Toon posts:

[voeding] kapot of niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds vandaag een heel raar probleem met mijn PC die ik na een periode van afwezigheid weer probeerde op te starten. Eerst mijn specs:

Asus A7N8X rev. 1.02
Barton XP +2800 @ +3200
2x512 Mb Corsair XMS
Topower 420 Watt voeding
Saphire Ati9500 @ Ati9700 speed(driver tweak)
2x maxtor HD 7200 rpm
CD-Rom
4 casefans
1x neon verlichting

Het systeem is dus overclocked wat betreft cpu (FSB) en grafische kaart (mem en core).

Het probleem:
Toen ik op vakantie ging heb ik mijn voeding ook helemaal "uitgezet" door de schakelaar op de achterzijde ervan om te zetten naar "0" ipv "1". Zo lekt deze geen stroom meer. Nu ik echter de computer aan wilde zetten en deze schakelaar weer aan zette, ging mijn computer ook meteen aan. Echter startte deze niet helemaal op. De fans gaan spinnen, eveneens als de HD's. Na een seconde of vijf lijkt de spanning even weg te vallen omdat de fans en HD'd even een hickup krijgen, dus gedurende een 1/100 sec. even niet meer draaien. De verlichting in een van mijn fans gaat ook even uit dan. Ik kom niet in het bios, mijn scherm gaat ook niet aan en ik hoor GEEN piepjes vanuit luidspreker op mobo. Het rare is dus dat ik niet op de aan/uit knop van de computer hoef te drukken om mijn computer op te starten, het gaat vanzelf zodra de schakelaar op de voeding aan staat.

Ik heb meteen de FAQ hier bekeken en het volgende ondernomen.
- de computer opstarten met zo weinig mogelijk componenten. Dit biedt geen solaas, het probleem blijft.
- de compu bekijken op kortsluitingen, vooral rond mobo. Ook geen resultaat en geen kortsluiting te vinden.
- bios reset. Ook geen verandering.

Wanneer ik de voeding test door er een fan aan te hangen en op de atx connector, die ik dan uit het mobo heb, de groene en een zwarte draad met elkaar verbindt, gaat de fan ook draaien zodra ik de voeding aan zet dmv de schakelaar op de achterzijde. De fans vertonen dan geen hickup in het spinnen. Als ik deze weer uit zet gaat de fan ook weer uit.

Ik heb geen mogelijkheid om mijn componenten te testen in een andere computer.

Het lijkt dus dat of mijn mobo kapot is of mijn voeding. Kan iemand mij uitsluitsel geven over dit probleem? Is mijn voeding nou kapot of mijn mobo?

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
moet je effe zo een schroevendraaier pakken die stroom kan `meten`met zo een lampje en op verschillende punten even meten wat voor voeding heb je dan?!

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Probeer even je cmos te resetten, dat wil nog wel eens werken. Dan zijn je overklok waardes ook weg

edit 1:
Damn, ik lees niet goed! Had je al gedaan!
Is er een mogelijkheid voor je om een andere voeding te regelen in de buurt?

edit 2:
Je zegt dat je cfl's haperen. Probeer dan eens met alle apparaten gewoon aangekoppeld, alleen je atx stekker niet op je moederbord, maar met het pin truukje. Krijg je dan ook die hapering?

[ Voor 75% gewijzigd door Race Eend op 27-08-2004 23:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
DaannO schreef op 27 augustus 2004 @ 23:03:
moet je effe zo een schroevendraaier pakken die stroom kan `meten`met zo een lampje en op verschillende punten even meten wat voor voeding heb je dan?!
Heb een Topower 420 watt voeding. Komt by computerland vandaan, is wel een redelijke voeding heb ik begrepen. De stroom meten, bedoel je op punten op mijn mobo, of wat er uit de atx connector komt? Ik weet dus dat er wel stroom uit komt, maar deze stroom lijkt dus onderbroken te worden waardoor mijn compu steeds opnieuw wil opstarten.

Verwijderd

Topicstarter
Race Eend schreef op 27 augustus 2004 @ 23:09:
Probeer even je cmos te resetten, dat wil nog wel eens werken. Dan zijn je overklok waardes ook weg

edit: Damn, ik lees niet goed! Had je al gedaan!
Is er een mogelijkheid voor je om een andere voeding te regelen in de buurt?
Ja, kan wel andere voeding regelen, moet die alleen dan kopen en ben niet zo rijk meer... . Ik wil eigenlijk weten wat er nu precies kapot is, of waar het op lijkt welk onderdeel kapot is, mobo of voeding.

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 23:12:
[...]

Ja, kan wel andere voeding regelen, moet die alleen dan kopen en ben niet zo rijk meer... . Ik wil eigenlijk weten wat er nu precies kapot is, of waar het op lijkt welk onderdeel kapot is, mobo of voeding.
Nee niet kopen, ik bedoel bij vrienden familie of kennissen even een voeding ritselen. Of een andere tweaker in de buurt :)

offtopic:
zie mijn edit 2 hierboven

[ Voor 6% gewijzigd door Race Eend op 27-08-2004 23:15 ]

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
kan niet veel over die voeding vinden das wel jammer.. computerland is wel betrouwbaar dus dat zit wel goed maar gewoon anders van de buurman of iemand anders effe een volt meter ritselen en bij je mobo effe opmeten en bij molex stekkers bijv die ene die in je hd gaat en dan effe de results geven.. suc6

• BooYooToo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:03
ik heb ook hetzelfde probleem(op de computer van mijn broertje), ook met een topower voeding.
Het probleem deed zich vandaag voor, maar de computer heeft voorheen goed gewerkt. Er zijn geen instellingen gewijzigd, en er is ook geen nieuwe hardware geinstalleerd. De volgende onderdelen zitten in zijn PC:

ToPower top-350p5
A7N8x deluxe
AMD 2400XP
2x512 MB van VDATA
ATI Radeon 9800 SE All in Wonder van Hercules
Creative Audigy 2
2 S-ATA HD's van Maxtor (120GB)
cd-rom
Voor de rest geen extra's, als verlichting etc.

Het rare is dat als ik de voeding aansluit op mijn pc dat mijn pc wel werkt. Mijn voeding op zijn pc werkt ook gewoon.
Weet iemand ondertussen al het antwoord op dit probleem?

PS. de voedingen gewoon omruilen kan wel, maar in geen gewenste oplossing.

edit:

Ik heb ondertussen een nieuwe kast met voeding gekocht en de voeding in de pc van mijn broertje gezet. Deze pc werkt weer goed. Wat het probleem is/was met de voeding is mij nog steeds niet duidelijk. Als iemand nog het antwoord weet, of suggesties heeft, in welke richting ik het zou kunnen zoeken dan zou ik dat graag nog horen.

[ Voor 19% gewijzigd door BooYooToo op 21-01-2005 22:31 ]

Pagina: 1