Ik heb al een lange tijd het zelfde systeempje.(Sinds december 2002) hoewel er tussendoor een Radeon 9600 XT en een berg HDD's bij gekomen is.
Athlon XP1800+
Ga-7VAX bios versie F4
512mb DDR 333mhz CL2.5 (Kingston Value Ram)
Creative Soundblaster Live! Player 1024
Sapphire Radeon 9600XT 256mb
1x Hitatchi 40GB 133mhz pATA
1x Seagate Baracude IV 80GB 133mhz pATA
2x Maxtor Diamond Max9 120GB 133mhz pATA
1x DVD 8X drive Samsung
1x DVD-brander NEC 2500A
400W Q-tec voeding dual fan gold.
Draaiend op windows XP met sp1
Meerendeel van deze info is een tikketje overbodig, i know
Welnu. Al vanaf dat ik het systeem aanschafte, was er, tot op zekere hoogte gedonder. Zo detecteerde het mobo eerst de CPU niet goed, het beetstje liep de eerste week op 1100mhz. (ik vond temp van 33'C ook al zo raar voor een Athlon CPU
) De FSB stond toen op 100, dit heb ik later op 133 gezet, flink kllooien met de mp(dipswitches). Uiteindelijk stond ie op 11.5*133 => 1530mhz.
Een rasechte 1800+ dus
Zo heeftie ongeveer een half jaartje gebromt. toen las ik op tweakers over het belang van een gesynchroniseerde FSB <-> RAM, dat zou veel sneller zijn. Toen kwam meteen weer de overklokkers spririt tevoorschijn.(ik had het systeem gekocht omdat mijn oude 1ghz dondervogel de geest had gegeven na enige euh *kuch* tweaks *kuch*)
Mp terug geschakeld, fsb naar 166 overklokken die hap. Naja zoals je ziet aan mijn sig is dat aardig gelukt
Gisteravond zat ik in de bios te rommelen om mijn RAMtimings een beetje aan te passen, op nieuwe booten en....
Nix
GVD^&#@%^^%#&*$^#@%
Ok, standaard check list afgelopen gehaald:
Alle IDE los koppelen...nix
AGP eruit....Gepiep(d'r leeft nog iets)
CPU in andere PC...OK
Geheugen in andere PC..OK
CPU+Mem terug...fail
Bios-gereset... fail
Ander geheugen...fail
Fsb terug naar 100..OK
mmm da's frappant... multiplier terug gezet, naar 10 & fsb weer omhoog:
133 ok...
166 no go
GVD%^@&%@&%
CPU&ram voltage terug naar normaal...nix
Geheugen getest in een andere machiene...OK, ook op 333mhz
Geheugen werkt inmiddels op 333-DDR maar de fsb wil maar de 166mhz, zelfs niet met een mp van 7 oid. terwijl ie @ 133 rustig een mp van 12.5 slikt(1666mhz)
Heeft iemand ENIG idee waarom niet? ik bedoel, Als je een CPU opblaast/beschadigd...tot daaraan toe, dan doet ie ut gewoon niet meer. Maar dat ie 166fsb niet meer slikt??? en eerst rustig 175deed.
Het geheugen loopt inmiddels al weer braaf op 333ddr, dus daaraan zal het niet liggen...
Is mijn bios/mobo kapot/corrupt en klinkt het als tijd voor een nieuwe machiene??? Of bennik alleen al geholpen met een nieuwe(re) CPU(hoewel ik dit betwijfel)?
Athlon XP1800+
Ga-7VAX bios versie F4
512mb DDR 333mhz CL2.5 (Kingston Value Ram)
Creative Soundblaster Live! Player 1024
Sapphire Radeon 9600XT 256mb
1x Hitatchi 40GB 133mhz pATA
1x Seagate Baracude IV 80GB 133mhz pATA
2x Maxtor Diamond Max9 120GB 133mhz pATA
1x DVD 8X drive Samsung
1x DVD-brander NEC 2500A
400W Q-tec voeding dual fan gold.
Draaiend op windows XP met sp1
Meerendeel van deze info is een tikketje overbodig, i know
Welnu. Al vanaf dat ik het systeem aanschafte, was er, tot op zekere hoogte gedonder. Zo detecteerde het mobo eerst de CPU niet goed, het beetstje liep de eerste week op 1100mhz. (ik vond temp van 33'C ook al zo raar voor een Athlon CPU
Een rasechte 1800+ dus
Zo heeftie ongeveer een half jaartje gebromt. toen las ik op tweakers over het belang van een gesynchroniseerde FSB <-> RAM, dat zou veel sneller zijn. Toen kwam meteen weer de overklokkers spririt tevoorschijn.(ik had het systeem gekocht omdat mijn oude 1ghz dondervogel de geest had gegeven na enige euh *kuch* tweaks *kuch*)
Mp terug geschakeld, fsb naar 166 overklokken die hap. Naja zoals je ziet aan mijn sig is dat aardig gelukt
Gisteravond zat ik in de bios te rommelen om mijn RAMtimings een beetje aan te passen, op nieuwe booten en....
Nix
GVD^&#@%^^%#&*$^#@%
Ok, standaard check list afgelopen gehaald:
Alle IDE los koppelen...nix
AGP eruit....Gepiep(d'r leeft nog iets)
CPU in andere PC...OK
Geheugen in andere PC..OK
CPU+Mem terug...fail
Bios-gereset... fail
Ander geheugen...fail
Fsb terug naar 100..OK
mmm da's frappant... multiplier terug gezet, naar 10 & fsb weer omhoog:
133 ok...
166 no go
GVD%^@&%@&%
CPU&ram voltage terug naar normaal...nix
Geheugen getest in een andere machiene...OK, ook op 333mhz
Geheugen werkt inmiddels op 333-DDR maar de fsb wil maar de 166mhz, zelfs niet met een mp van 7 oid. terwijl ie @ 133 rustig een mp van 12.5 slikt(1666mhz)
Heeft iemand ENIG idee waarom niet? ik bedoel, Als je een CPU opblaast/beschadigd...tot daaraan toe, dan doet ie ut gewoon niet meer. Maar dat ie 166fsb niet meer slikt??? en eerst rustig 175deed.
Het geheugen loopt inmiddels al weer braaf op 333ddr, dus daaraan zal het niet liggen...
Is mijn bios/mobo kapot/corrupt en klinkt het als tijd voor een nieuwe machiene??? Of bennik alleen al geholpen met een nieuwe(re) CPU(hoewel ik dit betwijfel)?
Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje
"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori