Toon posts:

Laptop > 90 graden tijdens virus scan !

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De temperatuur van m'n ASUS L3800c, 2GigH, 512MB, 40Gig, gaat hoger dan 90 grC tijdens een virusscan. De tool is AVG, laatste versie.
De Asus monitor slaat alarm, temp window komt naar voren en even later slaat'ie af.
Ik neem aan dat de CPU gethrotteled wordt als ie te warm wordt. Power4gear staat niet op topsnelheid wat inhoud dat de CPU niet op topsnelheid draaid.

Wat helpt is de taak minder prioriteit geven en naar de achtergrond drukken.
Hetzelfde gebeurt tijdens een adware scan.

Ervaring/ideeen ?

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:21

glashio

C64 > AMIGA > PC

Op wat voor ondergrond staat dat ding ?

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Asus kan de temps wel eens fout uitlezen, ik heb hier een A7v333 en daar zegt hij dat ie 71 graden is, maar er is nog een temp sensor en die zegt dat het 59 is.
Na een biosupdate geeft hij de eerste sensor als main aan (als de echte temp) maar dat is dus helemaal niet zo.

edit
hoe nieuw/oud is die laptop? anders misschien even terugbrengen (garantie).
Het is misschien mogelijk dat het koelblok er niet goed opzit.

[ Voor 49% gewijzigd door ixl85 op 27-08-2004 17:03 ]

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:38

breinonline

Are you afraid to be known?

Als de temperatuur eenigzins correct is zou ik hem laten nakijken door asus. Een collega heeft net zijn asus notebook terug. Hij had ook een warmteprobleem. Je kon niet eens typen op het apparaat zonder je polsen te verbranden. Asus heeft het complete moederbord vervangen staat op de bon. Je kan vrij weinig zelf aan een notebook doen, na laten kijken is waarschijnlijk makkelijker en sneller.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

ik heb het idee dat het een eigenaardigheidje is van Asus, normaal geen probleem hier, maar in sommige gevallen van een scan kan ie hier aardig warm worden. Nog niet afgeslagen dat niet, maar scherpje kwam wel.
Sommige combinaties van programma's doen het, sommige combis met Word ook.
Overigens heb ik het onder Linux (Red Hat en Fedora) en win 98 nog nooit gehad (multi-boot) dus het heeft ook met XP te maken.....

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Door een combo van bepaalde programmas kan een cpu toch niet te heet worden?
het lijkt me eerder dat je hem dan flink stressed...
Daai eens een game of een 3d aplicatie of ga eens iets renderen... zorg in elk geval dat ie 100% stressed raakt... als ie dan vastloopt en reboot dan is er dus duidelijk iets mis met de koeling (dat lijkt me nu ookal hoor... beetje vreemd)

Verwijderd

word en excel tegelijk openen met een bestand van 100 kb en 3 MB noem ik niet stressen.... onder 98 geen probleem onder xp vliegt de cpu naar 100% terwijl maar 40% vh geheugen in gebruik is. Vooral als er een macro actief is blijft ie hoog. Ik doe nooit spelletjes en toch... Eigenlijk zie ik alleen in de combi met word, kan me geen andere combi van een programma herinnneren die het ook doet. Normaal is de T ca 60 graden, bijna ongeacht hoeveel applicaties ik open heb.... behalve als ik word erbij ga openen......
PS: ik draai office 97 pro (ivm werk nog steeds zo)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2004 08:03 ]

Verwijderd

Door een combo van bepaalde programmas kan een cpu toch niet te heet worden?
In een laptop juist wel, omdat er minder airflow is en de componenten dichter op elkaar zitten zorgt harddiskactiviteit ervoor dat de casetemp ook toeneemt (en de koeling van de CPU minder efficient). Tel hierbij op dat een virisscan ook CPU intensief kan zijn en je hebt bij een slecht functionerende koeling al snel een CPU die boven de 70'C stijgt. (natuurlijk horen componenten in een laptop wel juist hiervoor afgestemd te zijn, zoals een CPU die minder vermogen trekt, een harddisk met minder toeren etc - raadzaam is dan ook om de laptop ter reparatie aan te bieden). :)

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:45

DDX

hoor je wel een fan aangaan ?
(misschien dat die kapot is ?)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Pagina: 1