Epox 3vba+ start niet meer op na videoprobleem

Pagina: 1
Acties:

• Black Hawk
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-05 15:09
Hoi tweakers, ik heb het volgende probleem. Ik heb een pc die 4 jaar probleemloos heeft gewerkt, vervolgens af en toe niet wilde opstarten, en nu helemaal niet meer. Het probleem was tijdelijk te verhelpen door de videokaart eruit te halen en weer terug te plaatsen.

Voor de duidelijkheid eerst mijn specs:
- PII 400Mhz
- 64 Mb SDRam
- EP-3vba+ mobo
- GForce 2 mx 400
- 2 Gb Hdd
- Atapi CD-rom 52x
- Floppy drive
- Modem AC'97
- Win 98 SE

Als ik de pc nu aanzet gaan alle fans draaien, hdd start op, power led brand, het ledje op de floppy drive gaat continue branden!, het ledje op het beeldscherm blijft op de standby stand staan (dus ook zwart beeld) and that's all :(

Ik heb het volgende uitgeprobeerd:
- Eerst de videokaart eruit gehaald, en er weer terug ingezet. en hij doet het weer. Dit is 2x gebeurt.
- Omdat'ie het weer niet doet heb ik alles eruit/af gehaald en kale start met alleen videokaart en geheugen en zelfs dat doettie niet. Het geheugen heb ik in een andere computer getest en werkt daar perfect. Ook heb ik een andere videokaart erin staan (ATI), maar dat helpt ook niet.
- Verder heb ik het de hele FAQ van Hangen en Opstartproblemen doorgenomen, maar daarmee ben ik nog weinig verder gekomen.
- Ook googlen en searchen op GoT geeft geen informatie

Wie kan me verder helpen?

Wie nooit tijd heeft, kan er niet mee omgaan.

Verwijderd

Even voorzichtig dat AGP slot stofzuigen en zorgen dat ie clean is.
Had je al 's beide videokaarten in een andere PC getest?

Verwijderd

Dat conintinu branden van je floppydrive komt omdat je de ide kabel verkeerd om aan hebt gesloten, kan je dat in ieder geval verhelpen.

Verwijderd

Als je PC langzamerhand steeds slechter gaat opstarten is er hoge kans van condensatoren die niet meer fris zijn :)

In dat geval zul je eerst stabiliteitsproblemen krijgen, daarna bootproblemen om vervolgens zelfs niet meer voorbij de POST/bios te komen (en afhankelijk van in welke fase van de POST hij blijft hangen blijft dan je floppy-LED branden)...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2004 19:33 ]

• Black Hawk
Het AGP slot heb ik uitgezogen, maar hij wil nog steeds niet opstarten.

En de IDE kabel heb ik omgedraait, maar de FDDled blijft uit (bij een normale start gaat deze toch wel eens knipperen etc. ??)

Alle condensatoren heb ik op zuiverheid gecontroleerd (dwz zitten er roestplekjes op, issie opengebarsten etc) Maar ze zien er allemaal goed en schoon uit.

Verwijderd

Probeer eens of je een pci videokaartje kan regelen. Als dat werkt weet je dat het aan je agp slot ligt. Dat met die floppydrive lijkt me er weinig mee te maken hebben, je kan hem tijdelijk even loskopplen, dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt.

• Black Hawk
Ik heb er eentje liggen, zal ff proberen

• Black Hawk
:( Grrr, Ook een PCI video kaart werkt niet.

Ik las trouwens net op internet dat het ook mogelijk is dat je voeding op een goede/kwade dag je moederbord 'zomaar' opblaast. Kan dat?

Verwijderd

Als je voeding een te hoog voltage levert, dan kan je schade aan je mobo, en aan evt andere onderdelen krijgen. Het ziet er naar uit dat of je mobo, of je cpu het heeft begeven. Als je de mogelijkheid hebt kan je mssn ze apart proberen.

Verwijderd

Ik las trouwens net op internet dat het ook mogelijk is dat je voeding op een goede/kwade dag je moederbord 'zomaar' opblaast. Kan dat?
Ja, een voeding met slechte filtering (bijv. een budgetvoeding) zet je mobo meer onder stress, en dan met name de filters van je mobo-spanningsregelaars (of te wel je condensatoren). Die roestigachtige plekken zijn een goede indicatie dat ze niet orde zijn.

Heb je foto's van de 'roestige plekken' ?

In ieder geval, als het de condensatoren zijn: zonder vervanging zal hij het niet (beter) gaan doen, alleen maar steeds slechter. Aangezien condensatoren niet zoveel kosten en het vrij simpel is om te vervangen raad ik je aan om ze gewoon te vervangen. Niet geschoten is altijd mis ;) (al is een mobo voor een P2-400 vrij goedkoop te vinden, dus wellicht dat vervanging van het complete mobo goedkoper is)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2004 02:07 ]

• Black Hawk
:? euss vroeg om foto's van "de 'roestige plekken'", maar zoals ik 5 messages erboven gezegd heb: er zijn GEEN roestige plekjes op de condensatoren te ontdekken. :?

Ik heb inmiddels met een andere voeding geprobeerd, maar dat helpt ook niet, en jammergenoeg heb ik geen pc staan waar ik de proc in kan testen. :(

Ik heb al wel met een andere diskette drive geprobeerd, maar daar kom ik ook niet mee verder. Het is volgens mij ook geen Bios-fout oid, want dan zou'ie toch moeten gaan bliepen? Maar ik heb wel geprobeert om het Bios te flashen, maar dat lukt niet, want tijdens het booten komt'ie gewoon niet tot het zoeken van de diskette drive.

Verwijderd

koop gewoon een ander mobo: zoiets bijvoorbeeld:

http://www.marktplaats.nl...re/moederborden/44035.htm

kan je nooit een grote financiële misser van maken

• Black Hawk
Hmmm, kan ik doen, maar ik wil, als het mogelijk is mun eigen bakkie weer aan de praat krijgen. T'heeft gewoon iets, zo'n ouw bakkie, net als mun 368 die heb ik nog steeds ergens (Werkend !) staan. :)

• Black Hawk
Kan niemand me meer verder helpen? :|

Even nog de feiten op een rijtje:

Probleem:
- Computer blijft tijdens het booten hangen, zelfs met kale start (mobo+proc+geheugen+videokaart)

Wat gebeurt er dan wel:
- Power on
- Alle fans gaan draaien
- Controle lampjes op toetsenbord gaan even branden
- Hdd start op
- Hang..............
(beeldscherm blijft in standby-stand)

Wat kan het probleem zijn:
- Geheugen kapot
- Opgeblazen mobo
- Kapotte videokaart (AGP),
- Lekkende condensatoren
- Processor kapot
- Voeding niet sterk genoeg

Wat geprobeerd:
- Geheugen getest in andere pc; werkt perfect
- Videokaart getest in andere pc; werkt perfect
- PCI videokaart geprobeert, maar werkt ook niet,
- Tot zover te zien zijn er geen lekkende/kapotte condensatoren
- Zware voeding geprobeert, maar helpt ook niet

Dan heb ik nog een vraagje, hoe kan ik de mobo testen?
En de proc, als ik deze op een ander moederbord uitprobeer, heb ik dan kans dat ik dat moederbord aan gort help?

Pagina: 1