[laptop] geheugen en stroombesparing

Pagina: 1
Acties:

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:10
Omdat ik volgende week aan een ICT opleiding op de HBO begin kreeg ik een leuk foldertje van NoRRoD binnen met 4 laptops erin. De laptops die in dat foldertje staan vind ik maar prut dus ben ik zelf maar eens gaan nadenken over wat ik graag zou willen in een laptop.

Nu willen we allemaal wel een laptop die zo lang mogelijk mee gaat qua stroom en persoonlijk geef ik de voorkeur aan het Centrino platform. Neem nou de Pentium M 715 van 1,5 GHz die een FSB van 400MHz heeft en slechts 21Watt verbruikt (Dothan).

Op een gegeven ogenblik las ik door de RAM FAQ en zag ik het volgende staan:
Meestal is in een ideale situatie de bandbreedte van alle geheugenkanalen samen gelijk aan die van de processor (FSB).
Dus voor de Pentium M 715 zou DDR200 geheugen (PC1600 toch?) in dual channel voldoen. Maar waarom hebben dan zoveel van die laptops met een Centrino processor PC2700 geheugen? Het lijkt mij juist dat DDR200 minder stroom benodigd zou hebben doordat het op een lagere snelheid loopt. En als ik me niet vergis zouden de latencies ook beter zijn dan dat van PC2700, iets wat de performance ook weer ten goede komt.

Sla ik de plank finaal mis of missen de fabrikanten iets :?

Dit was gewoon een ideetje wat mij in het hoofd is gesprongen en wat er graag weer uit wilde :P
Voor de nieuwsgierigen: Emmen, Hogeschool Drenthe, M&I 1ste jaar

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

dat het pc2700 geheugen is wil toch niet zeggen dat het daar ook op draait?

Ik heb trouwens het idee dat de backlight van het tft scherm meer stroom trekt, ik doe een half uur langer op de accu als ik hem iets onder het maximum zet... op minimaal loopt dat op tot anderhalf uur langer (maar dan zie je bijna niks).