuurlijk wel uitgaan van de langzaamste.

Even terzijde: De stelregel dat je swapfile 2 tot 3 keer de grootte van je fysieke RAM moet zijn geldt niet meer. Dat was van toepassing in de tijd van win3.x en begin95 toen computers dorgaans 4MB hadden, soms 8 en toen 16MB ruig was. Beter is nu om te kijken hoeveel je echt nodig hebt. (Mensen die in Photoshop op hoge resolutie scannen en veel plaatjes open hebben staan hebben wat meer nodig :-) Iemand die alleen wat surft en bijvoorbeeld Quake speelt heeft aan RAM+swap=200 wel genoeg, misschien wat meer voor Quake3.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik schreef toen 500 MB,

250 is inderdaad genoeg.

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

ECC heeft iets met foutcorrectie te maken. Het zal wel zo zijn dat alles 2 keer bekeken moet worden om te zien of het wel klopt. Het is dus een stuk betrouwbaarder. Maar ook een heel stuk langzamer!
Alleen voor zware servers en dat soort werk. Niet voor thuis, te langzaam en te duur

• croxz
  • Laatst online: 17:13
Ben geen expert op het gebied van ECC, maar twee keer lezen zal echt niet nodig zijn. ECC heeft meer pootjes waardoor er een beter foutcorrectie mogelijk is. Waarschijnlijk dat dat ook ECC wat langzamer maakt, maar dan niet meer dan een paar procent.

Wat de swapfile betreft, kijk hier maar eens:
http://epsilon.silicon.net.my/adrian/Speed_Demonz/Speed_Demonz_Index.htm

Verwijderd

ECC heeft toch ook een extra chippie?

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Was het niet zo dat ecc-geheugen veel stabieler is als je overklokt?
Pagina: 1