XP1800+ weigert 333MHz FSB na crash

Pagina: 1
Acties:

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 14:52
Ik heb al een lange tijd het zelfde systeempje.(Sinds december 2002) hoewel er tussendoor een Radeon 9600 XT en een berg HDD's bij gekomen is.

Athlon XP1800+
Ga-7VAX bios versie F4
512mb DDR 333mhz CL2.5 (Kingston Value Ram)
Creative Soundblaster Live! Player 1024
Sapphire Radeon 9600XT 256mb
1x Hitatchi 40GB 133mhz pATA
1x Seagate Baracude IV 80GB 133mhz pATA
2x Maxtor Diamond Max9 120GB 133mhz pATA
1x DVD 8X drive Samsung
1x DVD-brander NEC 2500A
400W Q-tec voeding dual fan gold.

Draaiend op windows XP met sp1
Meerendeel van deze info is een tikketje overbodig, i know :P

Welnu. Al vanaf dat ik het systeem aanschafte, was er, tot op zekere hoogte gedonder. Zo detecteerde het mobo eerst de CPU niet goed, het beetstje liep de eerste week op 1100mhz. (ik vond temp van 33'C ook al zo raar voor een Athlon CPU :P) De FSB stond toen op 100, dit heb ik later op 133 gezet, flink kllooien met de mp(dipswitches). Uiteindelijk stond ie op 11.5*133 => 1530mhz.

Een rasechte 1800+ dus :*)

Zo heeftie ongeveer een half jaartje gebromt. toen las ik op tweakers over het belang van een gesynchroniseerde FSB <-> RAM, dat zou veel sneller zijn. Toen kwam meteen weer de overklokkers spririt tevoorschijn.(ik had het systeem gekocht omdat mijn oude 1ghz dondervogel de geest had gegeven na enige euh *kuch* tweaks *kuch*)

Mp terug geschakeld, fsb naar 166 overklokken die hap. Naja zoals je ziet aan mijn sig is dat aardig gelukt })

Gisteravond zat ik in de bios te rommelen om mijn RAMtimings een beetje aan te passen, op nieuwe booten en....

Nix
GVD^&#@%^^%#&*$^#@%

Ok, standaard check list afgelopen gehaald:
Alle IDE los koppelen...nix
AGP eruit....Gepiep(d'r leeft nog iets)
CPU in andere PC...OK
Geheugen in andere PC..OK
CPU+Mem terug...fail
Bios-gereset... fail
Ander geheugen...fail
Fsb terug naar 100..OK

mmm da's frappant... multiplier terug gezet, naar 10 & fsb weer omhoog:
133 ok...
166 no go

GVD%^@&%@&%

CPU&ram voltage terug naar normaal...nix
Geheugen getest in een andere machiene...OK, ook op 333mhz
Geheugen werkt inmiddels op 333-DDR maar de fsb wil maar de 166mhz, zelfs niet met een mp van 7 oid. terwijl ie @ 133 rustig een mp van 12.5 slikt(1666mhz)

Heeft iemand ENIG idee waarom niet? ik bedoel, Als je een CPU opblaast/beschadigd...tot daaraan toe, dan doet ie ut gewoon niet meer. Maar dat ie 166fsb niet meer slikt??? en eerst rustig 175deed.

Het geheugen loopt inmiddels al weer braaf op 333ddr, dus daaraan zal het niet liggen...
Is mijn bios/mobo kapot/corrupt en klinkt het als tijd voor een nieuwe machiene??? Of bennik alleen al geholpen met een nieuwe(re) CPU(hoewel ik dit betwijfel)?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Staan je timings weer zoals ze oorspronkelijk stonden? Probeer anders weer stapje voor stapje over te klokken, probeer het gewoon hetzelfde te doen als dat je het eerst hebt gedaan. Ga voor je zelf nog eens goed na wat de instellingen zijn en waren. Het lijkt me sterk dat er nu in ene iets kapot is.

Verwijderd

Misschien even je ram timings op auto zetten, evt je vcore een stukje verhogen. en staps gewijs per 5 Mhz opstarten met een vaste mp.

33 graden is normaal bij een fsb van 100 met een mp van 11.

• Rey Nemaattori
Hij loopt nu 1674 mhz volgens Wcpuid & Easytune4, maar wel met een fsb @ 133 mhz. Aangezien een fsb van 166mhz in theorie ruim 19% meer data naar de cpu kan blazen, zou ik deze graag terug willen. Hoger dan 1674mhz is niet mogelijk omdat de multiplier nu 12.5 is. Tja, of ik moet um unlocken, en zelfs dan word het niet zo goed als 'in the old days'

Noot: de 166 fsb is niet langzaam geïncrementeerd. De Via KT400 chip set zou bij een standaard fsb van 133 mhz de PCI & AGP op 41/83mhz laten lopen als deze met de 1:4 divider op 166mhz loopt. Je kunt nagaan dat ik hiermee in no-time zowel mijn AGP kaart als mijn HDD eruit blaas ALS de machiene al opstart.

Ik stel de FSB dus met dipswitches(mja soms wel handig, soms een pain in the ass) op 166 in zodat ik de 1:5 divider heb.

Mja dat 33 graden normaal is als ie op 1100 mhz loopt, maar ik was een gloeiend hete OC'e T-birds gewend van 60-70 graden :P

[ Voor 3% gewijzigd door Rey Nemaattori op 27-08-2004 19:26 ]

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 00:21
Dit heb ik ook eens gehad toen ik 2,2v door mijn ex tbred-B wilde jagen. Wilde alleen nog maar op de standaard FSB werken. Toen ik me cpu opnieuw had gemonteerd en het bios een reset had gegeven, wilde de cpu weer.

iRacing Profiel

• Rey Nemaattori
Bios is al gereset. Meer dan eens eigenlijk :-S

Maar moet ik dan de CPU eruit bikken en afstoffen oid? Of gewoon los maken en er weer in vrotten?

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 00:21
Kan je proberen, mijn Abit geeft aan dat ie dan een nieuwe CPU getecteerd heeft(wat ie niet doet bij bios resets). Misschien dat het helpt...Heb niet gelezen dat je waterkoeling hebt dus een koeler losprutsen zal niet al teveel gepruts opleveren.

PS lees ik net de startpost nog eens door zie ik dat je je cpu al in een andere pc hebt getest, dan gaat mijn verhaal dus niet op.

PS2 Heb je ook op bv 7x166 gedraaid met een hoger voltage(hoewel hij het niet nodig zou hebben)?

[ Voor 34% gewijzigd door Razkin op 27-08-2004 23:24 ]

iRacing Profiel

• Rey Nemaattori
Razkin schreef op 27 augustus 2004 @ 23:20:
Kan je proberen, mijn Abit geeft aan dat ie dan een nieuwe CPU getecteerd heeft(wat ie niet doet bij bios resets). Misschien dat het helpt...Heb niet gelezen dat je waterkoeling hebt dus een koeler losprutsen zal niet al teveel gepruts opleveren.

PS lees ik net de startpost nog eens door zie ik dat je je cpu al in een andere pc hebt getest, dan gaat mijn verhaal dus niet op.

PS2 Heb je ook op bv 7x166 gedraaid met een hoger voltage(hoewel hij het niet nodig zou hebben)?
Mmm mis is 7*166 @ hoger volt een optie. Mijn cpu er nog eens uitbikken kannik wel doen, maar dan moet ik weer eens mijn CCFL eruit halen, volgens mijn homemade HDD rack(voor de 2 maxtros) waana ik de kast moet los draaien en de voeding eruit moet slopen om de cpu eruit te trekken(anders kannik niet bij het lipje van de koeling...klowte amd stock koelers)

Btw ik zou wensen dat ik waterkoeling had....scheelt waarschijnlijk een half uur :-S

Pagina: 1