Er bromt een koeler bij opstarten van de pc

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 08:34

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Zoals de titel al zegt, ik hoor een brommend geluid bij het starten van de pc.

Nu heb ik net een nieuw systeem, en heb daar de videokaart al van vervangen voor een GF 5700le 256mb. Die kaart is dus retenieuw uit de winkel.

Ook heb ik een extra kastkoelertje erbij geplaatst.

Nu is het zo dat als ik de pc aanzet na een tijd uit te zijn geweest, gaat er een fan ergens brommen. Zodra de pc (bijna) is opgestart stopt het geluid.

Nu heb ik eens gekeken welke koeler het kan zijn.
De koeler op de processor kan ik met mijn vinger ff stilhouden, maar geluid gaat door, dus die is het niet.

Nu heb ik de casefan losgehaald van het moederbord, maar vergeten de stroom eraf te halen, dus die begon bij opstarten gewoon te draaien en daar was het gebrom dus ook.
Nu weet ik dus nog niet of het de casefan is, want pc afsluiten, en weer opnieuw aandoen kan wel, maar dan hoor ik geen brom.

Wat heeft nu de meeste kans dat kapot is? Volgens de verkoper van de videokaart komt dat eigenlijk vrijwel nooit voor dat er een fan op de videokaart kapot of niet goed is.
Maar ook deze fan kan ik niet met de vinger stilhouden omdat er een rooster voor zit. Het is btw een kaart van het merk XFX.

p.s. kan het kwaad dat een fan wat bromt bij opstarten en na dus ongeveer 20 seconden stopt?

[ Voor 4% gewijzigd door freddyathlon op 27-08-2004 21:47 ]

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:02
Het is de voeding fan die even 100% draaid totdat alles gerelegeld word

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
timcooijmans schreef op 27 augustus 2004 @ 21:50:
Het is de voeding fan die even 100% draaid totdat alles gerelegeld word
Kan dat kwaad dan??

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:02
nope dat is een fan @ 12 v

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Kan goed jah want probleem kwam na plaatsing van de kastcooler en de nieuwe videokaart opzetten dus misschien dat dat even stroom vraagt aan begin

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
jup heb ik ook, is idd de voeding :)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

freddyathlon schreef op 27 augustus 2004 @ 21:45:

Wat heeft nu de meeste kans dat kapot is? Volgens de verkoper van de videokaart komt dat eigenlijk vrijwel nooit voor dat er een fan op de videokaart kapot of niet goed is.
:X :X Altijd fijn zo'n eerlijke verkoper....

Die dingen gaan bijna gegarandeerd stuk binnen een paar maanden.

Dat is echt niet je voedingsfan die bromt. Waarom zou een fan brommen als hij voluit draait? Dan verplaatst ie alleen maar wind dus je hoort meer gesuis. Brommen duidt op kapotte lagertjes.

Bovendien gaat een voedingsfan helemaal niet harder draaien als er meer stroom gevraagd wordt, pas als de voeding warmer wordt EN als hij uberhaupt een temperatuur gestuurde fan heeft. De meeste voedingsfans draaien gewoon constant.

[ Voor 37% gewijzigd door dreeke op 27-08-2004 22:06 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

ik had een brom in mn voedingsfan zitten btw, voordat ik 'm eruit sloopte >:)

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
ik heb nu de casefan losliggen en ik moet zeggen; de temp in de kast en van de processor stijgen niet, ff tussendoor, dus kan ik die weglaten? scheelt beetje herrie als alles normaal draait

temp van cpu; 46 graden
temp case; 35 graden

Goede temps?

[ Voor 16% gewijzigd door freddyathlon op 27-08-2004 22:12 ]

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
freddyathlon schreef op 27 augustus 2004 @ 22:10:
ik heb nu de casefan losliggen en ik moet zeggen; de temp in de kast en van de processor stijgen niet, ff tussendoor, dus kan ik die weglaten? scheelt beetje herrie als alles normaal draait

temp van cpu; 46 graden
temp case; 35 graden

Goede temps?
Is het verstandig om de videokaart om te ruilen? dan voel ik me nl gelijk weer zo'n zeikerd...

Verwijderd

Je hoeft je videokaart pas om te ruilen als je zeker weet dat die fan kapot is.

Sinds wanneer heb je de brom? Als dat gekomen is na het installeren van de videokaart lijkt het me duidelijk. Je zou eventueel de fan van de videokaart kunnen stoppen door er voor het opstarten/draaien een stokje oid in te steken. Dit moet je echter niet tijdens het draaien doen, dan zou het je bladen kunnen kosten.

Hierdoor kun je die fan tegen houden en kijken of die de brom maakt. Zo kun je ook de voedingsfan tegenhouden.

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 10:36:
Je hoeft je videokaart pas om te ruilen als je zeker weet dat die fan kapot is.

Sinds wanneer heb je de brom? Als dat gekomen is na het installeren van de videokaart lijkt het me duidelijk. Je zou eventueel de fan van de videokaart kunnen stoppen door er voor het opstarten/draaien een stokje oid in te steken. Dit moet je echter niet tijdens het draaien doen, dan zou het je bladen kunnen kosten.

Hierdoor kun je die fan tegen houden en kijken of die de brom maakt. Zo kun je ook de voedingsfan tegenhouden.
ik heb dus de fan op de videokaart vervangen en even leek het weg maar kwam omdat ik erna meteen de pc startte.
Nu een dag later weer de brom, dus dan moet het de voeding zijn.
Het is dus maar even en ik vroeg me af of de voeding er dan binnenkort mee stopt en of het schadelijk is

• Mentalist
  • Laatst online: 14-05 11:05

Mentalist

[avdD]

Dit is simpel hoor : stop gewoon een pen of ander stokje tussen verdachte fans (voordat je de PC opstart natuurlijk, een stokje in een draaiende fan kan het einde van je fannetje zijn), één voor één en je merkt vanzelf bij welke er geen gebrom meer is. Brommen is toch niet goed, dan begeeft de betreffende fan het waarschijnlijk binnenkort. De fan of het onderdeel met de kapotte fan moet je dan vervangen.

1 voor 1 fannetjes blokkeren is niet zo moeilijk hoor, gewoon logisch nadenken, heb je geen topic voor nodig om dat te bedenken lijkt me ;).

[ Voor 18% gewijzigd door Mentalist op 02-09-2004 02:13 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.