Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Airflow vragen

Pagina: 1
Acties:

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 12:43
mischien niet de offiecele opening (zoals het hoort) maar had ffies een paar vraagies. heb half uur search assist gebruikt hier alle airflow topic zijn meer dan 2 maanden oud (sinds laatste post)

ik heb een chieftech matrix tower:

4x 80 mm fans
2x 92 mm fans

aan de voorkant blazen er 2 me case in (80x80)
aan de achter kant onder me voeding zuigen er 2 uit (80x80)

dan zit er op me linker zijpaneel een 92 mm (onderin) fan die blaast op me vga/cpu/chipset.
op me rechter zijpaneel zit ook een 92mm fan (bovenin) die zuigt

is dit goed sow of moet ik die 92mm fan op me rechter paneel ook laten blazen in me case.

idle case34/cpu36 amd 2400+

de coolers gezien als de kast recht voor je staat met voorkant naar je toe

pls help!!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-11 16:37
Warme lucht gaat omhoog, dus zorg dat de fans die hoger zitten eruit blazen.
Ik zou de fan die op je vga blaast omdraaien, en die in je rechterpaneel ook.

Ioniq 5 P45

Verwijderd

dat zit wel snor zo, ik zie niks dat slecht zou zijn. Bij mij zitten de fans volledig hetzelfde als bij jouw, bij iedereen wss

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Spiller schreef op 27 augustus 2004 @ 20:33:
Warme lucht gaat omhoog, dus zorg dat de fans die hoger zitten eruit blazen.
Ik zou de fan die op je vga blaast omdraaien, en die in je rechterpaneel ook.
Tuurlijk niet, die fan die op de vga blaast zit onderin, diegene die naar buiten blaast zit bovenin. Oftewel, TS, lekker laten zitten zoals het zit.

• jorisw86
als ik die fan op me linkerpaneel laat zuigen bij me vga/cpu ligt me temps idle 37/38 inplaats van 34/36

en nog wat die ene 92 mm fan is 100% in orde maar als ik hem laat blazen naar binnen maakt die lawaai en zuigen naar buiten niet hij moet namelijk alle lucht door een honingraadt structuur dauwe dat is de standaard fanguard die in de case zit is zo in het paneel gemaakt kan je er een rubbertje voor doen of wat dan ook waardoor dat irritante geluid weg is of moet ik me case slopen en er een gewone fanguard voorzetten??

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je Frequently Asked Questions CME #airflow al eens doorgenomen?

Daar staat het imo ook erg logisch uitgelegd, zelfs met plaatjes erbij:

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/faq-case1.gif Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/faq-case2.gif Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/faq-case3.gif Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/faq-case4.gif
1. Beiden fans blazen koude kamerlucht naar binnen. De warme kastlucht wordt daardoor door alle overige openingen van de kast geperst. Met deze methode is zéér moeilijk een gecontroleerde airflow te maken. Er is geen sprake van onder/overdruk, daar dit gecompenseerd wordt door de lekgaatjes van de kast (denk daarbij aan zowel officiële openingen, maar ook aan randen, naden, drives etc).

2. Een bovenfan die naar koude kamerlucht binnen blaast en een onderfan die warme kastlucht afzuigt. Het nadeel van deze methode is dat de lucht binnen in de kast tegen de stijgende warme lucht moet geforceerd moet worden (Het is namelijk zo dat warme lucht stijgt, en koude lucht laag bij de grond blijft). Hierdoor heb je dus een verlies en blijft er als gevolg van de normale stijgende lucht veel warmte midden/bovenin de kast hangen.

3. Een onderfan die naar koude kamerlucht binnen blaast en een bovenfan die warme kastlucht afzuigt. Het voordeel van deze methode is dat de lucht efficiënt gebruik maakt van het 'warme lucht stijgt op' principe en blijft er ook minder warmte hangen in het midden/bovendeel van de kast.

4. Eigenlijk het zelfde verhaal als bij plaatje nummer 3. Zij het dat hier de fan bovenop de case de warme lucht naar buiten blaast, wat dus ook een optie is.
Moge duidelijk zijn, dat bij nummer 3 en 4 de airflow goed is...

[ Voor 143% gewijzigd door CH4OS op 27-08-2004 21:01 ]

• jorisw86
oke dan is dit opgelost dan zit alles nu goed

2e probleem wat ik al verteld me 92 m fan maakt raar zoemend geluid maar als ik hem laat zuigen niet

denk dat die te hard moet zuigen om de lucht door die honingraadstructuur te krijgen hoe los je dit op?? hij moet blijven blazen naar binnen

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
jorisw86 schreef op 27 augustus 2004 @ 21:16:
oke dan is dit opgelost dan zit alles nu goed

2e probleem wat ik al verteld me 92 m fan maakt raar zoemend geluid maar als ik hem laat zuigen niet

denk dat die te hard moet zuigen om de lucht door die honingraadstructuur te krijgen hoe los je dit op?? hij moet blijven blazen naar binnen
Hou je hand eens tegen de kast... Ik denk dat het resonantie is ;) Gewoon wat blutack oid ertussen doen, opgelost.

• jorisw86
als ik me hand voor die fan doe dat die minder lucht binnekrijgt stop het ja wat is resornatie en blue oid ??

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
jorisw86 schreef op 27 augustus 2004 @ 21:19:
als ik me hand voor die fan doe dat die minder lucht binnekrijgt stop het ja wat is resornatie en blue oid ??
Resonantie= het meetrillen van je kast -> meer geluid. Blu tack (dat blauwe plakspul), of rubber oid tussen fancase en het metaal, scheelt een hoop. Ook goed je thumbscrews aandraaien.

[ Voor 3% gewijzigd door Roamor op 27-08-2004 21:22 ]

• jorisw86
het is de luchtstoming door de honingraad structuur ik gaat er iets van hore gaas tussendoen mischien is het dan weg is geen triilling of wat dan ook
Pagina: 1