Ik heb een probleem met een netwerkkaart in een windows 98 SE systeem van mij. Het gaat hier om de SMC PCI 10/100 UTP 9432TX netwerkkaart. De kaart staat niet geïnstalleerd op het systeem, maar het systeem detecteerd geen nieuwe hardware. Als ik klik op handmatig hardware toevoegen, en ik selecteer dan krijg ik een hele lijst met netwerkkaarten, behalve de gene die ik nodig heb. Ik heb op internet gezocht naar drivers, maar nergens heb ik ergens iets fatsoenlijks gevonden dat werkte. Wel een hele hoop nietwerkende software, maar niet het goede. Heeft er iemand nog een idee hoe ik die netwerkkaart aan de praat kan krijgen? Ik heb bij mijn netwerkkaart ook geen floppy met de driver gekregen. Ik moet waarschijnlijk een floppy hebben met de informatie over die netwerkkaart die mijn systeem nodig heeft voor de installatie. Als er nog meer informatie nodig is hoor ik het wel.
Ik heb het probleem nog wat verder uitgezocht. Windows 98 heeft wel degelijk de goede driver voor deze kaart, alleen dan onder deze naam: SMC EtherPower II 10/100 Ethernet Adapter. Als ik een nieuwe adapter probeer toe te voegen krijg ik de volgende melding:
Het probleem is dus kennelijk dat hij de adapter niet wil zien als nieuwe hardware, ondanks dat hij niet meer in de lijst van apparaatbeheer staat. Iemand nog een idee om dit op te lossen zonder windows helemaal opnieuw te installeren?
code:
1
| U hebt een plug en play adapter geselecteerd. Schakel de computer uit en installeer de adapter. Schakel vervolgens de computer weer in. |
Het probleem is dus kennelijk dat hij de adapter niet wil zien als nieuwe hardware, ondanks dat hij niet meer in de lijst van apparaatbeheer staat. Iemand nog een idee om dit op te lossen zonder windows helemaal opnieuw te installeren?
Verwijderd
Je spreekt over een W98 systeem. Volgens mij heb je zo goed als zeker een IRQ probleem waardoor W98 die kaart niet 'ziet', omdat hij een IRQ shared met een ander apparaat welke reeds geinstalleerd is.Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 22:51:
Ik heb het probleem nog wat verder uitgezocht. Windows 98 heeft wel degelijk de goede driver voor deze kaart, alleen dan onder deze naam: SMC EtherPower II 10/100 Ethernet Adapter. Als ik een nieuwe adapter probeer toe te voegen krijg ik de volgende melding:
code:
1 U hebt een plug en play adapter geselecteerd. Schakel de computer uit en installeer de adapter. Schakel vervolgens de computer weer in.
Ofwel kan je card-juggling doen (kaarten van slot wisselen) tot je een combinatie vindt die werkt, of je zet een of meerdere integrated dingen uit, zoals COM2 of zelf COM1 waardoor je IRQ's kan vrijmaken voor je kaarten.
Om de een of andere vreemde reden kreeg ik in 1 keer toen ik voor de 1001 keer de pc herstartte, een nieuwe hardware aangetroffen scherm
. Vervolgens heb ik hem zelf naar een stuurprogramma laten zoeken. Alles ging perfect. Toen ik herstarte en naar apparaatbeheer ging, stond er in eens een uitroepteken bij de netwerkkaart (die nu wel staat aangegeven bij apparaatbeheer).
Als je op eigenschappen klikt, zie je de volgende melding:
code:
1
| De NDis.VXD, NTkern.VXD apparaatlaadprogramma's kunnen het stuurprogramma voor dit apparaat niet laden (code 2). |
Ik heb windows gereïnstalled, maar er is iets vreemds aan de hand. In het venster apparaatbeheer staat mijn netwerkkaart er nu wel bij. Maar als ik ipconfig intyp, krijg ik achter ip en subnetmask te lezen: 0.0.0.0. Als ik een testprogramma van SMC draai krijg ik te horen dat er geen netwerkkaart gedetecteerd kan worden en dat hij mogelijk niet goed is geïnstalleerd. Maar windows kan hem soms wel detecteren? 8O. Is mijn netwerkkaart overleden? is dat mogelijk te testen? Iemand nog oplossingen? De rest van het systeem draait wel stabiel.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2004 18:36 ]
Ok de netwerkkaart is nu geïnstalleerd alleen via automatisch ip toekennen deed hij het niet goed. Hij kende zich zelf een vreemd ip toe.
Dus heb ik hem handmatig ingesteld:
ip: 10.0.0.154
subnet: 255.255.255.0
gateway: 10.0.0.138
Dit zou goed moeten zijn. Via ipconfig krijg geeft hij aan dat hij deze gegevens goed heeft ingesteld. Maar nog steeds kan ik niet pingen naar mijn router? Het netwerk kom ik ook niet op.
Dus heb ik hem handmatig ingesteld:
ip: 10.0.0.154
subnet: 255.255.255.0
gateway: 10.0.0.138
Dit zou goed moeten zijn. Via ipconfig krijg geeft hij aan dat hij deze gegevens goed heeft ingesteld. Maar nog steeds kan ik niet pingen naar mijn router? Het netwerk kom ik ook niet op.
Ok het probleem is opgelost, ik heb voor de 100 keer nog maar eens een netwerkinstallatie diskette aangemaakt met windows xp en die pikte hij in eens. Nu doet hij het weer goed. Wat hij nu al die tijd gehad heeft weet ik niet. Iedereen bedankt.
Pagina: 1